Ga naar inhoud


Sommige hotbird zenders blokkerig


rick8245
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


De lnb's kijken veel te laag op de schotel. Dit was natuurlijk te verwachten als je zo maar een rail op een willekeurige schotel zet. Bij een offsetschotel moeten de lnb's op 40% van de schotelhoogte kijken. Iets meer mag maar nooit minder.
De 28,2-lnb moet al zeker 5cm hoger op de schotel kijken en de Hotbird-lnb nog een stuk meer. Logisch want op de rail staat de Hotbird-lnb een stuk lager dan de 28,2-lnb.

Opmerking: de eerste foto is heel veel uit te vergroten.

 

Ik adviseer je het volgende:
De zwarte kunststof railhouder zit waarschijnlijk met 2 bouten op de lnb-arm bevestigd. Ik zie er maar 1 en daar heb ik een rode pijl naar gezet. Verwijder deze bout en plaats een paar ringetjes (2 of 3 stuks afhankelijk hoe ver de boutjes van elkaar af staan) onder de zwarte kunststof houder en monteer debout dan weer. De gehele rail komt dan wat achterover te staan zodat de lnb's hoger tegen de schotel kijken. Je moet op alle satellieten een beter signaal krijgen maar vooral op de Hotbird. Mogelijk moet je de elevatie van de schotel wat bijstellen omdat de koppen van de lnb's iets omhoog zijn gekomen maar dat kun je al controleren door even aan de mast te trekken of te duwen of je dan beter signaal krijgt.

Met het vernieuwen van de coax zou ik nog even wachten want het is niet gezegd dat daar het probleem ligt maar als je die wilt vernieuwen, neem dan Koka 9ECA of het oudere type Koka 9TS. Die is absoluut afgeschermt tegen dect-signalen.

 

--00.jpg

--01.jpg

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Superbedankt. 

Ik ga hier morgen mee aan de gang. 

De rail die ik eerder had heb ik nog. 

Dus ik zal zeker het een en ander moeten kunnen verbeteren. 

Ik wist niet dat deze rail niet zo maar op deze schotel zou gaan werken. 

De rail zit aan de andere zijkant nog vast maar mijns inziens zit deze rail ook te lis. 

Kortom. Superbedankt voor deze tips en ik hou jullie op de hoogte van de aanpassingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SAB-rail is gemaakt voor een SAB-schotel. Bij een SAB-schotel zit onder in de schotel een gat waar de lnb-arm doorheen steekt. Bij jou schotel loopt de lnb-arm onder de schotel door. De lnb-arm loopt hier dus wat steiler omhoog en dat heeft meteen tot gevolg dat de lnb's ook verder omlaag gericht zijn.

SAB-S97.jpg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook dit monteren, kan je ook buigen. Voor 4 LNB's zal je er 2 moeten gebruiken.

Hoewel ik de de bestaande beugel netter vind. Als alles in orde is, maak dan ook ff de kabels netjes vast 🙂, dat zien de meesten graag.

 

03.002.0004-%CE%A0%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%

 

  • Bedankt 1

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk draadje dit.

 

@rick8245 knutselt een multifeed beugel die niet bij zijn schotel hoort en na 6 pagina's goedbedoelde adviezen is er niemand die zich afvraagt of de LNB's wel in het brandpunt van de schotel staan?

 

@Sprietje haalt er van alles bij, maar niet de brandpuntafstand.

Of is die ineens niet belangrijk, zolang de LNB maar naar het midden van de schotel kijkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
12 minuten geleden, Old Satterhand zei:

en na 6 pagina's goedbedoelde adviezen is er niemand die zich afvraagt of de LNB's wel in het brandpunt van de schotel staan?

Bijna niemand, of telt dit niet?

 

Op 29-7-2022 om 13:14, ceesv zei:

Vertekent de foto van je schotel of kijkt die Hotbird LNB naar de bovenkant van je schotel?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Leuk draadje dit.

 

@rick8245 knutselt een multifeed beugel die niet bij zijn schotel hoort en na 6 pagina's goedbedoelde adviezen is er niemand die zich afvraagt of de LNB's wel in het brandpunt van de schotel staan?

 

@Sprietje haalt er van alles bij, maar niet de brandpuntafstand.

Of is die ineens niet belangrijk, zolang de LNB maar naar het midden van de schotel kijkt?

Daarom had ik ook gezegd koop een Inverto Black Ultra. Die heeft een hele lange hals en daarmee had hij uit kunnen proberen op de feedhorn in het brandpunt staat. De Inverto Ultra PLL heeft een korte hals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisterenmiddag met van alles en nog wat bezig geweest. 

Ringetjes onder de lnb houder (tot 6 stuks aan toe) zodat de lnb's iets hoger op de schotel zouden richten. 

Dit bood geen verbetering. 

De 4 genoemde zenders in mijn 1e post van dit topic geven 70%.

Hiermee had ik van de week beeld maar het signaal van 70% valt weg naar 0 en dan weer naar 70.

Hij gaat dus op en neer. 

 

Daarna heb de de lnb stang losgehaald om deze iets hoger te zetten. 

De schroef brak dus heb ik de schroef van de zij stangen er op gezet. 

Ik heb nu 1 zij stang. 

De schroef van de lnb stang flink aandraaien kan leiden tot het breken van deze schroef. ( zie foto) 

Maandag dus even wat nieuwe schroeven en bouten halen. 

 

Ook zal ik dan de rail die bij de schotel zat terugplaatsen omdat deze rail er eigenlijk niet bij past. 

 

 

Ik snap echter niet waarom bij deze 4 zenders het signaal wegvalt en bij de andere hotbird zenders niet. 

Weet iemand hier de oorzaak van?? 

IMG_20220731_093752.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...