Ga naar inhoud


Ziggo legt stevig fundament overstap IPTV-only: einde DVB-C nabij?


meijelsat

Aanbevolen berichten

37 minuten geleden, D-box zei:

 

 

Ik denk dat jij het punt mist, het gaat er niet om wat jij er van vindt, het gaat er om dat er alternatieven komen en dus gedegen concurrentie.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


24 minuten geleden, Codx zei:

 

Ik denk dat jij het punt mist, het gaat er niet om wat jij er van vindt, het gaat er om dat er alternatieven komen en dus gedegen concurrentie.

Heb je helemaal gelijk in; ik schreef vanuit mijn eigen standpunt.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2022 om 12:05, Pergola zei:
  Op 11-11-2022 om 11:35, Tonskidutch zei:

na de download van de ziggoGO app krijgen die een inlogscherm te zien en dus als je geen klant bent kun je het vergeten

>> hebben we daarnet nog getest bij een collega op ons bureau <<

als ik op bureau inlog met mijn aanmeld gegevens kan ik wel kijken, logisch ik ben klant

 

Dat dacht ik al. Je moet Ziggo klant zijn voor Ziggo Go.

Niet echt een OPEN NET karakter, lijkt me.

Lijkt dus niet op een OPEN NET zender zoals RTL, SBS, NPO.

 

Zou me verbazen als ze daar mee wegkomen, voor de wedstrijden van de nederlandse clubs.

Wellicht op termijn toch een sub licentie voor het OPEN NET , met NPO, SBS ???

De voorlopige antwoorden uit artikel van Jarco Kriek - TV Totaal 11 nov 2022:

Ziggo GO met Europees voetbal ‘open net kanaal’: mag dit wel en wat is mogelijk?

Mediawet

Hierin staat dat wedstrijden van alle Nederlandse clubs in Europese voetbalcompetities op een zogenaamd ‘open net kanaal’ moeten worden uitgezonden. Een tv-zender wordt als ‘open net kanaal’ aangemerkt als het in minimaal 75 procent van de Nederlandse huishoudens met een basis tv-abonnement te zien is.

 

Maar geldt de OTT-dienst Ziggo GO wel als een ‘open net kanaal’ volgens de criteria van de mediawet? Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Internettoegang, die nodig is voor gebruik van een OTT-dienst, is aanwezig in meer dan 90 procent van de huishoudens. Daarnaast kan niet meer met zekerheid worden gesteld dat het bereik van lineaire tv medio 2024 nog wel 75 procent van de huishoudens bedraagt.

 

Er zijn verschillende manieren om Ziggo GO toch in te zetten als ‘open net kanaal’. Zo kunnen er met enkele providers afspraken worden gemaakt om Ziggo GO als app via hun bruikleendecoders aan te bieden. Alleen een overeenkomst met KPN zou er al voor zorgen dat het minimale bereik van 75 procent van de huishoudens wordt gehaald.

 

TOEKOMST: medio 2024

Het lijkt er sterk op dat men streeft naar een OPEN NET voor deze europese voetbal competities middels IPTV / OTT-diensten.

Je zult een klant moeten zijn met aansluiting bij Ziggo Internet of KPN internet (in genoemde voorbeelden), om van de aangeboden App gebruik te kunnen maken.

Dat wordt dus een probleem voor de buiten nederland wonende NL'ers.

Mocht het Ziggo Sport Totaal aanbod via Can Dig worden gestopt, of uitsluitend via een van de Can Dig-IPTV abo's worden aangeboden dan wordt het lastig om het voetbal nog te zien, zonder woonadres MET internet-abo in Ned. Dit was een van de grote voordelen van Satelliet.

Heb wel eens gelezen dat het merendeel van de Can Dig abonnees woonachtig is buiten NED. Dat gaat dan mogelijk ook veranderen.

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2022 om 12:27, Codx zei:

Er ontstaat een situatie waarbij er veel geïnvesteerd moet worden, dit moet naderhand terug verdiend worden maar je moet de taart ineens delen met andere partijen.  Uiteraard moeten die wel betalen voor netwerk toegang maar ook nog zelf verdienen dus het product voor de klant zal er nooit goedkoper op worden. 

 

Ik bemerk de opkomst van "wederverkopers" zoals flix die allerhande streams aanbieden. Illegaal of niet, ook Apple biedt die app te koop aan.

Ik denk niet dat er belangstelling zal zijn om het kabelnet te delen als je OTT diensten kunt aanbieden.

 

Ik ontdekte gisteren een ander voordeel van unicast IPTV technologie: Geen aparte streams voor SD, HD en 4K UHD nodig.

Een voordeel voor zowel Ziggo als de klant. Maakt de zaak overzichtelijker.

 

Dat komt door het gebruik van DASH, Dynamic Adaptive Streaming over HTTP of een vergelijkbare variant hiervan.

 

Zie hier de bitrate van Ziggo Sport (kanaal 14), van 4K UHD via HD naar SD en weer terug naar 4K UHD.

Het terugvallen naar een lagere resolutie werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat er door Ziggo voor een langere periode geen activiteit is waargenomen.

Dat lijkt me een puntje van verbetering hoewel ik begrip heb voor de gedachte hierachter, besparing van onnodige bandbreedte.

 

Ziggo_Sport_IPTV_4KUHD-HD-SD.jpg.72dcc07bdcd0653f31d56cdfa3578d68.jpg

 

 

@Mimisiku en @D-box een vriendelijk verzoek om uw frustraties omtrent het TV aanbod ergens anders te lozen. 

Het maakt dit topic erg onoverzichtelijk voor diegenen die geinteresseerd zijn in IPTV only, het onderwerp van dit topic.

Bij voorbaat bedankt!

 

@Pergola Is het een idee om voor de discussie over de toekomst van Ziggo Go en het Europese voetbal een eigen topic te openen?

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

 

Ziggo_Sport_IPTV_4KUHD-HD-SD.jpg.72dcc07bdcd0653f31d56cdfa3578d68.jpg

 

 

@Mimisiku en @D-box een vriendelijk verzoek om uw frustraties omtrent het TV aanbod ergens anders te plaatsen.

 

@Pergola

 

Ok man, ik zal een verzoek indienen bij een moderator om mijn bijdragen in dit topic te verwijderen.

@ceesv

Wilt u zo vriendelijk zijn om mijn bijdragen in dit topic te verwijderen.

Hartelijk dank,

D-box 

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu een 2 tal weken het nieuwste van het nieuwst van Ziggo, dus via IPTV (hoewel ik wel coax aan moet sluiten naar het modem..) en dat next mini apparaat, ik vind het beeld niet beter tov satelliet, van alles ingesteld maar satelliet blijft beter, heb geen getallen die het aantonen, wel 2 ogen. 

 

Lekenvraag: kan ik die iptv kabel niet nu in mijn VU pluggen en via via dan middels de VU Uno 4K naar Ziggo kijken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Erwinnaar zei:

ik vind het beeld niet beter tov satelliet, van alles ingesteld maar satelliet blijft beter, heb geen getallen die het aantonen, wel 2 ogen. 

 

Als ik de "scaler scherpte" op de VU Ultimo 4K iets lager zet is de beeldkwaliteit van satelliet en kabel ongeveer gelijk aan die van de Next Mini.

De Next Mini gebruikt waarschijnlijk dezelfde chip als de VU, gezien de tekst die op mijn HDFury Vertex verschijnt.

Zo'n instelling ontbreekt op de Next , ik zou dat, als ik het voor het zeggen had, daarop ook toevoegen.

 

2022111512000068.thumb.png.58062749ecc96985b9f989c6d1af8e8c.png

 

 

1 uur terug, Erwinnaar zei:

Lekenvraag: kan ik die iptv kabel niet nu in mijn VU pluggen en via via dan middels de VU Uno 4K naar Ziggo kijken? 

Neen, DRM verhindert dat. Het wachten is dus op een hack.😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had de oude Multimediabox van Ziggo (weg ermee)

ik had de Multimediabox Next (weg ermee)

toen de CI+ met losse kaart voor in de TV (een heel stuk betere beeldkwaliteit)

dan heb ik toch maar een Vu+ Ultimo 4K tweedhands gekocht waar de kaart nu in de smartcard reader steekt met Oscam voor DVB-C met FTA DVB-S2 van m'n schotel

Vu+ interactieve TV valt dus weg

 

als je geen interactieve zenders mee opneemt in je pakket die dus enkel via ethernet binnen komen kun je wel nog met de Ziggo Go app voor pC terugkijken als je iets gemist hebt (mocht je op de TV de Ziggo Go app hebben kun je die ipv de pC gebruiken)

 

De Vu+ heeft beter beeld en je kan opnemen ook gelijktijdig.

 

Het grote voordeel van de Next mini is, interactief en werkt zelfs met wifi perfect dus minder kabels en opnemen in the cloud voor 6 maanden. En verbruikt minder stroom.

Voor Ziggo betekent het een heel veel goedkopere settopbox!

Maar DVB-C via kabel dat nagenoeg elk huis toch al heeft zal niet zo snel uitgefaseerd worden als het TV-Totaal bericht doet vermoeden.

 

 

 

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Erwinnaar zei:

Heb nu een 2 tal weken het nieuwste van het nieuwst van Ziggo, dus via IPTV (hoewel ik wel coax aan moet sluiten naar het modem..) en dat next mini apparaat, ik vind het beeld niet beter tov satelliet, van alles ingesteld maar satelliet blijft beter, heb geen getallen die het aantonen, wel 2 ogen. 

 

Als je het bitrate kunt meten denk je dat je wel verschil gaat zien.  Ziggo Kabel (DVB-C) is absoluut beter dan wat Canal Digitaal op satelliet er uit gooit en het verschil is ook heel goed te zien.  Wat Ziggo met die next mini (IP box) doet kan ik helaas niet meten want die heb ik niet, maar als jij zegt dat het zelfs slechter is dan satelliet vraag ik me af of het geen 720p is.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Codx zei:

Als je het bitrate kunt meten denk je dat je wel verschil gaat zien.

 

Het is verleidelijk om de kwaliteit van een stream te beoordelen op de bitrate, dat doe ik ook vaak, maar het klopt niet altijd.

Dat komt door de verschillende encoding technieken en bij interlaced content het gebruik van MBAFF.

Ziggo gebruikt voor de hoofdkanalen van NPO en commerciëlen een hoge constante bitrate maar die is niet altijd nodig.

CD gebruikt een lagere, variabele bitrate en heeft daarmee de laatste jaren behoorlijk progressie geboekt.

 

En dan is er natuurlijk H265 50 fps die voor de IP techniek van de Next in gebruik is.

Dat kan wel eens leiden tot wat mosquito noise als de bitrate te laag is.

KPN had daar ook last van op Digitenne (DVB-T2), maar dat is inmiddels sterk verbeterd.

 

aangepast door Old Satterhand
MBAFF
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Codx zei:

maar als jij zegt dat het zelfs slechter is dan satelliet vraag ik me af of het geen 720p is.

 

Tot nu toe is alles hier in 1080p50, op Ziggo Sport na, die staat op een 4K stream.

Alleen als de internet snelheid beneden een bepaald minimum komt, gaat de resolotie omlaag en kan het zelfs SD worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Het is verleidelijk om de kwaliteit van een stream te beoordelen op de bitrate, dat doe ik ook vaak, maar het klopt niet altijd.

Dat komt door de verschillende encoding technieken en bij interlaced content het gebruik van MBAFF.

Ziggo gebruikt voor de hoofdkanalen van NPO en commerciëlen een hoge constante bitrate maar die is niet altijd nodig.

CD gebruikt een lagere, variabele bitrate en heeft daarmee de laatste jaren behoorlijk progressie geboekt.

 

En dan is er natuurlijk H265 50 fps die voor de IP techniek van de Next in gebruik is.

Dat kan wel eens leiden tot wat mosquito noise als de bitrate te laag is.

KPN had daar ook last van op Digitenne (DVB-T2), maar dat is inmiddels sterk verbeterd.

 

 

Bitrate is de belangrijkste maatstaf zelfs samen met resolutie, een hoge constant bitrate (CBR)  is altijd beter dan VBR, alleen al omdat je ook de ruimte krijgt om in rustige scenes meer details in het beeld te laten zien, hierdoor wordt het beeld scherper maar oogt ook rustiger. 

 

Als jij het verschil tussen NPO/RTL/SBS zenders niet kan zien op schotel en kabel dan mankeert er wat aan je ogen. Kijk alleen al is naar de randen van het logo's. 

 

En uiteraard moet je geen bitrates van verschillend codecs met elkaar vergelijken, maar dat speelt voor zich.  Alleen weet jij zeker dat Ziggo voor de Next Mini H.265 gebruikt  ?  En adaptive streaming geeft bij veel mensen juist problemen omdat de beeldkwaliteit dan telkens naar beneden dondert. Bij andere partijen zijn heel veel klachten over die technologie.

 

In mijn optiek is de beste optie als je  IPTV wilt doen Multicast gebruiken (als dat kan), maar dat moet Ziggo dan eerst implementeren.  Wat ik heb begrepen is zusje Telenet in Vlaanderen dat ook van plan de komende jaren. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Codx zei:

Als jij het verschil tussen NPO/RTL/SBS zenders niet kan zien op schotel en kabel dan mankeert er wat aan je ogen.

 

Dat is een voor mij zeer kwetsende opmerking, maar dat kan jij niet weten.

 

11 minuten geleden, Codx zei:

Alleen weet jij zeker dat Ziggo voor de Next Mini H.265 gebruikt  ? 

 

Het NPO1 UHD kanaal gebruikt die techniek, dat is al zo gecommuniceerd.

En de al eerder aangehaalde door mij geconstateerde mosquito noise duidt erop dat dit voor alle kanalen wordt gebruikt.

Het zou ook erg vreemd zijn als Ziggo dat niet zo doen. Op dit platform dan.

Ziggo gebruikt wel H264 720p50 voor de Ziggo Go App. Dat heeft te maken met het gebrek aan ondersteuning op oudere devices.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...