Ga naar inhoud


Sommige hotbird zenders blokkerig


rick8245
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


17 hours ago, Sprietje said:

2 Als de zon schijnt: De Hotbird 13e staat waar om 13:22uur de zon staat.
Ga dus op die tijd achter de schotel staan en kijk in de richting van de zon of daar een hoge conifeer staat.

Dit verhaal klopt nu niet helemaal, omdat de LNB uit het midden van de schotel staat. Dus de lijn van LNB naar midden van de schotel en weerkaatsing zal afwijkend zijn. (invalshoek = uitvalshoek).

Maar goed, probleem is opgelost, snoeien zou ik wel aanbevelen, alleen al omdat het nodig is. En misschien krijg je opeens veel meer kwaliteit.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-7-2022 om 18:30, rick8245 zei:

Ik heb idd nog de schotel van 120 cm. 

Ik woon niet meer in Almere maar in de buurt van Dronten.

De skew is voor deze longitude en altitude is:  - 5.84

Ook als de lnb zo zet kom ik niet boven de 58 tot 60%

1 uur terug, rick8245 zei:

.....De nieuwe lnb geeft direct 66% en een goed beeld.

 

Ik neem aan dat je die ontvangst waardes afleest op je ontvanger? Welke heb je?

 

Ik vind die ontvangst toch wel erg mager op een 120 cm schotel?

Nou is de ontvangstkwaliteit in procenten lastig te vergelijken, maar jij zou toch een veel betere ontvangst moeten hebben.

 

Dit meet ik met mijn 80 cm schotel op deze transponder, met 2 verschillende meetinstrumenten. (De VU+ geeft ook 12,7 dB aan)

hotbird_11624H_METEK.jpg.5b7c161bbcd8a2ad7f50da6886644941.jpg

 

1766128204_hotbird_transpondersHD7.thumb.jpg.28d9fb22bb5b75c1f8dc7026b0628250.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Frans B zei:

Dit verhaal klopt nu niet helemaal, omdat de LNB uit het midden van de schotel staat. Dus de lijn van LNB naar midden van de schotel en weerkaatsing zal afwijkend zijn. (invalshoek = uitvalshoek).

Mijn verhaal klop wel. Het heeft er niets mee te maken dat de lnb uit het midden staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Ik neem aan dat je die ontvangst waardes afleest op je ontvanger? Welke heb je?

Ik vind die ontvangst toch wel erg mager op een 120 cm schotel?

Nou is de ontvangstkwaliteit in procenten lastig te vergelijken, maar jij zou toch een veel betere ontvangst moeten hebben.

 

 De schotel is ook geen 120cm. Dat is misschien de hoogte maar niet de breedte van de spiegel. Die zal misschien 105cm zijn. Bovendien is er een SAB-rail op geplaatst terwijl het geen SAB-schotel is. Mogelijk staan de lnb's niet op de juiste hoogte gericht. Dat kun je pas zien als er een foto vanaf de zijkant genomen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met een degelijke SAT meter zou het een stuk eenvoudiger worden, maar die heeft niet iedereen. Er zijn nu genoeg tips gegeven, dus een oplossing komt er zeker.

Vroeger plaatste ik een tv met decoder naast de schotel om het zo af te stellen.

LNBs

aangepast door Frans B

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Old Satterhand zei:

(De VU+ geeft ook 12,7 dB aan)

15 minuten geleden, Frans B zei:

..met een degelijke SAT meter zou het een stuk eenvoudiger worden...

...Vroeger plaatste ik een tv met decoder naast de schotel om het zo af te stellen.

 

Je hebt dus echt geen geavanceerde satelliet meter nodig om een schotel optimaal af te stellen, het is gewoon makkelijker.

Ik plaatste die meting juist om dat aan te tonen. De tuner in de VU+ Ultimo 4K  is accuraat genoeg.

 

Ik ben benieuwd naar de ontvanger die @rick8245 gebruikt omdat ik vermoed dat er iets met zijn tuner aan de hand is.

Ik heb hier een VU+ Ultimo met zo'n defect, in beide tuners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat rick8245 en misschien ook anderen niet helemaal begrijpen wat Old Satterhand bedoeld met de frequentiestoring die je met een dect-toestel kunt krijgen. Dat is allemaal makkelijk uit te leggen met mijn vier kwadranten tekening.
Het gaat om frequentie 11642MHz waar geen signaal of storing aanwezig is. Die valt in de lage band zien we in de tekening. Voor de lage band wordt oscillatorfrequentie 9,75GHz gebruikt ofwel 9750MHz. Trek die 9750MHz van die 11642MHz af, dan krijg je 1892MHz. Dat is de frequentie die door de coaxkabel gaat en die frequentie valt in het frequentiegebied van een dect-toestel (1880-1900MHz).

Als je coax gebruikt die niet goed is afgeschermd, dan kan dat Dect-toestel storing aanbrengen in de coaxkabel. Voor een goede afscherming van je coaxkabel dient om de binnenisolatie eerst een folie-afscherming te zitten en daar overheen een vlechtmantel. Om een zeer goede afscherming te hebben dient over deze vlechtmantel weer een folie-afscherming te zitten.

 

_kwadranten lnb.png

Hirschmann Koka 9 TS tekening.png

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, bij mij staat die op 29999.

De rest van de instellingen zijn gelijk aan die jij opgaf. 

Geen beeld en geen geluid, Snr 60%

 

Ik heb nog een 2e FTV UHD met hier wel 30000, 5/6, 12380 mhz.

Hieroop ontvang ik geen beeld maar wel geluid, Snr 60%

 

Waar kan ik eventueel een andere coax kabel kopen van 25 meter en welk merk moet ik dan hebben??

Mijn schotel staat achter in de tuin of is de kabellengte ook een reden van minder ontvangst?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30.000 of 29.999 maakt niet uit. Dat verschil is zo klein.
Tja, dan heb je toch nog steeds te weinig signaal. Maak eens een foto van je schotel vanaf de zijkant genomen.

Welke coaxkabel heb je gebruikt? Geef maar op wat er om de paar decimeter op de coax is gedrukt.

Hoe lang is je coaxkabel?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, rick8245 zei:

 

Waar kan ik eventueel een andere coax kabel kopen van 25 meter en welk merk moet ik dan hebben??

Mijn schotel staat achter in de tuin of is de kabellengte ook een reden van minder ontvangst?? 

Je moet voor een kwaliteitskabel gaan. Hirshmann is een van de topmerken. het kost wel iets meer maar dan heb je wel kwaliteit. Als je daarop googled dan kom je wel winkels tegen waar je deze kan kopen.

 

Lengte van de kabel heeft ook invloed op de kwaliteit van het signaal. Te lang en het signaal gaat achteruit . Ik weet niet precies wat de maximale lengte is die je mag hebben. maar dan kan Sprietje vast wel antwoord op geven.

aangepast door Satterdam
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een goede kabel is 50 meter geen enkel probleem, zelfs 100 meter werkt nog goed.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, rick8245 zei:

Mijn schotel staat achter in de tuin of is de kabellengte ook een reden van minder ontvangst??

 

nog te vermelden is ook de coax connectoren die correct moeten zijn aangesneden en aangebracht.

(dat was hier allemaal geïnstalleerd door de profi installateur en die connector viel er af toen de Ziggo monteur er alleen al naar keek)

  • Bedankt 1

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...