Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij uitrichten schotel en updaten zenderlijst


Dickevriend

Aanbevolen berichten

Toen ik een camper huurde zat er een automatisch zoekend schotel op het dak en het systeem was goed ingericht. Dus TV kijken was geen probleem. Feestje zelfs.

ik sta op het punt om een andere camper te kopen en kreeg van een kennis een schotel met decoder kastje. Ik ben aan het proberen de schotel uit te richten, maar dat lukt me van geen kanten. Ik ben op zoek naar iemand die in Almere of directe omgeving een schotel in de tuin heeft staan waar ik eens naar mag komen kijken en met wie ik eens mag komen praten over hetgeen ik goed en/of fout doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De signaal kwaliteit is het belangrijkst.

De signaalsterkte is een optelsom van alle ontvangen signalen, kruispolarisatie, ruis en nabuur satellieten.

Alleen uitrichten op maximum signaal betekent dat je uitricht op niet alleen het gewenste signaal maar ook ongewenste signalen.

 

Eigenlijk is dit de eerste grove instelling.

 

Daarna ga je de BER, de kruispolarisatie  en de constellatie optimaal instellen met de lnb positie in de schotel.

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er signaalsterkte is, dan kun je stellen dat de lnb via de coaxkabel voedingsspanning krijgt vanaf de ontvanger. Sommige ontvangers blijven zelfs wat signaalsterkte aangeven als er geen lnb op de coaxkabel is aangesloten. Daarom zeg ik altijd, als de signaalsterkte boven de 20% is, is de lnb goed aangesloten, onder de 20% is het twijfelachtig.
Signaalsterkte en signaalkwaliteit hoeven zeker niet altijd hetzelfde aan te geven.
Heb je bijvoorbeeld 80% signaalkwaliteit en 85% signaalsterkte en je gaat de lnb van de schotel af halen (de coaxkabel er aan laten zitten) en je steekt de lnb in je broekzak, dan is de signaalkwaliteit nul of nagenoeg nul terwijl je nog volop signaalsterkte hebt (meer dan 20%).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-4-2024 om 10:08, ceesv zei:

De signaal kwaliteit is het belangrijkst.

De signaalsterkte is een optelsom van alle ontvangen signalen, kruispolarisatie, ruis en nabuur satellieten.

Alleen uitrichten op maximum signaal betekent dat je uitricht op niet alleen het gewenste signaal maar ook ongewenste signalen.

 

Eigenlijk is dit de eerste grove instelling.

 

Daarna ga je de BER, de kruispolarisatie  en de constellatie optimaal instellen met de lnb positie in de schotel.

 

image.png


Nou ceesv, hier ben ik het niet mee eens. 
Het meetapparaat is een selectieve ontvanger. Die ontvangt één enkele verkwensie en dan speelt veldsterkte van buursatellieten en ruis nagenoeg geen rol. 
Met “IQ constellatie” kan ook niemand veel mee beginnen.

Een kleine huis tuin & keuken consumer schotel heeft geen brandpunt maar een brandvlek. Bij meerdere LNC’s, die scheel kijken is dit brandvlak nog veel groter. 
Een echt haarscherp maximum zul je niet vinden vanwege de grote openingshoek van kleine schotels. 
Mijn tip is gewoon de gewenste satelliet aanpeilen of vinden en daarna op maximum veldsterkte africhten en dan heb je in 99,9 % van de gevallen een optimale ontvangst. 
Er zijn hier deelnemers op het forum die dit anders zien maar dat is dan weer eerder een zaak van profile neurosis. 🤗🤗🤗

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mijn tip is gewoon de gewenste satelliet aanpeilen of vinden en daarna op maximum veldsterkte africhten en dan heb je in 99,9 % van de gevallen een optimale ontvangst. 

De vraag was, waarom hij bij maximum signaal een lagere kwaliteit had.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

De vraag was, waarom hij bij maximum signaal een lagere kwaliteit had.

Tja, kan ik niet beantwoorden voordat ik het zelf gezien heb wat er aan de hand is. 
Ik zet hier mijn twijfels bij. 
In de regel is het zo dat hoe meer je haalbare RF is hoe beter de ontvangsketen werkt.

Ik zou nooit RF energie opofferen voor meer kwaliteit. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, heb er nog even over nagedacht. 
Bij het uitrichten van een schotel heeft het streven naar een zo hoog mogelijke RF energie (de signaalsterkte) een zo de hoogste prioriteit. 
Je wilt namelijk een zo laag mogelijke ruis aanstreven. Dat geeft dan een zo hoog mogelijke S/N (Signal to Noise). 
Ga je de signaalsterkte opofferen ten opzichte van de kwaliteit, dus een zo laag mogelijke BER dan is er wat anders aan de hand. 
Voor de hand ligt storing van een buur-satelliet. 🛰️ Dat is denkbaar bij de dichtbevolkte Clark Belt en het 3° raster. 
Dat gaat dan alleen op voor die enkele frequentie en pol.

Dus ik blijf bij mijn veronderstelling dat het altijd beter is om een maximum te vinden voor de signaalsterkte. 
De rest van de parameters is leuk voor documentatie maar meer ook niet. 
Op ons werk doen we niets anders. 
Je gaat een schotel niet opzettelijk naast z’n brandpunt zetten voor het ontvangen van transponders in het hele mogelijk te ontvangen frequentiespectrum. 
Het aangeven van de signaalsterkte in % is pure onzin. Hoeveel % van wat?

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Zo, heb er nog even over nagedacht. 

...

Dus ik blijf bij mijn veronderstelling dat het altijd beter is om een maximum te vinden voor de signaalsterkte. 

 

Ik had laatst nog een gevalletje waaruit het tegendeel bleek:

https://www.satellites.co.uk/forums/threads/difficulties-with-astra-28-2-in-luxembourg.182460/#post-1160872

 

Dus ik denk dat het handig is als je nog even doorgaat met denken.

 

[ Ik had dat laatst ook, "foute" gedachten: https://www.sat4all.com/forums/topic/380043-wat-is-het-verschil-tussen-oude-en-nieuwe-triax-schotels-en-wat-voor-gevolgen-heeft-dat-voor-een-canal-digitaal-triple-lnb-met-4-aansluiting-en/?do=findComment&comment=2739578

Denken is soms moeilijk; één foute stap in je gedachten kan maken dat je tot de/een verkeerde conclusie komt. 🙃 ]

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb het even doorgelezen. 
Maar ik blijf bij mijn mening zoals in mijn vorige post. 
Dat door de vermindering van de S/N, de BER terug gaat (quality omhoog)  druist tegen iedere natuurkundige wet in.  
Sorry, IJzerbout is niet eigenwijs. En zal altijd toegeven als het tegendeel bewezen en begrepen wordt. 
Wat die gast daar in Luxemburg uitgespookt heeft weet ik niet. Maar het verhaal klopt niet.

Dat er in randgebieden verschil is in dag en nacht ontvangst is bekend. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel kan zijn dat er op een bepaalde frequentie, dus in dit geval de transponder frequentie storing heeft van een buur satelliet. 
Maar dat betreft dan uitsluitend die bepaalde frequentie en niet de hele Ku band. 
Of er klopt iets niet met de (meet) ontvanger waar Signal Strength en Signal Quality niet goed gescheiden of niet goed aangegeven  worden. Dus een bepaalde interactie hebben. 
Bij consumerspullen goed denkbaar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Sprietje zei:

Tja, eigenwijs is hij wel. Als ik bij een goedwerkende schotel de lnb eraf schroef en in m'n broekzak steek (met de coaxkabel aangesloten), heb ik signaalkwaliteit nul maar nog steeds een aanzienlijke signaalsterkte.


Omdat je er helemaal niets van begrijpt, Sprietje. 
Er is nog steeds een conversie process aanwezig. Ook de ruis veroorzaakt signaal sterkte. 
Die  „aanzienlijke“ signaalsterkte is ruis.

Dit fenomeen heet transconductance oftewel conversiesteilheid en is inherent aan de FET‘s die van toepassing zijn in een LNC. 
Bij het afwezig zijn van signaal is de openlus versterking in de ontvanger het hoogst en wordt niet door de AGC teruggeregeld. 

16 minuten geleden, Eduard07 zei:

Misschien heeft je voedingspatroon er invloed op.

??

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...