Ga naar inhoud


Signaal valt soms weg: Homecast HS2100 CICD USB ontvanger + 60cm schotel + ci module + abonnement Equidia Bis Télévisions


daydreamerke82

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

sinds een kleine 2 jaar hebben mijn schoonouders sateliet tv op hun nieuwe adres. Ik heb de hardware verhuisd van het oude naar het nieuwe adres. 

Ze hebben eigenlijk bijna twee jaar perfect via hun schotel tv kunnen zien: Equidia = een franse zenders die altijd paardenrennen, voornamelijk drafrennen, uitzend.

Sinds enkele weken valt hun beeld geregeld weg, als je kijkt naar de signaal sterkte gaat dit van 85% naar 0% en terug, er zit eigenlijk geen regelmaat in.

 

Hun hardware bestaat uit:

1) Ontvanger: Homecast HS2100 CICD USB deze is via hdmi verbonden met tv

2) schotel (60cm) met lnb kop, vraag me niet welk merk deze zijn

3) CI+ module: Neotion Secure CA module 

4) bijhorende kaart voor in de CI+: BIS televisions staat er op. Ze hebben dit al jaren, sinds het op Hotbird 13° Oost zit , zat vroeger op andere satelliet (Astra?). De kaart wordt jaarlijks vervangen, is abonnement van rond de 175EU op jaarbasis.

 

Welke acties heb ik reeds ondernomen?

1) reset van de ontvanger + herinstallatie van de zenders

2) proberen beter richten van de schotel maar dit geeft echter geen positief effect. Zou me eigenlijk ook verwonderen dat de schotel is verdraaid. De beugel hangt met 4 stevige schroeven bevestigd op de wand en de beugel is eigenlijk stevig. Ik kan er mij "aanhangen".

 

Mijn vermoeden is eigenlijk dat het een hardware probleem is, wat denken jullie? Wat kan ik nog proberen om het probleem op te lossen?

 

 

aangepast door daydreamerke82
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je gekeken naar de LNB? Ik heb zelf meegemaakt dat er vocht in de feedhorn zat waardoor ik geen signaal meer had. Als je meerdere LNBs hebt kan je deze van plaats wisselen en dan kijken of deze dan wel weer goed werkt. Als dit het geval is heb je de bevestiging dat de LNB defect is.

Nog ee optie is dat de voedig van de ontvanger instabiel is geworden door defect condensatoren. Hierdoor is jammergenoeg mijn HS9000 overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dan waarschijnlijk om Equidia op transponder 12692H. Deze is Bis gecodeerd, zie bijlage. Die zender zit daar sinds 2 maart 2020 en is dus recentelijk niet veranderd.
Als de signaalsterkte sterk wisselt dan is of de lnb aan het einde van zijn latijn of de F-connectors maken slecht contact. De meeste kans heb je dat de F-connector bij de lnb slecht contact maakt. Ik zou deze maar eens opnieuw monteren en de coaxkabel dus opnieuw aansnijden. Maar je moet dit probleem dan ook bij andere zenders op de Hotbird hebben.

 

Equidia.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Sprietje zei:

De meeste kans heb je dat de F-connector bij de lnb slecht contact maakt. Ik zou deze maar eens opnieuw monteren en de coaxkabel dus opnieuw aansnijden

Vergeet vooraf niet de tuner uit te schakelen en geheel spanningsloos te maken👍

 

10 uren geleden, Sprietje zei:

Maar je moet dit probleem dan ook bij andere zenders op de Hotbird hebben.

Je kan ook een probleem hebben op een deel van de hoge band H of V

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm kan toch wel denk ik 

Als de 18 v niet vol door komt kan de lnb niet uit de stand vertikaal komen 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een slechte coaxkabel zijn. Dan kan krijg je last krijgen van interferentie. een grotere schotel is wel beter. met 60 cm heb je snel storing bij regen enz.

 

Zojuist, Satterdam zei:

Kan een slechte coaxkabel zijn. Dan kan je last krijgen van interferentie. een grotere schotel is wel beter. met 60 cm heb je snel storing bij regen enz.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het kan van alles zijn, LNB, kabel, ontvanger, externe storing.

 

Het beste is om de ontvanger eens op een ander adres te testen, of een andere ontvanger op dit adres uit te proberen.

 

Dan weet je sneller waar je de oorzaak moet zoeken, anders ga je in het wilde weg onderdelen wisselen voor de kat z'n......

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...