Ga naar inhoud


Wie herinnert zich nog AFN TV van Camp New Amsterdam?


AEO
Ga naar oplossing Opgelost door cookie monster,

Aanbevolen berichten

Het is al aardig wat jaren geleden, maar vroeger was er een Amerikaans luchtmachtonderdeel gevestigd op de luchtmachtbasis bij Soesterberg. Wie dicht in de buurt woonde kon AFN radio ontvangen op de FM.

Maar, ik denk dat het omstreeks 1983 was, kwam daar een eigen tv zender bij. Dit was AFN TV Camp New Amsterdam. Daarvoor hadden de Amerikanen een 40 meter hoge zendmast opgericht. AFN TV zond zeer hoog in de UHF band uit en was met een gewone tv niet te ontvangen. Om AFN TV te kunnen ontvangen heb ik eerst geëxperimenteerd met een gewone "Duitslandantenne", hoewel die minder geschikt was voor het hoge einde van de UHF band. Een portable radio met ingebouwde kleine zwart/wit tv kon de zender ontvangen, maar ik moest hem openmaken om hem aan te passen. Door aan een aantal ferrietkernen te draaien kon ik het beeld stabiel krijgen en kon ik ook geluid krijgen.

Ik woonde destijds in de Kinkerbuurt in Amsterdam. Het signaal was niet helemaal ruisvrij, maar ik verhuisde later naar een betere lokatie vlak bij de Nassaukade.

Hier lukte het om AFN TV ruisvrij te ontvangen.

Een pyloonmast van 10 meter op het dak, voorzien van een Sonim UHF antenne in de vorm van een parabool  ø 220 cm!

Verder een 28 dB antenneversterker en dikke zwarte coaxkabel.

In de pyloonmast plaatste ik een rotor, zodat ik bij gunstige weersomstandigheden ook buitenlandse UHF zenders kon zoeken.

Een Amerikaanse vriend die in de buurt woonde heb ik toen ook geholpen met het opzetten van een antenne voor AFN TV.

We zijn toen een keertje bij AFN op Soesterberg op de koffie geweest, en ik legde hen uit dat ik een perfecte ontvangst had.

Later hebben ze me nog benaderd om de preciese details van mijn antenne, want ze wilden op een basis in Kalkar, Duitsland, ook proberen om AFN via Soesterberg te ontvangen. 

Eind 1989 verhuisde ik naar Almere  en omdat AFN TV naar een lagere frequentie in de UHF band verhuisde, heb ik een UHF antenne op maat gebouwd en hem een meter boven het dak geplaatst. Op de oude frequentie werd er horizontaal gepolariseerd uitgezonden, maar nu was dat verticaal.

Overigens had ik al snel een multi-systeem tv gekocht toen ik een goede ontvangst had verwezenlijkt, en toen die de geest gaf is die nog eens vervangen. Voor de tv had ik een kabelabonnement, en toen AFN naar laag in de UHF band verhuist was, hoefde ik alleen maar de coaxschakelaar om te halen om RTL 4 te ontvangen via de kabel  en AFN TV via de antenne.

Totdat de Amerikanen vertrokken van Soesterberg, daarna was het uit met de pret.

  • Like 4

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb in die tijd tv's omgebouwd naar multi-norm tv's.

AFN zond uit in NTSC, en het geluid zat op 4,5 MHz.

 

Met een HB9CV zelfbouw antenne had ik prima ontvangst op de 10e verdieping van de flat.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet het nog goed, begon dagelijks om 18.00 uur met CNN Headline News, dat was al heel wat want zoiets kenden we toen nog helemaal niet in Nederland. Ik had een JVC meer normen toestel en later een Grundig. De UHF antenne die ik gebruikte was van Oost-Duitse makelij en de enige die een goed signaal op die frequentie gaf, heel typisch!

  • Like 1

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin zond AFN TV nog programma's uit die dagelijks via een koerier op videobanden werden aangeleverd vanuit Duitsland.

In een later stadium werd er van een satellietverbinding gebruik gemaakt en was er 24/7 tv.

aangepast door AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb AFN half jaren 90 en begin 2000 ook nog een tijdje kunnen ontvangen. Maar door het geluid was het lastig.  Daarna was de noodzaak om AFN te kijken eigenlijk een beetje weg gevallen. Want begon Amerikaanse series te downloaden en afspelen met XBMC en ik heb ook nog een stream van slingboxen gehad. 

 

Tuurlijk heb ik daarna AFN mux nog wel is via de schotel open gehad (powerVU) en als die codering nog aanwezig is kan dat nog steeds. Maar tegenwoordig heb je IPTV waarbij je een heel pakket met US kanalen krijgt.    Nadeel is natuurlijk nog steeds het tijdsverschil. 

 

Overigens AFN radio kun je gewoon streamen vanaf hun website. https://afngo.net/afneurope

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

De American Forces Networks kregen we hier Maastricht - Zuid Limburg uit meerdere richtingen op antenne analoog. Met een hoop apparatuur kon de vader van één goede schoolvriend die tv zenders op de beeldbuis tonen. En wij keken dus wel vaker Premier Baseball League omdat we clublid van een honkbal club waren. Altijd spannend en daarvan veel geleerd.

Soms op een Grundig Video 2000 tape, soms live, al naar gelang de uitzendtijden.

 

Heel zelden kregen we ook wel eens een VCR tape van onze trainer / coach die de zenders van AFN legaal in de huiskamer had in Brunssum.

 

Toen AFN verdween achter een codering en enkel nog digitaal werd uitgezonden was dat natuurlijk afgelopen. Ofschoon de handel in de receivers voor AFN in Ludwigsburg bloeide had ik er niks aan want ik mocht geen schotel plaatsen van mijn huurbaas.

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij het bestaan ervan herinneren hoewel ik niet weet wie mij dat heeft verteld. Omdat ik in Twente woonde was dit niet realistisch en ik kan me niet herinneren het ooit te hebben geprobeerd. Wat we hier wel hadden was BFBS op de radio. Dat bestaat nog steeds maar het is uitgedund tot een paar piepzenders. De grote 96,5 MHz van Langenberg met 100 kW?  is wel 10 jaar of meer ingeleverd. Wel hoorde ik ooit iemand die belde uit Nederland, hij kwam live in de uitzending! Hij ontving het dus in het westen met condities neem ik aan. Na het gesprek met de verbaasde presentatrice ging het nog even buiten de uitzending door en dat klonk wel spannend haha!

 

Er is ook BFBS TV geweest maar dat waren allemaal erg zwakke zenders en ze mochten niet op kabel hoewel dat in Enschede wel is geweest! Wat ik erover hoorde was dit echter met veel storing in plaats van TV genieten.

 

Misschien iemand hier die BFBS TV kon ontvangen, met name in Limburg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BFBS pakket zit op 10 Oost

 

https://www.lyngsat.com/muxes/Eutelsat-10A_Wide_11221-V.html

 

Of er ook via de ether werd uitgezonden in NL weet ik eigenlijk niet.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, OFDM zei:

Ik kan mij het bestaan ervan herinneren hoewel ik niet weet wie mij dat heeft verteld. Omdat ik in Twente woonde was dit niet realistisch en ik kan me niet herinneren het ooit te hebben geprobeerd. Wat we hier wel hadden was BFBS op de radio. Dat bestaat nog steeds maar het is uitgedund tot een paar piepzenders. De grote 96,5 MHz van Langenberg met 100 kW?  is wel 10 jaar of meer ingeleverd. Wel hoorde ik ooit iemand die belde uit Nederland, hij kwam live in de uitzending! Hij ontving het dus in het westen met condities neem ik aan. Na het gesprek met de verbaasde presentatrice ging het nog even buiten de uitzending door en dat klonk wel spannend haha!

 

Er is ook BFBS TV geweest maar dat waren allemaal erg zwakke zenders en ze mochten niet op kabel hoewel dat in Enschede wel is geweest! Wat ik erover hoorde was dit echter met veel storing in plaats van TV genieten.

 

Misschien iemand hier die BFBS TV kon ontvangen, met name in Limburg?

Een groot aantal BFBS radiozenders zijn via 9 graden oost FTA te ontvangen in het pakket waar ook de codeerde BFBS TV zenders in zitten. Eén BFBS radiozender zit ook FTA in het Skypakket op 28 graden oost.

  • Like 1

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, OFDM zei:

Ik denk destijds alleen in Duitsland. 

http://web.archive.org/web/20070627093251/http://freenet-homepage.de/davidbeyer/Nordrhein-Westfalen.htm

http://web.archive.org/web/20070108045530/http://www.ukwtv.de/main/index.html

https://broadwcast-org.translate.goog/index.php/British_Forces_Broadcasting_Service?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=en

Destijds:

Ik heb hier BFBS enkele keren ontvangen - UHF K23 , goeie wintercondities !!

Ook AFN , onder dezelfde condities , echter , ook de walen op UHF K28 !!

Jammer dat analoog geen waarheid meer (uit)straalt !! 😵

https://www.sat4all.com/forums/topic/365503-terug-inversie-ofwel-atmosferische-condities/?do=findComment&comment=2601691

 

 

  • Bedankt 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Maastricht was een speciale eenheid van de Britisch Forces gelegerd in de Tapijnkazerne als onderdeel van de Nato

net langs het stadspark aan de stadsmuur vestingwerken. Die BFBS hebben we geloof ik wel eens zien voorbij komen op de zwart wit tv met doctor who (net als in die link staat van @cookie monster >ongeoorloofd< )

Maar omdat we thuis al snel een draaibare antenne kregen voor betere ontvangst van de andere zenders had de antennebouwer de rotor positie gemarkeerd op de sturing met van die rode pijltjes en daar mochten we niet van afwijken volgens m'n Pa.

 

Nadien heeft de BFBS heel kort een zender plek gehad op de Maastrichtse Kabel Maatschappij Coax zo rondom het jaar 1974~75.

aangepast door Tonskidutch
aanvulling
  • Like 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al vertelde, ik gebruikte een 10 meter hoge pyloonmast, dus ik kon daarin naar boven klimmen. De Sonim UHF parabool was draaibaar opgesteld d.m.v. een rotor, die ik vlak onder de top van de mast geplaatst had. De parabool bedtond uit horizontale elementen die aan de uiteinden met speciale haakjes met elkaar ver onden werden, zodat er voldoende stijfheid bereikt werd. Een dichte parabool zou teveel windlast te verduren krijgen. In september 1985 waren er bijzondere atmosferische condities, waardoor ik op een dag zeer verre zenders kon ontvangen. S4C uit Wales en nog vele andere zenders uit Engeland, zoals meerdere ITV varianten tot zelfs uit Schotland. Uit de DDR het tweede net (in Secam), zenders uit Zweden, Oostenrijk en zelfs een uit Rusland, uit Grodno aan de Poolse grens.

Verder ontving ik regelmatig piraten tv zenders uit Alkmaar en Hoorn. Een bekende tv piraat was toen Orion TV uit Alkmaar.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...