Ga naar inhoud


Blokkerig beeld op VuDuo2


general

Aanbevolen berichten

De laatste 2 weken heb ik geregeld blokkerig beeld op mijn VuDuo2 op mijn ziggo signaal. De 2 sat kanalen zijn in orde.
De blokkerige beelden zijn volkomen willekeurig in tijd, en ook als ik niet op een ander kanaal een ziggo uitzending aan het opnemen ben.

Vaak is het zo erg dat je de ondertiteling niet kunt lezen. Meestal wordt het na een paar minuten weer beter.

 

Ik heb ook zo'n wifi box van ziggo (next media mini) maar het beeld op de vuduo2 blijft blokkerig, of die aan staat of niet. Ook internet gebruik is niet van invloed.

Vanwege een eerder probleem met ziggo hadden ze me al eens een nieuwe kabel en splitter gestuurd en een nieuwe CI+ kaart. Splitter en kable heb ik al eens terug vervangen maar geen verbetering. Ook heb ik de splitter al eens weggelaten (dus geen internet) maar ook dat verbetert niks.

 

Geklaagd bij ziggo. Die hebben een monteur gestuurd. Volgens hem waren signaal en kabel prima in orde. Hij heeft nog een eigen ontvanger (met mijn CI+ kaart) geprobeerd en ook die gaf goed beeld. Maar op mijn apparaat was op dat moment ook alles goed.

SNR is altijd boven 80% en dat was volgens de monteur goed. AGC 95%

Op mijn ontvanger staat BER altijd op -383 of -372 of zo maar op zijn ontvanger was dat 0. Het zou dus volgens hem aan de VuDuo2 moeten liggen. 

 

De vuduo2 is ongeveer van 2016, de dual cable tuner card is van bgin 2019

2 maanden geleden volledig nieuw image geflashed, laatste updates geladen.

 

Een fout in een CI+ kaart leidt toch zwart beeld, en niet tot blokerig beeld?

Ik heb alle kabelstekkers al eens schoongemaakt met wat alcohol. Ook de kabel-insteekmodule heb ik er uit gehaald en de kontakten gereinigd. Geen verbetering.

 

Enig idee waar die blokken vandaan komen, en beter nog, hoe ik er vanaf kom?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als er al zoveel is vervangen kun je alleen maar de Duo2 verdenken. Kan van alles zijn. Voeding die ‘ruist’. Elco’s (bijna) defect. Kwestie van 1 voor 1 deduceren..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vuduo open gehad. er zitten niet zoveel alu elcos in en geen enkele was opgezwollen. zijn er beruchte elcos? ik heb ooit in een dreambox 7020 een vergelijkbaar issue gehad en toen was er een spicifieke elco die vervangen moest worden. Dat is toen gelukt, nog jaren plezier van gehad.

 

Is er een manier om ruis op een voeding te detecteren? of zou je een PC voeding kunnen proberen?

aangepast door general
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Duo2 staat niet bekend om slechte/beruchte elco’s. Aangezien het het beeld betreft zou je eens in de buurt van de tuners kunnen zoeken….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de die VU+ al is op de plek van de Next aangesloten gewoon om even de lokatie/kabel uit te sluiten.  Kijk die monteur kan de binnenkomende coax kabel hebben gemeten maar niet degene die naar de  VU+ loopt. 

 

Zijn het bepaalde zenders waar je die blokken krijgt of letterlijk alle ziggo zenders?

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat inderdaad (al jaren) een dect telefoon ongeveer 60cm van de box. Nooit last van gehad, maar ik zal m eens weg zetten.

De mediabox mini stond bovenop de vuduo2. Die heb ik ook ergens anders gezet. Ik ga vanavond eens zien of dit helpt.

Zo niet dan da ik eens wat elcos wisselen.

 

De monteur heeft mijn kabel gebruikt, dus die is wel uit te sluiten. (losgemaakt van vuduo2 zijde, in de plitter laten zitten)

En  ik heb die kabel zelf ook als eens omgewisseld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blokken en visjes kan ook met de aansluitkast op straat te maken hebben (dat ondervond @blitz10 enkele jaren terug 2018).

Maar ook de splitter kan voor de oudere DVB-C tuners niet geschikt zijn omdat die niet houden van een "te hard" signaal. Probeer een regelbare demper ertussen, anders moet die monteur nog maar eens terugkomen.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ziggo monteur heeft het signaal en de kabel incl aansluitkastje, splitter en kabel naar de box doorgemeten. Hij gaf aan dat het een prima signaal was.

Ik heb het ook zonder splitter geprobeerd, (dus even geen internet) maar evengoed blokkerig.

 

De monteur vertelde dat deze splitter geen interne scheiding had. Beide boxen (vuduo en connectbox) krijgen het zelfde signaal en pikken zelf de benodigde signalen er uit. Het maakt inderdaad ook voor beide boxen niets uit als je de uitgangen verwisselt.

Heb je een linkje voor een regelbare demper?

 

De blokken verschijnen op alle zenders, maar niet overal even erg. Npo3 was afgelopen week verschikkelijk, maar ook discovery en BBCFirst had ze. Blokken komen, blijven een paar minuten, dan eens wat meer, dan wat minder en gaan ook weer weg.

 

De mediabox mini lag bovenop de vuduo. Wel aangesloten via netwerkkabel, maar de wifi kun je niet uitzetten. Ik heb m nu verder weg gelegd en volgens mij wordt het signaal nu minder vaak blokkerig, maar gezien het mooie weer heb ik nog niet lang tv gekeken.

Ook verdenk ik de kamerventilator, maar dat moet ik nog uitproberen.

 

 

 

aangepast door general
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg veel zegt me dat niet wat die monteur gemeten heeft, omdat ik geen dB's ken of weet.

De monteur die bij mij was heeft ook gemeten maar ik heb hem gevraagd wat de waarden moeten zijn, voor de mediabox 17dB en voor de router 12~14dB maar beslist niet meer.

Daarop heeft hij ook de splitter van de electro monteur vervangen door een andere.

Nu ik geen Mediabox XL of Next meer gebruik maar de Ultimo4K heb ik geen probleem met die redelijk hoge 17dB, maar als ik een DUO2 gehad zou hebben is 17dB veel te hard. Dat is wellicht je probleem.

De regelbare demper is in je zoekmachine zo gevonden, het zijn allemaal winkels dus ik kan geen link geven conform forum regels

 

een next mini op een kacheltje leggen is natuurlijk niet verstandig, maar jij had het over blokken op de DUO2

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel mijn VU+Ultimo4K natuurlijk iets anders is qua tuner heb ook ik in den beginne ‘rot’ beeld gehad op een aantal DVB-C kanalen van Ziggo. Binnen 3 meter een FritzBox met FritzFon C6 (DECT). Uitschakelen ervan lost het probleem niet op. Aan mijn AOP een Tratec versterker met 0,2,4 of 8dB versterking. Coax van de 0dB uitgang naar de VU+. Probleem opgelost! Overigens geeft de VU+ tussen de 39 en 44dB aan. Op het Sat gedeelte zelfs 18.6 dB op de Astra2 spotbeam (terwijl 16dB voor 100% staat). Ook daar totaal geen overspraak probleem overigens..

Wel is het handig (lees verplicht!) om 4G/LTE afgeschermde coaxkabel én connectoren te gebruiken!!

  • Like 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Vu+ geeft wel een waarde in het menu aan maar die is natuurlijk niet hetzelfde als die van een meetinstrument zoals menig kabel monteur bij zich heeft (de Fluke dacht ik)

die nieuwe 4G/LTE afgeschermde kabel en connectors gebruiken zoals je schrijft @Mimisiku kan ik alleen maar onderschrijven, heb ik gelijk laten vervangen toen ik hier heen verhuisde

;) succes ermee @general

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig een DVB-C meter (weliswaar een verwende gebruiker versie). Moet regelmatig wat testen. Die meter geeft op .1 dB toch dezelfde waarde als mijn VU+ hoor…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...