Ga naar inhoud


Ziggo legt stevig fundament overstap IPTV-only: einde DVB-C nabij?


meijelsat

Aanbevolen berichten

Ik ga er vanuit dat het gewoon op de lineaire kanalen van Ziggo Sport wordt uitgezonden en voor de open net moet je blijkbaar op ziggo go inloggen, zo willen ze mensen laten kennis maken met hun omgeving.  Overigens is de kans groot dat die omgeving gaat crashen bij hoge belasting dus dat kan nog wel eens gaan tegenvallen.

 

De lineaire Ziggo sport kanalen zijn voor elke aanbieder beschikbaar in abo vorm, iedereen die daar toegang toe heeft zou het moeten kunnen zien toch?  Het lijkt me niet dat ze daar een apart abo voor invoeren want dan breekt de pleuris uit.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 5-11-2022 om 01:20, Miauw zei:

Misschien dat over 5 of 10 jaar DVB-C uitgeschakeld wordt, maar waarom dan de normale NEXT naast IPTV met DVB-C uitrusten?

 

Omdat dat naast elkaar kan bestaan. Zo hebben we ook jarenlang analoge en digitale TV naast elkaar gehad.

 

Ik lees in dit draadje (tussen de of topic bijdrages over van alles en nog wat) dat IPTV niet meer lineair zou zijn?

Het zijn toch dezelfde zenders, op een andere manier bij de kijker gebracht?

Met zijn voor en nadelen, maar volgens mijn bescheiden mening kun je nog steeds spreken over lineaire TV.

 

De voordelen:

Voor de consument: Nooit meer een programma of het begin van een programma missen en pauzeren bij een live programma.

Voor de provider: Een ongelimiteerde zender keuze. Er hoeft niet voor elke zender permanent ruimte gemaakt te worden.

 

De nadelen:

Kans op netwerk indigestie als er veel IPTV kijkers zijn, b.v. bij wedstrijden van het Nederlands Elftal.

Altijd een minimale vertraging bij live events. Dus je ziet het doelpunt later dan de buren.

 

Misschien zie ik er een aantal over het hoofd, maar vul het gerust aan.

Ik heb bewust het interactieve aspect buiten beschouwing gelaten, omdat dat alleen maar verwarring geeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

IPTV valt en staat bij een stabiele internetverbinding. In NL is de gemiddelde download rond de 20 Mbit met uitschieters naar 1 Gbit. Deze verbinding moet sustained zijn - dus geen drop-outs - om IPTV net zo goed te laten werken als lineaire TV (geen uitval). Hoe meer gebruikers, hoe hoger je download moet zijn. Een gezin met opgroeiende kinderen (puber) vereist al gauw 200Mbit of meer vanwege de hoeveelheid simultane apparaten.

 

Ik lees nog steeds dat er regelmatig flinke storingen zijn bij de grote jongens waardoor je geen internet hebt (en dus ook geen TV).. Het zal ook aan mijn leeftijd liggen, maar ik prefereer lineaire TV middels mijn kaarten via sat en als backup de coax…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Mimisiku zei:

Ik lees nog steeds dat er regelmatig flinke storingen zijn bij de grote jongens waardoor je geen internet hebt (en dus ook geen TV).. Het zal ook aan mijn leeftijd liggen, maar ik prefereer lineaire TV middels mijn kaarten via sat en als backup de coax…

 

Ik heb dat ook een tijdje zo gedaan, maar het was wel erg duur, dus CD is er hier recent uitgegaan. CD gaf de voorzet, en ik kopte hem erin.🤣

Het aantal storingen vallen hier (Ziggo, fUPC) reuze mee. Eigenlijk alleen 's nachts korte onderbrekingen, dan slaap ik meestal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook zelden uitval op de coax, wel uitval van Ziggo internet maar dat heb ik niet van Ziggo dus daar merk ik niets van. Voor de rest heb ik de sat en dat valt alleen met zwaar regenweer wel eens uit…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Kans op netwerk indigestie als er veel IPTV kijkers zijn,

 

Voor de goede orde: ik bedoel hiermee iets anders dan een instabiele of ontoereikende internet aansluiting van de consument.

Het probleem kan zijn dat de servers niet voldoende deelnemers kunnen voorzien van de benodigde data.

 

Zoals bekend is IPTV zoals gebruikt door Ziggo, geen streaming techniek maar wordt door alle cliënten verbindingen gemaakt naar dezelfde server in de buurt, zgn. edge-servers. Je kunt het het beste vergelijken met het gebruik van usenet-servers. Als er teveel gebruikers downloaden op hoge snelheid, gaat dat mis.

Dat kan overigens ook te maken hebben met de infra van het internet.

De praktijk zal uitwijzen of dat een dealbreker wordt voor deze techniek. Wellicht komt die te vroeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Old Satterhand zei:

Zoals bekend is IPTV zoals gebruikt door Ziggo, geen streaming techniek maar wordt door alle cliënten verbindingen gemaakt naar dezelfde server in de buurt, zgn. edge-servers. Je kunt het het beste vergelijken met het gebruik van usenet-servers. Als er teveel gebruikers downloaden op hoge snelheid, gaat dat mis.

Dat kan overigens ook te maken hebben met de infra van het internet.

De praktijk zal uitwijzen of dat een dealbreker wordt voor deze techniek. Wellicht komt die te vroeg.

 

Het is allemaal streamingstechniek maar Ziggo gebruikt nog geen multicast voor zover ik weet.  KPN doet dat wel. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Omdat dat naast elkaar kan bestaan. Zo hebben we ook jarenlang analoge en digitale TV naast elkaar gehad.

 

Ik lees in dit draadje (tussen de of topic bijdrages over van alles en nog wat) dat IPTV niet meer lineair zou zijn?

Het zijn toch dezelfde zenders, op een andere manier bij de kijker gebracht?

Met zijn voor en nadelen, maar volgens mijn bescheiden mening kun je nog steeds spreken over lineaire TV.

 

De voordelen:

Voor de consument: Nooit meer een programma of het begin van een programma missen en pauzeren bij een live programma.

Voor de provider: Een ongelimiteerde zender keuze. Er hoeft niet voor elke zender permanent ruimte gemaakt te worden.

 

De nadelen:

Kans op netwerk indigestie als er veel IPTV kijkers zijn, b.v. bij wedstrijden van het Nederlands Elftal.

Altijd een minimale vertraging bij live events. Dus je ziet het doelpunt later dan de buren.

 

Misschien zie ik er een aantal over het hoofd, maar vul het gerust aan.

Ik heb bewust het interactieve aspect buiten beschouwing gelaten, omdat dat alleen maar verwarring geeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zowel DVB-C als IPTV is meer bandbreedte lijkt mij, DVB-C standaard pakket is in een heel huis te bekijken.

 

Ik heb wel eens een internet storing gehad bij KPN via glasvezel, dat hoeft voor IPTV niets uit te maken heb ik gemerkt, al zou ik verwachten dat het juist wel uit maakt. Mogelijk krijgt TV voorrang bij IPTV en normaal internet niet als er problemen zijn dan wel onderhoud is. 

 

Wat mij opvalt bij IPTV tuners van KPN, is dat als ik het modem uitzet, de tuner het nog even doet, alsof deze een buffer opbouwt.

 

Als ik alles uit zet en weer opstart, dan krijg ik wel de zenders van het IPTV kastje, maar wil ik naar begin gemist, dan weigert het IPTV kastje dat van elke zender. Het is alsof het IPTV kastje continu diverse zenders buffet zodat je programma's die al lopen, naar het begin kan zetten.

 

Onderhoud vindt meestal tussen 3 en 4 uur in de nacht plaats is mijn ervaring, dan kan het internet soms kort even wegvallen, mogen ze best van te voren over communiseren vindt ik.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Codx zei:

Het is allemaal streamingstechniek maar Ziggo gebruikt nog geen multicast voor zover ik weet.  KPN doet dat wel. 

 

Uiteraard hebben we het hier over unicast. KPN gebruikt multicast omdat dat toendertijd de beste keuze was.

Het interactieve deel van KPN is uiteraard unicast.

Het gebruik van multicast heeft voor Ziggo weinig voordeel, dat zou wel erg gaan lijken op DVB-C.

 

Voor de minder technisch onderlegde meelezer:

Multicast: een streaming techniek naar meerdere clientboxen tegelijkertijd.

Unicast: een streaming techniek, waarbij elke client een eigen sessie opbouwt met de server.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Miauw zei:

Zowel DVB-C als IPTV is meer bandbreedte lijkt mij, DVB-C standaard pakket is in een heel huis te bekijken.

 

Bedankt voor je bijdrage. Dat is inderdaad een voordeel wat je kwijt raakt als alles IPTV wordt.

Maar wellicht zal Ziggo bij de overgang naar IPTV only eerst de gecodeerde zenders overzetten, zodat dat voordeel nog even behouden blijft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

Het gebruik van multicast heeft voor Ziggo weinig voordeel, dat zou wel erg gaan lijken op DVB-C.

 

Het gebruik van Multicast heeft voordelen echter voor Ziggo betekend dit ook dat het moet worden omgezet naar RF spectrum op wijk niveau, dit neemt een hoop frequentie ruimte in en dan kun je het net zo goed DVB-C laten, echter ga je alles streamen in unicast en veel mensen gaan tegelijk kijken dan ben je nog meer bandbreedte kwijt en loop je tegen de capaciteit van het wijksegment aan.  Nu moet ik er wel bij zeggen dat docsis QAM4096 kan benutten en DVB-C maximaal QAM256. 

 

Ik denk dat Ziggo op een kruising staat en niet helemaal weet welke richting ze op moeten, enerzijds  willen ze over naar Docsis 4 om bij te blijven met glasvezel want er wordt veel glasvezel aangelegd in gebieden waar Ziggo een monopolie had op snel internet. Maar dit heeft ook nadelen, allereerst de dure investeringen in het netwerk maar ook op den duur de afbouw van DVB-C, de keuze vrijheid qua apparatuur van klanten verdwijnt, de hele reden waarom een hoop klanten voor Ziggo kiezen is juist vanwege het sterke TV product.  Als ze langzaam overstappen op IP based verdwijnt het voordeel wat je had t.o.v. andere TV aanbieders  dus waarom zouden ze nog voor jou kiezen.  En is er nog een groot nadeel, als alles uniform wordt is er geen technische reden meer waarom er geen andere aanbieders op het netwerk kunnen worden toe gelaten.  Anderzijds is er een ook voordeel voor Ziggo, maak je alles IP based hoef je ook geen kabels meer los te draaien in straatkasten als de klant opzegt want die kan niks met z'n aansluiting als er niet eerst administratief op een server iets is vrijgegeven. 

 

Er ontstaat een situatie waarbij er veel geïnvesteerd moet worden, dit moet naderhand terug verdiend worden maar je moet de taart ineens delen met andere partijen.  Uiteraard moeten die wel betalen voor netwerk toegang maar ook nog zelf verdienen dus het product voor de klant zal er nooit goedkoper op worden.  YouCa kan zoveel beweren, maar uiteindelijk stijgt de prijs voor iedereen hierdoor en dan gaat zo'n partij misschien 1 euro onder de prijs van Ziggo zitten.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor de herinvoering van ‘Staats’ TV. Er is veel te veel (commerciële) pulp met navenante ‘kwaliteit’ met allemaal ‘veel van hetzelfde’. Gewoon terug naar een zender of 10-12. Kunnen ze meer investeren in kwaliteit en talent van eigen bodem. Zeg eens eerlijk; hebben we echt 249 zenders nodig? Een paar voor de etnische bevolking is genoeg..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Mimisiku zei:

Ik ben voor de herinvoering van ‘Staats’ TV. Er is veel te veel (commerciële) pulp met navenante ‘kwaliteit’ met allemaal ‘veel van hetzelfde’. Gewoon terug naar een zender of 10-12. Kunnen ze meer investeren in kwaliteit en talent van eigen bodem. Zeg eens eerlijk; hebben we echt 249 zenders nodig? Een paar voor de etnische bevolking is genoeg..

Ik snap je wel hoor, maar nieuwsgierigheid speelt ook een rol vwb "nieuwe zenders" , ik weet nog goed uit mijn jeugd dat het REM eiland ging uitzenden.

Je kon dat alleen maar ontvangen met een speciale antenne.

Mijn vader zaliger had zo'n antenne gekocht en we genoten ervan.

Toen is bij mij de liefde voor DXen ontstaan (zowel voor radio alsmede TV).

Groetjes man,

D-box 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Mimisiku zei:

Ik ben voor de herinvoering van ‘Staats’ TV. Er is veel te veel (commerciële) pulp met navenante ‘kwaliteit’ met allemaal ‘veel van hetzelfde’. Gewoon terug naar een zender of 10-12. Kunnen ze meer investeren in kwaliteit en talent van eigen bodem. Zeg eens eerlijk; hebben we echt 249 zenders nodig? Een paar voor de etnische bevolking is genoeg..

 

Maar dat is een andere discussie en die heeft niks met Ziggo te maken.  Als je ziet wat voor linkse hersenspoel pulp de NPO brengt zit ik daar ook niet bepaald op te wachten, dat omroepen systeem geloof ik allang niet meer, dat kost alleen extra.  Er is niks mis met commerciële TV. Het probleem in NL is dat er maar 2 partijen zijn en die willen dan nog fuseren ook.  

 

We hebben de afgelopen 10 jaar gezien dat ze mekaar constant na-apen mekaars talenten stelen, RTL kwam met thema zenders, harstikke mooi als ze wat toevoegen. Alleen wat gaan ze doen, ze verdelen de programma's die op hun hoofdzenders worden uitgezonden over hun thema kanalen en er wordt veel meer herhaald en kunnen ze nog meer verdienen aan reclame.   Ook worden er in weekend constant gesponsorde programma's uitgezonden, eigenlijk 1 grote reclame spot.  En dan heb je ook dat alle reclame zendtijd inkoop voor alle zenders bij 1 partij ligt die bepaald hoe reclames eruit moeten komen te zien.  Kortom de situatie is ongezond.

 

Waar de Nederlanders behoefte aan hebben is een ander geluid en een fris perspectief.  Om een voorbeeld te geven,  Het is dom dat een Ongehoord Nederland bij de NPO gaat zitten, die hadden een commerciële zender moeten starten met eigen nieuwsredactie maar ook entertainment. (heb lef) Als je dat goed aanpakt kun je een volwaardig alternatief bieden voor mensen die van NPO meningen verlost willen zijn.  Tegelijkertijd hoef je niet te kijken als dat niet jou ding is, maar  alles is beter dan dat je constant geconfronteerd met dezelfde mensen en meningen op 3 zenderpartijen. Mensen ergeren zich daar terecht aan!

 

Met alleen staats TV komen we er niet. Concurrentie is nodig echter het moet niet enkel om de centen draaien maar ook om de inhoud iets wat ze bij RTL vergeten zijn 30 jaar nadat ze zelf de nieuwkomer waren. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Codx zei:

....Het is dom dat een Ongehoord Nederland bij de NPO gaat zitten, die hadden een commerciële zender moeten starten met eigen nieuwsredactie maar ook entertainment. (heb lef) Als je dat goed aanpakt kun je een volwaardig alternatief bieden voor mensen die van NPO meningen verlost willen zijn.  Tegelijkertijd hoef je niet te kijken als dat niet jou ding is....

Nja, Ongehoord Nederland vind ik een spreekbuis voor Forum voor Democratie en de PVV.

Uiteraard mag je "rechts" zijn, maar deze partijen zijn gewoon slecht; heeft in mijn ogen niks met "rechts" te maken.

Het zijn haatzaaiers en onruststokers.

En dan roepen dat alle Marokkanen ons land moeten verlaten.

Ik heb er geen woorden voor.

 

Dus kijken naar dat programma doe ik inderdaad niet meer.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...