Ga naar inhoud


Kerstmuziek


Sprietje

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

@Penthe:
Kerstmis is voor veel mensen, ook hier op het board een feest en religieuze samenhorigheid. 
Het symboliseert in onze samenleving de geboorte van Jezus Christus waar gelovige mensen veel waarde aan hechten. 
Hiermee zo “bot” en respectloos om te gaan vind ik niet in orde en moet je niet doen. 

Dan heb je mij verkeerd begrepen, mijn gal spuw ik over de Amerikaanse manier van kerst vieren wat sommigen hier doen, Kerst in Nederland werd jaren geleden heel anders gevierd als nu, vroeger vond ik het fijn nu niet meer. En soms zijn persoonlijke meningen respectloos voor andere mensen daar kun je weinig aan doen, je kunt nooit iedereen plezieren.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites


Over tradities van de ons bekende feestdagen, verschillen die sowieso van land tot land.

 

In Ierland was dat; de 24e met het vleigtuig net aankomen en als een debiel inkopen gaan doen.

Dan naar het huis van vader en moeder die de kerstboom al hadden opstaan.

Dan de range met turf opstoken en de smoorgerechten in de oven en op naar "The Pub" in het dorp en al je oude schoolkameraden treffen die ook van het buitenland kwamen en je die avond lavenloos zuipen. "Last Round" eleven o'clock. Naar huis zwabberen en te bed.

 

Om 12 uur noen op de 25e uit je nest en in de smink en/of beste kleren en allemaal als "heilig boontje" danken voor godweetwat.

Alle geschenk pakjes openen en gelijk alle smoorgerechten aanvallen met de nodige wijn om het door te spoelen.

Even een ferme wandeling tijdens de middag opdat je ongemerkt in de buitenlucht al een paar scheten kon laten vliegen.

 

Om 4 uur 's middags gingen we dan naar de andere familie en vulden die ontsnapte gasblazen in de darmen weer aan met hergebruikte maaltijdresten en een paar glazen single malt. En dropen af om de kerstmis specials op TV te kijken. "Home Alone"

 

Om 10 uur op de 26e uit je nest en alles in je koffer prakken om tijdig op het vliegveld te zijn voor je retourvlucht naar waar je woonde en werkte op het Europees vastland. Boxing Day was heel laat 's avonds als je eindelijk weer thuis was. Geen Kerruk gezien of bezocht.

 

Ik heb er nog een paar uit andere landen waar ik regelmatig de feestdagen van kerstmis vierde.

Zelfs een uit Bethlehem.

 

De mooiste traditie is die in je eigen jeugd, boom versieren en dan TV kijken naar de kerstshow. Om half tien 's avonds naar de Onze Lieve Vrouwen Basiliek Maastricht. Met veel wierook en een goed koor. En na die hoogmis de 24e een sausijze broodje aan tafel thuis met een klein kaarsje in het midden van die tafel. Na de ochtendmis te voet naar Oma's en Opa's op de 25e met al je ooms, tantes en neven en nichten. De 26e mocht je dan verplicht wandelen in de Ardennen of in het stadspark als er al sneeuw gevallen was.

 

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in Amerika is Kerstmis leuk en gezellig. 
Ik heb het met familie gevierd in Canada en Amerika en vond het maar wat leuk. 
Ook daar is het feest voor kinderen en familie. Temeer omdat ze Sinterklaas niet kennen in Noord Amerika. 
 

Iemand die op joetjoep rond loopt te blaten: Fuck Christmas is voor mij gewoon een lul. 
Als we dit soort feesten niet meer zouden vieren dan zou het maar een saaie boel zijn. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Drs. IJzerbout zei:

Iemand die op joetjoep rond loopt te blaten: Fuck Christmas is voor mij gewoon een lul. 
Als we dit soort feesten niet meer zouden vieren dan zou het maar een saaie boel zijn. 

En iemand die de humor er niet van inziet is ook berensaai. En niet ieder feest is een feest voor iedereen. Hier in Spanje feesten ze er op los elke maand zowat wel wat en ook daarvan vind ik sommige fiestas helemaal niets voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Juist, temeer die doorsnee Amerikaanse werknemer maar heel weinig vakantiedagen had en het samenzijn met kinderen en familie als groot goed ziet/zag.

Wat ze in Amerika doen is ver van mijn bed, zolang ze die boel maar niet in eigen land gaan kopiereren. Helaas valt Rudolf niet onder mijn kerst beleving om maar een voorbeeld te noemen. Daarnaast is Santa Klaus gewoon een kopie van Sinterklaas en heeft niets met Jesus te maken. Of je viert kerst met een fantasie boek in je handen of met een bijbel maar gaat ze niet met elkaar betrekken.

 

Samen zijn en genieten met familie kan ook zonder kerst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets meer respect hebben wij Maastrichtenaren toch wel voor de Bisschop Servaas uit Armenië.

Dat is volgens de legenden en historische gegevens de Sinterklaas. Dus die is niet verzonnen en in het Christelijke geloof een belangrijke figuur.

Hij bracht ook een geschenk mee, Tulpenbollen. Vandaar het geschenk!

En daarna is Kerst de viering van de geboorte van Christus die eerst helemaal niks schonk anders dan dat hij geboren werd en een nieuwe religie met waarden en normen te weeg bracht. Ook in de Islam wordt zijn geboorte gevierd.

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Iets meer respect hebben wij Maastrichtenaren toch wel voor de Bisschop Servaas uit Armenië.

Dat is volgens de legenden en historische gegevens de Sinterklaas. Dus die is niet verzonnen en in het Christelijke geloof een belangrijke figuur.

Hij bracht ook een geschenk mee, Tulpenbollen. Vandaar het geschenk!

En daarna is Kerst de viering van de geboorte van Christus die eerst helemaal niks schonk anders dan dat hij geboren werd en een nieuwe religie met waarden en normen te weeg bracht. Ook in de Islam wordt zijn geboorte gevierd.

 

 

Klopt Sinterklaas heeft echt bestaan en Santa Klaus is een verzonnen kopie, die was trouwens eerst groen en door Coca Cola rood gemaakt, in Amerika is kertmis een echt commercieel feest, hier in Spanje is het sober en heeft alles te maken met Jesus en Sinterklaas is hier geheel niet in beeld wel de 3 koningen. Nederland is door de invloeden van Amerika een soort van mengelmoes geworden met kerstmis.

 

Het sobere van Spanje kan ik wel hebben want het is gebasseerd op het samen zijn van familie en kadootjes voor de kinderen met de 3 koningen, die net zoals in Nederland een aankomst hebben en met een enorme parade door de steden en dorpen gaan. Jesus staat hier centraal met kerstmis net zoals vroeger bij ons thuis.

 

Dit staat er nu in Alicante hoofdstad voor Kerstmis:

 

Belen.thumb.jpg.576ca1052fdfca68e23f82660fa62dd1.jpg

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Amerikaanse invloed komt overigens via Duitsland...

De naoorlogse bezetter van Duitsland die de ellende wilde verlichten met DER WEINACHTSMAN. Santa Claus.

 

Die Duitsers hebben met hun razende economische voortspoed ook alle commerciële aspecten op onze tradities "doen afdalen".

De snelle verdiende gulden en nu euro is eigenlijk als verslavend middel voor de Hollander die z'n grootmoeder nog kan verkopen

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

e naoorlogse bezetter van Duitsland die de ellende wilde verlichten met DER WEINACHTSMAN. Santa Claus.

Enzo dus ook Valentijns dag en Halloween door de strot willen drukken

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...