Ga naar inhoud


Gaat Nederland verplicht af van het gas?


astro iris

Aanbevolen berichten


Ja kijk het topic, werd gestart in April 2022.

Maar dit was in 2018 reeds een voorwaarde van onze overheid die door Gemeenten moest worden omgezet / uitgevoerd.

Uitvoering is echter door die Gemeente altijd aan de woning eigenaar of de woning corporatie opgelegd.

 

Bouw aanvragen werden ook al op dat aspect gefilterd door de Gemeenten maar de projectontwikkelaars en beleggers hadden toch weer een iets grotere hevel. Gas of geen project! 2018

 

Tijdens 2019 en begin 2020 werd helder dat ook een nieuwe gas infrastructuur niet zomaar kon worden voorzien voor vergunde bouwprojecten. Bronnen, grondstoffen en personeelstekorten en daar en boven de stikstof problematiek die al over onze hoofden zweefde bracht dat hele bouw construct ten val.

 

Natuurlijk hebben we al halsreikend uitgekeken naar de waterstof als alternatief in de aardgasleidingen van Nederland. Maar de Corona pandemie heeft alles met 5 jaar achteruit geprojecteerd. Nu is Poetins gas als wapen ook door de gasleveranciers en energie providers in Europa en Nederland onterecht gebruikt als mega winst model.

Ik zeg enkel het Prijsplafond kan nu wel.

 

Maar dat we van het Gas af moeten zal toch voor de meeste mensen moeten helder zijn.

We gaan verplicht af van het gas gebruik. Dat is al een feit uit 2018. De transitie kost NU 2022 heel veel geld inzake verduurzaming en nog heel veel meer gezien de inflatie en beschikbaarheid ten opzichte van 2018 toen we dit scenario reeds kenden.

 

Welke alternatieven heb je?

- isoleren tegen warmteverliezen des winters

- je cv installatie beter inregelen

- minder gasverbruik is direct ook minder luxe genot onder de douche en in de badkamer

- een lange onderbroek en kniekousen 😁 ja echt

- ongebruikte ruimten / kamers niet verwarmen in je huis

- je gashaard / fornuis vervangen voor een inductie versie

- je CV ketel vervangen voor een warmtepomp met boiler en zonnepanelen ( mits je goed en eenvoudig kan isoleren van de buitenhuid van uw woning )

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom hebben ze dan ook verplicht om brandmelders te hangen, omdat ze dit allang zo gepland hebben, en mensen als ze het echt niet meer kunnen betalen, met bijvoorbeeld waxine lichtjes of andere brandbare spullen zichzelf gaan verwarmen.

 

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, alias haha zei:

En daarom hebben ze dan ook verplicht om brandmelders te hangen, omdat ze dit allang zo gepland hebben, en mensen als ze het echt niet meer kunnen betalen, met bijvoorbeeld waxine lichtjes of andere brandbare spullen zichzelf gaan verwarmen.

 

Toch nog niet goed gelezen. Rookmelders zijn sinds 1 juli verplicht op iedere verdieping. Geen brandmelders, dat is weer heel iets anders. En we is "ze" ?  Sorry, jouw bericht slaat in zijn geheel de plank mis.

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ter herinnering, waar dit topic over ging:

 

Gaat Nederland verplicht af van het gas?

 

Wel, ondertussen mag duidelijk zijn, dat de alternatieve energiebronnen nog lang niet het gasnet kunnen vervangen wegens gebrek aan monteurs, leiding en productiecapaciteit van de alternatieve bronnen.

 

Wijken, proeftuinen waar men al van het gas is, klagen steen en been.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De manier waarop men het van hogerhand zonder kennis van zaken wil is ook totaal geschift. De infrastructuur is er nog lang niet klaar voor en over 20 jaar ook nog niet met de huidige plannen. Het is momenteel nog zoiets als met een EV van Amsterdam naar Vladivostok willen (zonder de auto op een trein of dieselvrachtwagen te zetten). 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, ceesv said:

Wijken, proeftuinen waar men al van het gas is, klagen steen en been.

Ik denk dat het met het geklaag wel even over is nu de gasprijs duidelijk de financiële pijngrens ruim overschreden heeft.

Veel mensen zijn er ook dit jaar pas bewust mee bezig omdat verwarming / energie niet meer een knaak en een bos wortels kost.

Er zullen toch wel lieden blijven die toch al tot de nek in de financiële malaise zitten: die veranderen geen ene fuck en zien hun energie rekening binnenkort volledig voldaan worden door de gemeenschap.

Laten we met zijn allen een mooie besparing op gas realiseren de komende tijd.

Minimaal en gerichter met gas stoken. Korter en minder frequent douchen. De comfort thermostaat in de ban en over op handbediening en uiteraard niet direct de verwarming aan maar eerst warme kleding en 's avonds lekker vroeg onder de wol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, paardengek zei:

Rookmelders zijn sinds 1 juli verplicht op iedere verdieping. Geen brandmelders

Laatste keer off topic, waar rook is, is vuur, en mocht het er dat nog niet zijn, dan is het er zo...

 

Ik ben blij dat ik niet veel gas verbruik, 115m³ per jaar

Stroom rond de 6500kw.

Gelukkig heb ik zonnepanelen ook 6500kw systeem.

Al kreeg ik vandaag wel een verhoging van essent, groene stroom.

Zit er aan te denken heel die gas aansluiting te verwijderen, en overgaan op een alternatieve brandstof.

image.png.fce759847a94aebba346e13566b859bc.png

 

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ter vergelijking, dit betaal ik in Frankrijk:

 

De prijs van een kWh aardgas bedraagt 0,0880 euro (incl. belasting) voor het B1-tarief (verwarming), 0,1121 euro (incl. belasting) voor het B0-tarief (warm water) en 0,1121 euro (incl. belasting) voor het Basistarief (koken), in tariefzone 2.

Voor de prijs per m³ de kWh prijs met 9,8 vermenigvuldigen.

 

Prijs voor Elektriciteit bedraagt 18 Cent/kWh.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, theparasol said:

Tot 21 september 2024 zit ik hier nog aan vast:

€ 0,13559/kWh
€ 0,78210/m3

 

Op elektriciteit zit daar bovenop ook nog een thuisvoordeel van 10%

Behalve als je leverancier kopje onder gaat. Bijna iedereen mag van Den Haag leverancier zijn/worden :(

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, alias haha zei:

Laatste keer off topic, waar rook is, is vuur, en mocht het er dat nog niet zijn, dan is het er zo...

dat introduceren van rookmelders gaat over al die Chinese  laadapparaten voor tablets, iPads en telefoons die steeds vaker als oorzaak gevonden worden bij woningbranden in Nederland. Maar bovendien wilde men dit al in 2013 als bouwbesluit Eis invoeren hetgeen de Regering heeft tegengehouden zoals heel veel dat inmiddels wel bekend is.

 

12 uren geleden, theparasol zei:

je bent knettergek dat je niet overstapt

zei mijn broer ook nog tegen mij en hij zit nu met de gasgebakken peren... sinds afgelopen herfst

 

 

12 uren geleden, moonchild zei:

Behalve als je leverancier kopje onder gaat

Net als in Duitsland waar de energie leverancier Uniper onder staatstoezicht is gekomen denkt men in Nederland ook al geruime tijd daar over na betreffende overname van bepaalde leveranciers. Dat om MKB, industrie en privé personen te kunnen tegemoetkomen.

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...