Ga naar inhoud


Wie is er goed op de hoogte over G.729 codec licenties?


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

De G.729 codec is beschermd met een software patent. Er is een open source variant, maar deze valt mogelijk wel onder datzelfde patent.

 

Nu heb ik ooit gehoord dat o.a. Nederland geen software patenten erkent. Dat zou dan voor zover ik het begrijp betekenen dat je de open source G.729 codec zou mogen gebruiken zonder licentie van de patenthouder SIPRO te kopen.

 

http://www.readytech...cs-g729-g723.1/

 

http://pubs.cli.vu/pub174.php

http://nl.wikipedia....ooi_op_software

 

Weet iemand of dit klopt en waar je daar leesvoer over kunt vinden die dat ook bevestigt?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zonder iemand op de tenen te trappen

inderdaad wij kennen geen software pattenten maar daarvoor wel copyright

 

in deze link wordt beweerd dat zij de licenties mogen verkopen

http://www.sipro.com/g729_licterms.php

 

opensource is een groot gebied

linux is opensource maar toch ligt op de source copyright volgens gpl enz

je mag de source gebruiken en kostenloos doorgeven

iedereen heeft het recht op inzage in de aangepaste source code

 

je mag het niet in een programma gebruiken en het dan verkopen (financieel uitbuiten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Let wel, de open source variant is dus niet dezelfde versie als de closed source commerciële (SIPRO) variant.

 

Het copyright is hier dus volgens mij niet van toepassing, hooguit het SIPRO patent op G.729 als codec en dus niet de programmatuur zelf.

 

Het gaat mij er dus om of je de door derden geschreven open source variant (die niets met patenthouder SIPRO te maken heeft) in Nederland mag gebruiken in je eigen (zakelijke) telefooncentrale zonder een patent van SIPRO te schenden.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

In de meeste landen (zoals de USA) geldt wel degelijk het patent, maar zover ik weet geldt in Nederland geen patent op software. Alleen een copyright.

Kijk maar naar de links uit mijn eerste bericht.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zie ook:

 

In de Verenigde Staten is het, in tegenstelling tot de rest van de wereld, mogelijk om octrooi te krijgen op niet-technische uitvindingen. Derhalve kunnen octrooien worden verleend op een breed scala aan software-toepassingen, van het minder technische principe om een cursor over een beeldscherm te bewegen tot de techniek om efficiënt informatie te comprimeren. Hierbij blijken er echter een aantal problemen op te treden.

Met name in opensourcesoftware-kringen is er groot verzet tegen het idee dat er octrooi op software-ideeën verleend zou kunnen worden. Hiermee is het immers onmogelijk om een eigen stuk software te ontwikkelen dat functioneel hetzelfde werkt als een geoctrooieerd bestaand product, maar dat volledig vrij is in het gebruik. Met een octrooi kan immers ook een onafhankelijk ontwikkeld product worden tegengehouden als dat gebruik maakt van een geoctrooieerde uitvinding.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem is copyright verkrijg je automatisch van rechtswege het feit

dat het op papier staat voor de patent aanvraag heb je direct automatisch

copyright

van de andere kant (als ik me goed herinner) kan alleen een natuurlijke persoon copyrigt verkrijgen

het gaat om een intelectuele schepping

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...