Ga naar inhoud


NS4 modulatie


Mojo

Aanbevolen berichten


1 uur geleden, Mojo zei:

Mijn vraag is hoe ziet dat NS4 er uit t.o.v. qspk, 8psk, 16apsk en 32apsk?

 

Novelsat NS4 is een nieuwer satelliet systeem dat uitsluitend wordt gebruikt voor point to point verbindingen (uplinks)

Het is een eigen systeem van Novelsat, ze zien het zelf als een opwaardering van DVB-S2X.

Het gebruikt dezelfde transmissie modes (FEC coding en modulatie) als de  oudere satelliet systemen.

 

Zie de pdf.

 

NovelSat-NS1000-Satellite-Modulator.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft moeilijk inschatten wat er nu echt verschillend is dan, ze gebruiken tot 32APSK zo te zien, dus is het compatibel met DVB-S(2)(X)  Zal wel een kleine aanpassing zijn. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Codx said:

Blijft moeilijk inschatten wat er nu echt verschillend is dan, ze gebruiken tot 32APSK zo te zien, dus is het compatibel met DVB-S(2)(X)  Zal wel een kleine aanpassing zijn. 

Dat is het dus zeker niet.

  • Like 2

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Codx zei:

Blijft moeilijk inschatten wat er nu echt verschillend is dan, ze gebruiken tot 32APSK zo te zien, dus is het compatibel met DVB-S(2)(X)  Zal wel een kleine aanpassing zijn. 

4 uren geleden, Mrbeam zei:

Dat is het dus zeker niet.

 

Inderdaad NS4 is net zo compatibel met S2X als S2 met S1, het is een extensie van S2X, volgens de fabrikant.

Dat het een niet-publiek systeem is, is natuurlijk vooral slecht nieuws voor de feedhunters.

Maar wellicht wordt daar nog iets op gevonden.😉

 

Nog even opgezocht het block schema van een DVB-S2 encoder, om het geheugen wat op te frissen.

Ik schat zelf in dat verbeteringen voornamelijk zitten in de FEC Coder. De modulator (QPSK tot 32APSK) lijkt me gelijk.

 

1458041680_DVB-S2BlockDiagram.jpg.2b584487d8a92a3bd98cf79a2467bd9c.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt want ik kan die FEC 19/30 niet terug vinden bij DVB-S2X.  Maar ze schrijven 80 Msps maximaal bij 5 bits (32apsk) = 400 Megabit, hun zeggen 425 in de spec sheet.  

 

"The NS1000 supports high data rates of up to 425Mbps using 80Msps, which enables transmission of one carrier over an entire 84MHz transponder.""

 

<edit> Ik denk dat dit gebaseerd is op 64APSK

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Codx zei:

..ik kan die FEC 19/30 niet terug vinden bij DVB-S2X...

 

DVB techniek is een complexe materie die je niet met het vergelijken van specs kunt doorgronden.

De feeds waar we het hier over hebben, gebruiken geen exotische MODCOD waarden anders dan 16APSK en zijn desondanks niet te ontvangen met apparatuur die NS4 niet ondersteunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste EBU Hypermux zijn overgeschakeld naar NS4 (in plaats van NS3) , reeds enkele jaren geleden... EBU heeft DRM op de radiofrequentiedrager geïntroduceerd. Voor ontvangst met lock heb je IRD's nodig.
Als je beeld wilt hebben via NS4 heb je "deskundige" hulp nodig van iemand (vriend)  bij een openbare groep. (bvb VRT, NOS...).
Ook kan een vriend Feedhunter uit Frankrijk je nuttig zijn , is wel bekend bij meerdere leden. Moet je wel de Franse taal machtig zijn. 😀

Voor satellieten ga je best oefenen op de 7°E en de 3°W (C-band).

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Crazy Sat zei:

...Als je beeld wilt hebben via NS4 heb je "deskundige" hulp nodig van iemand (vriend)  bij een openbare groep. (bvb VRT, NOS...)...

 

Bij feedhunters geldt ook de stelling, je hebt altijd baas boven baas.😁

Voor de gewone feedhunter staat NS4 gelijk aan gecodeerd, dus niet te ontvangen.

 

Bedankt voor je bijdrage, ik vind het sneu elders te lezen dat je dit stervende satellietforum gaat verlaten, met geldige reden, wat mij betreft.

Desondanks hoop ik dat je je nog bedenkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, Old Satterhand zei:

stervende satellietforum

He, wat?

Heb ik een memo gemist?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2022 om 15:57, ceesv zei:

He, wat?

Heb ik een memo gemist?

 

Nee, je hebt niks gemist, wellicht visie?

 

Er zijn steeds minder serieuze schotelaars op dit forum actief.

Het gevolg hiervan is dat er steeds vaker verkeerde informatie wordt gegeven, die aantoonbaar onjuist is.

 

Je doet er zelf ook aan mee, zo schreef jij ergens dat er nog maar een enkele DVB-S transponder zou zijn op de Astra 1?

Nou het zijn er maar liefst een stuk of 40, waarvan een stuk of 10 met de gevraagde 27500 symbol rate.

 

Ik ben gestopt met reageren op dit soort misinformatie, het is dweilen met de kraan open.

Ik reageer voortaan alleen nog maar op serieuze berichten en vragen. Als er tenminste geen andere "stoorzenders" actief zijn.

 

  • Bedankt 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...