Ga naar inhoud


UTP kabel maken.


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Bij het maken van een crossed kabel stel ik me niet speciaal vragen, maar bij een straight wel.

Waarom worden die eigenlijk aangesloten zoals ze aangesloten worden.

 

Wat bedoel ik hiermee en waarom de vraag?

Als je de volgorde van de draadjes in de RJ45 ziet en je gaat van links naar rechts ( contactzijdezicht ) dan heb je de volgende volgorde:

wit/groen

groen

wit/oranje

blauw

blauw/wit

oranje

bruin/wit

bruin

 

En dat aan beide zijden van de kabel.

 

Mijn redenering is dan dat je sowieso zou mogen doen wat je wil als beide zijden ( connectoren maar hetzelfde zijn aangesloten )

Zie ik dat juist of niet en waarom in geval van niet?

 

Bij crossed is het verhaal natuurlijk duidelijk.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


dit is de amerikaanse versie van de kabel.In europa gebruiken wij normaal de ander met oranje als leidraad.De volgorde van de draden is om overslag te vermijden tussen de draden.Op 1 meter lengte heb je daar geen last van maar bekabel maar eens verkeerd en zie of het nog werkt met 20 meter.Jarenlang gestructureerde bekabeling gedaan en was 1 van de eerste techniekers in belgie die een rack moest uitcableren op de internationale beurs in brussel.

afbeelding.png.f1bfd82cd6699afa17a9cd5ed1030463.png

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dus juist redeneer zou het wel werken als men gewoon de kabels paar zou plaatsen en dan bv de volgorde volle kleur naar gestreepte van dezelfde kleur met wit, maar dat het bij meer dan zeg maar een goede meter lengte fout zou lopen.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De aderparen zijn getwist waardoor ze een symmetrische verbinding maken.

Gebruik je de verkeerde volgorde ga je in ernstige mate overspraak tussen de verschillende signalen krijgen waardoor je snelheid fors onderuit gaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit alles los van het feit dat je niet moet gaan emmeren om zelf patchkabels te maken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Psychosammie zei:

En dit alles los van het feit dat je niet moet gaan emmeren om zelf patchkabels te maken.

Joh als je de volgorde aanhoud is er niks aan. Net zo makkelijk als een stekker op een snoer maken.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mits je de juiste kabel op de daarvoor geschikte connector krimpt.

Vooral bekabeling die je door je huis trekt zal je aan de ene kant afmonteren op een contactdoos en aan de andere kant op een patch panel of een connector.

 

Maar daar kan @gerrit B je alles over vertellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

massa's kabels gemaakt met oude rj45 (en andere rj's) en de nieuwe waar de draden gewoon doorgaan.Nooit problemen gehad en steeds netjes de juiste lengte.Zelfs afgeschermde is geen probleem.Werk zoals een stielman en doe het goed

  • Like 1

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de reactie eerder slaat op het gebruik van de juiste connectoren, er zijn connectoren voor soepele en massieve aders, gebruik je de verkeerde zal het in het begin misschien best wel werken maar moet je niet vreemd op gaan kijken als na een tijdje ineens de verbindingen wat minder stabiel worden.

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde te zeggen dat zelf patchkabels in elkaar prutsen nauwelijks financieel de moeite waard is.

Ben nog bezig met 22 loze leidingen in huis te vullen met Cat6. Alleen dat al is kl... werk.

Ik koop wel een paar nette kabels.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe ga je die door buizen trekken met de connectors eraan ? Veel geluk. Door 5/8 buis haal ik zelfs 2 kabels tegelijk door en dan wat connectors of dozen aanzetten.Enige miserie is dat ik de oude coax hier in de preflex niet kan vervangen door utp want dat trekt langs geen meter.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was bij iemand  juist aanwezig waar een technieker de kabels op lengte maakte...

Hij had een rechthoekig doosje met langs weerszijden  een RJ45 op en in midden 8 ledjes

Hij duwde draad na draad in de juiste connector er zorgde ervoor dat elk ledje brandde en de kabel was juist verbonden en voor crossed <=> rechtaan had hij er een tuimelschakelaar erop..... voor langere afstanden  had hij "stop" plug die hij langs een zijde op de kabelplug drukte en in de andere kamer/ gebouw "belde" hij de plug uit en verbond die juist. Leek kinderspel ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ik hier al jaren in bezit.Kostprijs 12 euro voor de 2 bakjes inclusief tang en opbergmapje.Mijn werkgever de grote telecom van belgie kon dat zelfs niet bestellen voor de technikers want te duur volgens maatstaven omdat het gekeurd moest zijn.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, dat controleert alleen of er een verbinding is.

 

De echte kabeltesters meten ook overspraak, lengte en snelheid van de kabel.

 

 

 

afbeelding.png

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...