Ga naar inhoud


Gaat Nederland verplicht af van het gas?


astro iris

Aanbevolen berichten


Dat wilde men al enkele jaren geleden invoeren voor nieuwbouw woningen (2018).

Daarom lopen er ook al enkele jaren proeven met waterstof als vervanging van aardgas daar het waterstof in hetzelfde leidingen netwerk gebruikt kan worden.

Maar alles is stil komen liggen door de stikstof problematiek en direct daarna door Corona pandemie.

Nu er weer nieuwe illusorische plannen liggen voor 100.000 nieuwbouw woningen op tafel van Minister de Jonge van Volkshuisvesting, waar eerst nog wat bouwvakkers en installateurs voor geboren moeten worden,  denken privé personen zelf al na over die overstap / transitie als gas niet meer mag.

 

De Warmtepomp en nog hogere isolatie waarden halen middels verbouwingen, dus verduurzamen van oude woningen lijkt het meest zinvol.

Dat is van geval tot geval goed mogelijk en een extra impuls voor de bouwindustrie / economie.

Ware het niet dat de materiaalprijzen voor de bouwwereld en installaties op dit moment ook compleet exploderen.

 

Ik heb net prijzen binnen voor een verduurzaming die twee jaar geleden geraamd was op 300.000 en nu april 2022 600.000€ moet kosten.

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel zie ik in mijn woonomgeving in rap tempo zonnepaneel-aanschaf op de daken toenemen. Als dat zo blijft en de regering dat royaal blijft stimuleren (per 1 januari '23  geen btw meer), gaan we "dankzij" die Satan 2-idioot daar in het oosten in een rap tempo de goede kant op met het milieu in Nederland. Dat werd ook hoog tijd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het maar zien, ik woon in een jaren zestig huis in het buitengebied (sedert 2013). Wind van alle vier de richtingen, alles kunststof en dubbelglas, spouw na-geisoleerd. Ik krijg het gasverbruik niet onder de 2400 kuub per jaar, verwarming staat op 19°C en staat alleen als we thuis zijn aan.

 

Warmtepompje gaat het niet trekken hier, los van dat ik het überhaupt niet kan betalen. Echt mooi die dwingelarij van de overheid.

 

Ik heb een houtkachel en het hout dat ik heb spaar ik op dit moment voor als mijn prijs-vaste periode afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Om een warmtepomp gunstig te kunnen laten werken is een zonnepaneel installatie uiterst zinvol.

En ook kunnen terugvallen op verschillende systemen, grootste probleem dat dit voorlopig voor velen onbetaalbaar blijkt. Voor mijn installatie betaalde ik een kleine 7000 euro en krijg nog een premie van 1500 euro. Dezelfde installatie koste 7 jaar geleden meer dan het dubbel en neem daarbij dat de nieuwe generatie zonnepanelen bijna het dubbel opbrengen. Dan is de rekening gauw gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

los van dat ik het überhaupt niet kan betalen

 

Dat probleem hebben de meesten hier.

48 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

ik woon in een jaren zestig huis in het buitengebied

kijk eens naar een warm jasje aantrekken!

 

https://isofinish.nl/borgh-facafix-gevelschroeven/

 

daarmee haal je heel snel de gewenste Isolatie index / Rc waarden

ik heb het al toegepast jaren terug met een mooie houten bekleding en die woning verbruikte nog maar een vierde. Dat lucht op.

Jullie moeten ook wel de subsidies aanvragen https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/12/30/vanaf-1-januari-2022-meer-subsidie-voor-isolatie-en-warmtepomp

En er zijn er meer zelfs uit de EU subsidiepot.

 

16 minuten geleden, astro iris zei:

Dezelfde installatie koste 7 jaar geleden meer dan het dubbel en neem daarbij dat de nieuwe generatie zonnepanelen bijna het dubbel opbrengen. ....en krijg nog een premie van 1500 euro....

 

We noemen dat subsidie van de overheid en geen premie. Premies krijg je echter ook van je energieleverancier als je minder afneemt.

aangepast door Tonskidutch
blauw na bericht van astro

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

Ik moet het maar zien, ik woon in een jaren zestig huis in het buitengebied (sedert 2013). Wind van alle vier de richtingen, alles kunststof en dubbelglas, spouw na-geisoleerd. Ik krijg het gasverbruik niet onder de 2400 kuub per jaar, verwarming staat op 19°C en staat alleen als we thuis zijn aan.

 

Warmtepompje gaat het niet trekken hier, los van dat ik het überhaupt niet kan betalen. Echt mooi die dwingelarij van de overheid.

 

Ik heb een houtkachel en het hout dat ik heb spaar ik op dit moment voor als mijn prijs-vaste periode afloopt.

Zie dat Tonskidutch mooi idee voorlegt.

 

Maar los daarvan heb ik wel vragen als, is er naar het dak gekeken? Is er naar de vloer gekeken en hoe wordt er verwarmd? Begrijp met gas dat is duidelijk. Maar radiatoren of met vloerverwarming. Etc.

 

Als je met radiatoren werkt. Zou je als je dat nog niet hebt gedaan. De temperatuur van het water van de radiatoren kunnen terugzetten. Dit dan naar graad of 65. Om vervolgens radiatorventilatoren toe te passen.  Dat scheelt ook al behoorlijk. Terwijl de kosten (afhankelijk vd grootte vd woning) beperkt zijn (enkele honderden euro's  in principe beneden de €350 bij boven gemiddelde woning, tussenwoning ruwweg €285). Je past die dingen alleen toe in ruimten waar je veel bent  (woonkamer/werkkamer etc). Momenteel subsidies bij veel gemeenten ikv RRE en RREW regeling en daarmee worden de kosten nog eens zo'n €70 tot €100 lager. Besparing per situatie afhankelijk maar fabrikant vermeld 20% op gasgebruik voor verwarming.

 

Andere flinke gasgebruiker is warmwater. Hoe hoog staat die temperatuur? Lijkt stomme vraag maar als die boven 60 staat kan dat ook wel terug naar 60. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TonskidutchDank voor de suggestie, het probleem is dat als je een oud huis hermetisch afsluit je overal schimmel krijgt vanwege het gebrek aan ventilatie. Ook dat is te retrofitten maar ik ben niet zo'n fan van dikke ventilatiebuizen door het hele huis aanleggen, daar ik geen ruimte heb om dat even weg te werken. Lage plafonds en zo. Schimmel zie ik nu al her en der op sommige muren vanwege de volgeblazen spouw.

 

Ik heb grofstoffelijk eens geteld en ik kwam (pre-crisis prijzen) op een 1,5e ton aan kosten uit. 

 

Ik word er een beetje moedeloos van.

 

Edit:

  

8 minuten geleden, joop001 zei:

Maar los daarvan heb ik wel vragen als, is er naar het dak gekeken?

Ja daar ligt voor ongeveer twintigduizend euro aan kosten eterniet op. De plafonds zijn geisoleerd, dak is inderdaad ruk.

 

Ventilatoren in de woonruimten zijn geen optie ivm de vrouw. Die trekt dat soort geluiden niet :( . De instellingen van de ketel zou ik eens na moeten kijken, ik heb er iig nog niet op ontdekt hoe ik die instellingen kan inzien, Nefit ecomline (dacht ik) uit 1999.

 

 

aangepast door Thijs-Rallye
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in geen geval over hermetisch afsluiten.

Inpakken met isolerend materiaal is niet hermetisch afsluiten

Waar het "damptransport niet meer werkt" door spouwmuurisolatie achteraf maar met behoud van koudebruggen dat is vragen om schimmel.

Een spouw moet nooit helemaal gevuld worden. Er dient altijd een luchtspouw over te blijven opdat de vochtige buitenmuur kan drogen door ventilatie en er mag nooit contact zijn tussen buitenblad en binnen blad constructies.

 

Dat doen zeker 40% woningeigenaren helemaal verkeerd. Oké die Firma's doen dat verkeerd. En die Firma bestaat al lang niet meer die het uitvoerde.

 

Neem een bouwkundig vakman en/of architect in de arm die verstand heeft van BouwFysisca.

 

Maar 30% van die 1,5 ton € zou je als subsidie al hebben kunnen krijgen. Bijna een derde krijg je.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

Ventilatoren in de woonruimten zijn geen optie ivm de vrouw. Die trekt dat soort geluiden niet :( .

Weet niet aan wat voor ventilatoren je denkt. Maar de radiatorventilatoren waar ik naar refeer daarvan is het geluidsniveau heel laag (fabrikant draagt 20 decibel aan). Heb ze zelf ook en hoor ze niet. 

 

Maar idd bij mensen die heel gevoelig zijn voor geluiden zou het een no go kunnen vormen. 

 

(Kan geen merk noemen. Maar de radiatorventilatoren waar ik het over heb liggen niet bij de bouwmarkt in het schap. Die zou ik ook niet adviseren. Dit omdat ze werken obv bimetaal schakeling en pas bij een temperatuur van 35 graden in en uit schakelen. Het merk wat ik bedoel schakel bij ruwweg 25,5 graden in en bij 24,5 uit en temperatuur wordt elektronisch gemeten. Daarnaast zijn  ze stiller).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  

7 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Maar 30% van die 1,5 ton € zou je als subsidie al hebben kunnen krijgen.

Misschien ja, als de pot niet leeg is. Ik zal het wel toch moeten voorfinancieren, plus moet ik me nog een dikke ton dieper in de schulden steken voor die klimaatwaanzin. Die ton krijg ik niet bij de bank, daar mijn vrouw tijdens het begin van de corona buiten is geflikkerd bij haar werkgever en voor zichzelf is begonnen. Ook geen overwaarde.

 

Met de asbest sanering van de schuur op mijn erf was de pot ook iedere keer na een dag leeg. Ergo, dat ligt er dus nog steeds op en het kreng staat inmiddels op instorten. Alles wordt maar duurder en iedere maand blijft er steeds minder over. En dan dit nog even erbij. Echt om moedeloos van te worden.

 

3 minuten geleden, joop001 zei:

Maar idd bij mensen die heel gevoelig zijn voor geluiden zou het een no go kunnen vormen. 

De 2,5" hdd in de Duo4k irriteert haar al als de tv uitstaat ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

plus moet ik me nog een dikke ton dieper in de schulden steken voor die klimaatwaanzin. Die ton krijg ik niet bij de bank,

Heel vervelend dat je het geld van de bank niet "krijgt" en dat de klimaat waanzin daar schuld aan heeft.

Dit heeft niets meer met het topic te maken.

  • Like 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...