sattv4iedereen Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Hi, Op de rommelmarkt kon ik het niet laten een dab+ radio met fm bt en aux ingang te kopen voor 5€. Na het bezig zijn ermee, kwam ik locale radio's tegen voor vlaanderen met 48 kbps. Dit is toch zeer weinig? Ik meen dat de vrt toch veel meer heeft. Op een kleine radio, hoor je misschien het verschil niet, maar met een deftige installatie waarschijnlijk wel. Hoe is dit bij jullie in nederland? Ook zo weinig kbps? Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|
digitaal kijker Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden En welke codering gebruiken ze in België, heeft er ook mee te zien, en welke zenders zitten er op 48, degene die weinig betalen en er weinig naar wordt geluisterd. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's. Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10, Konig FTA20
Mrbeam Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden In Nederland verschillende zenders met 48 kbit. https://www.broadcastmagazine.nl/televisie-audio/audio/hoe-nlradio-dab-slimmer-maakt/ Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925
Schotelspeller Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden (aangepast) 2Dab+ prut LOL werkelijk niet om aan te horen. Je oren gaan ervan klapperen, noemen ze dan hifi hd kwaliteit. Er er enkele die met 112 kbps zenden, maar dan hoor je met nota bene gecertificeerde apparatuur alsnog niets omdat ze het zo doen dat de decoder er niets van kan maken, zie discussie alhier: https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?p=641188&sid=b8d0b2a8c5090751b25920112588d26d#p641188 Kortom ab prut niks plus, lang leve fm, online radio en satelliet!! Daarnaast is de vlaamse dab+ overgestapt uit kostenbesparing op een netwerk van lage zendmastjes, met andere woorden dab no signal vaker dan wel. Maar de exploitant maakt er uiteraard van dat dit veeeeeeel beter werkt. Intussen probleem twee: zoveel frequenties in gebruik dat men elkaar van de band drukt. Met mistig weer wordt het een grote bende. 9 uren geleden aangepast door Schotelspeller
Tonskidutch Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Nou nou, dat valt echt wel mee hoor, niet alle zenders zijn zo zlegt. 😉 In de Auto is het prima! In de keuken is het subliem (op 5 hoog)! In tegenstelling tot 5€ Dab+ radiootje moet je niet denken dat er geen fatsoenlijke Dab+ ontvangers zijn: Teufel RADIO 3SIXTY - Internetradio met DAB+, FM, bluetooth, Spotify Connect, 360-gradengeluid, voorkeuzezenders. Die staat bij een buurman met enkel een sprietantenne, prachtig geluid, hij heeft natuurlijk kunnen vergelijken met FM op hetzelfde toestel. Al doe ik heel veel moeite, ik hoor dat verschil niet bij de buurman, zelfs niet met een Marschall Headphone. Love Games Level 42
Moderator ceesv Geplaatst: 8 uren geleden Moderator Geplaatst: 8 uren geleden In de auto hoor ik het onmiddelijk wanneer er overgeschakeld wordt naar DAB+. Het geluid is veel mooier. 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Codx Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden Persoonlijk vind ik DAB+ niet geslaagd, het is vooral leuk als aanvulling op het bestaande FM aanbod. Ik zou er voor pleiten om de lokale zenders van de FM af te halen nu ze een veel groter bereik op DAB+ hebben gekregen. Dan hebben we weer een stukje FM band waar landelijk aanbod op gezet kan worden. Het probleem met DAB+ is dat SFN gebeuren en de geluidskwaliteit. Ze hebben hier teveel van die babyfoon (mini) zenders met te laag vermogen waardoor je er een heleboel nodig om een landelijk dekkend netwerk te krijgen. Als er ook maar eentje uit sync loopt en alles is afhankelijk van GPS (spoofing anymore?) dan loopt alle ontvangst de soep in. En de ontvangst wisselt ook sterk. Ik heb een DAB+ ontvanger met mini fm zender in mijn auto (soort adapter) en het gebeurd veel te vaak dat signalen wegvallen als je tussen wat panden rijdt. Dat hele systeem is gewoon niet handig. En de geluidskwaliteit is ook niet bijzonder inderdaad. Als je goed geluid wil moet je een richtlijn van 128 Kbit hanteren en de meeste zitten daar onder. Als je grote landelijke radio stations maar 80 Kbit/s geeft en daar zit dan ook nog een plaatje bij dan moet je je afvragen waar men mee bezig is. FM klinkt vele malen beter kan ik mededelen. Ik heb ook DAB+ ontvangst via mijn Airspy SDR op de pc die zit aan een buitenantenne, dat zou ik ook aanraden aan onze belgische vriend. Koop een RTL-SDR stickje en installeer QT-DAB 4.6 en DAB-Player en ga daar mee spelen. Dan heb je echt een leuke ontvangst en kun je alle technische aspecten zien. Ik ontvang lokaal, regionaal, landelijk, commercieel en een duitse mux. En soms de belgen en anderen als er condities zijn. Hier heb je alle legale NL DAB+ zenders: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html En hier kunt je live ontvangst van alle muxen zien: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?lang=en&liste=2&live=180 Dit is rotterdam maar er zijn ook andere lokaties. Bij vragen weet de TS mij te vinden 😉 SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Noordzee Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden 14 uren geleden, sattv4iedereen zei: Hoe is dit bij jullie in nederland? Ook zo weinig kbps? Valt mee : Voorbeeld lokale zenders: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=12D&liste=1&live=180&lang=en Voorbeeld landelijke zenders: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=12C&liste=1&live=180&lang=en 1 Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen