Ga naar inhoud


SKEW en SKEW = 2


cfgr

Aanbevolen berichten


Dish skew geeft beter resultaat dan LNB skew, maar bij de meeste schotels kan geen dish skew ingesteld worden.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een enkele lnb maakt het niets uit of je alleen de lnb gebruikt of de gehele schotel draait. Doordat de offsetschotel hoger is dan hij breed is, ziet de lnb die schuin op de schotel gericht is, de schotel als een cirkel. Bij multifeed is dish-skew beter.
Als de rail schuin staat t.o.v. de schotel komen de buitenste lnb's boven en onder het brandpunt van de schotel te staan. Ze kijken dan resp. boven en onder de schotel uit. Dat heb je niet als je de gehele schotel draait. Zie bijv. een Wavefrontier T90 die je op de Canarische eilanden 44 graden schuin moet zetten om de gangbare satellieten te ontvangen.
Echte multifeed-schotels herken je aan het feit dat de gehele schotel scheef te zetten is (schotel-skew of tilt).

 

offsetdish.png

T90 44 graden scheef.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Sprietje zei:

Voor een enkele lnb maakt het niets uit of je alleen de lnb gebruikt of de gehele schotel draait. Doordat de offsetschotel hoger is dan hij breed is, ziet de lnb die schuin op de schotel gericht is, de schotel als een cirkel. Bij multifeed is dish-skew beter.
Als de rail schuin staat t.o.v. de schotel komen de buitenste lnb's boven en onder het brandpunt van de schotel te staan. Ze kijken dan resp. boven en onder de schotel uit. Dat heb je niet als je de gehele schotel draait. Zie bijv. een Wavefrontier T90 die je op de Canarische eilanden 44 graden schuin moet zetten om de gangbare satellieten te ontvangen.
Echte multifeed-schotels herken je aan het feit dat de gehele schotel scheef te zetten is (schotel-skew of tilt).

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Alex1970 zei:

Dish skew geeft beter resultaat dan LNB skew, maar bij de meeste schotels kan geen dish skew ingesteld worden.

Ha, leuk weetje. Gelukkig kan ik inderdaad de ganse schotel draaien. Is een Maximum E85. :-)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ok. Ik kan idd de ganse Maximum E85 schotel draaien. Kan ik dus goed volgen. Zie ik het juist dat bij multifeed de schotel 'tilt' moet berekend worden vanaf de opstelplaats om de Clarkebelt "te volgen"? En dat dan de individuele LNB's nog een eigen skew moeten krijgen navenant welke sat ze optimaal willen capteren? Volgens Google opzoekingen zou die LNB skew dan echter moeten ingesteld worden naar waterpas en niet naar de stand van de rail? Ja? Ik heb ergens ook een draadje gelezen waarbij de plaats van de LNB's op de rail de richting bepalen van de 'centrale' sateliet - desnoods dus ook een virtuele positie? Ik wil een opstelling gaan maken van 13°Oost tot 28,2°Oost. Kan ik dan de schotel richten naar (28,2° - 13°) = 15,2° en dan de 4 LNB's op de rail schuiven naar beste signaal voor de effectieve satellietposities?

Veel vragen, tja...momenteel heb ik een triax met een 3-voudige LNB van TVV, 'afgericht' naar 19,2°, 23,5° en 28,2° en dat voldoet prima. Maar ik zou ook de TVV TP's binnenkrijgen van 13°. Vandaar mijn gevraag. ☺️  

skew_multi.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew van de lnb's bij multifeed moeten altijd t.o.v. horizontaal afgesteld worden. Je kunt ook zeggen t.o.v. verticaal omdat de aansluiting meestal aan de onderzijde zit.
De schotelskew is afhankelijk van de twee buitenste satellieten die je wilt ontvangen en de satelliet waar je de schotel op uitricht en de locatie waar de schotel staat..
Als je in jou geval de 13-19-23-28 wilt ontvangen met de Astra 23,5 in het midden, is de schotelskew meer dan als je de Astra 19,2 in het midden hebt.
De schotelskew berekenen is niet eenvoudig. Ik ga het je niet uitleggen omdat dat veel te veel werk is maar wil het wel voor je berekenen.

 

Je maakt mooie tekeningen. Met welk programma doe je dat?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ok. Da's duidelijk - dat wordt weer knoeie....euh.....experimenteren. Ja, voor wat ik al aan berekeningsformules ben tegengekomen... :crazy: Ik zou het alleszins op prijs stellen mocht je een schoteltilt (en eventueel de LNB skews met de 23,5° als centrale) kunnen berekenen voor mijn locatie: LAT: 51.229 en LON: 4.908 (of 51°13'43.1"N 4°54'28.8"E) Het programma dat ik al jaren gebruik voor eenvoudige en hopelijk ook duidelijke schema's is gewoon Powerpoint uit de Microsoft Office Suite 2007 (recentelijk begin ook ook de versie 2019 te gebruiken) :smile: Gelukkig heb ik hier nog een paar schotels liggen van vroeger (op het dak stonden er ooit 5, elk met z'n specifieke LNB/satelliet en een 8in-1uit disecq switch) en dat naar 1 DVB-S(2) kaart in de W7 PC (met CI-CAS). Inmiddels is er nog een PC-met-DVB-S kaart bijgekomen (zonder CI, voor de FTA's), een SAB ultimedia 8000 HD (waar nu de TVV kaart insteekt) en een SAB Titan mini SE (inmiddels overgeplant naar de caravan - daar gaat dan de TVV kaart in als we op reis gaan). De XYL kijkt TVV in de caravan op een Strong TV-met-ingebouwde DVB-S en CI en ik kijk dan (uiteraard) naar totaal andere zenders in de voorzettent op een SAB X-finder die ik als instelinstrument gebruik en dus ook om TV te kijken - past eveneens een TVV kaart in... 

Toen de TVV triple block LNB (4uit) beschikbaar kwam voor TVV zijn er 4 schotels in de opslag gegaan en krijgt elke receiver z'n eigen feed. ^_^ Kortom : de mancave staat stilaan vol met alle mogelijke en onmogelijke hardware. Een mens moet wat op pensioen en in Coronatijden, nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraagje, zie je skew na via een apparaat daarvoor geschikt of heb je een werkwijze?

Louter theoretisch zijn goede richtpunten of startpunten maar bvb in Spanje is het echt via de signaalmeters werken. 

Succes wens ik je zeker toe.

 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, de mon zei:

Een vraagje, zie je skew na via een apparaat daarvoor geschikt of heb je een werkwijze?

Louter theoretisch zijn goede richtpunten of startpunten maar bvb in Spanje is het echt via de signaalmeters werken. 

Succes wens ik je zeker toe.

 

Ruw 'africhten' van de schotel op kompas en een richtlijn via Google Maps (zie attach) daarna de LNB aansluiten op de X-finder en dan is het 'fine tunen' geblazen tot het beste signaal doorkomt op een zwakkere transpondercarrier van de gewenste sat. Eerst met de skew op 0°, daarna zien of + of - nog beter signaal oplevert.  Sat_pos_horizontaal.bmp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cfgr

 

Waarom wil je de Astra 23,5-lnb precies in het midden hebben. De zwakkere Hotbird-lnb komt dan wel erg ver uit het midden en de toch al sterke Astra 28,2 zit maar een klein stukje van het midden. Normaal wordt het midden gekozen tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 in.

 

Weet je wat handig is? Laat mij de zaak even berekenen. Je stelt beneden op de grond alles af en gaat dan met de schotel naar het dak. Je stelt de schotel op 1 satelliet af en je ontvangt alle satellieten prima. Nastellen heeft nagenoeg geen effect meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Beste cfgr

 

Waarom wil je de Astra 23,5-lnb precies in het midden hebben. De zwakkere Hotbird-lnb komt dan wel erg ver uit het midden en de toch al sterke Astra 28,2 zit maar een klein stukje van het midden. Normaal wordt het midden gekozen tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 in.

 

Weet je wat handig is? Laat mij de zaak even berekenen. Je stelt beneden op de grond alles af en gaat dan met de schotel naar het dak. Je stelt de schotel op 1 satelliet af en je ontvangt alle satellieten prima. Nastellen heeft nagenoeg geen effect meer.

Ik heb geen enkele voorkeur welke sat-LNB in het midden staat. Bij de Triax kijkt de triple block naar 23,5°. Als ik op de E85 alle 4 sat's redelijk binnenkrijg ben ik al tevreden. Mijn eerste gedachte was de schotel uit te richten in het midden van het vangbereik tussen 13° en 28,2°, in dit geval op een virtuele sat op 20,6° en van daaruit te gaan meten/instellen. En op de grond heb ik geen zicht op de Clarke gordel...☹️ Wel op he dak van de garage, dan kijk ik voldoende hoog over het dak. Daar staat de Triax (28,2°-23,5°-19,2°) nu ook. Het wordt dan wel op de E85 een geklooi 16 coaxjes naar 4x4+1 disecq boxen, maar die heb ik toch liggen. ☺️ En dan gaat de Triax in de berging of terug mee met de caravan met 1 LNB (2uit) Deze schotel is een kunststofuitvoering - roest niet, is vormvast en weegt amper. En ik 'plak' dan wel de 45cm-met-zuignap en single LNB (2uit) terug op het auto- of caravandak voor de 19,2° of 28,2°, wat de zenderkeuze van het moment aangeeft. De Triax gaat dan 'standaard' op 23,5° voor de XYL haar TVV-kanalen zoals voor Corona. 

triax66.jpg

schotel_45.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Die fiber Triax schotel is de DAP 610 als hij 56x61cm is of de DAP 710 als hij 62,5x72cm is.

 

Is een DAP-710 idd. Jaren geleden gekocht tijdens een reis in Zuid-Frankrijk. Hadden toen van thuis uit een ongeteste 2dehandse aluschotel mee maar daarmee lukte niks. Later, terug thuis, bleek dat de arm niet juist zat en de LNB naast de schotel keek ☹️. Toendertijd lokaal in Perpignan bij een schotelzaak deze Triax DAP-710 aangeschaft. En daarmee lukte het perfect op op de camping toen BVN (toen nog op 19,2°) prima te ontvangen op een FTA-ontvanger. Nostalgie dus. Later ook eens een poging gedaan om met de duoblok van TVV van thuis iets te bekomen in Noord-Spanje...maar na wat googlen wijzer geworden rond skew en graden-tussen-de LNB's....Kreeg dus wel één satelliet maar altijd maar met 1 kop of de andere. Twee sat's kreeg ik toen niet in orde. Dan maar de X-finder aangeschaft...en thuis alles prima voor elkaar gekregen met de duoblok van TVV. De jaren nadien gewoon 1 LNB in de Triax op 23,5° en 1 LNB in de 'kleine' 45cm voor 19,2° of 28,2°. En dat deden we dan sindsdien. Tenminste tot voor 2 jaar Corona de reisplannen dwarsboomde en de Triax, nu met de tri-blok op het dak belandde. Maar ik wil die Triax terug als campeerschotel en dus kwam er de Maximum E85 en het plan om een multifeed voor 4 sat's te gaan plaatsen. Dus. Vandaar. ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triax heeft wel goede spullen alleen niet in Nederland want hier zijn de meeste mensen te zuinig om iets meer uit te geven. Kopen liever een zak friet en een frikandel. Triax brengt die fiber schotel alleen in Frankrijk op de markt waarschijnlijk als tegenhanger van de Visiosat/Cahors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...