Ga naar inhoud


Kwaliteitsverschil in coax-kabel?


Racer009

Aanbevolen berichten

Kabel met lucht dielectricum worden meestal met stikstof onder druk gehouden om vocht en condens problemen te voorkomen.  Condens kun je anders (bijna) niet tegenhouden.  Vreemd dus dat dat in een HTK (huis-tuin-keuken) coax voorkomt.   Maar goed, als de binnenader al geen koper is, is het natuurlijk niet zo vreemd: kostenbesparing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


32 minuten geleden, JoeC zei:

Kabel met lucht dielectricum worden meestal met stikstof onder druk gehouden om vocht en condens problemen te voorkomen.  Condens kun je anders (bijna) niet tegenhouden.  Vreemd dus dat dat in een HTK (huis-tuin-keuken) coax voorkomt.   Maar goed, als de binnenader al geen koper is, is het natuurlijk niet zo vreemd: kostenbesparing.

@JoeC

Bedankt voor je reactie.

Het werd niet als een HTK aangeprezen op die stand (anders had ik net zo goed naar de Karwei kunnen gaan).

Maar ik ben het met je eens dat die kabel vreemd is.

Vergeet ook niet dat het allemaal 30 jaar geleden is.

FYI die kabel staat niet onder druk (anders had ik m ook niet pas kunnen maken); als ik een keer tijd (en zin) heb zal ik een stuk open snijden voor een volledig verslag.

FYI die kabel gebruik ik voor de 2de tuner op mijn NanoXX, de USALS wordt aangestuurd door de goede en betrouwbare POPE via mijn 1ste tuner.

 

Groetjes man,

En nogmaals dank voor je reactie 

D-box 

 

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-3-2024 om 15:51, Sprietje zei:

Goede coaxkabel is Koka 799 Eca.
Nog minder verlies en een nog betere afscherming heb je met Koka 9 Eca.
Beide hebben een koperen middenader en een vertinde koperen vlechtmantel. Vele andere coaxkabels hebben een aluminium vlechtmantel die mechanisch een stuk zwakker is.

 

Koka 9 Eca is besteld, bedankt voor de info! 🤝

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sprietje zei:

Aha, een doos van 50 meter. Laat je niet afschrikken door de tekst Coaxkabel voor binnen . In de specificaties staat dat deze coaxkabel UV-bestendig is dus gewoon ook voor buiten geschikt is.

Ja was ofwel 20 meter aan 28€ ofwel 50 meter aan 39€. 

Is eigenlijk ook wel voor binnen want hij gaat in de muur net onder de schotel, en dat kleine stukje buiten voorzie ik ook nog wel van een flexibele buis.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In afwachting van aankoop schotel + muurbevestiging (is voor volgende week), deze aangekocht zodat het zoeken wat beter zou moeten lukken.

Volgens de verkoper is 70% voldoende zowel bij ontvangst als bij kwaliteit, want zegt hij: "hoe hoger de ontvangst hoe minder de kwaliteit"...

20240412_204851_resized.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met goed weer is 70% inderdaad voldoende maar om ook met slecht weer geen beelduitval te hebben zou ik toch liever minimaal 80% hebben. "hoe hoger de ontvangst hoe minder de kwaliteit" is natuurlijk een hoop onzin.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Met goed weer is 70% inderdaad voldoende maar om ook met slecht weer geen beelduitval te hebben zou ik toch liever minimaal 80% hebben. "hoe hoger de ontvangst hoe minder de kwaliteit" is natuurlijk een hoop onzin.

 

Ja vond ik ook een vreemde uitleg.. of was het andersom 🙈 dan nog lijkt het me vreemd. Maar is het zo dat ze niet noodzakelijk op hetzelfde percentage hoeven te zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ontzettend ge-ouwe-sexhostes over coax kabels. 
Koop gewoon een stuk coax, voor mijn part van een bouwmarkt. 
Het baseband L signaal van een LNC heeft zo’n hoog niveau tegenwoordig en is zo robuust dat het praktisch imuum is tegen storingen van buitenaf. 
Sprietje maakt hier weer eens een professor afstudeerproject van, waar niemand op zit te wachten. 

  • Like 2
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wat een ontzettend ge-ouwe-sexhostes over coax kabels. 
Koop gewoon een stuk coax, voor mijn part van een bouwmarkt. 
Het baseband L signaal van een LNC heeft zo’n hoog niveau tegenwoordig en is zo robuust dat het praktisch imuum is tegen storingen van buitenaf. 
Sprietje maakt hier weer eens een professor afstudeerproject van, waar niemand op zit te wachten. 

Ik zit hier wel op te wachten, en ik apprecieer de hulp enorm zelfs in die mate dat ik er mijn aankopen op afstem want hij lijkt me één van de weinigen die wat preciezer omgaan met de materie en zeer hulpvaardig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wat een ontzettend ge-ouwe-sexhostes over coax kabels. 
Koop gewoon een stuk coax, voor mijn part van een bouwmarkt. 
Het baseband L signaal van een LNC heeft zo’n hoog niveau tegenwoordig en is zo robuust dat het praktisch imuum is tegen storingen van buitenaf. 
Sprietje maakt hier weer eens een professor afstudeerproject van, waar niemand op zit te wachten. 

 

Ja IJzerbout, koop jij maar lekker in Dubai coax met een ijzeren middenader bij de bouwmarkt. Die zal mogelijk in die grote zandbak wat minder snel oxideren als in Nederland omdat het daar erg weinig regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarvoor is het zoutgehalte in de lucht veel hoger en door de extreme zonnestraling is de kans op UV schade van de buitenmantel veel hoger. 
We gebruiken dus coaxkabel onder andere kriteria. 
Bij korte stukken coax van zeg maar 20-25 mtr. maakt het niets uit welke kwaliteit coax je gebruikt.

Motor sturing via de coax is iets waarvoor coax helemaal niet gedacht is. 
Het zou beter zijn een motor extern te voeden. 
Hetzelfde geldt voor het voeden van LNC‘s over langere afstanden. 
Natuurlijk is het beter om bij lange afstanden een goede kwaliteit coax in te zetten maar maak er geen Rocket Science van. 
Ik heb ooit eens per vergissing een lang stuk coax van 50 Ω gebruikt en heb er niets van gemerkt. Het werkte prima. 
Ik werk sinds 1977 in de professionele Broadcast wereld en heb hier vele jaren ervaring mee. Was erbij vanaf het prille begin van de satellieten overdracht. Dus weet wel degelijk waar ik het over heb. 
Mijn tip: overdrijf het niet met dat coax geneuzel en geef niet onnodig veel geld uit. 

aangepast door Drs. IJzerbout
Schrijffout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, neem dan coax met van die hele dunne aluminium draadjes van de vlechtmantel. Als je daar een F-connector op schroeft, is meer dan de helft afgesneden door de schroefdraad van de connector. Ja, jij hebt daar geen last van want jij hebt een dure compressietang maar de meeste satellietgebruikers hebben die niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...