Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

Ik heb de indruk dat er enkelen zijn die alleen winterbanden op hun auto´s zetten omdat het wettelijk is voorgeschreven en er eventueel gelazer komt met de verzekering bij een ongeluk.

 

Maar onafhankelijk daarvan zou dit nooit in me opkomen. Ik zou ten alle tijden winterbanden gebruiken, wettelijk voorgeschreven of niet.

Het gaat om de veiligheid.van anderen en mezelf. Dus daarmee is het besluit al dan niet winterbanden al lang genomen bij mij.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Probleem is dat niet iedereen op deze manier denkt. Voor mij is het al heel lang een uitgemaakte zaak. De eerste winterbanden op de Galaxy zijn in Duitsland besteld omdat er in België niet eens een leverancier was die ze kon leveren.

 

De volgende is een 4X4 met M+S banden. Naar de letter van de wet zou dat voldoende moeten zijn. Toch zullen er winterbanden op komen.

 

Sommigen denken niet eens aan veiligheid. Als het niet moet, dan moet het niet.

 

In CH zijn de winterbanden niet expliciet verplicht (wel kettingen als het bord het verplicht). Maar besef wel dat je een boete kan krijgen als je het verkeer hindert door onaangepaste uitrusting. Je kan ook sneller aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval.

 

Als ik in de winter ga wandelen heb ik andere schoenen en kleren aan dan in de zomer. In de winter mag mijn auto ook aangepaste 'schoenen' gebruiken.

 

Van zodra je +-20 000km/jaar doet, gelijkmatig verdeelt over zomer en winter, dan is de meerkost quasi nihil. Alleen de 4 velgen zijn voor mij extra.

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook al zeker 20 jaar winterbanden, dus met zo'n sneeuwvlok er op. Ik was het spugzat op de wintersport. De oostenrijkers reden met hun wagen zo een steile weg omhoog en ik moest sneeuwkettingen gaan leggen omdat ik niet meer omhoog kwam. Nou, dat heb je na twee maal echt wel afgeleerd. Wat een pokkewerk. Kouwe klauwe en broek helemaal nat van in de sneeuw zitten op je knieën. Toen was het helemaal nog niet verplicht, niet in Oostenrijk en ook niet in Duitsland. Maar de Oostenrijkers verklaarde je wel voor gek om met zomerbanden naar de wintersport te gaan en gelijk hadden ze.
Twee winters geleden reed er bij ons in de straat een auto om de bocht. Hij gleedt uit in de sneeuw en ramde een geparkeerde auto. Ik zei nog tegen hem, als je een set winterbanden had gekocht was je veel goedloper uit geweest. Nu hadden beide auto's duizenden Euro's schade.

En als ze onder de 4mm profiel komen en eigenlijk niet meer geschikt voor winterbanden zijn, dan laat ik ze in het voorjaar er onder zitten totdat ze nog 2,5mm profiel hebben.

Ik wil de mensen met zomerbanden nog wel een tip geven.
Als je met zomerbanden in een flinke harde sneeuwbui terecht komt en er is bijna niet meer te rijden of je bent op een bolle weg in de berm of goot beland en je komt niet meer weg, laat dan flink wat lucht uit je banden lopen. Laten we zeggen van 2 bar terug laten zakken naar 1,3 bar. Dan is het net of je op winterbanden rijdt en je komt zo weer weg. Doe dit altijd op alle vier de wielen en niet alleen op de aangedreven wielen want dan weet je zeker dat je niet ver komt. Alleen moet je er dan niet harder als 70km/uur mee rijden maar dat zul je waarschijnlijk toch niet doen als er zoveel sneeuw op de weg ligt. Dan pomp je ze later als de weg weer schoon is bij een pompstation maar weer op naar de normale druk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan de lieden op zomerbanden er bij winterse omstandigheden zo uithalen in het verkeer, ze rijden stapvoets aan de kop van de file, komen niet meer weg na stilstand bij een stoplicht en glijden bij jou in je kofferbak wanneer jij wel vertraagt bij afremmen.

 

En de meerkosten voor winterbanden zijn verwaarloosbaar, je spaart op slijtage van je zomerbanden vise-versa,

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

allemaal zinvolle bijdragen mijne heren...

 

met uitzondering van een 4 x 4 krachtpatser die dus niks extra's kan ;):D :D  op ijs of sneeuw <> reageer liever niet.

 

absolute nonsens dat je meer tractie hebt dan -0- met zo een 4 x 4

ja maar wel met winterbanden

absolute nonsens dat je sneller stilstaat met zo' n 4 x 4 { kent u het gewicht van uw voertuig en de wetten der traagheid }

 

hoppa en heb ik weer zo' n suv, 4x4 of sob in het koffer

ja had ik beter niet kunnen gaan rijden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

met andere woorden, men kent de wegligging of ook wel de fysica / dynamica van voertuigen niet.

enkele die in Finland geboren rally rijden uitgezonderd

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

 

Kan ik het helpen dat je jaloers bent? Ik denk dat ik heel goed weet waarmee ik op ronde ga. Weegt net 400kg meer dan mijn huidige wagen. Weegt zowat 18t minder dan de vrachtwagens waarmee ik reed. Weegt een stuk minder dan de bussen waarmee ik reed. Traagheidswet is me dus meer dan bekend. De vrachtwagens 4X4 en 6X6.

 

Ik heb meer dan 10 jaar in Duitsland gewoond. Ik heb er winters overleefd van min 20 en meer. Vorig jaar in Zwitserland -26.

 

Ik weet dus heel goed waar ik aan begin.

 

Ik weet ook heel goed dat noch winterbanden noch een 4X4 een vrijgeleide zijn om niet voorzichtig te zijn. Ik weet verdomd heel goed wat anticiperen is.

 

Kan ik het helpen dat ik een auto nodig heb die een deftige aanhangwagen moet kunnen trekken? En neen dan spreek ik niet van een prularia van MTM 750kg, die dan nog heel dikwijls zwaar overladen wordt. Ik spreek dan over een aanhangwagen van 2t7.

 

Kan ik het helpen dat deze wagen in Nederland onbetaalbaar is dankzij de politiekers die jullie zelf gekozen hebben?

 

Als dit het hoge niveau is van het forum, ik zal het dan maar voor bekeken houden.

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet helemaal, het juiste gewicht op de assen zorgt ervoor dat de banden beter grip op het wegdek hebben.

Niet voor niets is een zak zand in je kofferbak om meer redenen in de winter een goed idee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Das toevallig,ik had toen ook een pioneersschep, van rijkswege verstrekt..... :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier wettelijk geregeld dat je zandbanden op je wagen moet hebben als je de woestijn in gaat. Sheik IJzerbout neemt als extra voorzorg altijd één van zijn kamelen mee die mijn wagen uit het zand trekt, mocht ik vast komen te zitten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh...huh...?

ja, geen grap, afwasborstel gebruiken op loopvlak met een avettingsmiddel (of white spirit)en naspoelen met water of gewoon warm water met een ferme scheut  dreft oid gebruiken.

 1x in de14 dagen vooral als er veel gepekeld is, echt een dramatisch verbetering in grip.(werkt ook prima voor zomerbanden)

Wordt hier in Noorwegen sterk aanbevolen oa door de naf (noorse anwb) 

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...