Ga naar inhoud


Ik wil graag Zweedse zenders via satteliet ontvangen


SatNoob

Aanbevolen berichten

On 11/29/2022 at 4:27 PM, Codx said:

LNB(F) staat voor LowNoiseBlock + Feed, daarmee bedoelen ze de kop van de schotel, waar de antenne en elektronica in zit.  Je hebt 2 keuzes, of je gaat voor de twin of quad LNB, dat is een standaard LNB met 2 of 4 uitgangen, daarop kun je dus 2 of 4 ontvanger/tuners aansluiten.  Of de andere optie is een quattro LNB met wat ik al uitlegde, op elke uitgang een apart kwadrant, daar kun je afhankelijk van de diseqc switch onbeperkt aantal ontvangers/tuners op aansluiten.  Die zijn dus bijvoorbeeld in gebruik bij Gemeenschappelijke Satelliet Ontvangst (GSO) installaties waarbij er schotel op een flat staan en iedereen een aansluiting krijgt. 

 

Een rail is bedoeld om meerdere LNB's op 1 schotel te zetten, dat is alleen interessant als je bijv. meer satellieten wilt ontvangen. 

 

Ahaa, ik snap het. Dus stel dat ik 'schaalbaar' wil beginnen met eerst de drie zenders die op één frequentie zitten, maar ik eventueel later wil uitbreiden; dan doe ik er goed aan hier eerst over na te denken (even kijken wat de kosten zijn etc.). Zo te zien moet ik rekening houden met een boel factoren: wat kan mijn 'smart card'(als me het lukt er een te krijgen), heoveel zenders kan ik tegelijk ontvangen op één aansluiting op een VU+ Duo (want twee kaarten, dus hebben die apart een aansluting nodig?). 

 

Ik zie al dat ik ook wat zal moeten inlezen over de brandlijn waar waterpas het over had, zo te horen is dat een net weer wat andere configuratie...

 

leerzaam dit! Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


On 11/30/2022 at 9:52 AM, Tonskidutch said:

 

Worden die losse kaarten nog steeds aangeboden door je Provider in Zweden?

Voor NL en BE betreffende TVV en CDS krijg je geen losse kaarten meer (behalve tweedehands met overname formulier als je een brave klant was) <_<

oei oei... zo te horen gaat dat smart cardje echt een uitdaging worden !

 

Nou heb ik wel winkels in NL gezien die 'legacy' (recycle) kaarten aanbieden voor Canal Digital (voor Nederland).... misschien moet ik een kijken op de Zweedse 'marktplaats' ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Alex1970 said:

Nog even wat spraakverwarringen uit de wereld te helpen:

 

De satellieten waar die Zweedse zenders op zitten zijn Thor 5, 6 en 7.

Deze staan allemaal op dezelfde plek, t.w. 0.8°W, je schotel ziet het als één satelliet.

De zenders zaten vroeger ook op 4.8°E, maar zijn, nadat de twee providers samen gegaan zijn, daar uitgezet.

Die twee providers waren Telenor (4.8°E) en Canal Digital (0.8°W) en zijn nu tesamen Allente.

Overigens, buiten de oorspronkelijke afkomst hebben de Scandinavische Canal Digital (met één 'a') en de Nederlandse Canal Digitaal (met twee a's) niks meer met elkaar te maken.

 

Je hebt dus geen schotel nodig met meerdere LNB's of ev. een draaibare schotel want je hoeft 'm alleen maar vast uit te richten op 0.8°W.

Wel een LNB met meerdere uitgangen en overweeg FBC tuners.

 

Waar je je schotel kan plaatsen kan je m.b.v. bijvoorbeeld dishpointer.com of een augmented reality app, zoals satfinder, onderzoeken.

De elevatie (=de hoek waaronder de schotel omhoog kijkt) is best groot, dus van obstakels heb je vm. weinig last. 0.8°W is bijna pal zuid in Benelux.

 

Diameter zou minimaal 80cm moeten zijn denk ik. E.e.a. afhankelijk hoe noordelijk je zit.

 

Abbo is al veel over gezegd dacht ik, maar dat gaat je bottleneck worden als je meerdere zenders gelijktijdig wilt kunnen decoderen.

Sowieso geen CI(+)-module.

 

Geweldige info, bedankt Alex!

 

Dit helpt me op weg om 'het setje' aan spullen te gaan uitzoeken... maar inderdaad; ik moet echt eerst uitzoeken hoe ik aan een conax card kom van allente. Ik zou het bijna overwegen om ze maar gewoon te bellen... onder het mom van nee heb je, ja kun je krijgen!

 

De grap is dat ik best vaak (en graag) op vakantie ga naar Zweden... dus misschien moet ik maar een zakelijk bezoekje plannen 🙂

Overigens geweldig hoe bulpzaam iedereen is. Dank allen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer morgen wel een foto te maken, upload ik ´m en ik doe er wat uitleg bij. Als je enkel op de Thor wilt afstellen heb je geen schotel met brandlijn nodig, ik ontvang ook Duitse en Engelse TV. 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de afbeelding van mijn opstelling, de meest rechtse is de LNB voor de Thor. De anderen zijn voor de satellieten die ik eerder genoemd heb.

opstelling.JPG

  • Like 3
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@waterpas

Ziet er goed uit man!

Complimenten!

Maar wat doet dat grote rotsblok daar, aan het einde van jouw schutting/balcon?

aangepast door D-box
  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Michel gesloten en geopend dit topic

Hier nog even een link over het overnemen van een bestaand abonnement.

Het lijkt me nl. de enige manier om nog een Conax smartcard te kunnen gaan gebruiken.

 

https://www.allente.se/kundservice/abonnemang-och-avtal/hur-overlater-jag-mitt-abonnemang/

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede aanvullende info, ik kan wellicht eens proberen om een kaart te bemachtigen via een "Zweedse" buur, die gebruikt ´m niet meer. Via mijn account kan ik een en ander regelen maar, of ze bruikbaar is wanneer je geen Zweeds adres hebt, weet ik niet. Ik betaal een abbo per jaar,  een internationale incasso wordt niet toegestaan door mijn bank.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is i.i.g. niet goedkoop.

Vanaf SEK 299,- per maand.

Dat is momenteel zo ongeveer €27,50.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 28-11-2022 om 16:22, SatNoob zei:

Voor een project wil ik graag met Zweeds beeldmateriaal werken, en wel met 10 zenders (tegelijk).

Kan je aangeven om wat voor project het gaat?

Er zijn wellicht andere oplossingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/2/2022 at 11:37 AM, waterpas said:

Hierbij de afbeelding van mijn opstelling, de meest rechtse is de LNB voor de Thor. De anderen zijn voor de satellieten die ik eerder genoemd heb.

 

Da's een stevige... Is er een bepaalde minimale grootte waar ik op moet letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/4/2022 at 2:11 PM, Alex1970 said:

Hier nog even een link over het overnemen van een bestaand abonnement.

Het lijkt me nl. de enige manier om nog een Conax smartcard te kunnen gaan gebruiken.

 

https://www.allente.se/kundservice/abonnemang-och-avtal/hur-overlater-jag-mitt-abonnemang/

Ah geweldig, ik moest 'm wel even door google translate draaien. Maar dit geeft iig wel aan dat het -mogelijk- is... Nu nog iemand in Zweden weten te vinden 🙂

aangepast door SatNoob
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/4/2022 at 2:22 PM, waterpas said:

Goede aanvullende info, ik kan wellicht eens proberen om een kaart te bemachtigen via een "Zweedse" buur, die gebruikt ´m niet meer. Via mijn account kan ik een en ander regelen maar, of ze bruikbaar is wanneer je geen Zweeds adres hebt, weet ik niet. Ik betaal een abbo per jaar,  een internationale incasso wordt niet toegestaan door mijn bank.

Dat zou geweldig zijn!!!! Zou je dat willen proberen?

On 12/4/2022 at 3:24 PM, Alex1970 said:

Het is i.i.g. niet goedkoop.

Vanaf SEK 299,- per maand.

Dat is momenteel zo ongeveer €27,50.

Oh dat vind ik geen probleem hoor, ik zie het als bedrijfs kosten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/4/2022 at 3:48 PM, ceesv said:

Kan je aangeven om wat voor project het gaat?

Er zijn wellicht andere oplossingen.

Sure; Ik heb ooit (2008) een freeware EPG grabber geschreven, en kwam daardoor in aanraking met wat bedrijven die interesse hadden in de TV wereld. Het is verbazingwekkend wat voor business er allemaal is in de entertainment. 

 

Een interessant bedrijf waar ik contact mee heb, wil graag 'signatures' genereren over wat er op welke zenders wordt uitgezonden. Denk bijvoorbeeld aan de app 'soundhound' die ook zoiets doet, maar dan met geluid. Zo'n signature gaat in een database, en dan kan een rechthebbende (producer/maker) later zien: mijn programma is toen en toen op die zender uitgezonden. Deze kan dan bij die zender aankloppen mocht die per ongeluk vergeten zijn royalties te betalen...

 

Dit gaat nog iets verder dan een EPG, omdat iets ook echt moet zijn uitgezonden, en dus met signature van beeld/geluid vastgelegd. 

Ik probeer ze daarbij te helpen met mijn bedrijfje wat ik naast mijn gewone baan heb, gewoon omdat ik het leuk vindt (ik ben IT-er, maar dat had je vast al geraden 😉)

 

Ik weet wel dat ik dit ook via IPTV zou kunnen doen, maar dat is wat lastig omdat ik geen legale/bruikbare/betrouwbare sources ken, en bovendien de traffic al snel te veel data over een WAN line wordt. Ik wil dit zo netjes en betrouwbaar mogelijk doen. Een satteliet schotel lijkt me juist een mooie schaalbare oplossing, zodat ik klein kan beginnen en de kosten laag kan houden zolang ik nog geen werkende oplossing heb. Zo'n schotel lijkt me ook erg stable/proven-technology (want het bestaat al lang, voorziet een bestaand businessmodel etc.) Op dit moment is Zweden de mark waar mijn contact graag wil testen, dus vandaar mijn interesse.

 

aangepast door SatNoob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...