Ga naar inhoud


Triax multicoax - preventie regenwater in mantel


kwetal

Aanbevolen berichten

Na verhuizing naar Italië ga ik mijn T90 opnieuw opstellen. Ik heb quattro LNB's op een multiswitch. Nu heb ik uit Nederland nog een partijtje multicoax meegenomen en het leek me wel handig deze multicoax te gebruiken om de quattro's aan te sluiten. De kleurtjes maken de kans op een verkeerde aansluiting een stuk kleiner.

 

Maar...., toen ik de eerste LNB aangesloten had realiseerde ik me dat regenwater de mantel binnen kon sluipen en later voor problemen zou kunnen zorgen. Eenmaal in de mantel zal het niet snel meer opdrogen. Zie foto. Heeft iemand een tip en/of een advies omtrent een materiaal waarmee ik deze spleetvormige ruimten kan afsluiten?

 

 

triax_multi.JPG.487164108bb466a1a7b8931ae7616d0d.JPG

aangepast door kwetal
woord vergeten

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Krimpkous met lijmlaag aan de binnenkant er omheen krimpen. Daarna de openingen met zuurvrije siliconen kit opvullen.

 

Maar.... Ik zou zelf beginnen met F pers connectors te gebruiken. De meeste komen met een paar O ringen, en zijn daardoor min-of-meer waterdicht.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er geen regenkapje op de lnb dat je omlaag kan trekken zodat er geen regen bij de F-connectors kan komen? Ik dacht dat alleen monoblocken geen regenkapje hadden. Ook kunt je gebruik maken van F-connectors met rubber O-ring. Een andere mogelijkheid is om vulcaniserende tape te gebruiken maar als de F-connectors dicht bij elkaar zitten iets minder handig. Zie instructie: https://www.youtube.com/watch?v=CcHiHCw0lsY
Wat ik zeker niet zou gebruiken is rubber tules. Een ding weet je hierbij zeker. Deze sluiten heel goed af op de coaxkabel. Aan de bovenzijde kan er altijd nog wat regenwater in lopen zodat de tule vol water loopt en dus ook de coax. Deze kun je alleen gebruiken als de tule in een kraagje valt zodat het regenwater nooit in de tule kan lopen, zie afbeelding.

 

 

regenkapje aanwezig.jpg

F-connector met rubber O-ring.jpg

Multytenne single aansluiting.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb de indruk dat ts de omhullende mantel van de 4 afzonderlijke coax kabels bedoelt en dat @Big fellow daarvoor de oplossing heeft gegeven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 4 coaxkabels omhoog laten lopen verhindert dat het regenwater helemaal in de omhullende mantel kan lopen. Nu is dat misschien niet eenvoudig te verwezenlijken vlak bij de lnb maar als je bijv. een meter verder wel een beetje een bocht omhoog kan maken en zorgt dat je aan de onderzijde van de bocht een opening in de mantel maakt, loopt het water in ieder geval niet helemaal naar binnen. En dat er in de eerste meter wat water in de mantel loopt kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

slappe krimpkous en beschermkapje omlaag doen.Werkt hier al jaren zonder problemen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 uren geleden, Sprietje zei:

De 4 coaxkabels omhoog laten lopen verhindert dat het regenwater helemaal in de omhullende mantel kan lopen. Nu is dat misschien niet eenvoudig te verwezenlijken vlak bij de lnb maar als je bijv. een meter verder wel een beetje een bocht omhoog kan maken en zorgt dat je aan de onderzijde van de bocht een opening in de mantel maakt, loopt het water in ieder geval niet helemaal naar binnen. En dat er in de eerste meter wat water in de mantel loopt kan geen kwaad.

Wat ik uit de vraag begrijp gaat het niet om de f connector maar om de plek waar de 4 afzonderlijke kabels in de mantel lijding verdwijnen.

De oplossing daarvoor is al gegeven, krimpkousmet lijm aan de binnenkant en zuurvrije siliconen.

Je kan ook die mantel ondersteboven, in  een u bocht ophangen, dat wil zeggen afwaterend.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ceesv zei:

Wat ik uit de vraag begrijp gaat het niet om de f connector maar om de plek waar de 4 afzonderlijke kabels in de mantel lijding verdwijnen.

De oplossing daarvoor is al gegeven, krimpkousmet lijm aan de binnenkant en zuurvrije siliconen.

Je kan ook die mantel ondersteboven, in  een u bocht ophangen, dat wil zeggen afwaterend.

Cees je valt in herhaling, lees nu eens wat ik geschreven heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses voor de late reactie. We zitten midden in de fysieke verhuizing en dit was geen handige timing voor deze vraag.

 

Bedankt voor de vele reacties in deze relatief korte tijd. De connector aansluiting op de LNB is niet het probleem. Alle LNB's hebben een kapje dat ik naar beneden kan trekken en dat heeft de afgelopen 20 jaar nooit een probleem opgeleverd. Het gaat om de kans op binnendringend water in de omvattende mantel rondom de individuele coax kabels. Ik heb nog een foto gemaakt, helaas wat onscherp op het cruciale punt:

 

triax_multi2.JPG.17c2b74d90ea443bbdd5d6585a6495ce.JPG

 

Alle multicoaxmantels (8 stuks) komen van een punt dat hoger ligt dan de LNB rail. Om ze aan te sluiten op de LNB's moeten ze eerst naar beneden en dan met een bocht weer omhoog.  Ik kan natuurlijk mantelbuis verwijderen tot voorbij die bocht. Regenwater zal toch niet omhoog kruipen. Esthetisch vind ik dat minder fraai vandaar mijn vraag of ik de "ingang" van de mantelbuis waterdicht kon maken. Dat antwoord heeft @Big fellow in principe al gegeven. Met lijm voerende krimpkous gaan klooien op die plek...... ik weet niet of ik daar wel handig genoeg voor ben :)

 

@Sprietje Het stukje tot het diepste punt van de bocht van de mantelbuis zal hooguit 60 a 70 cm lang zijn. Daarna loopt het weer omhoog. Indien indringend water over zo'n stukje geen probleem zal zijn dan heb ik dus ook geen probleem. Mits het me lukt op het diepste punt van de mantel buis een effectieve opening te maken.

aangepast door kwetal
die eeuwige spelfouten...

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Door cappilaire werking zou na verloop van tijd het water aan de andere kant van de kabel naar buiten kunnen komen.

Daarom is het verstandig om de krimpkous optie te gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

als je voldoende overlengte hebt

Ik denk dat ik met die vloeibare pakking beter uit de voeten kan dan met die zelflijmende krimpkous. Mijn technisch inzicht is helaas beperkt. Het is eigenlijk een wonder dat ik deze complexe opstellingen uiteindelijk nog aan de praat krijg :) Wat bedoel je precies met overlengte en hoe moet ik die gebruiken?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...