Ga naar inhoud


DAB+ netwerk krijgt update 12C bij overstap naar BP


Eduard07

Aanbevolen berichten

Even een tip voor degenen die gestoorde DAB+ ontvangst in de auto hebben. Bij mij bleek een zeer slechte ontvangst veroorzaakt te worden door een 12 volt usb voedingsplug. Nadat ik deze na lang zoeken had verwijderd, was de ontvangst opeens perfect. Sommige pluggen geven een bepaald veld en zijn niet of onvoldoende afgeschermd.Een nieuwe plug van een ander merk heeft gelukkig totaal geen invloed op de ontvangst.

 

Inmiddels lees ik dat ik in dit topic niet de enige ben met het usb voedingsplug verhaal.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik geloof dat jullie wat toleranter moeten zijn wat betreft het uitvallen van DAB+ in de auto.

Er zijn hier leden die niets liever willen dan de ouwe achterhaalde middengolf terug met al zijn beperkingen. Maakt niet uit hoe slecht het is. Maar als DAB+ het dan hier en daar laat afweten, dan is het gemopper niet van de lucht. 
Ook de FM is niet perfect en heeft ook zijn beperkingen. 

  • Bedankt 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn Ford Mondeo MK5 heb ik in het hele land een ongestoorde ontvangst van DAB+. Als ik een tunnel inrijd, schakelt DAB+ automatisch over naar FM, maar dan gaat het ook niet helemaal lekker.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jepe zei:

Ik heb vooral ontvangstproblemen met ontvangen van BBC WS op DAB op de autoradio. Hebben anderen hier ervaring mee? Of wordt dat ook beter door laatste veranderingen?

 

Nee dat is het MTVNL netwerk en die hebben maar een paar zend lokaties. 

 

https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-mtvnl-7d.html

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Heb soms een vrachtwagen met DAB . rij heel nederland . In zoveel gebieden ( o.a. omgeving Venlo ) geen ontvangst , Dus geen alternatief .

Hoeft ook niet met geen enkele  zender het beluisteren waard  ( bij een rap plaat gaat alles uit ), heb ik gelukkig  mijn USB stickje met 4000 + mp3 . 

 

Ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
27 minuten geleden, aanj zei:

In zoveel gebieden ( o.a. omgeving Venlo ) geen ontvangst

In de omgeving van Venlo heb ik 100 + DAB zenders die ik kan ontvangen.

 

Ontvanger defect?

 

Ik ben recent van Zeews-Vlaanderen naar Groningen gereden, overal DAB+ ontvangst!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat heb ik 2 weken geleden gedaan, nergens een ontvangstprobleem.

Ik rij regelmatig Nijmegen - Venlo.

De streams die Zuid-Nederland dekken zijn uitstekend te ontvangen.

De randstad streams, bijvoorbeeld ClassicFM stoppen tussen Valburg en Boxmeer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens kaart niet overal te ontvangen waar fm wel is te ontvangen .

Dus geen alternatief . Denk dat voordat overal bereik is , iedereen via internet luistert . Eigen keuze muziek ook , hoef je niet naar dingen te 

luisteren die je niet wil . Ik ben voormalig radio 5 luisteraar op middengolf , tot ver buiten de grenzen . Wat ze nu zenden is niet meer om aan te horen.

dus de moeite van DAB niet waard . Je had eerst jaren 60 zenders op dab , niet commercieel genoeg xeker . Ik kijk heel veel 192TV zet dat op

DAB . 

 

Ad

bedekking 11c VCR .jpg

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aanj

 

Veel zendmasten aan de oostgrens die de NPO-zenders gaan uitzenden, staan nu nog niet aan. Dat gaat in de komende weken gebeuren.

 

Het gaat dan om  Winschoten, Stadskanaal, Emmen, De Lutte, Lochem, Doetinchem, Venlo en vooruit ook Weert.

 

En nog een tip over jaren 60-muziek : Ik heb vaak Radio 10 60&70 aanstaan in de auto. Die zender is nu wel in heel Nederland te beluisteren. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor de volledigheid : In heel Nederland nu nog 17 zendmasten te gaan. 

Emmen, Meppel, Emmeloord, Hollum, Schiermonnikoog, Tjerkgaast (Spannenburg), Doetinchem, Lochem, Zaltbommel, Stadskanaal, Winschoten, Venlo, Weert, Vught, De Lutte, Oegstgeest en Vlissingen.

 

En bij diverse andere zendmasten wordt het vermogen nog opgeschroefd.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip ! Helaas is mijn muziekkeuze moeilijk te vinden , op mijn USB van Heikrekels tot Metallica ( bij concert geweest) en van 

Mari La Forret tot Armand en DiscoPolo . 

Heb begrepen dat ze bij de grens zowiezo een probleem hebben , het signaal mag de grens niet over dacht ik . 

 

Ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb duidelijk een betere ontvangst van de NPO sinds de overstap naar BP.

 

Op 2-9-2023 om 17:47, jepe zei:

Ik heb vooral ontvangstproblemen met ontvangen van BBC WS op DAB op de autoradio. Hebben anderen hier ervaring mee? Of wordt dat ook beter door laatste veranderingen?


Dit is het (theoretische) ontvangstgebied van MTVNL waar ook BBC Worldservice op te ontvangen is:
image.png.4310779288b57f8000fc26665e3580f2.png

 

Voor zuid Nederland kan je ook 11A vanuit Vlaanderen proberen, daar zendt BBC Worldservice ook uit:
image.png.ba5bd315bbc6b2005d48d63f7aaeea87.png

 

 

2 uren geleden, aanj zei:

Volgens kaart niet overal te ontvangen waar fm wel is te ontvangen .

Dus geen alternatief . Denk dat voordat overal bereik is , iedereen via internet luistert . Eigen keuze muziek ook , hoef je niet naar dingen te 

luisteren die je niet wil . Ik ben voormalig radio 5 luisteraar op middengolf , tot ver buiten de grenzen . Wat ze nu zenden is niet meer om aan te horen.

dus de moeite van DAB niet waard . Je had eerst jaren 60 zenders op dab , niet commercieel genoeg xeker . Ik kijk heel veel 192TV zet dat op

DAB . 

 

Ad

bedekking 11c VCR .jpg


Oeh, dat is wel een heel oud kaartje, en wel van 11C, niet 12C (NPO)

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...