Ga naar inhoud


hotbird 13 F


de vrije fries

Aanbevolen berichten


13 uren geleden, Mojo zei:

Waar gaat het nog over in dit topic?

 

Ik begrijp je reactie en daarom vat ik het even voor je samen.

 

Dit topic gaat over de vervanging van een belangrijke DTH satelliet, de Hotbird en de consequenties voor de schotelbezitters.

Onder andere door een vraag van het zeer gewaardeerde en vooraanstaand forumlid @Tonskidutch is er een levendige discussie ontstaan over het verplaatsen van zijn monoblock op de schotel i.v.m. een mogelijk sterker signaal van de nieuwe satelliet.

Ja, hier en daar offtopic op het randje maar toch voor de gevorderde schotel amateur wel leerzaam.

Verder natuurlijk de gebruikelijke weetjes van @Sprietje die daar graag veel plaatjes bij gebruikt.

 

Vandaar dat het een beetje onoverzichtelijk is geworden maar zeker niet offtopic.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dicht bij de juiste schuinte te zitten bij het afstellen van een monoblock, kun je het midden nemen van de 2 ontvangen satellieten. In het geval van de 13 en 19,2 oost, neem je het midden van deze twee satellieten, de 16 oost. Neem daarvan de skew die je bijv. op de site Dishpointer.com kunt vinden. Voor Utrecht (ongeveer het midden van het land) is dat -8,4 graden. Let bij andere satellieten wel op dat er geen pré-skew wordt toegepast want dan klopt het niet.

 

schuinte monoblock 13-19.png

skew 16e utrecht.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik gebruik nu 4 lnb's met een zeer goede signaal op astra 2 (>16db), astra 3 (>15db), astra 2 (>14db) en hotbird (>11db). Ik krijg hotbird niet hoger voor de meeste transponders op sommige haal ik wel >12db. Heb ik straks beter signaal met de Hotbird 13F? Moet ik opnieuw uitrichten?

 

Op een schotel van een kennis, technisat multytenne met een lnb, wordt 10db gehaald met nauwelijks regenreserve en ook dit krijgen we niet omhoog. Is een schoten van 45cm, maar dit heeft vermoed ik met de grootte te maken. Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hoeft de schotel niet opnieuw uit te richten en het zou zo maar kunnen zijn dat je geen verschil in sterkte gaat merken tussen de oude en nieuwe satelliet.

 

Een grotere schotel zal meer signaal ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Anoniemanoe zei:

Op een schotel van een kennis, technisat multytenne met een lnb, wordt 10db gehaald met nauwelijks regenreserve en ook dit krijgen we niet omhoog. Is een schoten van 45cm, maar dit heeft vermoed ik met de grootte te maken. Klopt dat?

Nee, dat komt als je de schotelskew niet goed hebt staan. Waar woont die kennis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Nee, dat komt als je de schotelskew niet goed hebt staan. Waar woont die kennis?

Amsterdam. Skew is alleen van belang bij een multifeed. De 4 lnb's in de doos waren stuk door vocht. Dus heb ik een enkele lnb geplaatst met hoge gain van min 60db. 

Bij uitrichten heb ik eerst de schotel op 30 graden gezet en gezocht op een zender totdat ik beeld had. Daarna heb ik signaalzoeker aangezet en heb ik verticaal de schotel verplaatst tussen de 29 en 31 graden tot maximale signaal, daarna horizontaal de schotel verder fijn getuned. Als laatste heb ik de lnb nek naar voren geschoven en terug tot ik maximaal signaal had en ook nog aan de lnb gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 minuten geleden, Anoniemanoe zei:

Dus heb ik een enkele lnb geplaatst met hoge gain van min 60db. 

Daarmee wordt de mf versterking van de LNB bedoeld.

Alleen van belang wanneer je 100 meter antennekabel aansluit.

De gevoeligheid van je ontvangstantenne wordt bepaald door het schotel oppervlak en de ruisdrempel van je ingangs versterker van de LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch benieuwd welke lnb's je gebruikt. De koppen van de originele uitgeklede ALPS-lnb's zijn dacht ik ongeveer 28mm in diameter en de koppen van de Astra 19,2 en Astra 23,5 staan tegen elkaar. Dat zal toch dringen worden om lnb's te vinden die dicht genoeg tegen elkaar kunnen staan.


Verder schrijf je: Ik gebruik nu 4 lnb's met een zeer goede signaal op astra 2 (>16db), astra 3 (>15db), astra 2 (>14db) en hotbird (>11db).
Ik zie 2x Astra 2 staan en geen Astra 1. Hoe zit dat?


Je schrijft ook: Bij uitrichten heb ik eerst de schotel op 30 graden gezet. Hoe heb je dat gedaan? Op een Multytenne zit helemaal geen elevatie schaalverdeling.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Ik ben toch benieuwd welke lnb's je gebruikt. De koppen van de originele uitgeklede ALPS-lnb's zijn dacht ik ongeveer 28mm in diameter en de koppen van de Astra 19,2 en Astra 23,5 staan tegen elkaar. Dat zal toch dringen worden om lnb's te vinden die dicht genoeg tegen elkaar kunnen staan.


Verder schrijf je: Ik gebruik nu 4 lnb's met een zeer goede signaal op astra 2 (>16db), astra 3 (>15db), astra 2 (>14db) en hotbird (>11db).
Ik zie 2x Astra 2 staan en geen Astra 1. Hoe zit dat?


Je schrijft ook: Bij uitrichten heb ik eerst de schotel op 30 graden gezet. Hoe heb je dat gedaan? Op een Multytenne zit helemaal geen elevatie schaalverdeling.

 

Opstelling 1: Bij mij thuis heb ik een opstelling met een Triax 78cm en multifeed met 4 lnb's. 3 lnb's zijn van Inverto LNB ECO Single 41mm. de lnb voor astra 3 is een megasta multifeed 23mm (lange nek) vanwege de beschikbare ruimte. Astra 2 (>14db) moet zijn Astra 1(>14db).

 

Opstelling 2: Bij een kennis. Een multytenne 45cm met 1 universele lnb 40mm (Sky vision Single LNB S511). De lnb is bevestig met een PremiumX universele adapter voor LNB houder ook voor Kathrein-antennes. Met een gradenboog meet ik de graden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite is de Multytenne nu dus een Satman 45 met een enkele lnb. Wil je die nog multifeed maken? Zo niet, dan kun je beter een wat grotere schotel gebruiken.
Welke bevestigingsbeugel heb je bij de Technisat in gebruik, zie de twee afbeeldingen.

 

Technisat muurbevestiging.jpg

multytenne-mastbevestiging-25-63mm.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...