Ga naar inhoud


Vattenfall, hoe worden opgenomen meterstanden naar een datum berekend?


AEO

Aanbevolen berichten

Hoi beste Sat4all leden. Vattenfall is één van de grotere spelers op de energiemarkt. Hier in Almere heb ik stadsverwarming. Warmte en heet water worden geleverd door Vattenfall, en je kan hier niet voor een anfere leverancoer kiezen, ze hebben dus een monopolie. Nu vraagt Vattenfall om vòòr 23 december de meterstanden door te geven. Nu vraag ik me af hoe ze dan mijn verbruik tussen 23 december en 31 december berekenen en tegen welk tarief. Want in januari gaan de tarieven fors omhoog.

Ik kan de klantenservice geen vragen stellen omdat ze niet gemaild kunmen worden. Via WhattsApp kom je in contact met een robot  en bellen kan alleen via een duur betaalnummer.

aangepast door ceesv
Titel aangevuld.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • ceesv wijzigde de titel naar Vattenfall, hoe worden opgenomen meterstanden naar een datum berekend?
  • Moderator
1 uur terug, AEO zei:

Nu vraag ik me af hoe ze dan mijn verbruik tussen 23 december en 31 december berekenen en tegen welk tarief.

Dat gebeurt met de z.g.n. graaddagen.

Men kijkt die dagen op de thermometer en berekent aan de hand van de buitentemperatuur jouw verbruik.

Wanneer je thuis bent klopt dat redelijk, ben je op wintersport en staat de kachel uit, klopt het niet.

Je kan ook zelf de meterstand doorgeven op 1 januari.

 

Voorbeeld berekening uit het internet:

Is de gemiddelde buitentemperatuur bijvoorbeeld 10 graden dan levert dat 18-10 is 8 graaddagen op. Is de buitentemperatuur hoger (stel 25 graden) dan die 18 graden dan kom je altijd uit op 0, want je stookt dan ook niet. Als jij op die dag 4 m3 gas hebt verbruikt, heb je dus 4/8 = 0,5 m2 gas per graaddag verbruikt.

 

32 minuten geleden, wanderer zei:

Ik noem maar wat, geef gewoon 500 meer op dan de meterstand, die 500 heb je dan nog voor het lopende contract.

Dat kan je doen, maar reken dan op een hoger voorschot tarief voor de komende tijd.

Je nieuwe voorschot wordt berekend aan de hand van die verhoogde tellerstand.

 

Ook je eindafrekening per 31 december wordt verhoogd met 500 m³, je bent dan behoorlijk voorschot bankje aan het spelen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, AEO zei:

Nu vraagt Vattenfall om vòòr 23 december de meterstanden door te geven. Nu vraag ik me af hoe ze dan mijn verbruik tussen 23 december en 31 december berekenen en tegen welk tarief. Want in januari gaan de tarieven fors omhoog.

Dus hier mijn tip: Geef een veel hogere stand door. Bijvoorbeeld 25% meer. Die heb je dan alvast goedkoop ingekocht voor volgend jaar

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet eens zo'n gek idee. Ik kan een schatting maken en dan een hogere stand doorgeven. Op 31 december zie ik dan wat de werkelijke stand is. Als die iets lager is, so be it. Voor elektriciteit zit ik gelukkig bij Greenchoice, en daar geef ik de meterstanden op oudejaarsavond om 23:45 door. Bij Greenchoice is dat geen probleem.

aangepast door AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus hier mijn tip: Geef een veel hogere stand door. Bijvoorbeeld 25% meer. Die heb je dan alvast goedkoop ingekocht voor volgend jaar

16 uren geleden, wanderer zei:

Ik noem maar wat, geef gewoon 500 meer op dan de meterstand, die 500 heb je dan nog voor het lopende contract.

Dat zei ik ook al😁

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Mojo zei:

Dus hier mijn tip: Geef een veel hogere stand door. Bijvoorbeeld 25% meer. Die heb je dan alvast goedkoop ingekocht voor volgend jaar

 

Het idee is leuk alleen moet je wel beseffen dat je geschatte maand bedrag voor 2023 dan ook een stuk hoger uitpakt en daar kun je jezelf mee in de vingers snijden ook omdat het energie plafond schijnbaar op een ingewikkelde manier berekend wordt.

 

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5353064/prijsplafond-kleine-lettertjes-1200-kuub-krijg-je-niet

 

Wij hebben nog een analoge meter en ik denk er serieus aan om elke 1ste van de maand als ik de standen zelf opneem dit nu ook direct door te geven aan de energie leverancier omdat als de prijs verder omhoog gaat en zij gaan rekenen met gemiddelde tussen door kan dit voor ons negatief uitpakken.  Omdat we proberen het stroomverbruik langzaam te verminderen en het gemiddelde waarschijnlijk hoger uitpakt dan wat het werkelijke verbruik over een maand of een periode was.  Mijn punt is,  de energie leverancier zal het meeste verbruik proberen onder te brengen in de periode waar de energie het duurst was omdat ze dan het meest op kunnen verdienen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had daar ook al voor gewaarschuwd.

Aan het energie plafond had nog niet gedacht.

 

Quote:

Dat kan je doen, maar reken dan op een hoger voorschot tarief voor de komende tijd.

Je nieuwe voorschot wordt berekend aan de hand van die verhoogde tellerstand.

 

Ook je eindafrekening per 31 december wordt verhoogd met 500 m³, je bent dan behoorlijk voorschot bankje aan het spelen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Codx zei:

het energie plafond schijnbaar op een ingewikkelde manier berekend wordt.

Volgens mij zijn/is dat een standaard waarde. Hierbij word volgens mij geen rekening gehouden met huishoudens die van het gas af zijn en verwarmen en koken op stroom.

 

Edit:

Staat op het internet: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/plannen-kabinet-met-prijsplafond-voor-gas-en-elektriciteit#anker-1-maximumtarief-voor-energie-tot-een-bepaald-gebruik

 

En zijn de huishoudens die van het gas af zijn gegaan de lul omdat die nu meer stroom verbruiken.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

je ziet wat ik verbruik en ook bespaar, elk jaar weer

als ik met Vattenfall niet overeen kan komen dat nieuwe termijn bedrag lager te zetten, na meerdere telefoontjes ga ik formeel procederen

 

Screenshot_4.png

 

 

Hoe kom je aan dit soort lage waardes?   Heb jij zonnepanelen of jat je energie door het voor de meter weg te pakken ofzo 🙂

 

Echt als ik dit soort dingen zie denk ik altijd... hoe dan ?   Wij liepen tegen de 7000 KWH aan en dat is meer dan gemiddeld.  Mijn normale pc incl. 25 inch scherm kost me al rond de 500 kwh per jaar.  Met mijn (zelfbouw) servers zit ik op 1500 kwh denk ik, dat probeer ik te gaan verminderen.  2 TV's ongeveer 700 kwh per jaar, koelvriescombi en extra vriezers zal 600 kwh zijn.  Een vaatwasser kost +- 380 kwh etc. Gaat sneller dan je denkt hoor. 

 

Zelfs je oude Dreambox DM8000  standby houden,  schrik niet is rond de 200 kwh, dat vermenigvuldigen met 0.836 cent  is al 167 Euro p/jr straks.  Het ding is nu stuk maar ik had ook een Onkyo versterker. Als die standby staat pakt die al 23 Watt, ook al rond de 200 kwh dus. 

 

Of je moet nooit thuis zijn of een vrij leeg huis hebben....   Ik kijk wel eens zo'n Youtube kanaal uit de VS... die gast verbruikt iets van 24000 KWH voor z'n woning, dat is daar heel gewoon. En de prijzen zijn  0,13 dollercent per KWH, daar kan het allemaal nog wel. 

 

We worden zo genaaid door die overheid hier met hun groene sprookjes. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons 2 persoons gebruik zit in de regel zo rond de 2100 KWh per jaar.

Behalve die twee servers zie ik geen buitensporige apparatuur die 24/7 aan staat.

Je zou denken dat die dan toch 5000 KWh voor hun rekening nemen.

Misschien toch maar even een meter ertussen zetten en kijken wat het werkelijke gebruik is want ik lees tussen de regels door "denk ik"

Ik heb op mijn homeassistant server sinds dit voorjaar een "Slimme meter wifi gateway" aangesloten.

Daarmee heb ik mijn stroom en gasgebruik per uur inzichtelijk.

 

image.png.a2772534753360cfeee8f62a283da5db.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, theparasol zei:

Ons 2 persoons gebruik zit in de regel zo rond de 2100 KWh per jaar.

Behalve die twee servers zie ik geen buitensporige apparatuur die 24/7 aan staat.

Je zou denken dat die dan toch 5000 KWh voor hun rekening nemen.

Misschien toch maar even een meter ertussen zetten en kijken wat het werkelijke gebruik is want ik lees tussen de regels door "denk ik"

Ik heb op mijn homeassistant server sinds dit voorjaar een "Slimme meter wifi gateway" aangesloten.

Daarmee heb ik mijn stroom en gasgebruik per uur inzichtelijk.

 

image.png.a2772534753360cfeee8f62a283da5db.png

 

 

 

 

 

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...