Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

54 minuten geleden, zeeteefje zei:

Ik ken er overigens meer die dachten dat ze het zelf beter deden dan een pensioenfonds, tot er uitgekeerd moest worden.

Daar zit nu juist het belangrijkste punt, ook voor het uitkeren ben ik van niemand afhankelijk ook dat heb ik geheel in eigen hand en mocht de verhuur niet lukken dan kan er altijd nog verkocht worden.(krijg tenminste regelmatig de vraag of ik de panden niet wil verkopen) 

Wellicht dat het rendement dan wat lager is maar ook dan is er nog steeds ruim voldoende geld en ben ik niet/minder afhankelijk van de grillen van de politiek.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

@Drs. IJzerbout, video niet beschikbaar kan betekenen dat het heftige taal is.

Maar daarom niet getreurd, WTF is bekend, zelfs schoolkinderen op straat gebruiken al die "sleng" al in hun beperkte vocabulaire.

Leren ze van mekaar en van hun ouders. 

Walking The Dog

Carles Es Les Lulus, Arno

Geplaatst:
Op 6-6-2025 om 12:36, gerrit B zei:

Daar zit nu juist het belangrijkste punt, ook voor het uitkeren ben ik van niemand afhankelijk ook dat heb ik geheel in eigen hand en mocht de verhuur niet lukken dan kan er altijd nog verkocht worden.(krijg tenminste regelmatig de vraag of ik de panden niet wil verkopen) 

OK, je hebt je hele pensioenkas dus belegd in maar één sector: onroerend goed. Dus als die sector instort op het moment dat jij pensioen wilt hebben, dan heb je niks. Pensioenfondsen doen dat 'iets' beter. 

• Moderator
Geplaatst:

Maar daarvoor betaal je wel van jouw premie al die fondsbeheerders met een salaris van 6 cijfers en een jaarlijkse bonus van tonnen.

Je kan stenen niet eten, maar ze zijn wel waardevast.

De komende 20 jaar zijn huizen in Nederland onderhevig aan krapte, die markt stort niet in. 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)
10 minuten geleden, ceesv zei:

Maar daarvoor betaal je wel van jouw premie al die fondsbeheerders met een salaris van 6 cijfers en een jaarlijkse bonus van tonnen.

Je kan stenen niet eten, maar ze zijn wel waardevast.

De komende 20 jaar zijn huizen in Nederland onderhevig aan krapte, die markt stort niet in. 

LOL, dat was het verhaal in 2008 ook. En daarna stortte de huizenmarkt in 🤣 

Krapte alleen is niet genoeg, betaalbaarheid is minstens zo belangrijk. Bij een (financiële-) crisis gaat de economie in recessie of zelfs depressie, worden mensen massaal ontslagen en holt de betaalbaarheid van woningen achteruit. Mensen moeten de woning verkopen om aan geld te komen, prijzen zakken, verkopen storten in. 

aangepast door zeeteefje
aanvulling
  • Moderator
Geplaatst:

Je hebt gelijk.😉

De prijs van een koopwoning is in Nederland in de afgelopen 20 jaar meer dan verdubbeld.

Gemiddeld kostte een huis €231.000 in 2005, tegen €509.000 nu.

Dat heeft Calcasa berekend naar aanleiding van haar 20-jarig bestaan.

De stijging van de huizenprijzen ligt in Nederland ruim boven het Europese gemiddelde.

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
15 minuten geleden, zeeteefje zei:

LOL, dat was het verhaal in 2008 ook. En daarna stortte de huizenmarkt in 🤣 

https://www.kop-munt.nl/munt/archief/zo-reageerden-de-huizenprijzen-op-de-recessie-na-de-kredietcrisis/

(Wel even het hele verhaal lezen!)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

gekocht voor 210.000€ in 2006 verkocht voor 475.000€ in 2021

was echter niet meer van mij in 2015 verkocht voor 235.000€

aangepast door Tonskidutch

Walking The Dog

Geplaatst:
5 uren geleden, zeeteefje zei:

OK, je hebt je hele pensioenkas dus belegd in maar één sector: onroerend goed. Dus als die sector instort op het moment dat jij pensioen wilt hebben, dan heb je niks. Pensioenfondsen doen dat 'iets' beter. 

Wel een speciaal soort onroerend goed wat minder gevoelig is voor schommelingen in de markt.

En als dat morgen plots niet meer waard is dan speelt er gegarandeerd wel iets anders in de wereld waar je je meer zorgen om moet/kunt maken.

Maar als jij morgen plotseling een auto tegenkomt dan is je gehele pensioen weg en kan hooguit je partner nog op een deel aanspraak maken, is die er niet dan is alles geheel weg en kan er niemand nog aanspraak op maken.

Bij mij is er wat pensioen betreft niets aan de hand en draait alles gewoon verder alleen 1 mond minder te voeden, het kapitaal blijft gewoon bestaan voor mijn vrouw en anders voor de kinderen.

Dus ja dan is het de keuze misschien iets meer pensioen krijgen maar gebeurd je vroegtijdig iets dan is alles weg of zoals ik doe iets minder krijgen maar wel vrijwel gegarandeerd.

Zou ik jou de keuze geven uit je kunt 125.000 euro krijgen maar of je het krijgt hangt van allerlei zaken af als je gezondheid, politiek enz.  en je krijgt elke maand maar een klein stukje met mogelijk dat je uiteindelijk slechts 75.000 hebt gekregen of je krijgt 100.000 euro (en als de markt goed is dan kan het ook wel 150.000 of nog meer zijn) en wat er ook gebeurd, jij of je nabestaanden krijgen dat altijd.

Welke keuze zou je dan maken en is de keuze dan nog zo moeilijk?

Met 150.000€ doe je niet lang hoor in de huidige wereld. Ik ken mensen die 100.000€ hadden gewonnen en hun baan hebben opgezegd om te gaan dromen en reizen, nou dat was na 5 jaar allemaal OP.

Zeker niet met vastgoed dat onderhouden moet worden, energiekosten en verduurzaming en de gemeentelijke belastingen die je mot betalen EN de nationale belastingen op vastgoed vermogen. De erfenis belasting komt dan daarna ook nog eens.

Zet dat maar eens in een excel over met die geschatte en de echte kosten.

p.s.

onder hoeveel erfgenamen dat verdeeld moet worden kan een belangrijk deel van de rekening zijn

wij zijn (nog) met 6 dus dan is dat aandeel niet veel en onder de grens van de erfbelasting maar toch leuk om 2 jaar iets mee te doen.

aangepast door Tonskidutch
aanvulling p.s.

Walking The Dog

Geplaatst:
7 uren geleden, Eduard07 zei:

(Wel even het hele verhaal lezen!)

Natuurlijk ken ik het hele verhaal, na 10 jaar weer op het oude niveau. Dat is geen probleem als je tot ook je 77e kunt wachten op je pensioen. Voor de meeste mensen is dat wel een probleem.

Geplaatst:
4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Met 150.000€ doe je niet lang hoor in de huidige wereld. Ik ken mensen die 100.000€ hadden gewonnen en hun baan hebben opgezegd om te gaan dromen en reizen, nou dat was na 5 jaar allemaal OP.

Ik zou zeggen kijk eens hoeveel aanvullend pensioen je straks krijgt als je met pensioen gaat.

Ik denk/weet haast wel zeker dat je je rot schrikt hoe weinig dat maar is, nu was die 150.000 maar een voorbeeld maar denk dat menigeen maar wat blij zou zijn als ze 150.000 aanvullend pensioen zouden krijgen.

Sprak laatst een oom van mij die altijd lasser van beroep is geweest en 45 jaar heeft gewerkt en nu netto slechts ongeveer 8000 euro per jaar als aanvullend pensioen krijgt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...