Ga naar inhoud


DAB+ netwerk krijgt update 12C bij overstap naar BP


Eduard07

Aanbevolen berichten

Op 17-8-2023 om 10:41, Noordzee zei:

Bij mijn laatste twee aangeschafte auto's heb ik bij de aankoop als voorwaarde gesteld dat ze een speciale DAB-dakantenne gingen verzorgen. Dat had zo rond 2010 nog heel wat voeten in de aarde (DAB, wat is dat?), maar uiteindelijk hebben ze het wel gedaan.  

 

Met een plakantenne waar ze eerst mee aankwamen, was de ontvangst beroerd.

 

Ik heb zelf geen idee waar de antenne van mijn Ford Mondeo MK5 zit. Hij doet het in ieder geval uitstekend.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Alex1970, mijn dab ontvangst van 12C is ook duidelijk verbeterd, zowel in de auto als nu ook binnenshuis.

 

BBC WS zit op het MTVNL multiplex, en volgens mij is daar niks aan veranderd. Vond BBC WS altijd al een zwak signaal hebben.

 

60s zenders beginnen ook in andere landen te verdwijnen, valt mij op. In het VK heeft Gold 1548  ook een slinkend aantal luisteraars en lijken de Absolute subzenders weer een decennium opgeschoven. In de VS zie je een zelfde verschuiving.

 

Op dab+ hebben Radio 10 en QMusic  wel subzenders vanaf de 70s, en JoeFM draait 70s, 80s en 90s.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Eduard07 zei:

 

 

Op dab+ hebben Radio 10 en QMusic  wel subzenders vanaf de 70s, en JoeFM draait 70s, 80s en 90s.  

 

Radio 10 60&70 draait op DAB+ muziek uit de jaren 60 en de jaren 70. 

 

Verder: 

 

Als het goed is, staat Oegstgeest nu ook aan. Nog 16 zendmasten te gaan.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noordzee, ik vind de situatie met 12C nogal verwarrend!

https://www.ukwtv.de/cms/niederlande-dab/noord-brabant-dab.html

Neem aan dat lichtgrijs "gepland" betekent. De afkortingen c en p worden niet verklaard.

Ontvang ik 12C dan nu via Megen, en gaat die t.z.t. naar Oss, de Digitenne paal in de ZO-hoek waar ik uitzicht op heb?

En waarom staan er zo weinig vermogens vermeld?

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds kort een auto adapter om DAB+ op mijn FM autoradio te krijgen, man man wat werkt dat slecht. 

 

Voor dat je al de straat uit rijd is het geluid al 3x weg gevallen.  Het ding heeft zo'n plak antenne nou dat werkt voor geen meter.  Het apparaatje zelf uitzetten lukt wel maar aanzetten niet meer zonder de stekker er opnieuw in te doen.   En de bijgeleverde sigaretten aanstekerplug werkt ook niet om 1 of andere reden. Dus ik heb 'm aan een powerbankje hangen.   

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed vorige week nabij Playa ‘d Aro Spanje en kon ongestoord naar Radio Stad Harlingen luisteren, heerlijk dat streaming radio.😂😂
En wat een ellende dat DAB+ 👎🏻op alle bouquetten  in noord west Friesland. 
 

met vriendelijke groet,  HJS
 

 

VU+ Ultimo 4K ccs 1TB, VU+ Uno cable, both running on  OpenPli, Rotating Triax TDA110, Apple air capsule extreme

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Eduard07 zei:

Op dab+ hebben Radio 10 en QMusic  wel subzenders vanaf de 70s, en JoeFM draait 70s, 80s en 90s.  

Daarnaast NPO Radio 5, Magic FM, 538 Classics, Vintage Veronica, KINK 80's, Arrow Classic Rock.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik sluit mij ook aan bij diegene die DAB + niets vinden.

Het is meer DAB -!!
Heb hier diverse DAB + ontvangers.

Philips/Teufel en ook in de auto.

Wat valt het vaak weg .

De enige die redelijk werkt is de one van JBL.

De rest is drama.

Laat het maar gewoon bij FM in plaats van een hoop digitale meuk door de strot te laten drukken…

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jammer dat je die ervaring hebt.

Echter in mijn auto is DAB stabiel en zonder onderbrekingen.

 

Je mag concluderen dat jouw probleem niet aan het DAB systeem of de zenderkant ligt.

 

Misschien de garage eens jouw auto antenne of ontvanger laten controleren?

Ik hoor duidelijk het kwaliteitsverschil tusse fm en DAB weergave, geef mij maar DAB.

  • Like 3

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, satcor64 zei:

Ik sluit mij ook aan bij diegene die DAB + niets vinden.

Het is meer DAB -!!
Heb hier diverse DAB + ontvangers.

Philips/Teufel en ook in de auto.

Wat valt het vaak weg .

De enige die redelijk werkt is de one van JBL.

De rest is drama.

Laat het maar gewoon bij FM in plaats van een hoop digitale meuk door de strot te laten drukken…

Misschien had je, net als ik, gewoon die goeiekope dingen van Denver kunnen kopen. Werken perfect en geen uitval of hikken.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Altijd weer bijzonder dat bij een slechte ontvangst meteen de zendtechniek de volle schuld krijgt en niet wordt onderzocht of de gevoeligheid van de ontvanger wel door de beugel kan.

 

Dat was bij de AM en FM radio-ontvangst niet anders.

Bij ongevoelige rotzooi kreeg de dekking de schuld.

 

Ik had in de zeezendertijd een Panasonic transistorradio, en de meeste AM zenders waren er prima op te ontvangen terwijl die op de JVC's nog amper hoorbaar waren. 

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn Toyota Yaris hybride van 2020 is uitgerust met FM en DAB+.

De auto heeft zo'n haaievin antenne, en de ontvangst is prima. Ik vind de DAB+ beter dan de FM. Maar erg vaak gebruik ik toch ook internet radio via mijn telefoon, via bluetooth of een usb kabeltje. De keuze is onbeperkt. Een leuke zender die ik wel eens in de auto beluister is Arctic Outpost Radio met nog veel oude muziek zelfs van 78 toeren grammofoonplaten. Muziek uit de jaren 20 tot 50.

Dit station draait uitsluitend muziek zonder reclame.

Het station is van Cal Lockwood, en is gevestigd in Longyearbyen, waardoor het meteen ook het noordelijkste radiostation ter wereld is.

  • Like 1
  • Bedankt 1

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

holy shit

https://www.aor.am/

Quote
Spinning the 78's from the top of the world.  Playing great shellacs from 1902-1958.  Big Band, Jazz, Swing, Vintage Country, and Blues.  As always, completely commercial free.

dat had ik niet verwacht

ga ik eens vaker naar luisteren

aangepast door Tonskidutch
quote from the broadcaster

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...