Ga naar inhoud


UTP kabel maken.


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Al bij al zijn het netwerkkabels met elk aan beide einden een RJ45 stekker. Dus ja of er nu tussen de ene RJ 45 en de andere 25 cm aan kabel zit en bij de andere 40 meter, maakt niet uit toch. 4 paar ontrafelen, zorgen dat de kronkels er uit zijn, en dan afhankelijk of je doorvoer of geen doorvoer stekkers hebt eerst alles mooi naast elkaar op de juiste plek krijgen of stuk per stuk de draadjes door de stekker voeren krimpen en afknippen in 1 beweging, het komt op hetzelfde neer. Toch?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
18 minuten geleden, Denisdaf zei:

Al bij al zijn het netwerkkabels met elk aan beide einden een RJ45 stekker.

Ik heb zelfs in huis de netwerk kabels allemaal afgemonteerd op een wandcontactdoos en een patchpanel.

De cat 6 kabels zijn stug en niet bedoeld om op computers en andere netwerk apparaten aan te sluiten.

 

Die worden aangesloten met een flexibele korte aangegoten kabel tussen de wcd en het apparaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote:

Ik heb zelfs in huis de netwerk kabels allemaal afgemonteerd op een wandcontactdoos en een patchpanel.

De cat 6 kabels zijn stug en niet bedoeld om op computers en andere netwerk apparaten aan te sluiten.

Einde quote.

 

Dit vind ik ook.

 

Quote:

Die worden aangesloten met een flexibele korte aangegoten kabel tussen de wcd en het apparaat.

Einde quote.

 

Akkoord wat kortere soepelere kabels betreft. Maar die kan je toch ook makkelijk zelf maken. Dus maak ik ze zelf.

Toegegeven op bepaalde plekken met cat 5e.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Denisdaf zei:

Toegegeven op bepaalde plekken met cat 5e

Daar is toch niks mis mee? Gaat tot 1Gb en zolang je geen netwerkkaarten hebt die meer dan 1Gb netwerk hebben...

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon reageren was ook ok geweest.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Stukje huisvlijt.

 

20190926_103716.jpg

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Mojo zei:

Daar is toch niks mis mee? Gaat tot 1Gb en zolang je geen netwerkkaarten hebt die meer dan 1Gb netwerk hebben...

Boven de 20 a 25 meter zie ik het liever met een hogere zekerheid.

Als je een woning hebt waar alles gelijkvloers is ga je al vlug boven deze lengtes.

En dan mag er wel gezegd worden dat tot zeg maar 50 meter een cat5e ok is, meerdere tv's via UTP van signaal voorzien zodat er "ongestoord" kan worden gekeken en een film van 90 minuten geen 120 minuten nodig heeft om gezien te zijn geweest, liever zeker dan bagger met freezes en zo.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met 5 tot 25 Mb/s om tv te kunnen kijken zal je niet snel de invloed van de kabel lengte terug vinden.

Vanaf 100 meter zou ik voor glas kiezen of er een switch tussen plaatsen indien het niet anders gaat.

Om 7 km draadloos te overbruggen had ik een WLL verbinding op 18 Gig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ceesv zei:

Met 5 tot 25 Mb/s.....

Het "probleem" is dat de signaalsnelheid nog altijd 1 Gbit is. Je gebruikt daar maar een klein deel van de max. capaciteit. Wat er bij slechte verbindingen gebeurt is veel retransmissions. En als dat naar een tegenstation buiten de deur gaat, dan gaat dat door je modem heen, wat ervoor kan zorgen dat de hele snelheid in elkaar stort. (Modem is druk bezig met de retransmissions wat zich allemaal afspeeld op de TCP layer, dus wat niet gebufferd wordt door de ethernet layer)

Dus ja, een niet goed-genoege verbinding in een installatie, kan leiden tot vertragingen in de internet aansluiting...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Vandaar liever cat 6 waar het kan. En wat ik er hier voor betaal, kan ik geen Cat 5e voor kopen elders. Zelfs niet in de Chinese winkel waar de Cat 5e dan nog zeer waarschijnlijk van bedenkelijke kwaliteit is. Een ganse dag werken, rond de 110 a 120 meter cat 6 kabel, gaten boren, extra pvc buis 32 mm ( een 5 tal meter, ) ter bescherming waar de kabel aan het zonlicht zou zijn blootgesteld, en dat allemaal voor 130 Euro. De kabel was dan wel een restant van een groot project van de brave man, maar dat maakt mij niets uit. Het was nieuwe kabel. Dus waarom zou ik dan voor Cat 5e gaan? Het enige wat ik zelf heb gedaan en dus eigen materiaal heb gebruikt, zijn de RJ45 krimppluggen er aan gezet.

aangepast door Denisdaf
Extra toevoeging aangaande pluggen RJ45.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-1-2024 om 20:55, Denisdaf zei:

Wie spreekt er over een 3 meter kabeltje? Mijn 305 meter rol is op 3 meter na opgebruikt.

 

Nou jij in je ietwat kromme zin. Die 3 meter is een voorbeeld van de prijs.

 

Quote

Ik zie wel het verschil als ik een 305m rol cat 6 koop en zelf patchkabels maak daar koop ik niet eens een cat 5 gemaakte kabel voor.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Denisdaf zei:

Vandaar liever cat 6 waar het kan. En wat ik er hier voor betaal, kan ik geen Cat 5e voor kopen elders.

Als jij een rol cat 6 kunt kopen van 305m voor minder dan wat cat 5e kost dan zou ik toch ernstige bedenkingen hebben over de kwaliteit van deze cat 6.

Is het gewoon kabel van een gerenommeerd merk dan hoef je je nergens zorgen over te maken en moet je je voordeel er mee doen. (vaak merk je het meteen wel als je zo'n doos optilt, is deze verrassend licht van gewicht laat hem dan maar staan)

 

Verder werd hierboven ergens de opmerking gemaakt over netwerkkabel en patchkabel en dat is eigenlijk niet zou moeilijk.

Een netwerkkabel moet geschikt zijn voor de opgegeven snelheid over een lengte van 100m en dat ga je met de meeste patchkabels dus absoluut niet redden (vooral niet als deze voor een POE verbinding gebruikt worden). Verder zie je netwerkkabel meestal uitgevoerd in stugge bekabeling (soepel kan ook maar is vaak duurder) en patchkabels zijn vrijwel altijd in soepel uitgevoerd.

 

Verder klopt het verhaal van Big fellow, je kunt een verbinding hebben die op papier 10 Gig aan kan maar zijn er slechte verbindingen, slechte componenten gebruikt of zijn de actieve componenten niet helemaal lekker dan heb je ondanks de hoge snelheid nog steeds last van freezes ed.

Wat er nl. gebeurd is dat de data in pakketjes wordt opgedeeld.

Zo'n pakket wordt verstuurd, de ontvanger geeft aan dat deze goed is binnen gekomen en het volgende pakket wordt verstuurd.

Zo wordt er een buffer opgebouwd en mocht een pakketje een keer niet goed binnen komen dan is er nog tijd over om deze opnieuw te sturen.

Met dat opnieuw sturen gaat het dus fout (de retransmissions zoals hierboven genoemd) en dat is meestal de oorzaak van een traag netwerk.

Zie het als een gesprek voeren met iemand die hardhorend is

jij zegt wat maar de tegen partij roept terug "wat zeg je"

jij herhaalt het nog een keer maar je gesprekspartner snapt het nog niet

Gevolg is dat je alles 2 of 3 keer moet zeggen en dat het gesprek moeizaam verloopt.

Dit zelfde gebeurd dus ook in een traag netwerk en dan heb je met cat6 wat extra ruimte maar meestal is dat niet genoeg om de problemen niet zichtbaar te laten worden.

Vandaar dat wij meestal ook zeggen liever een goed cat5e netwerk en opgebouwd met de juiste componenten dan een bij elkaar geraapt cat6 netwerk welke houtje touwtje in elkaar zit.

 

De tester die wij gebruiken kijkt ook eerst of alle aders goed zijn aangesloten, dan gaat hij testen op 10MB, dan op 100MB en als laatste op 1000MB.

Is de laatste ook goed dan krijg je een V in het display, geeft hij aan hoe lang de kabel is en op welke dongle deze getest is, zo kunnen we 10 kabels in 1 keer testen.

Probleem is alleen dat zo'n tester niet voor particulier gebruik is weggelegd en ook zeker niet voor 12 euro te koop is.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2024 om 21:19, Psychosammie zei:

 

Nou jij in je ietwat kromme zin. Die 3 meter is een voorbeeld van de prijs.

 

 

Kromme zinnen of niet, ik weet wel wat je bedoelde maar jij begreep mij blijkbaar niet echt.

Maar laat maar, ik heb het sowieso niet met gemaskerden tenzij het Zorro is of Batman.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 7-1-2024 om 00:49, gerrit B zei:

Als jij een rol cat 6 kunt kopen van 305m voor minder dan wat cat 5e kost dan zou ik toch ernstige bedenkingen hebben over de kwaliteit van deze cat 6.

 

Ik heb er ook duidelijk bijgezegd dat de cat 6 kabel een restant is van een zeer groot project.

En ja ik ben er zeker van hoor dat het wel degelijk over cat 6 kabel gaat.

En daarbij heb ik ook toegelicht dat het over HIER gaat en niet elders.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Denisdaf zei:

tenzij het Zorro is of Batman.

 

Slappe aftreksels van deze gemaskerde man!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...