Ga naar inhoud


Van Windows 10 naar 11 en dan toch terug


Pluizebol

Aanbevolen berichten

Hallo

Veronderstel dat ik een perfect naar mijn zin ingestelde Windows 10 draai.

En ik maak er een system backup van.

 

En komt het :

Veronderstel effe dat ik Windows 11 toch een kans wil geven en overstap naar die versie.

 

Kan ik (indien het mij niet bevalt) alsnog terug naar mijn oude getrouwe Windows 10 middels de restore van mijn Windows 10 system backup (zie hierboven) ???

 

 

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites


het veiligste is om een externe image te maken. Met bijv Macruim reflect of Acronis. Dan ben je zeker dat je gewoon terug kan naar de oude installatie.

Het is trouwens best belangrijk om regelmatig een volledige backup te maken. Hdisk of SSD kan ook stuk gaan.

  • Like 1

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak al jaren mijn backups met AOMEI Backupper waarmee ik een echte backup van mijn systeem disk maak.

Al mijn data staat op een tweede aparte SSD disk

En mijn backups staan op een (alweer aparte) SSD disk

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere (10 tallen) pc's geupdated naar W11, zowel met de tpm erin maar ook oudere dmv speciale mediacreationtool.

De windows key van W10 is ook gewoon geldig. Met 1 laptop had ik wel driver probleem. Dit verder nog niet uitgezocht.

Ook met de illegale versie geen enkel probleem, updaten gaat ook gewoon.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Frans B zei:

Ik heb meerdere (10 tallen) pc's geupdated naar W11, zowel met de tpm erin maar ook oudere dmv speciale mediacreationtool.

De windows key van W10 is ook gewoon geldig. Met 1 laptop had ik wel driver probleem. Dit verder nog niet uitgezocht.

Ook met de illegale versie geen enkel probleem, updaten gaat ook gewoon.

Op het tweede deel van mijn vraag had ik ook graag een antwoord : kan ik ook gemakkelijk terug naar W10 indien W11 niet bevalt?

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Even ervan uitgaande dat je ook de AOMEI tutorials doorleest dan is het niet lastig maar duurt het een tijdje!

voorbereiding is alles

Solution 3: Backup hard drive before upgrading to Windows 11 with AOMEI Backupper

kies daarbij wel de "full backup" en niet incremental.

 

 

Yep Tonski, dat is wat ik doe met AOMEI : Een "System backup"

en op  mijn systeemschijf staat enkel en alleen het OS (Windows dus).

Zo'n backup duurt een 10-tal minuutjes.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat kan veel makkelijker:

 

About Windows 11 Rollback

Wanneer een computer wordt geüpgraded van Windows 10 naar Windows 11, wordt de vorige versie van Windows gedurende 10 dagen op de harde schijf bewaard. Met deze functie kan een gebruiker om welke reden dan ook terugkeren naar de vorige versie van Windows. Na 10 dagen wordt de oude versie van Windows verwijderd om ruimte vrij te maken op de harde schijf.


Windows 11 terugzetten naar een eerdere versie van Windows

Ga als volgt te werk om naar een vorige versie van Windows terug te gaan:

  1. Zorg dat de computer is aangesloten op het stopcontact en klik op Volgende.
  2. Klik op Start de knop Start en typ vervolgens "recovery".
  3. Selecteer Herstelopties (Systeeminstelling).
  4. Onder Herstel selecteert u Terug naar Windows [X]. [X] staat voor de oude versie van Windows.
  5. Selecteer waarom u deze versie wilt opnieuw wilt instellen en klik op Volgende.
  6. Klik op Terug naar Windows [X].
  7. Volg de aanwijzingen op het scherm om het herstel uit te voeren.

Nadat het instellen van de oude versie is voltooid, start de computer de volgende keer op met uw oude versie. U hebt een wachtwoord nodig om in te loggen op uw computer, als u dat bij de vorige Windows-versie ook gebruikte.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Pluizebol,

 

Als je W11 wilt proberen kan dat en je kunt binnen 10 dagen weer terug zonder problemen vanuit Windows zelf je hoeft dus geen back up te maken. Heb ik zelf ook al gedaan, ik draai nu al een week op W11 op een pc uit 2014.

kijk hier maar even hoe je terug kunt naar W10

https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-terugzetten-naar-windows-10/

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Moet je ook een bootable system restore voor de zekerheid op usb'tje maken.

En bekijk in je BIOS of USB voor bootable media ingeschakeld is.

Yes dat ken ik en dat heb ik vroeger ook al gedaan. Werkt perfect.

 

54 minuten geleden, Tonskidutch zei:

p.s. disk backup wordt daar aanbevolen als methode 3 met AOMEI niet enkel systeem backup

Dat heb ik nog niet eerder gedaan maar ik zal dat tijdens het WE eens uittesten.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, wiz zei:

dat kan veel makkelijker:

 

About Windows 11 Rollback

Wanneer een computer wordt geüpgraded van Windows 10 naar Windows 11, wordt de vorige versie van Windows gedurende 10 dagen op de harde schijf bewaard. Met deze functie kan een gebruiker om welke reden dan ook terugkeren naar de vorige versie van Windows. Na 10 dagen wordt de oude versie van Windows verwijderd om ruimte vrij te maken op de harde schijf.


Windows 11 terugzetten naar een eerdere versie van Windows

Ga als volgt te werk om naar een vorige versie van Windows terug te gaan:

  1. Zorg dat de computer is aangesloten op het stopcontact en klik op Volgende.
  2. Klik op Start de knop Start en typ vervolgens "recovery".
  3. Selecteer Herstelopties (Systeeminstelling).
  4. Onder Herstel selecteert u Terug naar Windows [X]. [X] staat voor de oude versie van Windows.
  5. Selecteer waarom u deze versie wilt opnieuw wilt instellen en klik op Volgende.
  6. Klik op Terug naar Windows [X].
  7. Volg de aanwijzingen op het scherm om het herstel uit te voeren.

Nadat het instellen van de oude versie is voltooid, start de computer de volgende keer op met uw oude versie. U hebt een wachtwoord nodig om in te loggen op uw computer, als u dat bij de vorige Windows-versie ook gebruikte.

 

 

Deze mogelijkheid was ik compleet uit het oog verloren.

Dank om mij er aan te herinneren.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ton68 zei:

@ Pluizebol,

 

Als je W11 wilt proberen kan dat en je kunt binnen 10 dagen weer terug zonder problemen vanuit Windows zelf je hoeft dus geen back up te maken. Heb ik zelf ook al gedaan, ik draai nu al een week op W11 op een pc uit 2014.

kijk hier maar even hoe je terug kunt naar W10

https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-terugzetten-naar-windows-10/

Deze mogelijkheid was ik compleet uit het oog verloren.

Dank om mij er aan te herinneren.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...