Ga naar inhoud


Bankkaart met RFid beveiligen


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik heb helemaal geen portemonnee 👛 meer bij me.

Ook op mijn werk gaat de telefoon bij de ingangscontrôle langs de scanner. 

Ideaal. ID, werkvergunning en rijbewijs, ziekteverzekering, OV (NOL) Emirates kaart, alles in de telefoon. 

Niks geen gehannes meer met ouderwetse kaarten. 

 

Als aanvulling nog om niet te vergeten de corona App met de QR codes. Zo hoef ik mijn inentings-pas ook niet meer mee te sjorren. 

 

Dan nog een handig kostenbesparende toepassing. Ik was laatst in een Rotana hotel in Saudi-Arabië en daar stuurden ze me een code via de Rotana Hotel App. Zo kon ik mijn hotelkamerdeur met de Bluetooth functie van mijn telefoon openen. 🔑 

Geen plastic meer nodig. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 minuten geleden, gerrit B zei:

En jij gelooft dat die banken al die criminele transacties zelf betalen?

 

Ja. Daar zullen ze heel vlot mee zijn. 

 

Mijn credit card werd ooit eens gekopieerd in een vunzige hoeren bar in Warschau na betalen. Er werd daarna voor €8.000 aan spullen gekocht met mijn kaart. Dit terwijl ik onderweg was in een vliegtuig naar Las Vegas. 

De kaart was al door de bank geblokkeerd 🚫 voordat ik in Las Vegas aankwam. 

Ik had het geld binnen 2 dagen weer op mijn rekening. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ja. Daar zullen ze heel vlot mee zijn.

Keep on dreaming zou ik zeggen.

 

Leg dan maar eens uit waarom de kosten voor de banken steeds verder stijgen terwijl het aantal pinbetalingen elk jaar stijgen (en inmiddels zo rond de 84% zit) en het aantal contante betalingen alleen maar daalt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gerrit B zei:

Keep on dreaming zou ik zeggen.

 

Leg dan maar eens uit waarom de kosten voor de banken steeds verder stijgen terwijl het aantal pinbetalingen elk jaar stijgen (en inmiddels zo rond de 84% zit) en het aantal contante betalingen alleen maar daalt.

 

Heb jij wel eens gehoord dat er iets goedkoper wordt?

Als je dat geloofd, geloof je zeker ook nog aan Sinterklaas 🎅 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt dan toch niet met je bewering dat de bankkosten alleen maar stijgen door het contante geld?

 

De hoeveelheid contant geld is juist enorm gedaald maar door de criminele activiteiten op digitale betalingen en het telkens maar weer vergoeden door de banken van dit soort zaken stijgen de bankkosten juist enorm.

Pas als de overheden de banken gaan verplichten de kosten echt zelf te gaan betalen en niet meer mogen verwerken in andere kosten zal je zien dat er dan plots razendsnel maatregelen getroffen kunnen worden en criminele handelingen wel ongedaan gemaakt kunnen worden of zelfs al vooraf automatisch geblokkeerd kunnen worden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij gaat ervan uit dat contactloos betalen met enorme criminele energie verbonden is, terwijl dit niet zo is.

Banken hebben wel problemen met phishing criminaliteit wat deels te maken heeft met domheid van de bank-klanten zelf. Mensen die de PIN code achterop hun bankkaart schrijven of op een briefje in de portemonnee.

Het zijn niet alleen de banken maar de klanten zelf veroorzaken ook deze kosten.

Verder...als er geen bank-criminaliteit zou zijn, stijgen de kosten toch wel. Salarissen gaan omhoog, huren stijgen, verwarming, gas licht en brand.

Zo functioneert onze markt-economie nu eenmaal.

 

Het is je goed recht om contactloos betalen niet te vertrouwen.

Maar als je met contant geld omgaat dan is de kans net zo groot dat je bedonderd wordt, bijvoorbeeld bij geld wisselen. Dan moet je niet gek kijken dat je een vals bankbiljet van € 50 of € 20 in handen krijgt en dan zijn de rapen gaar. Die schade zal een bank je niet vergoeden.

Laatst in Duitsland kreeg ik nog een "verkeerde" munt van 2 € in handen. Dat was een Turkse munt van 2 Lire. Komt omdat ik met de Euro minder goed op de hoogte ben.

Bij geld wisselen aan de kassa moet je altijd op je hoede zijn. Met contactloos betalen niet.

En hoe vaak sta ik niet aan de kassa waar, vooral oudere mensen en vrouwen zo dom als mijn ex-schoonmoeder, staan te hannesen met contant geld of met hun PIN kaart...verkeerd erin steken, PIN fout of PIN weer eens vergeten. En de rijen worden weer langer.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

normaal een bereik hebben tot 5 cm maar met andere antennes op de deur of in de balie verwerkt hebben we plots een leesbereik van 80 cm

Klopt, gebruiken ze ook om dure auto's te gappen als ze staan te tanken. Handlanger binnen gaat bij de eigenaar staan en stuurt zo het signaal van de sleutel door naar zijn maat bij de auto en hup naar binnen en starten en weg.

Natuurlijk werkt dit met bankpassen maar de betaal terminal staat geregistreerd en banken kunnen die niet legitieme transactie terugdraaien.

Uiteraard kunnen de crimenelen snel cashen en wegwezen maar de rekening staat dan wel in het rood. En de persoon achter die rekening zal de kosten moeten dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie de volgende keer met de auto richting Frankrijk gaat moet in België eens de toiletten testen bij het benzinestation 'Nazareth' aan de E17, net voorbij Gent. Je kunt daar contactloos betalen, dus ik pakte mijn smartphone. Bij het beetpakken drukte ik het toestel al 'aan' en die begon direct te vibreren om de betaling te bevestigen, nog voordat die uit mijn kontzak was.  Op een afstand van ruim een meter van de terminal werd de contactloze betaling al verricht. Het zou me niks verbazen als je daar je pasje ook in je zak kunt laten bij het betalen, mits het slechts één pasje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, theparasol zei:

Klopt, gebruiken ze ook om dure auto's te gappen als ze staan te tanken.

 

Dat is wat anders. Een autosleutel zendt in tegenstelling tot een bankkaart wel een HF signaal uit.

Zou een telefoon al reageren met een betaling als je in de buurt van de toiletten deur (+1 mtr.) komt zou dit onherroepelijk tot fouten komen want daar komen veel mensen dicht bij elkaar in de buurt. En zou tot verwisseling voeren.

Ik vind dit verhaal daarom ongeloofwaardig.

NFC van je telefoon heeft een bereik van max. 10 cm. Dit is niet te verhogen en is inherent aan de NFC security features.

Ga je namelijk het RF veld versterken ontstaat er een onsymetrie en de telefoon antwoord niet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

even wat cijfers

 

fraude met contactloze bankpassen

 

1,8 miljoen mensen slachtoffer van digitale criminaliteit

 

Sterke stijging door cybercriminaliteit

 

Dus daar komen hoofdzakelijk de steeds maar stijgende bankkosten vandaan.

Niet dat dit alleen of hoofdzakelijk door fraude met contactloze betalingen komt (die fraude komt inderdaad maar weinig voor) maar wel door digitale fraude in het algemeen.

 

En die lange rij bij de kassa wordt echt niet veroorzaakt door al die oudjes die niet met pinpas om kunnen gaan, die proberen in deze tijd de supermarkt zoveel mogelijk te mijden of komen wel op rustige tijden zodat de man/vrouw achter de kassa nog tijd heeft voor een praatje maar ook in de angst om in deze tijd toch nog ergens een besmetting op te lopen.

De lange rijen worden simpelweg veroorzaakt omdat gewoon iedereen gelijktijdig kleine hoeveelheden boodschappen gaat doen (hebben blijkbaar geen koelkast/vriezer) en gelijktijdig af wil rekenen (bij ons komt het vrijwel nooit voor dat we onder de 25 euro boodschappen kunnen doen maar doen dan ook maar 1 keer per week boodschappen) en ja dan zijn er altijd van die ongeduldige figuren die vinden dat de rij veel te lang is, schreeuwen om een extra kassa te openen enz. en is die weigerende pinpas altijd de oorzaak van alle problemen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees in je link: fraude met contactloze kaarten:

 

Vorige maand kwam de Nederlandse politie nog met het bericht dat het verdachten voor contactloos zakkenrollen had opgepakt, maar later bleek er toch geen sprake van contactloos zakkenrollen te zijn geweest.

 

Er zijn ook oudjes die heel fit zijn en omgang met betalen via de smartphone heel goed beheersen.

Ik heb het eerder over vrouwen zoals mijn ex-schoonmoeder. Voor die was het al te moeilijk om de stekker van de stofzuiger in het stopcontact te doen.

 

En er zijn inderdaad ook tijden in supermarkten waarbij er geen lange rijen zijn. 😁

Hier in mijn omgeving betaald praktisch iedereen contactloos:

 

https://www.arabianbusiness.com/industries/banking-finance/461161-the-rise-of-contactless-payments-in-the-uae

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, gerrit B zei:

fraude met contactloze bankpassen

Zakkenrollers... dus niet op afstand.

 

23 minuten geleden, gerrit B zei:

1,8 miljoen mensen slachtoffer van digitale criminaliteit

Ook hier geen nfc fraude genoemd

 

24 minuten geleden, gerrit B zei:

Sterke stijging door cybercriminaliteit

 Ook hier geen nfc fraude vermeld.

 

Enfin, enige manier waarop ze je bankpas kunnen misbruiken is dus door hem te gappen en fysiek te gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...