Ga naar inhoud


DAB+ netwerk krijgt update 12C bij overstap naar BP


Eduard07

Aanbevolen berichten

https://radiowereld.nl/medianieuws/2023/08/broadcast-partners-gaat-dab-netwerk-npo-exploiteren/

 

De ontvangst 12C (NPO) laat in mijn regio ook te wensen over (uitval tijdens autorit), terwijl de commerciële ensembles/muxen dat probleem niet geven.

Die ondermaatse signaalsterkte  lijkt te zijn opgemerkt en een oplossing is onderweg.

Mooi dat ik straks NPO Radiozenders 1 en 2 niet meer apart op FM hoef in te stellen in mijn voorkeurslijst. En dat Radio 5 en Soul&Jazz en FunX niet meer weg gaan vallen. (De overige luister ik amper naar.)

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
Zojuist, Eduard07 zei:

Mooi dat ik straks NPO Radiozenders 1 en 2 niet meer apart op FM hoef in te stellen in mijn voorkeurslijst.

Vindt jouw autoradio niet automatisch de betreffende fm zenders bij het wegvallen van de DAB versie?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ceesv zei:

Vindt jouw autoradio niet automatisch de betreffende fm zenders bij het wegvallen van de DAB versie?

 

Zeker wel, maar dan gaat de radio onderweg zo vaak switchen (kennelijk rij ik regelmatig door een twijfelzone) dat dat niet meer prettig luisteren is. FM en dab+ leveren bijv. ook verschillend volume op. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij mijn autoradio is er alleen een verschil in geluidskwaliteit te horen tussen DAB eb FM, geen volume verschil.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Bij mijn autoradio is er alleen een verschil in geluidskwaliteit te horen tussen DAB eb FM, geen volume verschil.

Helderheid is bij mij ook een verschil: dab+ is beter dan FM.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland is er geen sprake van geluidskwaliteit.

De z.g. geluidstechnici (die niets geleerd hebben) slaan er met de digitale beukhamer in zodat je er na 5 minuten stapelgek van het luisteren wordt. 

  • Like 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07

 

Als je een goede dakantenne gebruikt voor DAB+ (en dus geen plakantenne op je raam), dan heb je in de auto in heel Nederland een goede ontvangst op de zenders van de NPO. En trouwens ook op de commerciële zenders.

 

Ik heb nergens in Nederland uitval, los van enkele tunnels. 

  

(En ik rij regelmatig in de provincie Groningen.) 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ook die ervaring, ik ben vorige week van Zeeuws-Vlaanderen naar Groningen en later van Groningen naar Zuid-Limburg gereden.

De signaal dekking van DAB+ was uitstekend.

Ik heb een dakantenne standaard fabriek op de wagen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto heeft een ingebouwde, weggewerkte antenne. Ik laat het zo. Over een paar maand is alles immers opgelost met de betere dekking.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip uit eigen ervaring van 10 jaar geleden, begintijd van DAB. Had in mijn auto marginale DAB ontvangst van de regionale zenders, landelijke waren ok. Garage kon niets verkeerd vinden bij doormeten. Na een jaar puzzelen ontdekte ik de oorzaak: mijn 12 volt naar USB adapter! Veroorzaakte een storing die dat kanaal wegdrukte. Andere gekocht en het probleem was opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit bij mij bij een ingebouwde antenne die niet gevoelig genoeg is. Maar mogelijk ook lokale storingsoorzaken, vooral in de buurt van industrieterreinen.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn laatste twee aangeschafte auto's heb ik bij de aankoop als voorwaarde gesteld dat ze een speciale DAB-dakantenne gingen verzorgen. Dat had zo rond 2010 nog heel wat voeten in de aarde (DAB, wat is dat?), maar uiteindelijk hebben ze het wel gedaan.  

 

Met een plakantenne waar ze eerst mee aankwamen, was de ontvangst beroerd.

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
14 uren geleden, Eduard07 zei:

Het probleem zit bij mij bij een ingebouwde antenne die niet gevoelig genoeg is. Maar mogelijk ook lokale storingsoorzaken, vooral in de buurt van industrieterreinen.

 

Ik denk dat het tweede een gevolg is van het eerste.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...