Ga naar inhoud


Nieuwe 40 kW AM zender op 639 kHz


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Vanuit Tschechie komt er vanaf September een nieuwe AM zender in de lucht met 40 kilo-Whiskey´s.
Het gaat om Country Radio.
Dezelfde zender dan ook via 954 kHz met 3,16 kilo-Whiskey´s.

Ik weet niet of Caroline op 648 kHz hier blij mee zal zijn. Ze zullen hun bandbreedte moeten reduceren want ze zijn nu al veel breder dan de toegestane 9 kHz.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • ceesv wijzigde de titel naar Nieuwe 40 kW AM zender op 639 kHz
  • Moderator

Niet helemaal.

 

De capaciteit van een TESLA Accu is ongeveer 90 kWh.

Daar draait die zender nog geen 2 uur op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 kiloWatt is eigenlijk niet veel. Het zal misschien heel Tsjechië dekken. Maar zeker niet met geweldige veldsterktes.

Let wel je hebt genoeg reserve nodig om ook binnenshuis iets te horen.
 

Zelf heb ik een paar kilometer naast de “Rheinsender” gewoond (Erbes-Büdesheim, RLP)  Die zat met 600 KW op 1017 kHz. Daar was in Nederland zwak te ontvangen. Ik met er wel bij vermelden dat de een paar dB hebben moeten afzwakken richting Frankrijk maar dan nog is het op pak hem beet 300 km maar weinig signaal.

 

In de avond zou het kunnen zijn dat de Tsjech in Nederland doorkomt en dat Caroline splattert . Maar alleen hier, niet in Tsjechië.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-7-2023 om 16:10, Eduard07 zei:

Die 40 kW gaan vast een eind komen op dit deel van de MW.

Hoe lager de frequentie hoe beter de grondgolf. Veronica op zee had in het begin op 192 wel eens rapporten van verder weg, zelfs ooit eens uit de USA. Maar op 538 was dat voorbij. Toen was het signaal juist in Nederland beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, view zei:

Hoe lager de frequentie hoe beter de grondgolf. Veronica op zee had in het begin op 192 wel eens rapporten van verder weg, zelfs ooit eens uit de USA. Maar op 538 was dat voorbij. Toen was het signaal juist in Nederland beter.

Dat is een relatief verhaal, want ik heb tijdens mijn dx-hobby-periode genoeg AM zenders uit Canada en de VS ontvangen in dit deel van de MW. 66WNBC vond ik een van de mooiste (ont)vangsten toentertijd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, view zei:

40 kiloWatt is eigenlijk niet veel. Het zal misschien heel Tsjechië dekken. Maar zeker niet met geweldige veldsterktes.

Let wel je hebt genoeg reserve nodig om ook binnenshuis iets te horen.

Een 3 kW zender op de 954 kHz is kennelijk nodig om ergens een witte vlek te dekken.

Maar 40 kW is zat om 's avonds en 's nachts een eind de grens over te komen. Ook deze kant op, naast Caroline 648.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zal het voor Caroline zeker niet zijn, maar hier vlak onder de UK zullen wij er geen last van hebben. Wat ik me wel afvraag wat het resultaat op die 639 zal geven. Want hier komt 's avonds RNE uit Zaragoza (Spanje) met 50 KW sommige nachten ook loeihard binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...