Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, gerrit B zei:

 

Dat gaf ik dus al eerder aan dit heeft niets met stikstof te maken maar door de manier van voedselproductie.

In dit geval dus voedsel voor beesten.

Men heeft een manier bedacht om zeer voedzaam gras te kweken waar die beesten snel van groeien en veel mek produceren en daar passen dus geen bloemetjes beestjes en wat dan ook bij.

En ja natuurlijk als je het voor het kiezen hebt dan zoek je uit wat je lekker vindt en laat je die standaard "gekookte aardappelen" staan als er bijv. ook gebakken aardappelen met lekkere kruiden zijn of aardappel kroketjes zijn.

Dus wat dat betreft niets vreemds aan en gewoon de normaalste zaak van de wereld.

 

10 minuten geleden, gerrit B zei:

nee, dat zie je verkeerd, daar hanteren ze andere rekenmethodes/modellen en hebben ze zichzelf minder strenge eisen opgelegd.

 

Hier gebruiken ze bijv. het AERIUS model om e.e.a uit te rekenen en de kleinste overschrijding (0,5 gram per hectare voor een boer hier in de omgeving) heeft enorme gevolgen terwijl men er van uitgaat dat in dit AERIUS model foutmarges zitten van 25-30% alleen kijkt men daar niet naar en is AERIUS heilig en wordt gezien als het enige juiste instrument wat 100% nauwkeurig is.

Daarnaast is er in Duitsland pas een stikstofvergunning nodig als er 7 mol (100gram per hectare per jaar) wordt uitgestoten terwijl men hier rekent met 0,05 mol per hectare per jaar. (dus 140 keer lager dan in Duitsland)

Ook wordt in Duitsland een project pas als probleem gezien als deze 20 mol per hectare per jaar veroorzaakt.

In Duitsland past men weliswaar ook een model toe maar houdt men wel rekening met de foutmarge in dit model en pas als men over die foutmarge gaat dan wordt er aan de bel getrokken.

 

Hier wilde men het braafste jongetje van de klas zijn met een extreem hoge norm/extreem lage uitstoot en heeft men flink wat subsidies binnen geharkt door zoveel mogelijk gebieden als Nature 2000 aan te wijzen zonder zich te realiseren dat men daar daar later zelf mee in de problemen zou komen.

 

 

https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, gerrit B zei:

 

Dat gaf ik dus al eerder aan dit heeft niets met stikstof te maken maar door de manier van voedselproductie.

In dit geval dus voedsel voor beesten.

Men heeft een manier bedacht om zeer voedzaam gras te kweken waar die beesten snel van groeien en veel mek produceren en daar passen dus geen bloemetjes beestjes en wat dan ook bij.

En ja natuurlijk als je het voor het kiezen hebt dan zoek je uit wat je lekker vindt en laat je die standaard "gekookte aardappelen" staan als er bijv. ook gebakken aardappelen met lekkere kruiden zijn of aardappel kroketjes zijn.

Dus wat dat betreft niets vreemds aan en gewoon de normaalste zaak van de wereld.

Het is helaas wel veel gras maar van inferieure kwaliteit waar veel in ontbreekt.

Met je 3e alinea geef je aan dat je totaal geen benul hebt van wat specifieke honger is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nogmaals dat zie je dus verkeerd.

Dat is geen gras van inferieure kwaliteit, wat niet nodig is en juist van inferieure kwaliteit is dat hebben ze er uitgehaald om het zo voedzaam mogelijk te maken.

Dat is ook de reden dat het 1 groen biljartlaken is wat vele malen per jaar gemaaid kan worden en daarna omgeploegd wordt om er weer nieuw gras in te zaaien zodat niet voedzame gewassen/plantjes geen kans krijgen te groeien.

Dat jij het dan inferieur vindt omdat er geen bloemetjes en andere plantjes tussen staan betekend niet dat dat het ook zo is.

 

1 uur terug, minplus zei:

Met je 3e alinea geef je aan dat je totaal geen benul hebt van wat specifieke honger is.

Zoals zo vaak trek je weer eens je eigen conclusie en zie je je eigen bedenksel als enige waarheid.

Specifieke honger kun je nu eenmaal gewoon op meerdere manieren uitleggen en ik geef je graag de kans om dat zelf uit te gaan zoeken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

Nee nogmaals dat zie je dus verkeerd.

Dat is geen gras van inferieure kwaliteit, wat niet nodig is en juist van inferieure kwaliteit is dat hebben ze er uitgehaald om het zo voedzaam mogelijk te maken.

Dat is ook de reden dat het 1 groen biljartlaken is wat vele malen per jaar gemaaid kan worden en daarna omgeploegd wordt om er weer nieuw gras in te zaaien zodat niet voedzame gewassen/plantjes geen kans krijgen te groeien.

Dat jij het dan inferieur vindt omdat er geen bloemetjes en andere plantjes tussen staan betekend niet dat dat het ook zo is.

 

Zoals zo vaak trek je weer eens je eigen conclusie en zie je je eigen bedenksel als enige waarheid.

Specifieke honger kun je nu eenmaal gewoon op meerdere manieren uitleggen en ik geef je graag de kans om dat zelf uit te gaan zoeken.

Ik zal proberen het kort uit te leggen.

Veel stikstof laat sommige planten hard groeien, sommige grassen bijvoorbeeld. Maar ze nemen daarbij minder andere stoffen uit de grond op, als die er al inzitten na jaren eenzijdige bemesting. Elke soort haalt een andere hoeveelheid en verhouding aan stoffen uit de grond en maakt er ook andere dingen van. Daarom groeien in andere gebieden ook totaal andere planten.

Eén soort gras bevat dus maar een beperkt aantal stoffen, tien soorten grassen veel meer stoffen en een veel grotere variatie aan wat ze ervan gemaakt hebben.

Honderd soorten andere planten bieden een nog veel grotere variatie aan stoffen die een dier nodig heeft.

Je idee dat het gras op een monotone grasakker veel beter is omdat ze vanalles uit de grond gehaald hebben om het voedzaam te maken is te bizar voor woorden.

Vergelijk het maar met je eigen eten. Het hele jaar alleen worteltjes eten is heel leuk maar dan krijg je echt een tekort aan veel voedingsstoffen.

 

Wat je 2e alinea betreft, je geeft daar duidelijk aan dat je geen flauw benul hebt wat specifieke honger is en  niet de moeite hebt genomen er iets over te lezen.

Maar lief van je dat je me de kans geeft om iets in m'n vakgebied uit te gaan zoeken dat ik al meer dan 50 jaar weet en aan honderden anderen uitgelegd heb.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet even toevoegen dat ik een lang antwoord had geschreven en toen ik het wilde plaatsen een totale vastloper kreeg waarbij mogelijk een klein deel wel geplaatst werd. Vandaar een eventuele herhaling en een wat korter antwoord.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daar maak je dus juist de denkfout en blijkt dat je niet veel kaas gegeten hebt van hoe het gaat in de hedendaagse voedingsproductie.

Die beesten krijgen nl. niet alleen dat ene soort gras.

Dit gras is de basis van het voedsel wat een beest nodig (jouw bord aardappelen, rijst, pasta enz.) heeft om snel te groeien en te kunnen produceren en dat gras kan hier snel en goedkoop groeien zonder hoge transportkosten.

Laat het de dieren zelf uitzoeken dan zijn ze de hele dag bezig om voedsel te zoeken om genoeg en de juiste hapjes bij elkaar te zoeken en dat werkt nu eenmaal contraproductief terwijl de industrie snelle groei en grote productie wil om een goed en relatief goedkoop product te produceren.

 

Naast dat volgens jou waardeloze gras krijgen de dieren dan ook dagelijks krachtvoer waar de rest van de voedingsstoffen inzitten die ze nodig hebben om naast het snelle groeien ook relatief gezond te blijven en dus veel te kunnen produceren.

Op deze manier kan men exact het groeiproces bepalen en heeft men hier de productie naar een veel hoger niveau op kunnen schroeven dan waar dan ook ter wereld.

(of het product daardoor ook lekkerder is en of het gezond is voor het dier dat is een geheel andere discussie)

Maar dat gecontroleerd voeden gaat zelfs zover dat men per koe kan bepalen of deze wel genoeg van dit of van dat heeft gehad om zo de juiste melk te krijgen met het juiste vet- en eiwit-gehalte voor de beste melkprijs of dat een dier wel snel genoeg groeit.

 

En ja helaas, dan heeft dat 50 jaar vakgebied van je blijkbaar wel een update nodig naar de huidige stand van zaken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het krachtvoer om het vele gebrek van het eenzijdige gras enigszins te compenseren ken ik echt wel. Evenals het geldproces van de toeleveringsbedrijven van kunstmest en krachtvoer waar de boer een slachtoffer van is geworden en in een vrij hopeloze hoek gedrongen.

 

Het verandert echter niets aan de overmatige stikstofbemesting met de troosteloze monotone grasakkers zonder verdere planten en dieren als gevolg.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, minplus zei:

Het verandert echter niets aan de overmatige stikstofbemesting met de troosteloze monotone grasakkers zonder verdere planten en dieren als gevolg.

Dat heeft er totaal niets mee te maken.

Als je zegt dat je er al 50 jaar verstand van hebt dan zal je ook moeten weten dat als je wilt bepalen wat het eindproduct is, je ook moet weten met welke variabelen je te maken hebt.

Datzelfde probleem kennen we nu met de AERIUS model, de uitkomst daarvan is totaal onbetrouwbaar omdat er zoveel variabelen zijn. (ik hoorde vandaag berichten dat de uitkomst soms zelf 100% af kan wijken)

 

Door hoogwaardig gras te gaan kweken met een consistente samenstelling weet een boer veel beter wat er aan de voorkant ingaat en weet hij veel beter wat er extra nodig is en waardoor de kwaliteit van het eindproduct ook een heel stuk beter wordt.

En dat ga je dus niet bereiken met voer/gras met leuke bloemetjes en plantjes welke de oorzaak er van zijn dat je de samenstelling vooraf niet weet en waardoor het eindresultaat niet/veel slechter bepaald kan worden.

 

52 minuten geleden, wanderer zei:

jammer, interessant onderwerp, maar vanwege de hele lappen tekst, volg ik dit niet meer, te vermoeiend en herhaling op herhaling, er zijn ook maar enkele debaters die aan dit topic meedoen.....

Ik zou zeggen lees je eens in en doe mee want zoals altijd zijn er een aantal die vinden dat ze het gelijk aan hun kant hebben staan en zodra ze wat tegengas krijgen dan heeft een ander er geen verstand van, weten ze niet waar ze het over hebben, enz.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, gerrit B zei:

Door hoogwaardig gras te gaan kweken met een consistente samenstelling weet een boer veel beter wat

 

of aan wie hij betaald, de agro industrie en niet te vergeten moeten we dan wel effe kijken of de bodemgesteldheid überhaupt geschikt is voor dat kweeksel, anders moeten we nog wat wormpjes toevoegen aan de bodem.

 

aaltjes worden letterlijk geteld in de bodem bemonstering of er niet een preparaat x of y bij moet.

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar wat je hoogwaardig gras noemt, los van de andere factoren.

Als je daarmee een zo groot mogelijke opbrengst van het hardst groeiende spul met veel stikstof bedoelt, OK. Dan zit je met een monotone grasakker met 1 soort goed.

En ik snap volledig dat de boeren door de agro-industrie die richting in gedwongen zijn, niet allereerst vanuit de boeren maar wel vanuit de agro-industrie.

Maar hoogwaardig gras is voor mij totaal iets anders., maar dat levert idd minder volume, maar wel van heel andere kwaliteit.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat zie je dus weer verkeerd.

Als je producten levert met steeds weer een andere kwaliteit dan zal de uiteindelijke kwaliteit slecht zijn.

Ik vergelijk het vaak met cement; lever je zakken cement van 25 kg maar de ene keer moet ik op 1 deel cement, 5 delen zand en 3 delen water toevoegen om een bepaalde kwaliteit beton te krijgen maar 10 zakken later heb ik 3 delen zand nodig en maar 2 delen water om dezelfde kwaliteit te verkrijgen dan zal dat hoe dan ook zijn weerslag hebben op de kwaliteit van het eind product.

Lever je echter producten van telkens dezelfde kwaliteit dan kun je het proces op de kwaliteit van de aangevoerde producten af gaan stemmen en zal ook het eindproduct van hogere kwaliteit zijn.

 

Zo is dat ook gebeurd met dit gras, men heeft soorten gras gemengd die samen een hoogwaardige product als eindresultaat geven maar net zo belangrijk ook altijd van vrijwel dezelfde kwaliteit zijn en nee daar passen geen bloemetjes en andere plantjes tussen, hoe leuk iemand het ook vindt of hoe mooi het ook staat.

En ja daar is stikstof voor nodig want zonder stikstof groeit er nu gewoon eenmaal helemaal niets.

Het resultaat is echter wel dat de kwaliteit van het eindproduct een stuk hoger ligt dan 20 jaar geleden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu moet er dus een nieuw supergrasje bedacht worden want de benodigde en uitgestoten stikstof levert helaas onherstelbare natuur schade op en moet flink beperkt worden. De geroemde opbrengsten en kwaliteit zal fiks inboeten maar dat valt de betrokken bedrijven niet aan te wrijven want zij moeten immers ook binnen de immer veranderende wettelijke kaders opereren.

Dat is overigens niets nieuws. Alleen wordt onze overheid sinds kort gedwongen door de rechter om de wet te gaan handhaven. Iets wat ze al lang hadden moeten doen maar ze hebben helaas altijd een oogje toegeknepen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Ook dat zie je dus weer verkeerd.

Als je producten levert met steeds weer een andere kwaliteit dan zal de uiteindelijke kwaliteit slecht zijn.

Ik vergelijk het vaak met cement; lever je zakken cement van 25 kg maar de ene keer moet ik op 1 deel cement, 5 delen zand en 3 delen water toevoegen om een bepaalde kwaliteit beton te krijgen maar 10 zakken later heb ik 3 delen zand nodig en maar 2 delen water om dezelfde kwaliteit te verkrijgen dan zal dat hoe dan ook zijn weerslag hebben op de kwaliteit van het eind product.

Lever je echter producten van telkens dezelfde kwaliteit dan kun je het proces op de kwaliteit van de aangevoerde producten af gaan stemmen en zal ook het eindproduct van hogere kwaliteit zijn.

 

Zo is dat ook gebeurd met dit gras, men heeft soorten gras gemengd die samen een hoogwaardige product als eindresultaat geven maar net zo belangrijk ook altijd van vrijwel dezelfde kwaliteit zijn en nee daar passen geen bloemetjes en andere plantjes tussen, hoe leuk iemand het ook vindt of hoe mooi het ook staat.

En ja daar is stikstof voor nodig want zonder stikstof groeit er nu gewoon eenmaal helemaal niets.

Het resultaat is echter wel dat de kwaliteit van het eindproduct een stuk hoger ligt dan 20 jaar geleden.

Probleem is, om je vergelijking op te pakken, dat je cement krijgt met een verkeerde verhouding maar wel een enorme hoeveelheid van matige kwaliteit.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, minplus zei:

Probleem is, om je vergelijking op te pakken, dat je cement krijgt met een verkeerde verhouding maar wel een enorme hoeveelheid van matige kwaliteit.

En een verhoogd instortingsgevaar.

Goedkoop, duurkoop.😒

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...