Ga naar inhoud


Output LED driver hoger dan opname. Kan dat?


naitsirhc

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil graag mijn keukenlamp ombouwen naar LED verlichting. Nu heb ik op internet de volgende items gezien, die volgens mij geschikt zijn:

Led driver

- Eingangsspannung(Input): AC 220-240V 50/60Hz

- Ausgangsspannung(Output): AC 12V

- Ausgangsstrom: 20-60W (uitgangsvermogen)

 

LEDS

- LED type: 30x high quality 5050 SMD per meter

- LED Quantity: 30 LEDs / Meter (60 LEDs/ Meter is also available)

- Output power: 7.5W / Meter

 

Ik wil 2 strips van 1m in mijn lamp plakken en in de "kast" die tegen het plafond hangt, de driver wegwerken

Nu zie ik, dat het uitgangsvermogen van de driver boven het vermogen van de leds uitkomt. 20W output tegen 15W opname.

 

Kan dit zomaar of wordt het: poef...dag LEDjes...????

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, dat gaat dus niet goed!

De minimale belasting van de transformator is 20W. Jouw idee van 2 strips van 7.5W zal de transformator niet voldoende belasten. Hoogstwaarschijnlijk gaan de strips irritant knipperen...

De oplossing is gewoon iets hogere belasting aan de transformator hangen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een extra strip ergens te installeren, of een combinatie van een halogeenlamp en de strip te maken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoord.

 

Nog een strip of een halogeenlamp is geen optie....Kan ik ook werken met een weerstand in serie (een weerstand die 6W neemt)

P=UxI --> 6 = 230 x I --> I= 0,0261A

 

Volgens R=U/I word dat dan....R=230/0.0261 = 8.8 K ohm????

 

Klopt mijn berekening? Of is dit weer iets van de klepel en klok enz....

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ik kijk even naar Led drivers bij een leverancier maar dan zie ik dat leddrivers constante stroom apparaten zijn met variabele uitgangsspanning. Dan lijkt jouw omschrijving helemaal niet op een led driver? Wat is het voor een ding?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoord.

 

Nog een strip of een halogeenlamp is geen optie....Kan ik ook werken met een weerstand in serie (een weerstand die 6W neemt)

P=UxI --> 6 = 230 x I --> I= 0,0261A

 

Volgens R=U/I word dat dan....R=230/0.0261 = 8.8 K ohm????

 

Klopt mijn berekening? Of is dit weer iets van de klepel en klok enz....

Klok en klepel inderdaad.

Twee grote fouten in je berekening.

- Je gaat uit van een weerstand aan de 220V zijde. Moet de 12V zijde wezen

- Je gebruikt een serie weerstand. Dat moet een parallel weerstand wezen.

 

Mogelijke oplossing; Andere LED strip gebruiken met meer LED's per meter?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ik kijk even naar Led drivers bij een leverancier maar dan zie ik dat leddrivers constante stroom apparaten zijn met variabele uitgangsspanning. Dan lijkt jouw omschrijving helemaal niet op een led driver? Wat is het voor een ding?

Er zijn twee types in gebruik; De LED vervangers die gebruik kunnen maken van de "halogeen transformators", en LED verlichting die een stroombron nodig hebben. De LED vervangers die op 12V (halogeen transformators) werken zijn over het algemeen gemakkelijker te installeren, aangezien ze dezelfde aansluiting hebben als de halogeen lampen die ze vervangen. Er zijn veel Chinese bedrijven die allerlei LED producten maken op 12V welke dus ook gebruik kunnen maken van de (zeer) goedkope halogeen transformatoren.

 

Echter de efficientie van deze oplossing is (veel) lager dan van de LED + stroombron oplossing.

Voor nieuwe installaties wordt daarom ook sterk aangeraden de LED + stroombron oplossing te kiezen. In een huis installatie maakt het niet zoveel uit. Voor een commerciele installatie met honderden lichtpunten kan het heel veel gaan uitmaken in uiteindelijk energie verbruik. Nadeel is de hogere aanschaf prijs.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

ledstrips zijn al klaar om gewoon op 12 volt aan te sluiten. per 3 leds zit er een voorschakel weerstand op je strip die zorgt dat dat goed gaat.

op de duurdere ledstrips zit er zelfs wel eens een transistor op die daar voor zorgt.

eigelijk kan je dus wel zeggen dat de driver al op de strips zit, dus wat jij driver noemt is eigelijk gewoon de trafo.

anders zou je dus ook nooit ledstrips op een 12 volt accu kunnen aansluiten bevoorbeeld,

alleen als het een heel slechte voeding is, dan kan het dat hij als hij niet voldoende belast word meer als 12 volt geeft en dat de ledjes dan iets te veel zouden krijgen.

maar ik neem aan als de voeding er voor verkocht word hij er ook geschikt voor is.

wel zijn er losse 12 volt dimmers te koop die je er tussen kan zetten, als je het licht zou willen kunnen dimmen.

heb zelf ook net mijn lamp in de keuken vervangen door leds maar ik heb het anders gedaan. ik heb 8 losse 3 watt leds op koelster op een aluminium koelplaat gelijmt, en een speciale 220 volt naar max 10 leds in serie trafo driver gekocht. dat geeft echt een zee van licht.

buiten in de veranda heb ik wel 4 meter 30 leds per meter strip hangen, maar dat geeft niet echt genoeg licht om bij te werken.

gr blokker

aangepast door blokker1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen bedankt voor jullie reactie. Het is inderdaad zo, dat er led strips gebruikt worden en dat ze gewoon gaan draaien op een trafo.

 

Zit ik er alleen nog mee, of er geen weerstandje in serie of parallel gebruikt kan worden om het vermogen van de strip iets op te krikken.....

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan. (De weerstand).

Echter die weerstand gaat erg warm worden, dus je moet deze monteren op een koellichaam.. Eigenlijk zonde van de energie!

Misschien is wel de eenvoudigste manier een normale transformator te gebruiken van 12V/2A... Die zijn niet echt groot, en het gaat gewoon werken..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net in de catalogus 2012 van Monacor dat ze 2 types 12v Electronic transformers hebben nl. de ICE-105plus 20-105w =145x38x28 mm,en de Micro-60PFS 10-60w=91x31x20mm ,allebij voor LED lampen geschikt ,de ICE-105plus is ook geschik voor een dimmer.

Dus waar om gaan liggen knoeien als je alles kompleet zo kan kopen?

Het uiitgangs vermogen van de travo mag gerust hoger zijn als het opgenomen vermogen,nooit lager,bijv. hij kan" 105w leveren,maar dat hoeft natuurlijk niet,alleen heeft het geen zin de travo veeel te groot te kiezen ,dus als je maar 20w gebruikt hoef je geen 105w travo te nemen.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...