Ga naar inhoud


Stappenmotor stand alone laten draaien


Rocketscientist

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Je hebt niet altijd een pc of processor nodig..

 

Ik heb eens een schema gehad waar maar 2 eenvoudige sn 74l.. chips gebruikt werden.

Dat schema kan ik zo snel niet vinden maar je zal op het net dat schema wel vinden.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het woord hier is simpelweg microcontroller. in plaats van adruino kun je ook picbasic (van microchip) of atmel C of assembly op de atmega controller

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad zonder PC of microcontroller. Er is een groot aantal driver IC's te vinden, maar telkens met een klok ingang wat betekend dat je een extra oscillator of VFO nodig hebt om de snelheid te regelen. Voor de eenvoud kan je best opteren voor een zelfbouwkit. Echter de meeste worden terug via een PC aangestuurd. Na wat zoeken heb ik toch een Amerikaanse leverancier gevonden met een eenvoudig printje zelfs in een kastje voor een bipolaire dubbelfasige stappenmotor met een max spoelspanning van 16 volt en een max spoelstroom van 350 mA. Het is gebaseerd op het driver IC van Motorola MC3479 maar de oscilllator is jammer genoeg een gewone 4000 dus de potentiometer is zwevend (niet interessant om te interfacen) Prijs 40 dollar (zonder verzendingskosten), de firma kan ik je via PM geven. Let op, stapmotoren hebben maar een laag koppel (vermogen). Wat is trouwens je applicatie ?

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn applicatie : ik ben begonnen met time lapse. Om de paar seconden wordt er een foto gemaakt. Plak het aan elkaar en je hebt een heel leuk filmpje waarin alles heel snel beweegt. Ik wil nu de camera heel langzaam laten draaien om een indruk van de omgeving te geven. Mag natuurlijk niet te snel. Een eenvoudige keukenwekker draait 1x rond per uur. Ik wil het sneller kunnen instellen 1x per 10 minuten etc.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat je de fotocamera (horizontaal) gewoon 360° om zijn vertikale as wil laten draaien en tegelijkertijd foto's nemen van de omgeving en die dan aan elkaar plakken. Veronderstel dat je dan de motor nog moet aanschaffen. Waarom dan kiezen voor een stappenmotor ? Kies dan gewoon voor een gelijkstroommotor (met reductiekast) op een variabele DC voeding. Een klassieker is hierbij een gewone ruitenwissermotor, bv. eenvoudig te vinden op een autokerkhof.

Voordelig te verkrijgen en zeker voldoende koppel !

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, nu zie ik ook dat een ruitenwissermotor te snel draait voor je applicatie nl 30 à 60 tpm. Wat zoeken op het internet kon ik 2tpm vinden op 12 Volt (24V is eigenlijk beter)

Men moet dan wel nog verder reduceren bv. zoals bij de aandrijving van een platendraaier. De "plateau" waar de kamera op komt ipv de plaat en het binnenlopend

rubber wieltje wat dan gekoppeld wordt met de DC motor met reductiekast. De reductie = de verhouding van de diameters, op die manier moet het mogelijk zijn een extra factor van 10 te halen dus 0,2 tpm en op halve spanning 0,1 tpm wat je uiteindelijke bedoeling was. Ik weet het , het is wat mechanisch gepruts, maar dat moet je ook doen met een stappenmotor (met reductie ! anders haal je onvoldoende koppel).

Succes gewenst met je project ...

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

@veda; Je schrijft al tweemaal dat een stappenmotor een laag koppel heeft. In mijn ervaring is het juist dat een stappen motor een redelijk goed koppel heeft. Een zeer groot voordeel is dat bij gebruik van een stappenmotor geen positie/snelheid terugkoppeling nodig is, dus alles heel veel simpeler wordt... Het eventuele "lagere" koppel kan je compenseren door een grotere motor te gebruiken. Echter ik denk dat als je een stappenmotor uit een oude printer haalt, dat die sterk genoeg is voor de applicatie van de topic starter...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eddy VL, als ik het zo lees wil Rocky 0,1 tpm bereiken dus moet er nog altijd "gedimd" worden tot 10% , niet eenvoudig vermits het een wisselstroommotor is.

 

Wat betreft stapmotoren heb ikzelg geen praktische ervaring, mijn kennis komt dus uit de (uitgebreide) literatuur vermits ik vroegen in de "aandrijftechniek" zat.

Het is algemeen bekend dat stapmotoren bij onvoldoende koppel stappen overslaan en dat er dan voor nauwkeurige positionnering wel degelijk een encoder nodig is.

Vandaar mijn raad om een stappenmotor te nemen met voldoende reductie of een gewone DCmotor van 2tpm (zie hoger)

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit langzaam genoeg langzaam draaiend motortje

 

In de video draait de motor eerst op 12V, daarna laat ik hem op 5V draaien, met een potmeter is het toerental constant te verhogen/verlagen.

Als je het geluid van de motor hoort denk je dat de motor een hoog toerental heeft, maar dat is niet zo, wat je hoort is de gearbox op de motor de motor draait op 5V tergend langzaam en is toch beresterk. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat hij zelfs op twee penlites loopt.

Als het wat voor je is hoor ok het wel.

grtn RB

aangepast door robot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...