Ga naar inhoud


Ik wil graag Zweedse zenders via satteliet ontvangen


SatNoob

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw; dus even een korte voorstelling. 

 

Ik ben al een poos bezig met speeltjes als de VU+ and HDHeadrun. Ik gebruik dat in combinatie met NextTV en wat Raspberry pi spul. Daarnaast ontwikkel ik wat software die met TV programma's te maken heeft: EPG proggeltjes, en de laatste paar jaar ben ik wat aan het rommelen met beeldherkenning. 

 

Voor een project wil ik graag met Zweeds beeldmateriaal werken, en wel met 10 zenders (tegelijk). Het is me wel duidelijk dat ik dit het best/meest stabiel etc. doormiddel van een satteliet schotel kan doen... maar ik moet toegeven dat alles aan satteliet me (nog) onbekend is.

 

De Zweedse zenders waar ik graag mee wil werken zijn:

 

TV3
TV4 Fakta
Kanal 5
TV6
Sjuan
TV8
Kanal 9
TV10
Kanal 11

TV 12

 

Een uitdaging: Ik wil er graag zoveel mogelijk tegelijk kunnen opnemen/re-streamen op mijn LAN, het liefst allemaal, maar je moet ergens beginnen :-)

 

Ik heb me al een beetje georienteerd voordat ik vragen ging stellen, en met wat zoeken zie ik dat dit (vooral?) zenders van de firma 'Allente' zijn.

bij 'kingofsat' zag ik (als ik het juist intrepreteer) dat deze zenders via de  'Thor 5' (en blijkbaar is er ook een 6 en 7?) satteliet wordt uitgezonden... Als ik het goed zag waren ze vroeger op op Astra 4A te zien, maar nu niet meer?

 

Is wat ik wil doen mogelijk, en als dat zo is:> waar moet ik rekening mee houden en wat heb ik allemaal nodig?

 

Ik dacht zelf het volgende (maar corrigeer me als ik fout zit)

 

  • een schotel (maar wat en hoe? waar kan ik hier meer over lezen?)
  • Ik begrijp dat ik ook een kop of koppen nodig heb (waar kan ik hier het best meer over lezen?)
  • een plek om doe schotel te zetten; ik dacht om 'm op een dak-kapel te zetten, op een beton blok? (of is dat gek?)
  • kabel om naar de ontvanger te verbinden
  • ontvanger: Ik hoopte een Vu+ te gebruiken... (of meerdere(?)) of is er iets beter? (Ik moet de opgevangen kanalen weer binnen mijn eigen LAN kunnen streamen.)
  • ook wel een dingetje... zal ik zo'n decoder kaartje nodig hebben? (net als zo'n Ci+ kaartje voor Ziggo) en hoe kom ik daar aan?

 

Een boel vragen zoals je ziet, ik heb geprobeerd zelf veel uit te zoeken, ik hoop dat jullie wat gedult met me hebben en me op het juiste spoor kunnen helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom, technisch is het allemaal geen probleem, maar....

 

1 uur geleden, SatNoob zei:

ook wel een dingetje... zal ik zo'n decoder kaartje nodig hebben? (net als zo'n Ci+ kaartje voor Ziggo) en hoe kom ik daar aan?

Die zal je in Zweden via een Zweeds adres moeten abonneren.

 

1 uur geleden, SatNoob zei:

Voor een project wil ik graag met Zweeds beeldmateriaal werken, en wel met 10 zenders (tegelijk).

Nogmaals, technisch allemaal geen probleem, maar je zal elke zender moeten decoderen, en dat gaat niet met een kaartje.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet prima kunnen met een conax kaart denk ik zo. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk hier naar de Zweedse zenders via de schotel en, een abbo natuurlijk. Niks geen problemen, schotel op het balkon, rails op de arm voor resp. Astra-2 Astra-3 Astra-1 en de Thor, die laatste heet tegenwoordig anders.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, ceesv said:

Welkom, technisch is het allemaal geen probleem, maar....

 

Die zal je in Zweden via een Zweeds adres moeten abonneren.

 

Nogmaals, technisch allemaal geen probleem, maar je zal elke zender moeten decoderen, en dat gaat niet met een kaartje.

 

 

Bedankt Cees,

 

Als ik het goed begrepen heb zou ik met een Vu+ Duo 4K SE met twee DVB-S2X kaarten in ieder geval wel 4 zenders kunnen ontvangen als ik een kaartje hebt, of klopt dat niet?

 

Twee tuners; moeten daar twee kabels in ook? en kan dat van één schotel komen?

 

Ja zo'n zweeds kaartje verkrijgen is wel een probleem inderdaad...Ik weet niet zo goed hoe ik dat het best moet aanpakken. Ik denk dat ik om te beginnen Allente eens een mailtje stuur... zonder zo'n ding heeft het blijkbaar allemaal geen zin...

aangepast door SatNoob
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, waterpas said:

Ik kijk hier naar de Zweedse zenders via de schotel en, een abbo natuurlijk. Niks geen problemen, schotel op het balkon, rails op de arm voor resp. Astra-2 Astra-3 Astra-1 en de Thor, die laatste heet tegenwoordig anders.

 

Dat klinkt hoopgevend! Wat voor abbo is dat en hoe kom ik daar aan?

De term 'rails op de arm': wat houd dat in? (of waar kan ik meer er over lezen?) 

 

Over Thor: weet je toevallig hoe die laatste tegenwoordig heet? Ik dacht namelijk dat ik Thor 5 moest hebben, maar dat is allemaal gegoogled, en ik zie dat sommige data wat ouder is... Ik begrijp dat e.e.a. nogal eens veranderd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, Zilverhippie said:

Voor alle duidelijkheid: dat gaat niet met een kaartje. --> dat gaat niet met één kaartje.

Haha, ja zo had ik het begrepen hoor. Maar zoals ik boven al zei: het lijkt me dat een VU+ Duo met de juiste kaarten wel in ieder geval 4 zenders zou moeten kunnen oppikken. Op dit moment kan ik voor kabel dit namelijk ook met Ziggo bijvoorbeeld met de tuners die zijn ingebouwd in de Vu+

 

Tenzij het met satteliet helemaal anders gaat?

 

[edit]

Nog even wat op het forum zitten lezen... als 'mijn zenders' onder Canal Digital vallen begrijp ik Cees zijn opmerking wat beter; ik lees dat CD meer dan twee kanalen tegelijk opnemen belemmerd (sinds kort?).  Ik begrijp inmiddels ook dat Canal Digital (van orgine blijkbaar scandinavisch) mogelijk de zenders heeft waar ik naar op zoek ben... maar dat weet ik nog niet zeker...

aangepast door SatNoob
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Tonskidutch said:

De Canal+ Conax kaart is wel wat anders dan die geamputeerde CD kaart in Nederland.

Dus daar moet je de informatie van desbetreffende gebruikers ( zoals @waterpas ) oproepen inzake aantal gelijktijdige opnames <> SIDS

Ah Top, bedankt Tonskidutch. Dus er is nog hoop 🙂

Ik wacht geduldig af wat waterpas kan vertellen, ben ook erg benieuwd of hij alle zenders uit mijn lijstje kan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat ervaring met zo'n zweeds kaartje, in principe moet dat gewoon werken als ze inmiddels niet het hele pakket achter de pairing hebben gewerkt. Er was geen limiet op het aantal aanvragen op zo'n kaartje.

 

Echter kun je nog makkelijk aan een los kaartje komen?  Veel providers zijn bezig om zoveel mogelijk over te stappen op kaartloze of gepairde apparatuur.  Anders wordt het een CS lijntje scoren ergens. 

 

En  de apparatuur is ook een dingetje. Omdat je 10 zenders tegelijk wilt ontvangen en opnemen die waarschijnlijk allemaal op verschillende transponders/frequenties zitten  (check dat is)  moet jou installatie en de ontvanger daar wel geschikt voor zijn.  Bij schotel werkt het zo dat een standaard LNB wordt geschakeld tussen laag en hoog frequentie bereik en tussen polarisatie (H/V)   Je krijgt dus van een standaard LNB maar 1 kwadrant binnen van de 4, bij een  ontvanger met 1 simpele tuner stem je af op 1 frequentie in dat kwadrant, dan heb je dus 1 transponder en de hele stream van kanalen die op die transponder uitzenden.  Maar jij wilt dingen tegelijk zeg je... dan heb je naar gelang hoe die kanalen verdeeld zitten een quattro LNB nodig, (Of quad LNB kan ook trouwens)  die heeft 4 uitgangen met elk een kwadrant, die moeten dan op een diseqc switch worden aangesloten waar je dan meerdere ontvangers of een ontvanger met meerdere tuners op kan aansluiten. (meerdere kabels dus)  En dan heb je nog de ontvanger zelf, het is het makkelijkst als die beschikt over meerdere  FBC (Full Band Capture) tuners, die hebben het voordeel dat ze ipv op 1 frequentie tegelijk op het hele spectrum van 1 kwadrant kunnen afstemmen dmv virtuele tuners.  Een andere oplossing is meerdere ontvangers aansluiten. 

 

Duizelt het al een beetje ? 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Tonskidutch said:

kijk hier voor thor 5 6 7 op 1 west

https://en.kingofsat.net/pos-0.8W.php

daar zie je ook welk abo / pakket je de zenders kan leveren.

Ik ben wat meer thuis aan het raken op die website, erg handig. Maar ik denk dat ik de helft nog maar snap. 

Ik zie niet echt waar ik kan zien welk abbo ik moet hebben.

 

Stel ik zoek hier op Sjuan (aan van de zenders die ik wil) dan zie ik een header en wat info:

700521910_Screenshot2022-11-29144821.png.557fa4f074cd0c5b1468a3ec8a0e34a8.png

 

Wat is het abbo dan? Telenor? Allente? Ik ziew de frequenties, maar wat zijn die H en C08?

 

Ik heb even een en ander in kaart gebracht over de zenders die ik wil zien met behulp van de link die je stuurde:

1620974423_Screenshot2022-11-29145815.png.086f980908cbc096572f384b00535def.png

 

Zo te zien zitten ze 'all over the place' ...

aangepast door SatNoob
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Codx said:

Echter kun je nog makkelijk aan een los kaartje komen?  Veel providers zijn bezig om zoveel mogelijk over te stappen op kaartloze of gepairde apparatuur.  Anders wordt het een CS lijntje scoren ergens. 

Ik heb op dit moment nog geen idee hoe ik aan zo'n kaartje kan komen, maar het is duidelijk dat dit een erg belangrijk onderdeel is. Dus ik kan pas verder als ik z'n ding heb...

 

4 hours ago, Codx said:

 

En  de apparatuur is ook een dingetje. Omdat je 10 zenders tegelijk wilt ontvangen en opnemen die waarschijnlijk allemaal op verschillende transponders/frequenties zitten  (check dat is)  moet jou installatie en de ontvanger daar wel geschikt voor zijn.  Bij schotel werkt het zo dat een standaard LNB wordt geschakeld tussen laag en hoog frequentie bereik en tussen polarisatie (H/V)   Je krijgt dus van een standaard LNB maar 1 kwadrant binnen van de 4, bij een  ontvanger met 1 simpele tuner stem je af op 1 frequentie in dat kwadrant, dan heb je dus 1 transponder en de hele stream van kanalen die op die transponder uitzenden.  Maar jij wilt dingen tegelijk zeg je... dan heb je naar gelang hoe die kanalen verdeeld zitten een quattro LNB nodig, (Of quad LNB kan ook trouwens)  die heeft 4 uitgangen met elk een kwadrant, die moeten dan op een diseqc switch worden aangesloten waar je dan meerdere ontvangers of een ontvanger met meerdere tuners op kan aansluiten. (meerdere kabels dus)  En dan heb je nog de ontvanger zelf, het is het makkelijkst als die beschikt over meerdere  FBC (Full Band Capture) tuners, die hebben het voordeel dat ze ipv op 1 frequentie tegelijk op het hele spectrum van 1 kwadrant kunnen afstemmen dmv virtuele tuners.  Een andere oplossing is meerdere ontvangers aansluiten. 

 

Duizelt het al een beetje ? 

 

Haha, nou inderdaad! Ik moet wel zeggen dat je post me al een veel beter begrip (voor zover ik alles snap) heeft gegeven, en me waarschijnlijk vele uren inlezen bespaart. Dus dank daarvoor!

 

Overigens, 10 zenders tegelijk is mijn eind-doel, ik ben al best blij als ik een beginnetje kan maken met een proof-of-concept met een stuk of 4 kanalen... In mijn excel plaatje hierboven lijkt me dat thor7, waar TV3, TV8 en TV10 op dezelfde frequentie zitten voor mij een haalbare kaart moet zijn.

 

Nu moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden dat als ik spullen koop, ze wel 'schaalbaar' moeten zijn, dus als ik jouw verhaal zo lees zal ik me moeten gaan verdiepen in LNB's (ik weet nu nog niet eens waar dat voor staat 😉 ). Het mooie is dat ik me dankzij jouw tips me tenminste wat gerichter kan gaan verdiepen in dingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...