Ga naar inhoud


nas films bekijken in Enhanced Movie Center in VTI4.2.2


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Bij deze eventjes een vervolg op het topic "VFD Ultimo aanspreken dmv EMC". Zoals Wiz al suggereerde heeft de kern van mijn probleem weinig te maken met dat topic...

 

Eventjes resumeren wat het probleem is en waar ik sta...

 

De bedoeling is om filmmateriaal dat op mijn NAS staat op de Ultimo weer te geven. Dit gaat, maar enkel dmv de ingebouwde Mediaplayer. Echter zie je hier absoluut niet hoever je staat in de film; je moet steeds de boel even op pauze zetten hiervoor.

Moest het nu lukken om, zoals bij OpenPli, de NAS content weer te geven via de EMC heb ik alle gevraagde gegevens ook op het VFD display staan van de Ultimo.

 

De NAS staat gemount door een CIFS share verbinding. Zo staat er bij "lokale gedeelde map" multimedia en bij Server share ook Multimedia. Verbindingsopties staat op "rw". Echter moet ik wel een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven om de NAS binnen te dringen.

 

De vraag is nu: hoe krijg ik de boel aan het werken binnen EMC, of hoe kan ik dmv mediaplayer (of wat anders) de verstreken- en resttijd weergeven op het VFD display van mijn Ultimo?

 

(Kijk eventjes in het vorige topic om te kijken welke commando's we al geprobeerd hebben en, voor de duidelijkheid, welke geen resultaat geven)

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


uhm tja ik gebruik EMC niet...

maar ik gebruik ook geen symbolic links zoals die: ln -s /media/multimedia

 

ik heb mijn QNAP gemount per fstab en zie hem altijd in de recordlist en de mediaplayer.

 

hoe mount ik puur door de mount in de fstab op te nemen als volgt (de laatste regel is toegevoegd)

rootfs / auto defaults 1 1
proc /proc proc defaults 0 0
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
usbdevfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0
/dev/mtdblock2 /boot jffs2 ro 0 0
tmpfs /var tmpfs defaults 0 0
tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs mode=0777 0 0
#/dev/discs/disc0/part1 /media/hdd auto defaults 0 0
#/dev/sda1 /media/hdd auto defaults 0 0
10.0.0.101:/Multimedia /media/hdd/ nfs rw,nolock,tcp 0 0

de hekjes voor de vorige laatste twee regels is bewust daar ik geen hdd ingebouwd heb.

 

dat is ook voor cifs mogelijk :

door in dat deel van de opties rw,username=ravemaus,password=ravemaus te zetten

en nfs in cifs te wijzigen.

 

we herstarten de VU en de mount werkt, zie telnet >mount< uitgave.

 

dus:

10.0.0.101:/Multimedia /media/hdd/ nfs rw,username=ravemaus,password=ravemaus,tcp 0 0

nolock werkt niet onder cifs

 

/movie is al aangemaakt onder Multimedia en mag door de gebruiker ravemaus als subdirectory worden gebruikt (als hij tot de group administrators behoord)

/movie wordt dus niet in het pad vermeld daar dat automatisch voor opnames in /media/hdd/movie terecht komt

als 10.0.0.101:/Multimedia /media/hdd/ gebruikt wordt

zo simpel is het

 

en vooraf al die symbolic links weghalen / herstarten en je fstab editen.

ciao

aangepast door Tonskidutch

Sorry

Röyksopp & Jamie Irrepresible

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

en vooraf al die symbolic links weghalen / herstarten en je fstab editen.

ciao

 

Bedankt om het zo regeltje per regeltje uit te leggen. Ga het asap proberen.

 

voor ik er aan begin 1 waarschijnlijk domme vraag: hoe haal ik best die symbolic links weg? Ik ken geen snars van Linux...

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ravemaus heeft echter wel een harddisk ingebouwd. Wat dan wel zou kunnen is je cifs share mounten in /media/hdd/multimedia.

 

tonski is echter onjuist. In zijn fstab staat 10.10.0.1:/multimedia. Dat zal voor een cifs share //ipvannas/multimedia moeten zijn. Als er een : in staat wordt er vanuit gegaan dat het een nfs export zal zijn, en dan zou het kunnen dat het nog niet gaat werken.

 

dus ik zou als ik ravemaus was eerst de softlink /media/hdd/multimedia weghalen. Dan een lege directory multimedia maken in /media/hdd.

 

Vervolgens de volgende regel toevoegen in je /etc/fstab:

 

//ipvannas/multimedia /media/hdd/multimedia cifs rw,username=ravemaus,password=ravemaus 0 0 toevoegen en fstab bewaren.

 

als je lef hebt telnet naar je box en doe je een mount -a, anders je box rebooten.

 

Als alles goed is gegaan zal je multimedia share gemount worden op /media/hdd/multimedia en kan je in emc naar de folder multimedia bladeren en al je multimedia van je nas terug kunnen vinden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

voor ik er aan begin 1 waarschijnlijk domme vraag: hoe haal ik best die symbolic links weg? Ik ken geen snars van Linux...

 

ftp of dcc naar die folder en dan delete klikken. Wel eerst checken of je niet toch je multimedia share daar hebt staan anders duurt het wissen een tijdje en heb je een leeg nas!

 

Of telnetten naar je box, dan cd /media/hdd en daarna eerst een ls -la multimedia doen. Als je dan geen films en muziek ziet een rm -rf multimedia doen.

 

je kan overigens ook voor ro,username=<enz> kiezen, dan wordt de multimedia share als read only gemount en kan je niets per ongeluk wissen vanaf je vu.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ravemaus heeft echter wel een harddisk ingebouwd. Wat dan wel zou kunnen is je cifs share mounten in /media/hdd/multimedia.

 

tonski is echter onjuist. In zijn fstab staat 10.10.0.1:/multimedia. Dat zal voor een cifs share //ipvannas/multimedia moeten zijn. Als er een : in staat wordt er vanuit gegaan dat het een nfs export zal zijn, en dan zou het kunnen dat het nog niet gaat werken.

 

dus ik zou als ik ravemaus was eerst de softlink /media/hdd/multimedia weghalen. Dan een lege directory multimedia maken in /media/hdd.

 

Vervolgens de volgende regel toevoegen in je /etc/fstab:

 

//ipvannas/multimedia /media/hdd/multimedia cifs rw,username=ravemaus,password=ravemaus 0 0 toevoegen en fstab bewaren.

 

als je lef hebt telnet naar je box en doe je een mount -a, anders je box rebooten.

 

Als alles goed is gegaan zal je multimedia share gemount worden op /media/hdd/multimedia en kan je in emc naar de folder multimedia bladeren en al je multimedia van je nas terug kunnen vinden.

 

Sorry wiz,

maar tonski is met betrekking tot mounten en de procedure fstab zelden onjuist :D:P;)

behalve dat m'n voorbeeldje MIJN ipadres van MIJN NAS is

die moet natuurlijk overeenkomen met het IP adres van JOUW NAS

 

indien je WEL een ingebouwde HDD hebt in de VU+ (dreambox of et9000) moet je niet mounten op media/hdd MAAR media/net die is heel specifiek voor externe mounts

zo is het maar net.

(ook dat heb ik natuurlijk getest terwijl ik een tijdje een HDD ingebouwd heb gehad)

 

als je een HDD ingebouwd hebt + een externe Mount (bijvoorbeeld naar NAS) dan nog gebruik je geen symbolic links (ofschoon dat wel kan) maar dan gebruik je in je recordlist of mediaplayer die je opgeroepen hebt (dus neem aan ook in EMC) een favoriet toevoegen

favorieten toevoegen als afspeelmedia kennen jullie?

 

met die toegevoegde favoriet kun je dus afwisselnd afspelen van HDD ingebouwd en van Externe Mount.

ciao

 

over exports heb ik het niet gehad, daar je de NFS access op de NAS per webinterface regelt...

mijn voorbeeld betrof 10.0.0.101

aangepast door Tonskidutch

Sorry

Röyksopp & Jamie Irrepresible

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iemand die de basis van Linux totaal niet kent is het eventjes hard in het haar krabben nu... *krabkrab*

 

In alle geval bedankt voor alle tips, maar ik wil alles hierboven eens grondig aandachtig doornemen voor ik ermee aan de slag ga. Een beetje tijdsgebrek hiervoor momenteel, maar wees gerust ik hou jullie op de hoogte (anders denken jullie nog dat die onbeleefderik niets meer laat weten :crazy: maar het komt zeker)

 

Gert

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sorry wiz,

maar tonski is met betrekking tot mounten en de procedure fstab zelden onjuist :D:P;)

 

Ik bedoelde dit stukkie:

 

dat is ook voor cifs mogelijk :

door in dat deel van de opties rw,username=ravemaus,password=ravemaus te zetten

en nfs in cifs te wijzigen.

dus:

10.0.0.101:/Multimedia /media/hdd/ nfs rw,username=ravemaus,password=ravemaus,tcp 0 0

 

Da's incorrect, dat moet //ipvanjenas/multimedia /media/hdd/multimedia cifs rw,username=ravemaus,password=ravemaus,tcp 0 0 zijn.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's incorrect, dat moet //ipvanjenas/multimedia /media/hdd/multimedia cifs rw,username=ravemaus,password=ravemaus,tcp 0 0 zijn.

{de // is niet nodig in fstab}

 

QNAP nassies kennen twee default gedeelde mappen (die gebruiken is heel verstandig om de weg niet kwijt te raken)

Multimedia (hoofdletter M)

Public (hoofdletter P)

 

De syntax voor de mount in de fstab is ipvanjenas/Multimedia /media/net cifs rw,username=ravemaus,password=ravemaus,tcp 0 0

met ingebouwde hdd { =geval 1 }

De syntax voor de mount in de fstab is ipvanjenas/Multimedia /media/hdd cifs rw,username=ravemaus,password=ravemaus,tcp 0 0

zonder ingebouwde hdd { =geval 2 }

 

Indien je in die hoofdmappen (in dit geval Multimedia) op de NAS ook /movie aanmaakt is dat genoeg en heb je meteen resultaat. (dat is het standaard opname pad)

zie afbeelding van het zicht op de Ultimo HDD (dus gemount als media/hdd -> { geval 2 }) en tegelijk kun je zien hoe dat op de NAS uitziet

 

Maak je een verwijzing /media/hdd/multimedia in de mountregel, dan moet er onder die Hoofdmap Multimedia op de NAS nog maals een extra map /multimedia zijn aangemaakt! <<< en dan heb je een symbolic link nodig om afwijkend van het standaard pad naar die "niet default map" te verwijzen

De symbolic link in linux is net als onder windows "een verwijzing" aanmaken.

 

Misschien was dat ook de bedoeling maar dat las ik niet uit de vraagstelling van Ravemaus?

 

Blijf je echter de interne harddisc gebruiken zul je /media/net moeten gebruiken in de fstab mounts voor de NAS met als optie een extra ondermap <path> = /media/net/path

 

In die mountregel kan van alles staan >/media/net/multimedia< zo ook >/media/net/filmen of > >/media/net/opnames voor { geval 1 }

 

In die mountregel kan van alles staan >/media/hdd/multimedia< zo ook >/media/hdd/filmen of > >/media/hdd/opnames voor { geval 2 }

 

Als je de QNAP dus als standaard opname plek neemt en die map /movie aanmaakt onder de gedeelde map Multimedia ben je van heel veel gedoe verlost.

Daar ook alle plugins enkel en alleen kijken naar die standaard map (zo ook timeshift)

Of je maakt favorieten aan in de recordlist of mediaplayer zo als ik reeds eerder schreef.

 

Gebruik je beiden, dus de HDD en de NAS en maakt mounts aan tbv die NAS met /media/hdd/<path> met symbolic links naar die media/hdd/<path> kun je heel enge dingen (fouten) krijgen.

Daarom maak ik er dus ook zo'n uitgebreide berichtgeving van.

 

Want de VU+ haar systeem wil externe mount op iets anders dan /media/hdd indien er al een hdd gebruikt wordt.

 

Een en ander omtrend de geloofwaardigheid inzake die stelling is ook te vinden op IHAD en op Vuplus-support.

ciao

Sorry

Röyksopp & Jamie Irrepresible

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag had ik en beetje tijd om een paar dingen te kijken. ( vrijdag terug van de vakantie )

 

@RaveMaus

 

Effe snel gekeken, maar in de MediaPlyer krijg ik het LCD scherm niet als in EMC. Het lijkt alsof de LCD instellingen zijn in de plug-in zelf maar

ik geef het nog niet op. :mad::angry::blink:

 

Nu terug op deze thread.

Ik heb geen NAS maar een media speler ( Xtreamer ) met de ingebouwde HDD.

Een beetje geknutseld met de EMC en ik krijg het "Movie" mapje van de Extreamer netjes in de EMC menu.

 

Dit is wat ik deed:

In Netwerk Browser ( Netwerk Configuration ) netwerk laten doorzoeken. Xtreamer gevonden.

Naar de Xtreamer netwerk en click OK.

Bij Gebruikersnaam en Wachtwoord : Nee gekozen.

Naar de: Xtreamer storage > O.K.

Bij Gebruikersnaam en Wachtwoord : Nee

De share als:

CIFS share

Gebruik als harde schijf ........: Nee ( mijn Ultimo heeft een harde schijf )

Opslaan & Ja.

Connect: OK

 

Nu open EMC.

 

1. Druk Menu op je A.B.

2. EMC instellingen

3. Ga naar: "EMC map beperkte toegang"

verander van: /hdd/movie naar /media

4. Bewaar met de Groene knop.

de EMC springt terug naar de bestanden lijst.

5. Druk Menu op je A.B.

6. Creëer Symlink

7. Als u al een symlink heb ingevoerd dan staat die hier b.v.b. : /hdd/movie

8. Druk Menu op je A.B.

9. Kies: Ga naar bestanden lijst

10. Ga naar: <Bovengelegen map > OK

11. Ga naar: < Lijst van opslagmedia> OK

12. Nu moet je Nas kunnen zien ( bij mij is XTREAMER )

ga daar naar toe > OK

13. sda1 ( HDD van de Xtreamer in mijn geval ) > OK

14. Ga naar de map die je wilt toevoegen ( Media of Movies .....) en druk op de Blauwe knop van de A.B. ( Markeerpunt toevoegen )

15. Sla op met de Groene knop. Nu krijg je een melding dat er niet genoeg ruimte is ...... Weet u zeker dat u wilt doorgaan?

kies Ja en druk OK

 

Vanaf nu heb je de Nas media mapje in bestanden lijst van de EMC.

aangepast door hija31
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hopelijk heb ik in dit nieuwe jaar eens terug wat tijd voor mijn hobby's. Geloof het of niet, maar sinds die 23ste september had ik geen seconde tijd meer om me met de Ultimo bezig te houden. Vandaag nog dagje vrij en nieuw image uit, dus nu ineens alle zorgen aanpakken van dat ding. :cool:

 

Het probleem uit dit topic is opgelost.

De info die Tonski en Wiz gaven hebben me weer wat wijzer gemaakt in Linuxworld, dank daarvoor, maar ik ben eerst aan de slag gegaan met de "eenvoudige" manier. Zoals Hija31 het beschreef lijkt het prima te werken. (Inmiddels al weer onder VTI5)

 

Bestaat er nu echt geen manier om die ondertiteling lager in beeld te krijgen, want ook op deze wijze werkend staat de, in het MKV bestand ingebakken ondertiteling, te hoog in beeld. Zoals eerder gezegd werk ik nu via VTI5.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

neen sorry (subtitles in vti sucks)

ik gebruik ze dus niet en begrijp toch wat er in de film gezegd wordt ;)

 

Voor als het echt stoort is een oplossing je UI helemaal naar beneden regelen. Beetje omslachtig, maar beter dan niets.

Ben niet zo'n talenknobbel als jij Tonski, dus ik vrees dat ik met ondertitel ga blijven werken ;)

 

Hopelijk komt hier ooit eens een update voor. Het VTI blijft het meest fantastische image dat ik ken op die boxen.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...