Ga naar inhoud


Verschil tussen lnb-quatro en quad-lnb.


georges

Aanbevolen berichten


Een QUAD LNB kunt u in een schotel plaatsen om tot maar liefst vier digitale satellietontvangers aan te sluiten die onafhankelijk van elkaar kunnen werken, eigenlijk dus vier LNBs in slechts één handige behuizing.

Voorbeeld:

 

45013-4.gif

 

 

Quatro of quattro LNB is een LNB met vier uitgangen:

horizontale polarisatie hoge frequentieband (HH)

vertikale polarisatie hoge frequentieband (VH)

horizontale polarisatie lage frequentieband (HL)

vertikale polarisatie lage frequentieband (VL)

Deze LNB's zijn (normaal gesproken) alleen op tuners/receivers aan te

sluiten via van een multiswitch, deze selecteerd per uitgang een van de

vier uitgangssignalen van de LNB (aan te sturen met DiSeqC). Voordeel is

dat hiermee veel tuners van 1 LNB gebruik kunnen maken, dit kan met 1

multiswitch tot 16 tuners en met extra versterkers/switches tot meer dan

64 uitgangen (theoretisch onbeperkt)

Voorbeeld:

 

mag_inst_mult_1_poz+.gif

aangepast door wanderer
  • Like 3

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb het even zitten lezen maar is me niet duidelijk, wil dus ook per kop 4 aansluitingen hebben, 4 koppen > 4 aansluitngen > 4 switch > 4 ontvangers.

 

Moet ik dan de Quad kop hebben of de Quatro want hierin zit een groot verschil.

 

Quad is volgens mij als ik het internet afstruin 4 aansluitngen voor 4 ontvangers en quatro is voor Gso systemen.

Langzaam begin ik het te snappen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat @wanderer het uitstekend uit heeft gelegd, mijn complimenten daar voor.

Maar beste Woaghalz, misschien dat je het verhaal nog een een paar keer aandachtig door moet lezen.

Misschien dat ik het nog een keer uit kan leggen:

Een quattro-lnb kun je nooit rechtstreeks een satellietontvanger aansluiten. Quattro-lnb’s zijn bedoeld om op een multiswtisch aan te sluiten, dus bij jou niet van toepassing.

Quad-lnb’s hebben gewoon vier aansluitingen die je rechtstreeks op vier satellietontvangers kunt aansluiten.

Als je 4 Quad-lnb’s hebt, zul je dus ook 4 stuks 4/1 diseqc-switches moeten nemen om met 4 coaxkabels naar binnen te kunnen gaan voor de vier satellietontvangers.

Andere mogelijkheden zijn er ook maar laten we het niet ingewikkelder maken dan het al is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Alles omtrent quattro vs quad op dit forum doorgelezen. Dit oude topic haal ik nog even omhoog omdat me niet duidelijk is of er ook principiële technische prestatie verschillen tussen beide types te verwachten zijn.

 

Misschien formuleer ik het wat onhandig maar je zou een quad ook kunnen opvatten als een quattro met ingebouwde switch. Die quad wordt meestal ook weer aangesloten op een diseqc switch ingeval van meervoudige satelliet ontvangst. Dat is dus een route met tweemaal een switch, met bijbehorende dempingsverliezen en langere schakeltijden t.o.v. van een echte quattro met multiswitch waar, in mijn beleving dan, slechts eenmaal geschakeld hoeft te worden. Klopt dit of maak ik een denkfout?

aangepast door kwetal
typefout

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, kwetal zei:

Klopt dit of maak ik een denkfout?

Een Quad (4 aparte LNB's) kan je slechts op 4 verschillende tuners of 2x twintuner aankoppelen !!

En ja , je kan ze bv op een 2x1 , 4x1 , 8x1 of 10x1 disecq aankoppelen :)

Bv een T55 of T90 met bv 6 Quad LNB's ;)

Bij Quattro , handig bij een GSO op een appartement , 1 antenne voor heel den blok !!!!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, door zijn 4 uitgangen en de naam Quattro ontstaat er nogal eens verwarring met de Quad lnb die eveneens 4 uitgangen kent.
De Quattro lnb is te herkennen aan de tekst bij zijn uitgangen HV - HL - LV - LH , sommige merken geven er de kleuren Groen, Geel, Zwart en Rood aan 

 

Naast de Quatto lnb bestaat er nog de Wideband lnb, hier zijn Hoge en Lage band niet meer opgesplitst maar als één band omgezet,

de wideband lnb heeft nog slechts 2 uitgangen, Verticaal en Horizontaal.

Deze lnb kan, (als de toestellen de ruimere wideband frequentieband aankunnen) dezelfde functie vervullen als de Quattro lnb, maar met slechts 2 coaxkabels, ideaal voor multiswitchen, waar het aantal ingangen beperkt is.

De Verticale en Horizontale band zijn herkenbaar aan de markering bij elke uitgang V(erticaal) en H(orizontaal)

Ook niet bruikbaar om rechtstreeks aan te sluiten op een ontvanger.

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, kwetal zei:

Alles omtrent quattro vs quad op dit forum doorgelezen. Dit oude topic haal ik nog even omhoog omdat me niet duidelijk is of er ook principiële technische prestatie verschillen tussen beide types te verwachten zijn.

 

Misschien formuleer ik het wat onhandig maar je zou een quad ook kunnen opvatten als een quattro met ingebouwde switch. Die quad wordt meestal ook weer aangesloten op een diseqc switch ingeval van meervoudige satelliet ontvangst. Dat is dus een route met tweemaal een switch, met bijbehorende dempingsverliezen en langere schakeltijden t.o.v. van een echte quattro met multiswitch waar, in mijn beleving dan, slechts eenmaal geschakeld hoeft te worden. Klopt dit of maak ik een denkfout?

 

Ja, dat is helemaal correct. Technisat, de Duitse kwaliteitsmerk, noemt hun lnb's ook zo.

Ze hebben de quattro-lnb, zie pdf bijlage.

en ze hebben de quad-lnb die ze quattro-switch noemen zie pdf-bijlage

 

 

Technisches_Datenblatt_Universal-Quattro-LNB.pdf Technisches_Datenblatt_Universal-Quattro-Switch-LNB.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank voor de reacties. Met deze aanvullende kennis begin ik steeds meer in quattro's te zien. Weliswaar beheer ik geen appartementencomplex met gso maar het lijkt me wel leuk om te kunnen baden in de aansluitmogelijkheden. 4 voor voor de huiskamer. 4 voor mijn mancave. 2 voor de slaapkamer, 2 voor de logeerkamer. Voila, 12 stuks al......

 

Het wordt geen goedkope set-up maar ik ben gewend alle investeringen voor minimaal tien jaar te doen. De kosten per jaar zijn wel te doen. Sparen kost meer dan het oplevert.

 

Zo'n multiswitch heeft me altijd al toegelachen. De  Multiswitch EMP-Centauri MS33/12PIU-6 zou het dan moeten worden. € 53 per jaar. 8 inverto's black ultra € 15,60 per jaar.

 

Iemand ervaring met deze multiswitch? Of soortgelijk? Is montage in een waterdichte buitenkast voldoende? Of zijn er valkuilen te verwachten? Of is er iets met een serie kleinere switches in cascade mogelijk?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, hoeveel satellieten wil je kunnen ontvangen, want daar zit een begrenzing i.v.m. het maximale aantal ingangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...