Ga naar inhoud


Laadpaalalarm


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Automobiel vereniging RAI slaat ’laadpaalalarm’.

De automobielclub ziet dat de laad- en tankinfrastructuur in ons land fors achter blijft omdat het energienetwerk hiervoor nog niet klaar is.

 

„Minister Jetten lanceerde  vlak voor de kerst het ’Actieplan Netcongestie’.

We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit van het energienetwerk aldus de RAI.

Maar we maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is”,

 

De RAI maakt zich zorgen over proeven zoals in Amsterdam, waar de laadvermogens van de publieke palen teruggeschroefd wordt bij piekbelasting van het energienetwerk.

 

Er zijn op dit moment ongeveer 100.000 laadpunten voor personenwagens, dat moeten er 500.000 worden.

De RAI stelt voor om niet alleen op elektrische batterijen in te zetten maar ook waterstof verder uit te bouwen als energie drager voor mobiliteit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn hoop op de beweging richting kleiner/lichter bij de electrificatie komt dus jammer genoeg niet uit. De laadpalen worden bevolkt grote/zware mastodonten die rijkelijk voorzien worden van subsidie.

 

Sjefke en Annemieke blijven rondtuffen in hun 20 jaar oude Ford Fiesta.......geld voor alternative kleine electrische mobiliteit is er natuurlijk weer niet, zum kotzen :(

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Misschien een optie om zonneweiden aan te leggen bij drukke tankstations.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Op 12-1-2023 om 11:14, ceesv zei:

Automobiel vereniging RAI slaat ’laadpaalalarm’.

De automobielclub ziet dat de laad- en tankinfrastructuur in ons land fors achter blijft omdat het energienetwerk hiervoor nog niet klaar is.

 

„Minister Jetten lanceerde  vlak voor de kerst het ’Actieplan Netcongestie’.

We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit van het energienetwerk aldus de RAI.

Maar we maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is”,

 

De RAI maakt zich zorgen over proeven zoals in Amsterdam, waar de laadvermogens van de publieke palen teruggeschroefd wordt bij piekbelasting van het energienetwerk.

 

Er zijn op dit moment ongeveer 100.000 laadpunten voor personenwagens, dat moeten er 500.000 worden.

De RAI stelt voor om niet alleen op elektrische batterijen in te zetten maar ook waterstof verder uit te bouwen als energie drager voor mobiliteit.

 

Ik heb daarover ook nog wel een verhaal van een sterk staaltje bureaucratie:

 

Bij ons op kantoor hebben we een hybride verwarmingsinstallatie. Het hele pand wordt verwarmd met een grote gas/warmtepomp installatie om zo weinig mogelijk gas te verbruiken. Omdat we ook elektrisch laden hebben we voor +/- 25 auto's (niet allemaal elektrisch) 4 laders. Nu willen we graag het aantal elektrische auto's uitbreiden en zonnepanelen laten plaatsen maar onze netaansluiting kan niet worden verzwaard (het elektriciteitsbedrijf zegt dat 3x80A voor ons pand de max is).

 

Achter ons pand een parkeerplaats die groot genoeg is voor alle auto's, met daar dus 4 elektrische laders. Meer kan niet vanwege het niet kunnen uitbreiden.

Voor ons pand een parkeerplaats met +/- 10 plekken pal voor onze deur, waar dagdagelijks minimaal 5 elektrische auto's staan (voornamelijk van de overburen).

 

Vraag ik bij Vattenval een elektrische lader aan voor de parkeerplaats voor de deur, krijg ik als antwoord dat ie afgewezen wordt omdat er voldoende parkeerplaatsen op onze eigen parkeerplaats zijn. Ik geeft aan dat er iedere dag minimaal 5 auto's op die parkeerplaats staan die graag elektrisch zouden willen laden en dat als we de energietransitie met z'n allen willen realiseren, er dan wel plaatsen moeten komen waar men elektrisch kan laden. Sorry, kan niet, regels zijn regels. :(

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Michel said:

Nu willen we graag het aantal elektrische auto's uitbreiden en zonnepanelen laten plaatsen maar onze netaansluiting kan niet worden verzwaard (het elektriciteitsbedrijf zegt dat 3x80A voor ons pand de max is).

Snap ik niet. De panelen kunnen toch de laadpalen voeden zolang je binnen de 3x80 blijft?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Nee, je aansluiting moet ook de opbrengst van de panelen richting het net kunnen voeden. Daarnaast is er in de winter geen noemenswaardige opbrengst en moeten auto’s ook laden.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stonden vroeger windmolens in heel Holland om de polders droog te houden.

Heeft iemand zich daarover dik gemaakt?

Je zou bij elk tankstation aan de autosnelweg gewoon één windmolen kunnen plaatsen met een beetje reclame erop etc.

En een hydrolyse container ernaast voor de waterstof vrachtauto's.

 

een cynische kijk op de energietransitie van ons buurland (Duitstalig, niet ondertitelt) https://rodlzdf-a.akamaihd.net/none/zdf/23/01/230120_sendung191spz_hsh/1/230120_sendung191spz_hsh_2360k_p35v15.mp4

uit de mediathekdirekt en ofschoon met humor gepresenteerd de feiten kloppen

 

men heeft ook in het buurland niets ondernomen de laatste 18 jaar

en nu staat er een LPG terminal in de Waddenzee die het meest vervuilende schip toelaat en chloorwater in zee dumpt.

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, mereltje zei:

Dat op benzine rijden momenteel goedkoper is dan stroom

 

Ja, dat merk ik ook bij de openbare laadpaal bij mij voor de deur.

Die wordt de laatste tijd uitsluitend gebruikt als vrije parkeerplaats voor de lucky few met een stekker auto.

 

Van de 2 aansluitingen werkt er overigens sinds vlak na de installatie, maanden geleden, maar 1 van.

Reparatie acht men kennelijk zonde van de tijd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
6 uren geleden, mereltje zei:

Dat op benzine rijden momenteel goedkoper is dan stroom

 

Het is bovendien niet waar. Gemiddelde prijs momenteel 0,39 p/Kwh verbruik gemiddeld 16Kwh per 100km = €6,24

Benzineprijs: 1,97 p/l,  verbruik gemiddeld 7,2 l/100km = €14,18

 

Nu jij weer.....

1,994
1,994

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. is de hierboven vermelde gemiddelde € 0,39 per kWh bij gebruik van een thuisaansluiting of vanuit een publieke laadpaal?

Ik dacht namelijk dat de kWh prijs bij een publieke laadpaal veel duurder was.

Ik haak hierop in omdat ik voornemens was om een Plug-in auto te kopen maar thuis (appartement) geen laadpaal kan laten aanleggen en dus op een publieke laadpaal ben aangewezen.

Dit heeft mij tot nu tegengehouden om een elektrische auto te kopen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Bij een normale publieke laadpaal is het ook ~0,40, bij de fastchargers betaal je meer, maar aan de snelweg betaal je ook meer voor je benzine.

 

Zelfs met die idiote tarieven van shell recharge, betaal je nog steeds 'maar' €8,80 per 100Km en ben je nog steeds fors goedkoper uit.

 

De meeste mensen hangen de auto thuis of op het werk aan de lader.

 

Wat mij betreft is dit dus appelen met appelen vergelijken.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, mereltje zei:

Dat op benzine rijden momenteel goedkoper is dan stroom

Dat is héél relatief. Het maakt erg uit wat je voor een kWh betaalt. Ik zit op 2 dubbeltjes en er zijn bedrijfslaadpalen waar je gratis kunt laden ( wordt wel steeds minder).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...