Ga naar inhoud


Sommige hotbird zenders blokkerig


rick8245
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


je kan de kabel , als die lang genoeg is, rechtstreeks op de horbird LNB aansluiten, zo elimineer je dus meteen de switch en de kabel van die switch naar de LNB. Ik blijf nog steeds die conniferen verdenken, zijn erg hoog.

Morgen weten we het.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te voorkomen dat je in het wilde weg gaat snoeien, kun je beter wat hulpmiddelen gebruiken.


1 Een satfinder app. Installeer een gratis of betaalde satfinder app op je mobile telefoon (zie afbeelding als voorbeeld)

 

2 Als de zon schijnt: De Hotbird 13e staat waar om 13:22uur de zon staat.
Ga dus op die tijd achter de schotel staan en kijk in de richting van de zon of daar een hoge conifeer staat. Let wel, de zon staat momenteel ruim 26 graden hoger aan de hemel dan de satelliet.

 

3 Gebruik Dishpointer.com. Voer je coördinaten in en de satelliet die je zoekt. Zoom zover mogelijk in en plaats het bolletje waar je schotel staat. Nu kun je vaag zien welke bomen er in de signaalweg staan.

 

satelliet vinder app.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, rick8245 zei:

Dank voor de tip over de kabel maar als deze minder is geworden merk ik dat dan niet op alle zenders?? 

Nee dat hoeft niet perse zo te zijn. Bij mij was dat niet het geval. Ik had alleen problemen met sommige transponders. het hangt ervan af met welke satellietfrequentie(s) de storende signalen intervenieren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist om 13:22 met de dishpointer.com site gemeten 

 

De zon staat nog iets hoger maar de plek van de hotbird lijkt mij vrij genoeg. (ps de bak is niet van invloed en later ook weggehaald). 

Nog steeds blokkerig beeld. 

Zie foto's. 

Vanavond komt de lnb binnen. Daarna overweeg ik het snoeien. 

 

 

IMG_20220728_132454.thumb.jpg.aa92b694150cc4580affaee61ffa55c5.jpg

IMG_20220728_132458.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer zo'n topic waarin de topicstarter  @rick8245 te weinig info geeft.

De belangrijkste informatie die we nodig hebben is n.l. de transponder frequentie.

 

Ik heb hem na 3 bladzijden reacties toch maar eens opgezocht.

Het blijkt te gaan om 11642H.

 

Dan rinkelt er bij mij het belletje van de DECT interferentie.

De frequentie op de coaxkabel (IF) is dan 1892 MHz.

DECT is een frequentieband lopend van 1880-1900 MHz.

 

Ik kan hier je probleem zelfs reproduceren!

 

Met DECT basisstation aan:

DECT-interferentie.jpg.304fd36ce23ed91272e1f7af11702640.jpg

 

 

DECT basisstation uit

geen_DECT_interferentie.jpg.7ad820c3d41987bc6e9f5ea2f5dffe7e.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Weer zo'n topic waarin de topicstarter  @rick8245 te weinig info geeft.

De belangrijkste informatie die we nodig hebben is n.l. de transponder frequentie.

 

Ik heb hem na 3 bladzijden reacties toch maar eens opgezocht.

Het blijkt te gaan om 11642H.

 

Dan rinkelt er bij mij het belletje van de DECT interferentie.

De frequentie op de coaxkabel (IF) is dan 1892 MHz.

DECT is een frequentieband lopend van 1880-1900 MHz.

 

Ik kan hier je probleem zelfs reproduceren!

 

Met DECT basisstation aan:

DECT-interferentie.jpg.304fd36ce23ed91272e1f7af11702640.jpg

 

 

DECT basisstation uit

geen_DECT_interferentie.jpg.7ad820c3d41987bc6e9f5ea2f5dffe7e.jpg

 

Moet ik er dan een DECT basisstation tussen zetten of is het een instelling? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het met de Inverto Black Ultra nu wel werkt.
Smalle lnb's op een schotel van 120cm is helemaal niks. Ze hebben geen vangtrechter (feedhorn) die de verstrooide signalen vangt.
Het gaat hier allemaal om consumentenschotels die niet helemaal perfect zijn gemaakt. Een strakke bundel in het gebruikte frequentiegebied zou een wolk van ongeveer 25mm vormen maar door oneffenheden in het schoteloppervlak en afwijkingen in de parabolische vorm wordt zo'n signaalwolk een stuk groter. Een feedhorn van 60mm vangt die, bij een smalle lnb zonder feedhorn gaat veel signaal er naast. Omdat een lnb bij een kleine schotel ook dichter bij de schotel staat, is de verstrooiing ook een stuk minder en kun je daar wel smalle lnb's toepassen. Bovendien heb je op een grote schotel ook helemaal geen smalle lnb's nodig, ze staan dan toch ver genoeg van elkaar.

 

Als die foto om 13:22 uur genomen is, zie ik geen enkel probleem met bomen die in de signaalweg staan.
Op woensdag 12 oktober 2022 om 12:51 uur staat de zon precies achter de Hotbird 13 oost. Kijk dan of er door een boom een schaduw wordt geworpen op je schotel. Zoja, knip die tak dan weg. Je zult op die tijd op veel zenders een korte onderbreking hebben omdat de zon de satellietsignalen dan stoort.
Voor verdere uitleg over de sun outage, zoek even op Google: "sun outage sprietje". Schrijf die datum maar eens op om dan te kunnen kijken.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, rick8245 zei:

Moet ik er dan een DECT basisstation tussen zetten of is het een instelling? 

 

Ha, nee natuurlijk niet. DECT is de techniek die je draadloze telefoon (of die van je buren) gebruikt. Niet te verwarren met de GSM.

Die stoort helaas op je satellietsignaal, via de kabel. Specifiek op deze transponder frequentie.

 

Doordat je nu een ietwat sterker signaal hebt is de storing weg.

66% ipv 61% is natuurlijk niet genoeg.

Maar omdat het satellietsignaal op de kabel nu zo'n 10 dB sterker is, wint die het van de storing.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Dect station staat al jaren op 2,5 meter en nu ineens stoort het? 

De fijnafstelling moet ik nog doen maar bijna 10% sterker signaal door alleen de lnb te vervangen zie ik wel als een oplossing waar ik wat mee kan. 

Maar bedankt voor je tip. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, rick8245 zei:

Het Dect station staat al jaren op 2,5 meter en nu ineens stoort het? 

 

Zo'n probleem staat nooit op zich. Het is altijd de combinatie van meerdere oorzaken.

Afstelling schotel, veroudering LNB (en/of tuner!) en een stoorbron.

 

Als je een of meerdere oorzaken wegneemt lijkt je probleem opgelost.

 

Ik zou een andere plek zoeken voor het basisstation, verder weg van de satelliet kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...