Ga naar inhoud


Vattenfall, hoe worden opgenomen meterstanden naar een datum berekend?


AEO

Aanbevolen berichten

Ik gebruik al een tijd P1 Monitor, een gratis programma dat je kan gebruiken om je energieverbruik nauwkeurig te monitoren via een raspberry aan je p1 poort. Werkt fantastisch en geeft zeer uitgebreide informatie. Wordt ook regelmatig geüpdatet naar nieuwe mogelijkheden.

 

 

Firefox_Screenshot_2022-12-16T20-45-27.581Z.png

Firefox_Screenshot_2022-12-16T20-44-29.270Z.png

Firefox_Screenshot_2022-12-16T20-43-52.771Z.png

Firefox_Screenshot_2022-12-16T20-42-58.297Z.png

Firefox_Screenshot_2022-12-16T20-42-06.341Z.png

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, Mojo zei:

Volgens mij zijn/is dat een standaard waarde. Hierbij word volgens mij geen rekening gehouden met huishoudens die van het gas af zijn en verwarmen en koken op stroom.

 

Lees het verhaal op die link van RTL nieuws.  Pakt toch wat anders uit dan. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, theparasol zei:

Ons 2 persoons gebruik zit in de regel zo rond de 2100 KWh per jaar.

Behalve die twee servers zie ik geen buitensporige apparatuur die 24/7 aan staat.

Je zou denken dat die dan toch 5000 KWh voor hun rekening nemen.

Misschien toch maar even een meter ertussen zetten en kijken wat het werkelijke gebruik is want ik lees tussen de regels door "denk ik"

 

Als je een beetje optelt heb ik al zo 3680 Kwh opgesomd en dat is lang niet alles. Ik heb het meeste al een keer gemeten en het klopt wel. 

 

Servers heb ik al achter een energie meter hangen en dan moet je bedenken dat ik een vrij nieuw core i7 11de gen systeem al had uitgezet. Daar draait nu een N5105 mini voor, die komt niet hoger dan 15 Watt. Het nadeel is dat je daar weinig intensiefs op kunt draaien. Mijn andere server is een 6e gen core i7 maar die is uiteindelijk zuiniger dan die core i7 11de gen systeem want die laatste verbruikt idle 70-80 Watt.  Deze zit met 12 schijven en ssd's rond de 100 Watt.  Een UPS van 15-20 Watt... een oud mini pctje met gevoede hubs.  Een raspberry pi, een paar switches.  Rond de 170-175 Watt continue en dat valt uiteindelijk best mee voor wat er draait.  Je kunt ook enterprise spul/servers nemen, maar dan is het verbruik minstens 4-5x hoger.

 

Ik weet nog niet hoe ik het ga doen. Misschien alle storage naar een NAS  maar die zijn ook niet goedkoop, of proberen iets te onder-klokken.  Zooi in de cloud draaien ben ik niet zo'n een fan van, bovendien stijgen de prijzen daar ook. 

 

Ik denk dat zonnepanelen op den duur de enige oplossing gaan zijn. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben blij dat ik ze heb, mijn maandbedrag bevat 40 hele euri's, gas en stroom

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Codx zei:

Hoe kom je aan dit soort lage waardes?   Heb jij zonnepanelen of jat je energie door het voor de meter weg te pakken ofzo

Ik heb mijn hele gevel op het zuiden georienteerd, met een klein overstek zodat 's winters elke zonnestraal de woning verwarmd.

Ik douche elke dag 3 ã 4 minuten

ik kook op inductie en doe de afwas met warm water maar 1 a 2 maal per week (afvegen met een keukenpapiertje en netjes opstapelen)

ik heb de long johns aan en stook maximaal 1/2 uurtje 's avonds als het donker wordt

ik heb heel weinig licht aan en het meeste is voor audio - video en pC + koelkast diepvries combinatie

 

ik heb geen heidense lampjes versierde kerstboom of kribbe 😋

p.s. 1 mans huishouden (te weinig afwas voor een warme tobbe water)

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Codx said:

Als je een beetje optelt heb ik al zo 3680 Kwh opgesomd en dat is lang niet alles. Ik heb het meeste al een keer gemeten en het klopt wel. 

 

Maar je schrijft 7000 KWh, je zit nu pas op ongeveer de helft.

De hoofdverdachten heb je dus al grondig bekeken maar er moet toch echt iets in je huis zijn wat de rest verbruikt en kan me absoluut niet voorstellen dat dit apparatuur is wat incidenteel gebruikt wordt.

Ik zou in mijn geval met mijn p1 meter alle stekkers eruit trekken en kijken waar je dan op uit komt.

Stel je voor dat je ergens een WCD hebt buiten waar een nest knijptangen inzit  waardoor die stroom loopt om te zetten in nutteloze warmte.

Het zal wel niet maar dan heb je het in elk geval uitgesloten.

Of een diepvriezer waarvan de compressor continue loopt te draaien omdat bv het koel systeem niet meer efficiënt koelt tgv te weinig koelvloeistof.

Daarna ruimte voor ruimte weer aansluiten en kijken wat dit bijdraagt aan het geheel.

Veel werk? Zeker maar dan heb je peace of mind en weet je de dingen zeker.

 

image.png.43b8b152c4d92653f89f738e208fdfa1.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-12-2022 om 20:18, Codx zei:

 

 

Hoe kom je aan dit soort lage waardes?   Heb jij zonnepanelen of jat je energie door het voor de meter weg te pakken ofzo 🙂

 

Echt als ik dit soort dingen zie denk ik altijd... hoe dan ?   Wij liepen tegen de 7000 KWH aan en dat is meer dan gemiddeld.  Mijn normale pc incl. 25 inch scherm kost me al rond de 500 kwh per jaar.  Met mijn (zelfbouw) servers zit ik op 1500 kwh denk ik, dat probeer ik te gaan verminderen.  2 TV's ongeveer 700 kwh per jaar, koelvriescombi en extra vriezers zal 600 kwh zijn.  Een vaatwasser kost +- 380 kwh etc. Gaat sneller dan je denkt hoor. 

 

Zelfs je oude Dreambox DM8000  standby houden,  schrik niet is rond de 200 kwh, dat vermenigvuldigen met 0.836 cent  is al 167 Euro p/jr straks.  Het ding is nu stuk maar ik had ook een Onkyo versterker. Als die standby staat pakt die al 23 Watt, ook al rond de 200 kwh dus. 

 

Of je moet nooit thuis zijn of een vrij leeg huis hebben....   Ik kijk wel eens zo'n Youtube kanaal uit de VS... die gast verbruikt iets van 24000 KWH voor z'n woning, dat is daar heel gewoon. En de prijzen zijn  0,13 dollercent per KWH, daar kan het allemaal nog wel. 

 

We worden zo genaaid door die overheid hier met hun groene sprookjes. 

Dan wordt het toch eens tijd dat je je gaat verdiepen in het (stand-by) energiegebruik

van apparaten voordat je ze aanschaft. Energie is het eerste waar ik naar kijk als ik

iets nieuws aanschaf. Dat heeft mij de laatste 5 jaar geen windeieren gelegd.

(verbruik is 3000kW per jaar) Als ik geen vijverpomp zou hebben dan kom ik op

2250 kW.

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Con zei:

Dat heeft mij de laatste 5 jaar geen windeieren gelegd.

(verbruik is 3000kW per jaar)

Had jij niet ook Kippen of Ganzen @Con 😁

 

natuurlijk leggen die geen windeieren 😉

 

Soms steekt het verbruik inderdaad in allerlei standby verliezen qua kWuur. Maar er zijn ook mensen die coins delven in hun schuur. Of payservers zelfs.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Had jij niet ook Kippen of Ganzen @Con 😁

 

natuurlijk leggen die geen windeieren 😉

Inderdaad maar die kutkippen zijn momenteel helemaal van de leg...

  • Haha 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...