Ga naar inhoud


SKEW en SKEW = 2


cfgr

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Sprietje zei:

Triax heeft wel goede spullen alleen niet in Nederland want hier zijn de meeste mensen te zuinig om iets meer uit te geven. Kopen liever een zak friet en een frikandel. Triax brengt die fiber schotel alleen in Frankrijk op de markt waarschijnlijk als tegenhanger van de Visiosat/Cahors.

Lijkt mij goed mogelijk. Ik ben er alleszins best tevreden mee. ☺️ EN hij past prima bij ons oldtimer caravannetje: 

Caravan_Wlan_Yagi.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


BVN zit nu ook weer op 19.2

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, het is alweer een paar dagen droog en dus gaat de E85 eindelijk het dak op. ☺️ Nog wat aan het "spelen" geweest om wat beter zicht te krijgen op die azimuth en elevatie. Ik kom tot de bijgevoegde tekeningen en vraag me af of dit wat klopt. Alleen over tilt van de schotel heb ik nog een vraag: volgens mij ligt de "Clarke Belt" onder een hoek van 7-8° vanuit mijn locatie. Moet dan de schotel ook die aantal graden gekantelt worden zodat de 4 sat's op een lijn liggen?

 

hemelgewelf_ok_sats.jpg

clarke_belt_vangbereik.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cfgr

 

De Clarkebelt die je getekend hebt wijkt wel erg veel af van wat je op ongeveer 52 graden noorderbreedte ziet. Hoe hij er in werkelijkheid uit ziet vanaf deze breedtegraad kun je zien als je mijn avatar aan klikt.
Ook de elevatieverdeling op de eerste afbeelding wijkt zover af van de werkelijkheid, dat je er een behoorlijk verkeerd beeld van krijgt maar dat schreef je zelf al.
Verder is het veelal het beste om de lnb's zo centraal mogelijk t.o.v. het midden te zetten. In het geval van de 4 bekende satellieten zou de schotel dan op de denkbeeldige satelliet gericht moeten worden op 20,66 graden oost. Dan komt de Astra 19,2 links van de lnb-arm en de Astra 23,5 rechts van de lnb-arm. Maar ik kan me voorstellen dat jij graag de 19,2 in het midden wilt hebben omdat niet ver van Antwerpen de Astra 28,2 flink sterk is en de Hotbird het zwakste. De Astra 28,2 staat dan 9° uit het midden en de Hotbird 6,2°.


Hoe schuin de rail gezet moet worden wordt bepaald door de twee buitenste satellieten én de (denkbeeldige)satelliet waar je de schotel op uitricht.
Laten we even een voorbeeld nemen van jou situatie waarbij ik uit ga dat de coördinaten 51,229°N 4,908°O zijn.
Zet je de lnb van de Astra 19,2 in het midden, dan moet de schotelskew (tilt) -11,3° zijn, zet je de lnb van de Astra 23,5 in het midden, dan moet de schotelskew -13,9° zijn.

 

Let ook goed op hoe je een Maximum E-85 op de juiste schotelskew zet.
- zorg dat de mast waterpas staat.
- zet de schotelskew op nul (op de schaalverdeling 90°)
- zet de rail met de twee bouten in het midden nu met een waterpas precies horizontaal
- stel nu pas de schotelskew in op de schaalverdeling

Als de schotelskew bijv. -11,3 graden moet zijn, moet hij op 90-11,3= 78,7° staan.


Een multifocusschotel is in principe zo gemaakt, dat hij op de centrale satelliet gericht blijft ook al verzet je de schotelskew. Omdat ik niet weet hoe precies ze dat gemaakt hebben, adviseer ik wel eerst de schotelskew in te stellen zoals ik heb uitgerekend en dan pas de schotel optimaal op de centrale satelliet af te stellen met de elevatie en draairichting.

Bij een duo-lnb maakt het ook enkele graden verschil uit hoe schuin je hem moet zetten of je de kop van de Astra 19,2 in de klem zet of de kop van de Astra 23,5.

 

E85 schotelskew.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Beste cfgr

 

De Clarkebelt die je getekend hebt wijkt wel erg veel af van wat je op ongeveer 52 graden noorderbreedte ziet. Hoe hij er in werkelijkheid uit ziet vanaf deze breedtegraad kun je zien als je mijn avatar aan klikt.
Ook de elevatieverdeling op de eerste afbeelding wijkt zover af van de werkelijkheid, dat je er een behoorlijk verkeerd beeld van krijgt maar dat schreef je zelf al.
Verder is het veelal het beste om de lnb's zo centraal mogelijk t.o.v. het midden te zetten. In het geval van de 4 bekende satellieten zou de schotel dan op de denkbeeldige satelliet gericht moeten worden op 20,66 graden oost. Dan komt de Astra 19,2 links van de lnb-arm en de Astra 23,5 rechts van de lnb-arm. Maar ik kan me voorstellen dat jij graag de 19,2 in het midden wilt hebben omdat niet ver van Antwerpen de Astra 28,2 flink sterk is en de Hotbird het zwakste. De Astra 28,2 staat dan 9° uit het midden en de Hotbird 6,2°.


Hoe schuin de rail gezet moet worden wordt bepaald door de twee buitenste satellieten én de (denkbeeldige)satelliet waar je de schotel op uitricht.
Laten we even een voorbeeld nemen van jou situatie waarbij ik uit ga dat de coördinaten 51,229°N 4,908°O zijn.
Zet je de lnb van de Astra 19,2 in het midden, dan moet de schotelskew (tilt) -11,3° zijn, zet je de lnb van de Astra 23,5 in het midden, dan moet de schotelskew -13,9° zijn.

 

Let ook goed op hoe je een Maximum E-85 op de juiste schotelskew zet.
- zorg dat de mast waterpas staat.
- zet de schotelskew op nul (op de schaalverdeling 90°)
- zet de rail met de twee bouten in het midden nu met een waterpas precies horizontaal
- stel nu pas de schotelskew in op de schaalverdeling

Als de schotelskew bijv. -11,3 graden moet zijn, moet hij op 90-11,3= 78,7° staan.


Een multifocusschotel is in principe zo gemaakt, dat hij op de centrale satelliet gericht blijft ook al verzet je de schotelskew. Omdat ik niet weet hoe precies ze dat gemaakt hebben, adviseer ik wel eerst de schotelskew in te stellen zoals ik heb uitgerekend en dan pas de schotel optimaal op de centrale satelliet af te stellen met de elevatie en draairichting.

Bij een duo-lnb maakt het ook enkele graden verschil uit hoe schuin je hem moet zetten of je de kop van de Astra 19,2 in de klem zet of de kop van de Astra 23,5.

 

 

Ja, de tekeningen zijn helemaal niet op schaal :-) Al komen de cijfers voor azitmuth en elevatie van de verschillende sat's wel uit de calculator 'Satlex'. Mijn eerste aanvoelen was om de "zwaktste" sat in het middelpunt te zetten zoals bij een 'normale' offsetschotel maar bij de E85 is dat dus eerder een middellijn en is de meer logische manier om de schotel idd te richten in het 'midden' tussen de beide uiterste sat's in (13° en 28,2°), dus die 'virtuele' 20,66° Ik ga wat experimenteren om het spectrum van de beide uiterste sat's (13° en 28,2°) zo sterk mogelijk binnen te krijgen. De beide 'middelste' (19,2° en 23,5°) zullen dan wellicht ook goed komen? Lekker empirisch vaststellen of de wiskundig berekende waarden overeenkomen met de realiteit. Ik hou je op de hoogte. De schoteltilt zal ik wellicht met een digitale waterpas (lees smartphone) wel ingesteld krijgen. Eerst nog een 4 of 8-tal 50x50x5 cm betontegels op het dak hijsen... 

aangepast door cfgr
bijkomende info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, hier heb je de het curveverloop van een E-85. Zolang je binnen de plus of min 7,5° (totaal 15 graden) azimuth blijft, heb je bijna geen verzwakking. Daarbuiten wordt het signaal snel minder.

Wil je de lnb's zo centraal mogelijk opstellen, dus de 20,66 als middelpunt, dan moet je de schotelskew in jouw woonplaats -12,15° schuin zetten.

 

Gain Maximum E85.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even een tekening waarbij je kunt zien dat de schuinte van de rail of schotelskew verandert afhankelijk op welke satelliet je de schotel uitricht.
Ik neem in dit voorbeeld 6 satellieten die oostelijk van je liggen, 2 t/m 7.
Stel dat satelliet 2 erg zwak is en je wilt daar de schotel op uitrichten om maximaal signaal te hebben. Lnb 3 t/m 7 komen dus allemaal aan één zijde van de lnb-arm te staan. Je ziet dat hoek ɑ een stuk kleiner is dan hoek ɓ. Je zult de rail of schotel dus flink schuin moeten zetten.
Stel nu dat satelliet 7 erg zwak is en je wilt die lnb in het midden van de schotel hebben. Lnb 2 t/m 6 komen nu dus aan de andere kant van de lnb-arm te staan. Je ziet dat hoek ɓ een stuk groter is dan hoek ɑ, met andere woorden, de rail of schotel hoeft veel minder schuin te staan.
Normaal zul je de schotel uitrichten zodat de lnb's zo centraal mogelijk op de rail staan. De schuinte van de rail of de schotel moet dan ergens tussen hoek ɑ en hoek ɓ komen te staan.

 

schuinte multifeed rail-.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Op 16-6-2021 om 18:43, Sprietje zei:

Nastellen heeft nagenoeg geen effect meer.

 

Dat zou ik zeker wel doen. 

Nooit op vertrouwen dat alles goed staat. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...