Ga naar inhoud


TV pakketten in Europa, streamers, en protectie per land


Pergola

Aanbevolen berichten

Ik begin maar bij deze Off Topic rubriek, met mijn ergernissen over het afsluiten van abonnementen, waar je gewenste zenders in zijn opgenomen.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken, cq hoe zij de toekomst van TV kijken voor zich zien.

Zelf woon ik dus in Zuid Europa, en heb tot op heden graag een origineel abonnement gekocht. Maar ik ervaar dat het steeds lastiger wordt, om dan nog je gewenste programma's te kunnen zien. Zit nu met Canal Digitaal en aantal sportpakketten. Voorkeur voor satelliet boven internet, vanwege beeldkwaliteit en gebruikers gemak. We zitten in een gebied waar glasvezel nooit zal worden aangelegd. (ben al ruim 20 jaar abonnee, dus heb vele wijzigingen in zenders en apparatuur meegemaakt.)

Met het wegvallen van Eurosport 1 HD en Discovery, viel er een flinke hap sport weg. Tennis, alle Italiaanse wieler koersen, en andere UCI wedstrijden. Een vrije SD zender bleef over, en kreeg de vrijgevallen kanaal positie in CD zenderlijst. Verre van aantrekkelijk om tussen de HD kwaliteit van andere zenders hiernaar te kijken.

Dus een HD+ module / kaart aangeschaft, en met tips op dit forum keurig kunnen verlengen met 1 jaar. Via NL iban nummer bleek dit niet mogelijk. Geen open EU markt.

De streamers kopen zich in en via NENT zijn we inmiddels Formule1, Darts, BundesLiga en deze zomer ook de Premiere League kwijt.

Bij HD+ kon je het Darts nog op Sport1 volgen in HD, maar het afgelopen weekend 28-30 jan 2022, ook NIET meer. Enige FTA die ik kon vinden was ITV4 in SD.

Op datzelfde HD+ werd reclame gemaakt voor DAZN.DE met alle Champion League wedstrijden en BundesLiga a Euro 14,99 per maand. Goed alternatief dacht ik en probeerde op hun website naar de abo-mogelijkheid te kijken. HELAAS, je wordt direct door gelinked naar DAZN.ES waar een heel ander pakket wordt aangeboden. GEEN Champions League, geen BundesLiga, maar vrouwen voetbal en andere sport waar ik niet ik ben geinteresseerd. 

Champions League wedstrijden worden in Spanje uitsluitend aangeboden door Movistar. Je wilt niet weten wat die er voor durven vragen, als optie pakket bovenop hun basis /start pakket ?!

Met het op niet al te lange termijn aflopende contract bij Ziggo (van Champ.L.  EN de spaanse La Liga), zou ook zomaar deze beide voetbal competities naar een gulzige streamer kunnen verdwijnen.

 

MIJN ERGERNISSEN / ZORGEN:

1)Duidelijk geen EU beleid in het aanbod van zelfstandig te kiezen abonnementen. Daar zou een ACM in samenspraak met EU collega's eens naar moeten kijken. Met roaming (mobiele telefonie) is dit uiteindelijk ook gelukt. Vele aanbieders, maar wel een werkbare situatie voor ons als consument.

2)Wat blijft er aan (voor mij) interessante (sport)zenders over, op de Satelliet. Zonder ver over de Euro 100,00 / maand te betalen. (Als je die kanalen al zou kunnen ontvangen. Lees bij elkaar geharkt uit diverse EU-abonnementen, met lokale vakantie vrienden per EU-land ?

3)Of kijken we straks vooral via Internet naar een handvol streamers, om een beetje leuk zender pallet te zien ?

 

Desondanks zie ik Satelliet TV niet snel verdwijnen. Die Astra birds worden zomaar niet afgeschreven. Het zou meer dan jammer zijn als dit voornamelijk FTA programma's worden. De beeld kwaliteit is zo goed. Volgende week weer Olympische Spelen op Eurosport in HD en 4K. Heb nog geen enkele aanbieder via internet gezien dit dit aanlevert. Misschien omdat hier in de omgeving geen glasvezel ligt ?

Of wordt het dan toch het verfoeide IPTV illegale kastje, via servers uit t verre oosten die ons als enige in één hand een compleet sport pakket kan aanbieden ?

ik word al somber bij de gedachte.

 

Alstublieft geen reacties, zoals: voetbal is niet waard om naar gekeken te worden, te veel reclame bij de commercielen, the voice zijn viezeriken , enz enz.

Het gaat mij om de beschikbaarheid, NIET om de inhoud van de programma's en/of persoonlijke content voorkeuren.

 

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kijk enkel FTA , als je een draaibare schotel hebt , dan kan je al veel opsporen !!

bv: Sommige sportfeeds worden nog steeds FTA uitgezonden , dus ....

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het heeft alles te maken met de allerlaatste mogelijke cent uit de consument te persen.

Alle sporten zijn eigendom van commerciële verenigingen, die hun eigen distributie ter hand nemen van beeld en geluid.

Wil je meer sporten zien zal je verschillende abonnementen moeten afsluiten.

Men meent hiermee meer geld binnen te kunnen harken, de super sport salarissen moeten tenslotte ergens van betaald worden.

 

Maar er bestaat ook nog zoiets als een Laffer curve, en we zijn bijna over de top.

 

Apart abonnement om Formule 1 te kunnen zien?

Nee, laat maar.

 

Het is ter herinnering, nog niet zolang geleden dat men zich hier sterk maakte voor het kantine systeem, alleen betalen voor waar je naar wilt kijken.

Mijn bezwaar is/was, dat dit prijsverhogend werkt.

 

En woon je in het buitenland, dan kan je bij de plaatselijke F1 beeld distributie een abo nemen, wordt keurig per land geregeld.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het een zooitje is klopt helemaal maar de oorzaak is natuurlijk dat steeds minder mensen TV kijken op de manier zoals we gewend waren. De jeugd vind snel internet belangrijker omdat die nu eenmaal 99% van wat ze kijken streamen. 

Minder abonnees die toch hetzelfde kapitaal moeten opbrengen maakt het er niet beter op. 

IP tv heeft mijn voorkeur ook niet zeker gezien de beeldkwaliteit die tot nog toe wordt geleverd. Dan wordt het nog moeilijker op de plaatsen waar het internet met een download van een schilpad wordt geleverd en de upload gelijkwaardig is aan de snelheid van een slak, dan gaat ip tv in HD kwaliteit er echt niet komen. 

De schotel is de enige optie maar je bent afhankelijk van het abonnement en dat is in Europa nu eenmaal overal afgebakend.

Het 5G netwerk moet een oplossing bieden maar er zijn nog maar weinig plaatsen in Europa waar dit goed werkt. 

26 minuten geleden, cookie monster zei:

Ik kijk enkel FTA , als je een draaibare schotel hebt , dan kan je al veel opsporen !!

bv: Sommige sportfeeds worden nog steeds FTA uitgezonden , dus ....

Kan een oplossing zijn maar dit is niet overal mogelijk, wanneer ik hier een draaibare schotel plaats moet ik wel de bomen bij onze buren afzagen, dat gaat hem niet worden.

Het gaat ook over de eenvoud van bedienen dat is hier ook uitgesloten.

 

 

 

 

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, hugogertie zei:

Het gaat ook over de eenvoud van bedienen dat is hier ook uitgesloten

Dan heb je inderdaad heel weinig keuze !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je waarom wij naar Veronica en Miamigo luisterden?

Weet je nog dat er een "kabel advies commissie" was?

Weet je nog wat de zuilen in de mediawereld betekende?

Weet je nog waarom we een schotel antenne en satelliet receiver aanschaften?

 

Wij wilden 'n tele visie op wat er in onze omringende landen en de wereld gebeurde!

 

Het is uiterst slap en extreem slecht beheerd hoe in de europese markt de rechten van de burger worden verzekerd en vastgelegd aangaande hun kijkrecht. Het is eerder een borging voor al de "marktpartijen" die niets anders willen dan veel geld verdienen. Niemand dacht aan de kijkrechten van het individu.

Indertijd heb ik menig euro parlementariër aangeschreven en ik heb enkel één keer antwoord gehad van de desk slaaf van Nelie Smith Kroes.

 

TV is voor bijna 90% commercieel omdat de rest van de inhoud eigenlijk te duur is. Er waren meer discussie over onze kijk en luister bijdragen.

Die bijdragen zijn in heel Europa slecht beheerd als de commerciëlen altijd de troefkaart krijgen. Je zult toch nog even moeten wachten op de Mediathek uit het buitenland en die belachelijke regioblokkade. En je zal er helaas niet aan ontkomen om de streaming providers te abonneren.

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lezend door alle reakties, komen een aantal punten vaker terug:

-gebruikers gemak? Inderdaad is het switchen op je smartTV tussen een streamer en een gewoon kanaal relatief tijdrovend. Even de score checken bij een andere wedstrijd, en weer terug naar de streamer (opnieuw opstarten). Geheel anders dan wisselen tussen ESPN 1 en 2.

-abonnement keurig per land geregeld?  In NED betaal je (voor CanDig + Z.Sport) 22 + 14 = Euro 36,00 per maand. Momenteel bij de enige aanbieder in ESP voor de ChampionsLeague, bijna Euro 70,00.  Niet mijn definitie van keurig geregeld binnen de EU !!!

-niet ontkomen aan het abonneren op streaming providers? Heb gisteren eens achter de link gekeken van Jarco Kriek's artikel NENT jaaraanbieding. Daar wordt je niet vrolijk van de gestelde abo-voorwaarden. Je moet ingezetene zijn van het land waar deze (in dit geval ViaPlay) dienst wordt aangeboden. Je locatie wordt gecheckt, en die mag je niet proberen te verbergen. (neem aan dat hier VPN wordt bedoeld). En de provider kan ten alle tijde besluiten bij vermoede fraude je toevoersignaal te stoppen zonder verplichting restant betaald abo-geld terug te storten.

Dat zijn hele andere teksten dan door CanDig op haar website worden getoond, voor TV kijken in EU.

 

Samen met mijn ervaring bij DAZN.de / dazn.es lijkt het er vooralsnog NIET op, dat streamers een oplossing zijn voor in een ander EU land wonende nederlanders en/of ander eu-inwoners (lees expats die onder de zon wonen).

Dus wat voor legale opties blijven er over, als sport en film content daadwerkelijk verdwijnt naar streamers ?

Ronduit trieste ontwikkelingen.

aangepast door Pergola

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pergola 

Je haalt een paar dingen aan waar ik eigenlijk wel wat vraagtekens bij zet met betrekking tot sreaming, Locatie checken mag niet ivm de wet van de privacy. Wanneer ik binnen Europa ben moet /mag ik overal kijken want ik heb betaald voor de streaming dienst. 

Het is wel slecht dat we nu eenmaal binnen Europa nog steeds slecht tot matige internet snelheden hebben op heel veel plaatsen. Wanneer ik 500 meter verder buiten de bebouwde kom en daar de internet snelheid meet komen ze niet verder dan 4 MB down en 1,2 MB up vanwege de nog oude loodgrondkabel.

Hier is onze overheid al tekort geschoten, heel Nederland had al lang vol glas moeten liggen i.p.v. zo'n kabeltje uit de jaren 60. Dit is alleen maar nog ons land als je Duitsland neemt is er helemaal een dekking van 0,0 in de dorpen. Dat is dus wanbeleid van de overheden omdat die nu eenmaal hun eigen markten wilden beschermen of de telecom bedrijven niet heeft opgelegd om er voor te zorgen dat ieder huis verplicht werd aangesloten op een fatsoenlijk netwerk zoals water en stroom ook overal aanwezig zijn. Dit komt omdat de Telecom bedrijven wel hebben geïnvesteerd in grote afzet gebieden en de gebieden waar weinig te halen was niet hebben voorzien van de benodigdheden. Dit hadden onze overheden kunnen voorkomen door de marktwerking niet op deze manier hun werk te laten doen.

Je ziet nu precies hetzelfde met die Streaming aanbieders, wel in gebieden waar voldoende internetsnelheid is maar wanneer ze hier 500 meter verder naar Netflix, Videoland of net welke streaming dienst willen kijken is de sportwedstrijd al lang afgelopen voordat ze de eerste beelden binnen hebben.

Hier zou de overheid moeten hebben bepaald dat je eerst zorgt voor je platform met de harde eis dat iedereen met bestaande apparatuur de mogelijkheid heeft om het te bekijken in het land al vorens je de rechten kunt kopen. Je ziet dat Ziggo ook op de vingers is getikt met de UHD diensten die alleen via aparte kastjes van meneer Ziggo te zien waren nu ook moeten zorgen dat ze worden aangeboden aan al bestaande klanten en dat ze daar dan wat meer geld in je abonnement voor vragen is dan normaal.

Het is weer de overheden die vaak achter de feiten aan lopen en straks met middelen komen die met plak en lijmwerk aan elkaar hangen om deze streaming praktijken aan banden te leggen. Het zijn gewoon investering bedrijven die met aandelen rondslingeren en geld pakken waar het op dat moment het te verdienen is en totaal geen belang hebben bij de mensen die er werken de klanten of de gevolgen want als ze het geld uit de zakken hebben geklopt bij bedrijf A laten ze bedrijf A naar de donder gaan en hebben ondertussen al bedrijf B gekocht en verdienen nog meer geld om zo bedrijf C en D te kunnen kopen om nog meer geld te verdienen dit zie je overal Farmaceuten, Tech, Pandjes melkers, etc.

Een ding is zeker het wordt er op korte termijn niet beter op en wat de NPO, RTL en SBS ons voorschotelt is nu ook weer niet echt top........ en wordt minder en minder..... 

 

aangepast door hugogertie

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijgaand een aantal teksten uit de voorwaarden van besproken provider:

Volgens mij komt het erop neer dat inwoners van landen waar Viaplay (nog) niet wordt aangeboden, geen klant kunnen worden. Ook niet als betaald abonnement via vrienden in een van de beschikbare landen. Google Play Store meldt direct dat de App voor mijn huidige woonland NIET beschikbaar is.

Vandaar mijn constatering met deze- en de dazn- ervaring: Indien programma's verdwijnen van lineaire TV partijen , naar streamers worden ze onbereikbaar voor in het buitenland wonende landgenoten. Met in het achterhoofd eerdere discussies op de SAT4ALL forums wat nu werkelijk het aandeel abonnees is, dat buiten Ned gebruik maakt van Satelliet TV ?  Zijn geen miljoenen mensen, maar wel potentiele klanten die deze streamers mislopen.

 

Om een account aan te maken en toegang te krijgen tot Viaplay, moet u:

18 jaar of ouder zijn

ingezetene zijn van een land waar Viaplay wordt aangeboden (wij zullen uw geografische locatie controleren op het moment van registratie, en u mag geen technologie of techniek gebruiken om uw locatie te verbergen of te verhullen)

 

Indien u ingezetene bent van een EU- of EER-land, is Viaplay voor u beschikbaar zowel in het land waar u woont als in andere EU- en EER-landen waar u tijdelijk verblijft overeenkomstig Verordening (EU) 2017/1128. U aanvaardt dat wij op geen enkele wijze verantwoordelijk zijn voor door u gemaakte kosten, gepleegde schendingen van de wet of andere overtredingen, met inbegrip van bijvoorbeeld aansprakelijkheid doordat u (probeert) gebruik te maken van Viaplay buiten het land waar u woont.

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze voorwaarden van Viaplay zijn geheel conform huidige EU wetgeving en van toepassing op alle streaming diensten in de EU. Het probleem is uitzendrechten. En hoewel het EHJ zich al negatief heeft uitgesproken over een systeem van landelijke uitzendrechten binnen één unie waardoor kunstmatige grenzen binnen die unie ontstaan, is er nog geen ander systeem. Iedereen ligt dwars, niet alleen "Hollywood", maar ook rechthebbenden binnen individuele EU landen zijn tegen verandering. Dit systeem is voor hen gewoon te lucratief. Ook NLziet, NPO Start en CanalDigitaal via de app moeten zich aan exact diezelfde wetgeving houden.

 

Het lukt meestal wel door hier creatief mee om te gaan.

Gebruik een VPN om een Nederlands IP nummer te krijgen, maak een willekeurig apart account aan voor Google of Apple, koppel een betaalmethode en je zit in de Nederlandse appstore/playstore. Nu kun je alle specifiek Nederlandse apps installeren zoals Ziggo Go of straks ViaPlay. Betaal vanaf een Nederlandse bankrekening en klaar. De provider mag betaling vanaf een Nederlandse bankrekening accepteren als 'bewijs' dat je in Nederland woont. De Viaplay app is overigens ook op internet als .apk beschikbaar, dus ook te 'sideloaden'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2022 om 16:04, Frans B zei:

Hier in griekenland kan je de F1 gewoon op de staatzender ERT1 kijken. Met een vpn ook in nederland te zien. We betalen trouwens verplicht voor die staatszenders ( 6 euro per maand ongeveer)

 

ERT 1 is vrij makkelijk via 39°E te ontvangen. Hebben ze volgend seizoen ook de F1 rechten?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels blijkt het "goedkoopste" pakket met Champions League bij Movistar uit te komen op Euro 95,00 / maand. (Loopt op tot 150,00 voor uitbreiding met Formule 1). Ze zijn van een andere planeet 🙄.

VPN zou een werkbare oplossing kunnen zijn. Moet er induiken hoe ik dat op mijn router krijg, want het gaat om mijn smartTV die met de streamer app's moet gaan werken. Op dit moment is de router "gesloten" voor mij door de huidige internet provider.

Of misschien toch een bescheiden windows labtop met VPN erop, naast de TV en verbinden met HDMI. Dan is het gebruikersgemak ook geholpen.

Nog wat uitzoek werk te doen. (Labtop specifiek voor VPN - TV gebruik samen met VPN abonnement is stukken goedkoper per jaar dan lokale abo)

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...