Ga naar inhoud


meter- of groepenkast vervangen


joker55

Aanbevolen berichten

Een jaar of 15 geleden ben ik in een huis gaan wonen uit 1962, met vrij oude (lees: originele) bedrading ( rood is nul, groen is fase etc) De vorige bewoners hebben wat uitgebreid, en ik ook (oa bijkeuken en schuur) Het hele huis heeft 2 groepen, en geregeld zitten we in het donker als de wasmachine aangaat, of strijkbout, en zelfs TV aan. De laatste winter was het bijna elk weekend raak........nergens een aardlekschakelaar te vinden. waardeloos. Later heb ik eens een groep erbij gezet voor de schuur en garage, maar eea blijft behelpen.  Soms zitten we in het donker als op zolder de CV aanspringt

Ik ga nu eindelijk de groepenkast eens compleet vervangen, en goed aanpakken. (ook omdat ik weer elek wil gaan koken, 2 maanden geleden zonnepanelen op het dak gekomen, en over 3 maanden een elek auto komt, met eigen laadpaal voor de deur)

 

Ik heb het energiebedrijf benaderd hoe het zit met de hoofdzekeringen:  antwoord:  3 x 25A.........volgens mij zit dat wel goed.

Er komen in die nieuwe groepenkast (Schneider met 2 x 12 posities) :

- 2 x 3-fase aardlekautomaat á 16 A   (eentje voor fornuisgroep, eentje voor laadpaal)

- 2 x 1 fase aardlekschakelaar.

- 8 x groepautomaat 16 A, per vier op een aardlekschakelaar.

- 1 x aardlekautomaat 16 A voor zonnepanelen (deze heeft een installateur erin gezet in de oude kast.

 

Het enige wat dan niet kan is EN volluit elek koken, EN de auto laden tegelijktijd....... nou ja.

 

Ik heb al diverse zaken gesplitst in het huis.... (bijv de hele woonkamer, gang, keuken en WC zat op 1 groep....extra draden getrokken, nu 3 groepen beneden.  1 x voorkant woonkamer, 1 x achterkant weoonkamer, en 1 x keuken,WC en gang)

Boven ook wat gesplitst, voorkant slaapkamer 1 groep, achterkant slaapkamer plus badkamer/overloop 1 groep, zolder aparte groep...

wasmachine ook 1 groep.

 

Maar iets kom ik niet uit.

Ik wil de vriezerkist, koelkast en magnetron op 1 groep, met de verlichting in de bijkeuken.

Er staat achterop de vriezer:  230V - 2,8 A.  Is die 2,8 A als de compressor draait, of is deze waarde de gemiddelde waarde over bijv een dag?

Is het laatste, dan neemt de vriezerkist misschien wel 7 A bij draaien....als dan ook de koelkast erbij draait (daar staat 2,1 A), en de magnetron, kan zomaar weer deze groep eruit springen.

Dus de vraag: is deze 2,8 A een gemiddelde, of de piekstroom?

 

aangepast door joker55
typo, foutje

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


KIJK UIT!!! Groen was de fasedraad en rood de nul.

 

Wellicht ligt daar jouw probleem.

 

citaat;

Er staat achterop de vriezer:  230V - 2,8 A.  Is die 2,8 A als

 

2,8 Ampère is de maximale stroom die de vriezer trekt.

Dus als hij draait.

 

Een koelkast, vriezer en magnetron zou moeten lukken.

Kijk even naar het vermogen van je magnetron voor alle

zekerheid.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, joker55 zei:

Ik wil de vriezerkist, koelkast en magnetron op 1 groep, met de verlichting in de bijkeuken.

 

Dit is geen klusje voor een regenachtige zondag. Waarom laat je een elektricien geen ontwerp maken?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Psychosammie zei:

Waarom laat je een elektricien geen ontwerp maken?

 

Och, ik ben al maanden bezig om diverse zaken voor te bereiden, groepen splitsen, nieuwe groepen erbij maken.  Uitbreidingen etc etc.

Nu nog alles provisorisch op de oude kast aangesloten.

Ik heb een complete tekening gemaakt, en daar werk ik van........stukje bij beetje zo het hele huis afgewerkt..

Ik heb ruim 20 jaar in de machine- en installatie techniek gewerkt. Wel krachtstroom, en zelfs hoge spanning leidingnetwerk, maar weet wel een beetje waar ik over praat........van 3 x 400 V,,  3 x 300 kV tot aan 6,5 MV aan toe.  (deeltjes versnellers)  Veel reparatiewerk gedaan aan deeltjes versnellers, oa CERN.  Ik heb bijv 2 jaar in Australië gewoond om daar de STAR deeltjesversneller ( C14 carbon dating) te installeren, aan te sluiten en in gebruik te nemen, en later mensen getrained om deze te gebruiken, en te onderhouden.

voor de liefhebbers:  2MV STAR Tandem Accelerator | ANSTO

 

 

De nieuwe groepenkast aangeschaft met spullen, al op de hobbykamer helemaal aan het bedraden.

Maar ga er nu wat vaart achter zetten, wil in 1 dag de kast compleet vervangen hebben, vandaar dat ik de zomer afgewacht heb....anders is het zo kort daglicht.  Nu is het gewoon de hoofdschakelaar uit,  alle uitgaande leidingen loshalen, de oude kast eruit, de nieuwe erin, en alles volgens tekening op de gewenste groepen aansluiten.  Later leg ik een kabel naar buiten voor de laadpaal.

 

Ik vergeet nooit meer dat ik in mijn blote reet opeens onder de koude douche stond, in het donker, en geblér van beneden : "de TV doet het niet meer! ".

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch bezig bent hou er dan rekening dat de verlichting van de overloop van de 1e op de begane grond komt en andersom.

Volgens mij een (stille) wet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, joker55 zei:

oa CERN.  Ik heb bijv 2 jaar in Australië gewoond om daar de STAR deeltjesversneller ( C14 carbon dating) te installeren, aan te sluiten en in gebruik te nemen, en later mensen getrained om deze te gebruiken, en te onderhouden.

voor de liefhebbers:  2MV STAR Tandem Accelerator | ANSTO

 

Hé grappig. Ben ooit bij CERN op bezoek geweest. Jaren 80 was dat. En een ouwe schoolmakker werkt bij ANSTO (of werkte).

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is toch een hotel- , of wisselschakelaar?  zowel onder aan de trap, en bovenaan de trap kun je het overlooplicht aan en uit schakelen.

ook het voorzolder lamp is aangesloten via een hotelschakelaar..... eentje onder de zoldertrap, en eentje boven de zoldertrap.

 

dus:

image.png.4facae54fc6c1689f6f11f723f62bf67.png

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er zo hier een paar geïnstalleerd en verder voor de aansluitingen in de meterkast de zaak per groep berekend. Daarna alles wel met de uitstekende installateur besproken want ik wilde het door hem laten doen en hij was het met me eens en heeft het zo verwerkt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, joker55 zei:

dat is toch een hotel- , of wisselschakelaar?  zowel onder aan de trap, en bovenaan de trap kun je het overlooplicht aan en uit schakelen.

ook het voorzolder lamp is aangesloten via een hotelschakelaar..... eentje onder de zoldertrap, en eentje boven de zoldertrap.

 

dus:

image.png.4facae54fc6c1689f6f11f723f62bf67.png

Bijna goed. De voeding (fase en nul) hiervan tbv de overlooplamp 1e komt van de begane grond en

andersom, de voeding (fase en nul) tbv de ganglamp begane grond komt van de 1e verdieping.

 

Moraal, als de spanning uitvalt op de 1e heb je altijd nog licht op de overloop

en dit geldt dan ook voor de begane grond, als die uitvalt heb je nog licht in de gang.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een wisselschakeling zijn er 2 schakelaars waarmee je het licht kunt schakelen, meestal een op de begane grond en een op de verdieping.

 

Bij een hotel schakeling zijn er mer als 2 schakelaars waarmee je het licht kunt schakelen, de eerste en laatste schakelaar zijn wissel schakelaars waaraan 3 draden bevestigd zijn , alle schakelaars daartussen zijn kruis schakelaars waaraan 4 schakeldraden bevestigd zijn.

9 uren geleden, joker55 zei:

een huis gaan wonen uit 1962, met vrij oude (lees: originele) bedrading ( rood is nul, groen is fase etc) De vorige bewoners hebben wat uitgebreid,

In principe mag je geen verschillende kleuren gebruiken bij uitbreiding of renovatie, hetgeen betekent dat je alleen bruin,blauw, geel/groen en zwart mag gebruiken.

De rode en groene draden zou je dan moeten vervangen.

(wanneer ik mij niet vergis)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de laadpaal nog niet gekocht hebt, overweeg dan bijvoorbeeld de Ratio Solar (of een soortgelijke box). Deze heeft load balancing dus de stoppen vliegen er niet uit als je de laadpaal aan hebt staan en de wasmachine, de laadpaal wordt gewoon een tandje lager of zelfs uit gezet. 

En verder kun je hem zo instellen dat hij alleen laadt als je zonnepanelen genoeg energie geven. Dan moet je natuurlijk wel de gelegenheid hebben overdag te laden...

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, TangoBravo zei:

Deze heeft load balancing

 

Ja, maar dit werkt alleen bij de zgn "smart meters".   Deze heb ik niet, ik heb nog zo'n ouderwetse draaispoelmeter met een draaiend schijfje en telwerk.  Op een dag als vandaag zie je die schijf als een gek terugdraaien.....  Best wel geinig.  En zolang de netbeheerder nog niet begint te mekkeren dat ik een smartmeter moet hebben, hoef ik hem ook niet.  Soms is die smartmeter een beetje te smart voor mij.

 

Ik kan in die auto-laad app ook zelf aangeven wanneer en met hoeveel vermogen ik kan laden......en zal toch altijd later op de avond / begin nacht ermee beginnen, dan zijn de meeste grotere verbruikers toch uit, zoals wasmachine, kookgroep etc.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

In principe mag je geen verschillende kleuren gebruiken bij uitbreiding of renovatie, hetgeen betekent dat je alleen bruin,blauw, geel/groen en zwart mag gebruiken.

De rode en groene draden zou je dan moeten vervangen.

 

het is aan te raden om ze inderdaad te verwisselen.  Zelf heb ik maar ong 60% vervangen door de nieuwe kleuren, ook omdat ik alles een beetje gesplitst heb....  De zaken die zo bleven, heb ik niet vervangen (een gouden regel bij mij is: als het goed werkt, blijf eraf met je tengels)

 

je mag ze laten zitten:  Oude Draadkleuren? Wat moet ik doen? · 123GroepenKast.nl - 123GroepenKast.nl

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, joker55 zei:

en alles volgens tekening op de gewenste groepen aansluiten. 

elektra installatie tekeningen zijn zeker aan te bevelen om te maken of laten maken en om te hebben van je hele huis en tuin met berging

 

De volgende installateur zal er blij mee zijn en zeer zeker ook de koper van je huis.

Want de term "installatie als gezien"  in een notariële acte voldoet al lang niet meer, inzake de onderzoeksplicht die je als koper zelf hebt moet je garanties hebben.

 

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...