Ga naar inhoud


Gaat Nederland verplicht af van het gas?


astro iris

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Heel vervelend dat je het geld van de bank niet "krijgt" en dat de klimaat waanzin daar schuld aan heeft.

Dit heeft niets meer met het topic te maken.

"We moeten" van het gas af van onze glorieuze leiders, dus wel degelijk een gevolg daarvan. Maar goed, scuzi voor het uiten van mijn grieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

"We moeten" van het gas af van onze glorieuze leiders, dus wel degelijk een gevolg daarvan. Maar goed, scuzi voor het uiten van mijn grieven.

Grieven zijn er om geuit te worden. Daar kan als de grieven onderbouwd worden, voor velen ook van geleerd worden. Maar goed dat is mijn mening.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Gerard 76 zei:

En wat voor degenen die wel willen maar amper geld hebben om de maand rond te komen?

 

Dat is een heel terechte opmerking.

 

Alleen kan er meer, dan velen denken. Maar dat vraagt tijd, geduld en uitleg. Zowel om naar problemen  te luisteren als ook om naar oplossingen te luisteren. Met daar tussen een gesprek om elkaar te begrijpen. 

 

Maar met terugdraaien van systeemtemperatuur vd cv en toepassingen van zoiets als die radiatorventilatoren kam al veel bereik worden. 

 

Het mooie is dat kosten binnen 1 stookseizoen zijn terugverdiend en mensen het zelf kunnen. 

 

Maar voor mensen die verder willen (en kunnen dit zijn dan vooral woning eigenaren) kan er meer. Waarbij dan de kosten lager zijn dan de baten.

Maar daarvoor is wel afweging kijkend naar situatie nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, joop001 zei:

Weet niet hoeveel geluid die 2,5" geeft.

Ik hoor hem niet, maar ik heb dan ook niet de beste oren :'). Ik heb in ieder geval eindelijk de knoppen gevonden op de ketel en heb de CV temperatuur op 60°C (ipv 80°C) gezet, tapwater ook een paar tandjes lager gezet maar wel nog boven de legionella grens. Tapwater schakelt (deed het al) mee met het klokprogramma.

 

Sorry voor het offtopic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

Ik hoor hem niet, maar ik heb dan ook niet de beste oren :'). Ik heb in ieder geval eindelijk de knoppen gevonden op de ketel en heb de CV temperatuur op 60°C (ipv 80°C) gezet, tapwater ook een paar tandjes lager gezet maar wel nog boven de legionella grens. Tapwater schakelt (deed het al) mee met het klokprogramma.

 

Sorry voor het offtopic.

Bedenk wel doordat je de cv temperatuur nu omlaag heb gezet. Maar dit niet doet icm toepassen vd radiatorventilatoren er minder warmte wordt afgegeven door de radiatoren.

 

Die radiatorventilatoren gebruik je dus om dat stuk vermindering van de warmteafgifte door de radiatoren te compenseren. 

 

Het zal dus nu goed mogelijk zijn dat je de ruimten niet behaaglijk warm krijgt. Op zich is dat dan simpel op te lossen door de temperatuur weer stapje voor stapje te verhogen. Totdat je het gewenste niveau wel hebt bereik. Kans redelijk aanwezig dat dit bij een 70 graden oid zal zijn. 

 

Andere vraag heb je he systeem al eens ontlucht en de druk gecontroleerd? Advies ongeveer 1,9 bar. Want ook dat op orde hebben maakt uit in gebruik. Net als regelmatig en goed onderhoud. (Zeker ook ikv veiligheid zeker niet vergeten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Gerard 76 zei:

En wat voor degenen die wel willen maar amper geld hebben om de maand rond te komen?

 

Nog een reactie in 2de termijn. 

 

Weet niet hoe je deze opmerking bedoeld. Vanuit persoonlijk perspectief of algemeen perspectief (gaat mij ook nies aan). Maar de terechtheid voel ik wel. Daarom even diepgaander.

 

We kunnen mooie bravoure dingen vermelden. Alleen dat is in veel gevallen niet opportuun. 

 

Voor huurders is er op dit moment heel weinig aan opties. Behalve zaken als let op je gebruik en dingen zoals radiatorventilatoren, folie, tocht en kier preventie. Maar ook hou cv druk in de gaten. Reduceer cv systeem temperatuur Dit alles helpt echt  gezien ervaringen in het land. Reductie gasgebruik voor stoken tot 30% gezien. Wetende dat de gemiddelde ratio vh totale gebruik is 70% vh stoken,  25% sanitair water, 5% koken. Kan men daarmee inschatting eigen situatie maken.

 

Wellich dat in een enkel geval van huren in beperkte mate zonnepanelen optie is (bijv setje 2 panejen op stopcontact). Zetten 2 panelen zoden aan de dijk? Nee niet heel veel maar wellicht net dat stukje wat nodig is.

 

Het is hard gezegd maar huurders zijn overgeleverd aan de verhuurders. Dus daar zal stimulans moeten worden gelegd. Bijv door weging vh energielabel vd woning bij bepaling vd huurpunten mb huurprijsbepaling. 

 

Voor woningeigenaren is er best veel mogelijk. Qua financiering zou gedacht kunnen worden aan de diverse opties van Warmtefonds lening, de Blijversregeling en Verzilverlening. Allemaal producten vh lenen van geld tegen zeer beperkte rente. Waarbij geen hypotheek kosten zijn (scheel paar duizend euro) maar wel met rente op hypotheek niveau. Waarbij de betaalde rente fiscaal aftrekbaar is.

 

Verschillende ervaringen hebben geleerd dat het financieel aantrekkelijk is om het gas sterk te reduceren of er ook echt vanaf gaan. Het zijn investeringen van 10.000 tot 20.000 ongeveer. Maar het kan wel. Eigen situatie van 1.700 kuub naar minder dan 600 kuub. Bij beperkte stijging stroom verbruik. Waarbij zonnepanelen daar weer oplossing vormde.

 

Dat er dan niet optimaal geïsoleerd is klopt. Maar zoaks ook uit praktijk onderzoeksresultaten in het veld vd TU Delft olv hoogleraar Pohof blijkt, is een optimale isolatie vaak ook niet nodig. Dat verschil in inzicht zal blijven. Heeft ook alles met invalshoek en aangehangen filosofie te maken.

 

Zelf ben ik heel pragmatisch en praktijk gericht. Waardoor ik dus zeg wellicht eerst de zaak met een technische ingevulde vraag gerichte warmtevraag invulling tandje bijzetten (oftewel iets grotere installatie plaatsen). Om later als de gelegenheid er is (door grote verbouwing en renovatie vaak is dat pas 10 of 20 jaar later aan de beurt) de warmtevraag te reduceren. Tegen die ijd is de geplaatste installatie toch aan vervanging toe en staan we wellicht in heel ander technisch landschap.

 

Een benadering waarbij de kosten vd investering beduidend  lager zijn dan de besparing bereikt door de energiekosten daling. Dus is de bewoner goedkoper uit. Alleen dat vraagt een afweging per situatie.

 

Dus vanwege dit alles mijn reactie in eerste aanleg dat er meer kan dan veel mensen denken.

 

Hopelijk biedt dit je iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Thijs-Rallye zei:

"We moeten" van het gas af van onze glorieuze leiders, dus wel degelijk een gevolg daarvan. Maar goed, scuzi voor het uiten van mijn grieven.

https://www.vattenfall.nl/van-het-gas-af/

 

Dat is hier boven in de link uitgelegd dat de datum qua ingang "voor gasloos" van de bestaande woningen per 2030 moet zijn. Je hebt dus nog 8 jaar om allerlei subsidies te regelen en verkrijgen en stuk voor stuk te verduurzamen. 8 jaar, vanaf nu kun je beginnen en over 8 jaar had je alles klaar moeten hebben.

Iedereen heeft grieven, maar laten we wel ook snel kijken hoe we dat doel zakelijk kunnen omzetten. Die investeringen zijn voor iedereen gelijk noodzakelijk met een bestaand pand in eigendom. In enkele gevallen van eigenaren met een chique monumentale villa's misschien wel heel veel kostbaarder dan de doorsnee woning.

Het gaat om vierkante meters buitenschil die te verduurzamen zijn en bedenk hoe ouder en architecturaal gedetailleerder des te duurder.

 

Maar wees ook wel eerlijk t.o.v. het vraagstuk. Heb jij zelf die onderzoeksplicht bij aankoop van dat pand met woningl energielabel Z vervuld of was je vrouw te verliefd op die glas in lood ramen? Veel mensen kopen nog steeds te duur en gaan zelfs nog bieden om die oude meuk te krijgen. (was niet persoonlijk bedoeld, maar het is vaak wel zo) Door dat overbieden is meteen hun verduurzamingsbudget foetsie.

 

p.s. dit topic had dus in het forum energietransitie moeten staan

het is gemeld

 

aangepast door Tonskidutch
p.s.

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Gerard 76 zei:

Niet iedereen heeft 6000 euro + op de plank liggen om panelen aan te schaffen, laat staan een veelvoud hiervan om van t gas af te kunnen.

Nee, dat klopt. Dus jouw opmerking is terecht.

 

Echter zoals aangegeven er zijn opties om de hoeveel eigen geld inbreng te verminderen, in aanleg tot €0,00. Waarbij dan wel de investering kan worden gedaan. Waarmee dan bereikt wordt dat in de nieuwe situatie de totale kosten (aflossing/afschrijving + nieuwe energierekening) lager per maand zijn, dan de oude energierekening was.

 

Alleen wat een feit is, is dat dit opgaat voor woningeigenaren en niet voor de standaard huurders. Terwijl toch deze groep ook met dezelfde stijgende energiekosten worden geconfronteerd. 

 

Maar zoals altijd zullen er ook afwijkende situaties bestaan. Waarbij jouw oproep dan ook zeker terecht is. Dus laat hem zeker horen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de meeste mensen is van het gas af geen optie.

Je woont in een oude woning in een stad en moet/hoeft nog net naar de gaarkeuken.

Je woont in een oude woning buiten ,,     ,,               ,,    ,,     ,,,,                      ,,                 en zonnepanelen zijn onmogelijk.

Enzovoort.

Het is leuk voor nieuw te bouwen woningen en mensen met veel geld en/of een dak in de goede richting. Om maar wat te noemen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Gerard 76 zei:

Niet iedereen heeft 6000 euro + op de plank liggen om panelen aan te schaffen, laat staan een veelvoud hiervan om van t gas af te kunnen.

Voor een beetje beeldvorming.

Een situatie

Bestaand stroom 4100 kW en gas 1.700 kuub. Kosten per maand nu €400 per maand.

 

Investering hybridewarmtepomp (€6.200) warmtepompboiler (€2.800) en zonnepanelen (€8.800) en wat materiaal als radiatorventilatoren (€300) is totaal €18.100.

Subsidies hybridewarmtepomp (€2.700), warmtepompboiler (€750) en zonnepanelen  (btw regeling €1.200) is totaal €4.650.

Dus netto Investering €13.000. Aflossing per maand incl rente €166 per maand bij aflossing 84 maanden. 

 

Nieuwe verbruik wordt dan 6.500 kW bij 6.500 kw eigen opbrengst dus saldo 0. Gas 600 kuub. Kosten worden dan €80,-- per maand.

 

Dus nieuwe energiekosten incl kosten investering worden dan €244 per maand. Geef mij foutmarge van doe gek 20%. Blijf ik onder de €300 per maand. 

 

Oftewel gebruiker gaat er €100 tot €150 per maand op vooruit.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...