Ga naar inhoud


Kwaliteitsverschil in coax-kabel?


Racer009

Aanbevolen berichten

Inderdaad. 
Krimp F-connectoren zijn altijd beter. 
En daar wordt dan weer op uitgespaard. 
Uiteraard hoort er ook een stukje krimpkous overheen voor betere vochtafwering. 
Een goede F-connector krimptang heb je al voor €20. Dus waar hebben we het over. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ga je idd. gewoon je schotel op een sterke satelliet richten dan maakt het soort kabel niet veel uit en werkt coax 12 ook nog.

Wil je echter ook die satelliet ontvangen doe eigenlijk niet te ontvangen is in jouw regio met een zwak signaal dan wordt het een ander verhaal en spelen kabelverliezen, demping door extra verbindingen enz. wel zeker een rol.

Mij is altijd geleerd dat elke verbinding een verzwakking is van 5 dB en dat wil je uiteraard zoveel mogelijk voorkomen als het kritisch wordt met de satelliet die net boven de horizon uit komt of een footprint heeft met geen of nauwelijks ontvangst in jouw gebied. Maar wat ook het verschil maakt om wel of geen beeld te hebben tijdens die sneeuwbui.

Een oude bekende in de satelliet wereld is de HH125 kabel.

 

En wil een kabel niet door de buis?

Gewoon een beetje water werkt net zo goed en is een heel stuk goedkoper en milieuvriendelijker dan al die glijmiddelen voor kabel.

 

Afwasmiddelen ed. zijn uit den boze, die kunnen de mantel aantasten (week maken) en eenmaal opgedroogd krijg je zo'n kabel er nooit weer uit of je moet de buis vol water kunnen laten lopen en dit 2 dagen laten staan voordat je er mee aan het werk gaat.

 

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangst gevoeligheid ontstaat vóór de coaxkabel en vóór de conversie. Daarna wordt in de LNC ná de conversie het signaal “opgepept” om over de coaxkabel te kunnen worden getransporteerd in de vorm van het baseband signaal.
Een zo groot mogelijke schotel is veel belangrijker dan een wat minder goede coaxkabel. 
Dit geldt niet voor normale antennes zoals een UHF of VHF antenne waar het verlies in de coax wel degelijk een rol speelt. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

Wil je echter ook die satelliet ontvangen doe eigenlijk niet te ontvangen is in jouw regio met een zwak signaal dan wordt het een ander verhaal en spelen kabelverliezen, demping door extra verbindingen enz. wel zeker een rol.

Om er dan nog even op terug te komen, het ontvangen van uiterst moeilijke en zwakke signalen van exotische satellieten 📡 is voor 99,9% van de gebruikers van satelliet installaties nagenoeg niet aan de orde. 
Dus waarom zou je een super dure non plus ultra coax gaan aanleggen terwijl dit misschien helemaal niet nodig is. 
Voor een gewone huis-tuin-en-keuken Astra setje voldoet een goedkope minder goed afgeschermde coaxkabel met verkoperde middenkern ook goed. 
Komt nog bij, dat zoals ik al schreef je er geen zender minder mee ontvangt. 
 

Meer wil ik er niet over kwijt. Dit topic is al meerdere keren volledig uitgekauwd. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

IJzerbout, het ontgaat je zeker dat de coax door een 20 meter lange flexibele pijp moet waar waarschijnlijk ook nog 1 of meerdere bochten in zitten. Dan zul je al flink moeten trekken om die er in te krijgen. Die goedkope flut-coax trek je makkelijk kapot en als die er eenmaal in zit, krijg je hem er nooit meer uit. Dus als je problemen krijgt met goedkope coax is even omwisselen er niet meer bij.
Bedenk dat die goedkope coax aluminium draadjes in de vlechtmantel heeft van slechts 0,05mm dik en een bedekkingspercentage (coverage) bij bijv. Belden H125 AL van 34%. De coax die hij nu heeft een coverage van 80%.
Dat trek je niet kapot, die dunne aluminium draadjes wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

IJzerbout, het ontgaat je zeker dat de coax door een 20 meter lange flexibele pijp moet waar waarschijnlijk ook nog 1 of meerdere bochten in zitten. Dan zul je al flink moeten trekken om die er in te krijgen. Die goedkope flut-coax trek je makkelijk kapot en als die er eenmaal in zit, krijg je hem er nooit meer uit. Dus als je problemen krijgt met goedkope coax is even omwisselen er niet meer bij.
Bedenk dat die goedkope coax aluminium draadjes in de vlechtmantel heeft van slechts 0,05mm dik en een bedekkingspercentage (coverage) bij bijv. Belden H125 AL van 34%. De coax die hij nu heeft een coverage van 80%.
Dat trek je niet kapot, die dunne aluminium draadjes wel.

 

Dat valt allemaal wel mee. 
Je kunt er ook problemen bij maken die er helemaal niet zijn. . 
Is flexibele geribbelde buis echt een probleem, dan trek je de coax er doorheen voordat je de flexibele buis in de grond legt. 
Of beter nog, neem van die grijze afvoerpijp van 40 mm. Dan heb je ruimte voor reserve leidingen en kost rond de 3€ per meter. 
Dus niet van dat Nederlandse krenterige gedoe maar doe het gelijk goed en degelijk. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dus waarom zou je een super dure non plus ultra coax gaan aanleggen terwijl dit misschien helemaal niet nodig is. 

Wat is het prijsverschil tussen een gewone (vaak ook veel te dure) coax kabel en wel een goede coaxkabel?

De HH125 kost dacht ik iets van 1,25 per meter, coax 12 kost 1,15 per meter.

Dus over een lengte van zeg maar 25m hebben we het over een ongelofelijk prijsverschil van maar liefst 2 euro 50

Zou je voor die meerprijs van 2,50 dan kiezen voor een slechtere kabel waar je later misschien spijt van krijgt?

Denk dat de meesten van ons wel eens slechtere aankopen hebben gedaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dat valt allemaal wel mee. 
Je kunt er ook problemen bij maken die er helemaal niet zijn. . 
Is flexibele geribbelde buis echt een probleem, dan trek je de coax er doorheen voordat je de flexibele buis in de grond legt. 
Of beter nog, neem van die grijze afvoerpijp van 40 mm. Dan heb je ruimte voor reserve leidingen en kost rond de 3€ per meter. 
Dus niet van dat Nederlandse krenterige gedoe maar doe het gelijk goed en degelijk. 

 

Als je goed gelezen hebt weet je dat de geribbelde flexibele buis van ongeveer 20 meter al in de muur van het huis ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gerrit B zei:

Wat is het prijsverschil tussen een gewone (vaak ook veel te dure) coax kabel en wel een goede coaxkabel?

De HH125 kost dacht ik iets van 1,25 per meter, coax 12 kost 1,15 per meter.

Dus over een lengte van zeg maar 25m hebben we het over een ongelofelijk prijsverschil van maar liefst 2 euro 50

Zou je voor die meerprijs van 2,50 dan kiezen voor een slechtere kabel waar je later misschien spijt van krijgt?

Denk dat de meesten van ons wel eens slechtere aankopen hebben gedaan.

De Hirschmann Koka 9 eca heb ik online 39€ betaald voor 50 meter, de "gewone" coax bij een satellietshop zou ik meer betaald hebben voor hetzelfde aantal meter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dat valt allemaal wel mee. 
Je kunt er ook problemen bij maken die er helemaal niet zijn. . 
Is flexibele geribbelde buis echt een probleem, dan trek je de coax er doorheen voordat je de flexibele buis in de grond legt. 
Of beter nog, neem van die grijze afvoerpijp van 40 mm. Dan heb je ruimte voor reserve leidingen en kost rond de 3€ per meter. 
Dus niet van dat Nederlandse krenterige gedoe maar doe het gelijk goed en degelijk. 

 

Racer009 heeft een doos van 50 meter Koka 9eca gekocht voor €39,-. Betere coax is er niet. Dat is maar € 0,78 per meter. Dat is goedkoper dan prulcoax bij de bouwmarkt. En dan nog ligt iedereen te zeiken dat het de duur is. Waanzin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Als je goed gelezen hebt weet je dat de geribbelde flexibele buis van ongeveer 20 meter al in de muur van het huis ligt.

En dan mag je hopen dat de bochten niet te scherp zijn.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging mij trouwens niet zo zeer om de prijs maar het hele verhaal erom heen. 
Neem gewoon een stuk coax wat je misschien al hebt liggen. En maak er geen Professoren afstudeer studie project van. 
De meeste verkrijgbare coax zal in de regel gewoon voldoen. 
Dat wilde je ik eigenlijk zeggen. 
 

1 uur terug, Mojo zei:

En dan mag je hopen dat de bochten niet te scherp zijn.

Dat kan met iedere coax een probleem opleveren. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...