Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

Wat ik er van begrepen heb is dat Brussel zegt dat er maatregelen getroffen moeten worden om natuurgebieden (die men hier zelf heeft aangewezen) te behouden en dat daar niet aan gemorreld kan worden.

Er wordt door Brussel dus niet gezegd of dit behaald kan worden door 1 mol per hectare (Nederland) 7 mol per hectare (Duitsland) of 50 mol per hectare (Denemarken) en er wordt ook niet voorgeschreven hoe dit berekend moet worden.

Duitsland zegt bijv. dat als een activiteit minder dan 21 mol per hectare veroorzaakt dan kijken we daar niet naar, in Nederland gaan bij een overschrijding van de grenswaarde met  0,0001 mol alle alarmbellen al rinkelen.

 

Daar zit het nu net de crux, Nederland heeft vastgelegd dat dit natuurbehoud alleen maar behaald kan worden als de uitstoot max 1 mol stikstof per hectare is en daar beroepen zich de milieuorganisaties op en daar hebben ze van de rechter gelijk in gekregen.

 

Of dit werkelijk maar 1 mol is of ook wel 50 mol kan zijn of misschien zelf nog wel meer dat is nu dus de vraag en als daar het antwoord op komt en voldoende onderbouwd is dan zegt Brussel 👍

 

Even vrij vertaald wat sommige partijen nu zeggen is "schrap de keiharde eisen die eerder door Nederland zelf gesteld zijn (en dus niet door Brussel zijn opgelegd zoals D66 en diverse milieu organisaties ons wil laten geloven) en vervang die door eisen waarin gewerkt wordt naar een lagere uitstoot zonder daar harde cijfers in te benoemen"

Natuurlijk is alleen zeggen dat je je best doet niet voldoende er zal ook naar geleefd moeten worden en dat kan dus ook prima zonder harde cijfers.

Denemarken zegt bijv. dat als er een stal gebouwd wordt dat deze op de minst bezwarende manier uitgevoerd moet worden met de op dat moment beste technieken om de uitstoot zo laag mogelijk te houden en dat wordt door Brussel dus beloond met 👍 "jullie doen goed je best"

 

Het stikstof probleem zoals we die nu kennen is dus een door de politiek zelf gecreëerd probleem, die zijn blind gevaren op adviezen zonder er zelf kennis van te hebben en zonder zich te realiseren wat dit in de praktijk voor consequenties heeft/zal geven.

  • Bedankt 2

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het probleem is dat de stikstofellende in Nederland 10x  erger is dan elders. Een klein overbevolkt landje dat meer dan de helft ervan gebruikt voor landbouw waarvan de producten voor het overgrote deel naar het buitenland gaan, goed voor 2% van de export. Waarvoor een enorme stikstofbemesting en uitstoot op de koop toe wordt genomen en het aantal soorten planten en dieren dramatisch afneemt. Waanzin ten top.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

45% van de stikstof uitstoot in Nederland is afkomstig van de landbouw.

Zelfs wanneer je de landbouw zou opheffen is de stikstof uitstoot nog steeds 55%, daar ga je de zelf opgelegde grens niet mee halen.

 

Men wil door het afbreken van onze welvaart de zelf aangelegde "natuur" beschermen, dat is waanzin.

 

Opmerkelijk:

het woord stikstof staat helemaal niet in de Europese natuurregels.

  • Bedankt 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar komt nog een belangrijk iets bij.

 

2045571921_vervuilingtijdensdelockdown.jpg.c08296e34404d9780ce2f96807b88d70.jpg

 

Deze kaart laat zien hoe de vervuiling was tijdens de lockdown. (beelden zijn afkomstig van de Nederlandse satelliet Tropomi welke de luchtkwaliteit meet)

Bedenk hierbij dat al die koeien, varkens, kippen enz. gewoon poepten en piesten als altijd en de boeren hun werkt als altijd deden.

 

642650510_vervuilingtijdensnadelockdown.jpg.58bbaad5f987be47db6792a1ba1916db.jpg

De zelfde kaart maar nu na de lockdown

 

Degene die dan nog durft te beweren dat alle vervuiling hoofdzakelijk door de landbouw en veeteelt komt moet dan toch wel een enorme plaat voor z'n harsens hebben.

Zoom je goed op de kaart in bedenk dan eens wat de overeenkomst is tussen de rode vlekken en waar zich vliegvelden bevinden en veel luchtverkeer is.

Ik zal je een beetje helpen

1527785414_vliegverkeerboveneuropa.jpg.f9ce3056887685de34a02f02a48c595c.jpg

Vliegverkeer boven Europa (bron NATS)

 

En trek dan nog eens een keer je conclusie.

 

  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De conclusie is allang getrokken. (de gebieden in rood en donker rood zijn eenduidig) Maar door de verkiezing resultaten gaan we weer water bij de wijn doen. Om als beeldspraak het iets minder rood te kleuren. Domme kabinetscoalitie.

aangepast door Tonskidutch
blue
  • Like 1

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

(de gebieden in rood en donker rood zijn eenduidig)

juist ja het Ruhr gebied zorgt voor veel vervuiling en blijkbaar het westland met Rotterdam en Antwerpen/Brussel en wat hoger nog steeds schiphol zodat er boven zee een grote rode vlek ontstaat.

In de agrarische gebieden in het noorden en oosten zie je dat ondanks alle boeren activiteiten in die gebieden het "probleem" vrijwel weg is.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die beelden zijn natuurlijk een momentopname en de echte luchtkwaliteit is mede afhankelijk van de wind richting en snelheid. Dat had ik al eens laten zien. (middels ventusky)

Maar wat duidelijk is signaleer jijzelf ook al de industrie en internationaal transport en bulk vervoer wordt door de regering ontzien. Dat wisten we al jaren en zonder dat is Nederland bankroet en/of ten dele werkeloos.

 

En nu de vraag; wie wil er inbinden m.b.t. de stikstof productie?

Maar dat is gezien het stemgedrag retorisch.

 

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om het stikstof probleem in Nederland nog eens duidelijk in beeld te krijgen:

 

De EU heeft bepaald dat de lidstaten "goed" moeten zorgen voor de natuurgebieden Natura 2000.

Hoe ze dat doen mogen ze zelf bepalen, ook definitie "goed" is zelf in te vullen.

 

Nederland heeft overal strookjes gebied tot natura 2000 gebied aangewezen, over het algemeen ingeklemd tussen bestaande stedelijke, industriële en agrarische gebieden.

 

Verder heeft men aan de tekentafel bedacht, dat in die kunstmatig aangelegde natura 2000 gebieden stikstof arme natuur moet groeien.

 

De EU heeft nergens bepaald dat "goed zorgen" verbonden is aan de stikstof depositie.

Nederland heeft zelf bedacht en in wet vastgelegd, dat de stikstof depositie extreem laag moet zijn, een onrealistisch niveau, wat absoluut onhaalbaar is.

 

Een activist heeft bij de rechter gevorderd dat Nederland zich aan de door zichzelf opgelegde wet houdt en de stikstof depositie nagenoeg tot 0 reduceert.

Bij een stikstofnorm van een hondendrol per hectare kan iedereen begrijpen dat dit onrealistisch is.

 

Ondertussen kan je vaststellen dat het land op alle gebieden vastloopt, er komen alleen steeds groter wordende problemen bij.

 

De oplossing is eenvoudig, trek de stikstof wet terug en vervang die voor een wet die de "natuurgebiedjes" gaat beheren.

Met beheersmaatregelen kan men ook bewerkstelligen dat het "gewenste" plantje gaat groeien in het betreffende gebied.

Natuur is geen statische situatie, door de jaren en eeuwen heen verandert het landschap en de natuur, heide verandert in bos en bos weer in heide.

 

Nederland is het enige EU land dat gedetailleerd stikstof cijfers deelt met de EU.

Andere landen geven in het geheel geen of onvolledige stikstof informatie.

 

Op basis van die cijfers concludeert men dat het slecht zou gaan met de Nederlandse natuur.

Mijn conclusie is dat het hoofdzakelijk een papieren probleem is.

 

Ondertussen is ons bestuur verdeeld en zet men krampachtig de hakken in het zand.

In plaats van met de partijen het "probleem" op te lossen gaat men liever over de ruggen van de partijen regels opleggen.

 

Tijd dat het gezonde verstand weer gebruikt gaat worden en men deze waanzin stopt.

De laatste verkiezingen en de nu ontstane bestuur crises laten zien dat het zo niet verder gaat.

  • Like 3

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Eduard07 zei:

‘Disaster’ is right: Brexit is a self-inflicted wound that cuts dangerously deep | Brexit | The Guardian

 

Alle beloftes over het EU geld dat zou worden uitgespaard en waarmee de Britten rijker zouden worden, blijken leugens.

 

Brexit branded ‘complete disaster’ as £100bn a year loss to UK revealed | The Independent

The trade figures are a disaster for Brexiteers - and for Britain - The New European

 

Mensen vallen helaas altijd weer massaal voor rattenvangers van Hamelen met hun gouden beloftes.

FVD, JA21, BBB, ga maar door. 

Vergeet je Geert niet?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

En nu de vraag; wie wil er inbinden m.b.t. de stikstof productie?

 

Nee dat is de vraag niet, of zou de vraag niet moeten zijn.

 

Er zal iemand op moeten staan die beslissingen durft te nemen en eisen gaan stellen.

Dus wil een vliegtuig hier landen dan moet die aan bepaalde milieu eisen voldoen, wil een boot hier spullen lossen dan moet hij aan eisen voldoen, wil een vrachtauto/auto hier rondrijden dan moet hij aan bepaalde eisen voldoen, wil een boer zijn stal uitbreiden dan moet hij aan bepaalde eisen voldoen.

En ook dat die walmende vrachtwagen of auto die een rookgordijn op de snelweg legt van de weg geplukt wordt en niet nog weken zo rond kan blijven rijden. (ik wordt door sommige busje elke morgen al maanden ingehaald met walmende uitlaat)

En dat dus ook voor vliegtuigen, boten en de boeren die plots meer uitstoten dan normaal.

 

En dat dan niet op de groene Frans (Timmermans) methode nl. een datum stellen op basis van voorzieningen/mogelijkheden die nog ontwikkeld moeten worden en dan "je ziet maar dat het voor die datum in orde is" maar simpel een geleidelijk systeem in stellen wat ook realistisch is.

 

Dus heb je een vliegtuig van 25 jaar of ouder dan moet hij minimaal aan die eisen voldoen, is een vliegtuig bijv. 15 jaar oud dan moet hij minimaal aan die eisen voldoen enz. en voldoe je daar niet aan dan ben je niet meer welkom.

En dat dus ook voor boten, vrachtauto's enz. en ook als die boer wil uitbreiden dan kan dat maar dan wel zo dat de uitstoot gereduceerd wordt.

Daar maak je plan voor over een langere periode van bijv. 25 jaar en alleen wat er over 26 jaar gebeurd/moet gebeuren daar ga je aan morrelen binnen bepaalde marges en van de rest blijf je af ook al komt er een totaal andere politieke stroming in het land.

Alleen zo is een overheid betrouwbaar en kun je bouwen en ook investeren op basis van afspraken die er gemaakt zijn.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je een link plaatsen naar de bronnen van die kaarten, Gerrit. Want luchtvervuiling en ammoniakvervuiling zijn niet hetzelfde; en luchtvervuiling en stikstofvervuiling ook niet. Hoewel beide bijdragen aan de luchtvervuiling.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...