Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten


Toch denk ik dat er veel mensen in Europa er voor gaan en al druk bezig zijn met klimaat plannen.

Alleen "wij" zitten hier nog met een trauma inzake de overheid en politiek. Taakstellend een kwestie oplossen is iets wat "we" niet meer kennen of accepteren.

Drinkin' Bout You

Nathan Ozug, Nora Jones

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

En hij legt vaker uit dat hoe langer wij  wachten hoe meer we moeten doen.

Kan zijn maar dan moet je wel met alternatieven en oplossingen komen, nu roepen dat er over een paar jaar er geen benzine en diesel auto's meer te koop zijn en alles elektrisch moet terwijl nu het energienetwerk al op instorten staat dan heb je ze wat mij betreft niet allemaal op een rijtje.

In mijn ogen moet je dan beginnen met de energiebedrijven en gemeentes een flink trap onder hun achterste te geven om het energienetwerk in orde te hebben en als dat in orde is of dat er zicht op is wanneer het in orde is dan pas kun je de overstap maken op elektrisch en niet andersom en nu al speculeren dat de technische ontwikkeling het allemaal wel op zal lossen.

 

Maar hoezo is er bitter weinig gedaan?

Dat wordt je voor gehouden door al die groene ridders omdat dit beter in hun plaatje past.

even wat feiten

 

Fabel: Emissiereducerende technieken (mestvergisters, emissiearme vloeren en luchtwassers) hebben niet tot resultaat geleid.
Feit: Ammoniakuitstoot #veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Fabel: Er lopen steeds minder koeien buiten
Feit: 80 procent van de melkveehouders laat de koeien buiten lopen
Fabel: Er komt steeds meer #mest bij in Nederland
Feit: Er is 9.7 miljard kilo MINDER mest dan in 1990
Fabel: Boeren willen geen #stikstof reduceren
Feit: Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 MILJOEN kilo stikstof gereduceerd
Fabel: Fosfaatuitstoot in veehouderij wordt steeds hoger
Feit: Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 MILJOEN kilo
Fabel: Koeien eten alleen maar soja uit Brazilië
Feit: 92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
Fabel: Zuivel, vlees en eieren in NL supermarkten zijn van dieren die soja hebben gegeten uit ontboste Amazonegebieden.
Feit: Alle vlees, zuivel en eieren in NL winkels komt van dieren die RTRS-sojaproducten eten. Hiervoor worden GEEN natuurgebieden aangetast
Fabel: Nederlands vee is grootverbruiker van sojaproducten uit Zuid-Amerika
Feit: Nederlands vee verbruikt ongeveer 1,74 miljoen ton sojaproducten. Dat is ongeveer 5 promille van de wereldproductie.
Fabel: Er komen steeds meer varkens bij in Nederland
Feit: Er zijn 3,2 miljoen minder varkens in Nederland dan in piekjaar 1997
Fabel: Nederland wordt volgebouwd met #megastallen
Feit: Slechts 1 procent van alle stallen in Nederland heeft de definitie #megastal
Fabel: Als je dichtbij een varkensboer woont, heb je grotere kans om ziek te worden
Feit: Er is geen verband aangetoond tussen ziekteverwekkers, zoals Hepatitis E, in een varkenshouderij en de gezondheid van mensen in de omgeving, blijkt uit het VGO-onderzoek van RIVM - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Fabel: MRSA uit varkenshouderij is een groot gevaar voor humane gezondheid
Feit: Er zijn 2 typen MRSA: Ziekenhuis-MRSA en veegerelateerde MRSA. Vee-MRSA is veel minder
besmettelijk dan ziekenhuis-MRSA. Vee-gerelateerde MRSA veroorzaakt veel minder infecties dan ziekenhuis-MRSA
(Bronnen: CBS, WUR, NZO Zuivel, POV, RIVM)
 
Vergelijk dat vervolgens eens met de luchtvaart, hoeveel zijn die niet minder maar juist veel meer uit gaan stoten?
Juist ja een stijging van van 4,5 naar 12,1 Mton CO2 dus geen 2/3 vermindering maar juist meer dan een verdubbeling met 146% stijging.
Maar daar mag je het niet over hebben want dan kom je aan die ooohhh zo nodige vakantie en bedrijfsreizen waar veeeeeeel meer aan verdient kan worden.
Dan is het toch veel makkelijker om die boeren overal de schuld van te geven ipv. zelf wat in te moeten leveren.
aangepast door gerrit B
  • Like 2

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Maar hoezo is er bitter weinig gedaan?

Dat wordt je voor gehouden door al die groene ridders omdat dit beter in hun plaatje past.

even wat feiten

Ik zie geen onderbouwing en bron voor de genoemde cijfers.

En een korte speurtocht met 333 kiloton 1990 levert alleen maar hits op van pro landbouw sites. En verrassend genoeg herhaling van alle bovengenoemde feitjes en fabeltjes. Nou dat komt dus overduidelijk uit de roeptoeter van agri en co.

Dus ik ging zelf op zoek naar onafhankelijke cijfers en vond dit:

 

Stikstof | RIVM

 

Emissie stikstof per sector

 

Je ziet hier overduidelijk dat de landbouw nog steeds voor meer dan helft, als ik het moet inschatten zo'n 60% van de totale stikstof uitstoot verantwoordelijk is. 

Het boeit dan verder niet wat ze ooit bespaart hebben want dat hebben de overige sectoren namelijk ook gedaan.

Je kunt dan de mooiste cijfertjes opdissen maar als de bovengrens totale stikstof uitstoot in 2035 totaal maximaal 125 kiloton mag zijn dan ziet zelfs iemand met boerenverstand ook nog dat er wat moet gebeuren.

 

Ik zal het even voor de harde koppen hier uitkauwen:

 

totaal huidige uitstoot nu ik gok zo'n 180 kiloton.

 

Handel, Diensten, Overheid en Bouw => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal ik gok nog geen kiloton => geen oplossing!

Consumenten => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal 5 kiloton => geen oplossing!

Verkeer => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal 30 kiloton => geen oplossing!

Industrie, Energie en Raffinaderijen => weg ermee mag niet meer maximaal 15 kiloton => geen oplossing!

Landbouw => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal 130 kiloton => oplossing!

 

Als we de totale landbouw de nek omdraaien zoals de boeren het laten voorkomen dan hebben we dus een reductie van 130 kiloton en zitten we op een totale uitstoot van 50 kiloton.

Dat is royaal onder het streefdoel.

Dus dat willen we ook niet. Het is mij dan ook echt een compleet raadsel waarom ze er zo'n drama van maken.

Er moet iets van een halvering van de totale uitstoot van de landbouw komen want dan zitten we op 65 kiloton en als de overige sectoren niet meer verder kunnen reduceren komen we op 0,iets+5+30+15 = 50 + 65 = 115 kiloton....

 

En verder maakt het totaal niet uit wat de boeren in het verleden al gedaan hebben maar gaat het er vooral om wat ze moeten gaan doen: Hun gezamelijke stikstof uitstoot halveren.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfect verwoord Gerrit.

 

Feit is dat D66 (voorlopig nog) de dienst uitmaakt in NL.

Je kent de uitdrukking over blaffende honden?

 

Dat is wat er in NL aan de hand is.

 

2 minuten geleden, theparasol zei:

Ik zie geen onderbouwing en bron voor de genoemde cijfers.

En een korte speurtocht met 333 kiloton 1990 levert alleen maar hits op van pro landbouw sites. En verrassend genoeg herhaling van alle bovengenoemde feitjes en fabeltjes. Nou dat komt dus overduidelijk uit de roeptoeter van agri en co.

Dus ik ging zelf op zoek naar onafhankelijke cijfers en vond dit:

 

Stikstof | RIVM

 

Emissie stikstof per sector

 

Je ziet hier overduidelijk dat de landbouw nog steeds voor meer dan helft, als ik het moet inschatten zo'n 60% van de totale stikstof uitstoot verantwoordelijk is. 

Het boeit dan verder niet wat ze ooit bespaart hebben want dat hebben de overige sectoren namelijk ook gedaan.

Je kunt dan de mooiste cijfertjes opdissen maar als de bovengrens totale stikstof uitstoot in 2035 totaal maximaal 125 kiloton mag zijn dan ziet zelfs iemand met boerenverstand ook nog dat er wat moet gebeuren.

 

Ik zal het even voor de harde koppen hier uitkauwen:

 

totaal huidige uitstoot nu ik gok zo'n 180 kiloton.

 

Handel, Diensten, Overheid en Bouw => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal ik gok nog geen kiloton => geen oplossing!

Consumenten => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal 5 kiloton => geen oplossing!

Verkeer => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal 30 kiloton => geen oplossing!

Industrie, Energie en Raffinaderijen => weg ermee mag niet meer maximaal 15 kiloton => geen oplossing!

Landbouw => weg ermee mag niet meer: reductie maximaal 130 kiloton => oplossing!

 

Als we de totale landbouw de nek omdraaien zoals de boeren het laten voorkomen dan hebben we dus een reductie van 130 kiloton en zitten we op een totale uitstoot van 50 kiloton.

Dat is royaal onder het streefdoel.

Dus dat willen we ook niet. Het is mij dan ook echt een compleet raadsel waarom ze er zo'n drama van maken.

Er moet iets van een halvering van de totale uitstoot van de landbouw komen want dan zitten we op 65 kiloton en als de overige sectoren niet meer verder kunnen reduceren komen we op 0,iets+5+30+15 = 50 + 65 = 115 kiloton....

 

En verder maakt het totaal niet uit wat de boeren in het verleden al gedaan hebben maar gaat het er vooral om wat ze moeten gaan doen: Hun gezamelijke stikstof uitstoot halveren.

 

 

 

 

Duidelijk gevalletje “ wij van WC Eend”


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Gerard 76 zei:

Perfect verwoord Gerrit.

 

2 minuten geleden, Gerard 76 zei:

Duidelijk gevalletje “ wij van WC Eend”

 

Typische reactie van iemand die niet zelfstandig kan nadenken. Aan figuren zoals jij heeft Nederland en de wereld geen gebrek.

Het RIVM bedrijft wetenschap en verkoopt totaal niets. Als hier iets de spreekwoordelijke WC eend is dan is dat toch echt agri en co.

Maar ga vooral door met planken mis slaan en de schuld aan de groene ridders te geven. Ook hier zal de wal het schip keren.

Als hier straks alles op slot staat dan weet ik wel waar van hoger hand en in het belang van de gehele bevolking in gesneden gaat worden.

Boeit mij niet wie je de schuld wilt geven. Primair is dat de landbouw zelf maar ze schieten liever de boodschappers en beleidsmakers af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar de grafiek kijkt die je zelf plaatst dan zie je ook dat de Stikstofuitstoot van bijna 500 milj kg sinds 1990 teruggebracht is naar goed 180 milj kg

Dus hoezo is er niets gebeurd in de afgelopen jaren?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, theparasol zei:

 

 

Typische reactie van iemand die niet zelfstandig kan nadenken. Aan figuren zoals jij heeft Nederland en de wereld geen gebrek.

Het RIVM bedrijft wetenschap en verkoopt totaal niets. Als hier iets de spreekwoordelijke WC eend is dan is dat toch echt agri en co.

Maar ga vooral door met planken mis slaan en de schuld aan de groene ridders te geven. Ook hier zal de wal het schip keren.

Als hier straks alles op slot staat dan weet ik wel waar van hoger hand en in het belang van de gehele bevolking in gesneden gaat worden.

Boeit mij niet wie je de schuld wilt geven. Primair is dat de landbouw zelf maar ze schieten liever de boodschappers en beleidsmakers af.

Het huidige beleid is er juist op ingesteld dat het land alleen gebaat is bij minder boeren.

Perfecte D66 beleidsvoering.

De rekenmodellen dusdanig inrichten dat de focus vooral bij de boeren uitkomt.

Elke andere vorm van berekening wordt resoluut van de hand gewezen.

Andere oorzaken van stikstof zijn van minder belang, de focus ligt op de boeren.

Elk jaar meer privé vluchten is van minder belang,

een snoepreisje naar Curaçao idem dito.

Nee, de boeren zijn de oorzaak.

En als het niet snel genoeg gaat is t natuurlijk de schuld van de boeren.

 

“ Eigen mening mag, maar alleen met je rug tegen de muur”

 

Hoe toepasselijk deze quote uit de jaren 80.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou super zijn als er weer meer boeren kwamen. Ben er 100% voor.

Maar dan echte bio-boeren en geen agro-industrie verslaafd gemaakten.

Nederland loopt in dit opzicht ongeveer achteraan in de wereld.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Als je naar de grafiek kijkt die je zelf plaatst dan zie je ook dat de Stikstofuitstoot van bijna 500 milj kg sinds 1990 teruggebracht is naar goed 180 milj kg

Dus hoezo is er niets gebeurd in de afgelopen jaren?

Ik stel nergens dat er niets gebeurd is de afgelopen jaren.

 

3 uren geleden, gerrit B zei:

Maar hoezo is er bitter weinig gedaan?

Dat wordt je voor gehouden door al die groene ridders omdat dit beter in hun plaatje past.

Dat stel je dus zelf en je reageert alsof ik dat beweer.

Kijk feit is dat er door de landbouw wel gereduceerd is van 280 kiloton naar 130 kiloton: zeg maar bijna de helft eraf.

Echter dit is vooral de eerste 15 jaar gerealiseerd. Je ziet nu dat er al bijna 15 jaar nauwelijks reductie meer plaatsvind.

Vandaar dat menigeen zegt die innovatie brengt ons niet de benodigde halvering van de totale reductie.

Die quick wins zijn de eerste 15 jaar al gerealiseerd.

Ik heb net voorgerekend dat de benodigde reductie alleen nog van landbouw sector kan komen.

En daarom is er inmiddels ook een vrijwillige uitkoop regeling opgetuigd: stikstof die niet geproduceerd wordt komt ook niet bij de uitstoot op.

Die productieverlaging is prima te dragen want 60% van de productie gaat immers naar de export.

Het komt er dus plat vertaald op neer: onwil van de sector en een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en totaal straal negeren en ontkennen van de feiten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar het uitgangspunt is nog steeds een onrealistische stikstof norm.

 

En natuur laat zich niet bevriezen of terug brengen naar een bepaalde stand op een bepaalde datum.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gerard 76 zei:

Het huidige beleid is er juist op ingesteld dat het land alleen gebaat is bij minder boeren.

Perfecte D66 beleidsvoering.

De rekenmodellen dusdanig inrichten dat de focus vooral bij de boeren uitkomt.

Elke andere vorm van berekening wordt resoluut van de hand gewezen.

Andere oorzaken van stikstof zijn van minder belang, de focus ligt op de boeren.

Elk jaar meer privé vluchten is van minder belang,

een snoepreisje naar Curaçao idem dito.

Nee, de boeren zijn de oorzaak.

En als het niet snel genoeg gaat is t natuurlijk de schuld van de boeren.

 

“ Eigen mening mag, maar alleen met je rug tegen de muur”

 

Hoe toepasselijk deze quote uit de jaren 80.

Er is nog geen beleid of is er inmiddels een landbouwakkoord?

De rekenmodellen kloppen gewoon met de laatste inzichten en dat is ook al door de rechterlijke macht bekrachtigd.

De zwarte piet ligt terecht gewoon bij de landbouw sector!

Privé vluchten, snoepreisjes: je ziet zelf dat valt in de overige categorieën die gezamelijk in zijn totaal minder dan 1/3 van het totaal uitstoten.

Je quote dus volledig onterecht "Eigen mening mag, maar met je rug tegen de muur"

Het leven is hard maar de voorkant van een trein is harder!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gerrit B zei:

Kan zijn maar dan moet je wel met alternatieven en oplossingen komen, nu roepen dat er over een paar jaar er geen benzine en diesel auto's meer te koop zijn en alles elektrisch moet terwijl nu het energienetwerk al op instorten staat dan heb je ze wat mij betreft niet allemaal op een rijtje.

In mijn ogen moet je dan beginnen met de energiebedrijven en gemeentes een flink trap onder hun achterste te geven om het energienetwerk in orde te hebben en als dat in orde is of dat er zicht op is wanneer het in orde is dan pas kun je de overstap maken op elektrisch en niet andersom en nu al speculeren dat de technische ontwikkeling het allemaal wel op zal lossen.

 

Maar hoezo is er bitter weinig gedaan?

Dat wordt je voor gehouden door al die groene ridders omdat dit beter in hun plaatje past.

even wat feiten

 

Fabel: Emissiereducerende technieken (mestvergisters, emissiearme vloeren en luchtwassers) hebben niet tot resultaat geleid.
Feit: Ammoniakuitstoot #veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Fabel: Er lopen steeds minder koeien buiten
Feit: 80 procent van de melkveehouders laat de koeien buiten lopen
Fabel: Er komt steeds meer #mest bij in Nederland
Feit: Er is 9.7 miljard kilo MINDER mest dan in 1990
Fabel: Boeren willen geen #stikstof reduceren
Feit: Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 MILJOEN kilo stikstof gereduceerd
Fabel: Fosfaatuitstoot in veehouderij wordt steeds hoger
Feit: Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 MILJOEN kilo
Fabel: Koeien eten alleen maar soja uit Brazilië
Feit: 92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
Fabel: Zuivel, vlees en eieren in NL supermarkten zijn van dieren die soja hebben gegeten uit ontboste Amazonegebieden.
Feit: Alle vlees, zuivel en eieren in NL winkels komt van dieren die RTRS-sojaproducten eten. Hiervoor worden GEEN natuurgebieden aangetast
Fabel: Nederlands vee is grootverbruiker van sojaproducten uit Zuid-Amerika
Feit: Nederlands vee verbruikt ongeveer 1,74 miljoen ton sojaproducten. Dat is ongeveer 5 promille van de wereldproductie.
Fabel: Er komen steeds meer varkens bij in Nederland
Feit: Er zijn 3,2 miljoen minder varkens in Nederland dan in piekjaar 1997
Fabel: Nederland wordt volgebouwd met #megastallen
Feit: Slechts 1 procent van alle stallen in Nederland heeft de definitie #megastal
Fabel: Als je dichtbij een varkensboer woont, heb je grotere kans om ziek te worden
Feit: Er is geen verband aangetoond tussen ziekteverwekkers, zoals Hepatitis E, in een varkenshouderij en de gezondheid van mensen in de omgeving, blijkt uit het VGO-onderzoek van RIVM - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Fabel: MRSA uit varkenshouderij is een groot gevaar voor humane gezondheid
Feit: Er zijn 2 typen MRSA: Ziekenhuis-MRSA en veegerelateerde MRSA. Vee-MRSA is veel minder
besmettelijk dan ziekenhuis-MRSA. Vee-gerelateerde MRSA veroorzaakt veel minder infecties dan ziekenhuis-MRSA
(Bronnen: CBS, WUR, NZO Zuivel, POV, RIVM)
 
Vergelijk dat vervolgens eens met de luchtvaart, hoeveel zijn die niet minder maar juist veel meer uit gaan stoten?
Juist ja een stijging van van 4,5 naar 12,1 Mton CO2 dus geen 2/3 vermindering maar juist meer dan een verdubbeling met 146% stijging.
Maar daar mag je het niet over hebben want dan kom je aan die ooohhh zo nodige vakantie en bedrijfsreizen waar veeeeeeel meer aan verdient kan worden.
Dan is het toch veel makkelijker om die boeren overal de schuld van te geven ipv. zelf wat in te moeten leveren.

Fraai, je overzicht, gerrit.

Klikken op je feiten levert hier trouwens niets op.

 

Maar om feit 2 even te pakken, toen ik klein was stond elke wei vol met gras en bloemen en een stel koeien. Als ik nu door ons landschap rijd zie ik enorme hoeveelheden grasakkers zonder ook maar 1 bloem en heel af en toe een weiland zonder bloemen  waar ook wat koeien staan.

Vergis ik me of ben je uit je nek aan het lullen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...