Ga naar inhoud


Durf te vragen: signaal compleet kwijt. Wie helpt ons uit de brand?


flanker

Aanbevolen berichten

Durf te vragen...

Al twintig jaar kijk ik heel tevreden via mijn schotel naar de TV.

Totdat ik vandaag probeerde om Sky News te kijken...
De tuner draaide schotel naar een andere satelliet... Geen beeld.
Terug dan maar naar NPO 1... Ai... ook geen beeld meer.

En wat ik nu ook probeer met met mijn zeer gebrekkige kennis: ik krijg het nu nergens meer voor elkaar om beeld te krijgen.

Een omschrijving van mijn 'setup':

- 80 cm schotel met rotor
- Vu Solo2 met daarop OpenPLI 8.0
- merkloze Twin LNB (eh... beter gezegd: ik weet het merk niet meer)

Zoals gezegd: 20 jaar geleden geïnstalleerd, daarna alle kennis daarover uit mijn hoofd verdwenen. Ik voel me een verschrikkelijke noob op het moment.

De rotor werkt nog, maar wat ik ook probeer: ik krijg geen signaal meer. Dat kan dus héél goed door mijn onkunde komen. Of door een kapotte LNB. Of door... nou ja, vul maar in.

Mijn hoop is gevestigd op dit forum om iemand, ik woon in de regio Achterhoek, te kunnen vinden die me zou kunnen/willen helpen om weer beeld op de buis te kunnen krijgen zonder dat ik meteen een installateur moet inschakelen.

Naast eeuwige dankbaarheid, zeker ook van mijn vrouw die nu al haar Engelse detectives moet missen, wil ik natuurlijk ook een vergoeding bieden voor alle hulp.

Iemand die ons zou kunnen\willen helpen?

Pettrik

aangepast door flanker
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Zoiets als hier aan de hand is?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, kees321 zei:

Dan hebben de kabels ruimschoots de tijd gehad om enorm hard te worden.

Is de schotel goed bereikbaar ?

Onlangs heb ik als passagier in een auto me verbaasd over schotels op daken, bij vrijstaande huizen.

Tja, wat is goed bereikbaar. Ikke, met hoogtevrees, kan vanuit zolderraampje over het dak naar de schotel na wat 'openen' van dakpannen. Da's in mijn ogen 'redelijk bereikbaar'. Ik heb de kabel tussen rotor en LNB vervangen. 'Rotor luistert' luistert dus nog wel naar tuner (draait op verzoek west/oost), maar krijg dus geen signaal meer binnen op tuner. Heb echter geen idee of de LNB nu stuk is, of dat ik iets compleet verkeerd heb staan op de tuner. Heb ook geen idee hoe de LNB te testen.

 

aangepast door flanker
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ceesv zei:

Zoiets als hier aan de hand is?

 

Klinkt wel een beetje hetzelfde, maar ik ben zo'n leek dat ik dit niet 1-op-1 durf 'over te nemen'. Wat mij zo bevreemd is dat ik vanochtend nog beeld had, en toen na een 'mislukte poging tot draaien' ineens alles dood was... Los dan dat de rotor nog wel wil draaien...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de drie stormen achter mekaar kan het goed zijn dat er iets losgeraakt is of dat een coax mantel door geschuurd is waardoor er lekwater voor spanningsverlies naar die LNB en dus storing heeft gezorgd.

na 20 jaar mag je wel eens een nieuwe coax en LNB laten plaatsen, is allemachtig al lang genoeg meegegaan.

 

aangepast door Tonskidutch

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen hier hele ritsen suggesties doen en vragen stellen, maar er is slechts 1 manier om de fout op te sporen: ter plekke systematisch testen en uitsluiten. Als het eenvoudig was, hadden we nu wel beeld gehad.    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Eduard07 zei:

We kunnen hier hele ritsen suggesties doen en vragen stellen, maar er is slechts 1 manier om de fout op te sporen: ter plekke systematisch testen en uitsluiten. Als het eenvoudig was, hadden we nu wel beeld gehad.    

Ben het helemaal met je eens Eduard07. Probleem is alleen dat ik er zelf niet uitkom, daarom dus mijn vraag om hulp. Ik heb zó het idee dat het misschien iets simpels is. Maar ja... heb niet echt de kennis en kunde om dit zelf op te lossen. Vandaar dus mijn vraag of iemand mij (ter plaatse) zou kunnen/willen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het helemaal! Als ik meer bij je in de buurt woonde, was ik nog vandaag langsgekomen. 

Ik heb ook een draaibare schotel, en ook momenten meegemaakt dat hij niet meer werkte. Spreek uit ervaring hoe ingewikkeld en tijdrovend het zoeken naar de fout kan zijn. Hield er op een gegeven moment een stappenplan op papier van bij om te onthouden hoe ik weer terug moest als de beoogde test niet werkte. Heb wel eens een hele dag moeten zoeken, omdat de schotel ver weg staat en er nogal een lange en complexe bekabeling tussen zit.

 

Maar Achterhoek: mooie bestemming, maar niet naast de deur vanuit het hoge noorden. 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, RicardoBelli zei:

Probeer als het kan de coax rechtstreeks op de lnb aan te sluiten  maar dat kan allen als je schotel precies op een satelliet  positie  heb staan .ik weet niet of je hem hebt vedraaid want dan word het moeilijk mvg Ricardo 

Da's een van de problemen Ricardo: ik heb momenteel geen idee op welke positie de schotel staat. 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

 als de schaalverdeling onderop ca 15º E staat zou het  Astra 1  19.2º oost behoren te zijn , maar als de motor op de paal verdraaid is klopt de uitrichting natuurlijk niet meer

voor Astra 3 is dat ong. 19.5 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...