Ga naar inhoud


Verschil tussen lnb-quatro en quad-lnb.


georges

Aanbevolen berichten


geen idee - heb er 8 Inverto Black LNB's aanhangen, ik neem aan dat die allemaal hetzelfde uitgangssignaal produceren.

de switch werkt in elk geval perfect - ik heb 8 tuners (in 3 ontvangers) die elk afzonderlijk beschikken over alle transponders van alle 8 satellieten.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De prijs?

Vanaf 350 Euro is een behoorlijk bedrag.

Maar ik was inderdaad niet bekend met de 33/12 versie.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Alle ingangssignalen moeten 90 dBµV zijn voor een goede werking.

 

90dBµV op alle ingangssignalen? Teveel versterken is niet altijd wenselijk. Denk aan oversturing en ruis die men toevoegt aan het satelliet signaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Ventura said:

Teveel versterken is niet altijd wenselijk.

Mee eens...

5 hours ago, Ventura said:

Denk aan oversturing en ruis die men toevoegt aan het satelliet signaal. 

De ruis neemt toe, dus je SNR neemt af over het algemeen, waardoor de C/N ook afneemt. Dus naar mijn mening moet je zoveel mogelijk versterkers vermijden in een setup, en indien je een signaal niveau probleem hebt, dan kan je beter naar een LNB(F) kijken die een hogere conversion gain heeft...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Jean-Claude zei:

geen idee - heb er 8 Inverto Black LNB's aanhangen, ik neem aan dat die allemaal hetzelfde uitgangssignaal produceren.

de switch werkt in elk geval perfect - ik heb 8 tuners (in 3 ontvangers) die elk afzonderlijk beschikken over alle transponders van alle 8 satellieten.

Kijk, hier had ik op gerekend. 8 (tot 12?) tuners die elk afzonderlijk beschikken over alle transponders van alle 8 satellieten. En stiekem had ik daarbij gehoopt dat het perfect zou werken. Maar wie ben ik om aan de kennis van een autoriteit als ceesv te gaan twijfelen? @ceesv die versie had ik in post vermeld. Als typenummer. Niet als link, omdat ik nogal bang ben de toorn van de anti reclame waakhond over me af te roepen.

 

@Sprietje Dat van die 90 dBµV had ik ook gelezen. Er staat overigens gemiddeld bij. En Ventura, Er wordt gesproken over maximaal. Zou het kunnen dat, bij een grotere schotel (90cm) een gerenommeerde LNB (Inverto Black Ultra) en heldere atmosfeer, je bij een sterk satelliet signaal constant over die 90 dB heen gaat? En zo ja, is er dan een relatief eenvoudige methode om te dempen?

@mebo870Het is zeker overkill. Ik hoop dat mijn vrouw niet meeleest. Ik denk ook dat de helft ruim zou kunnen volstaan. Maar ik wil aan alle kanten reservecapaciteit inbouwen. Mijn vorige twee configuraties waren te krap opgezet. Zonder aanpassingsmogelijkheid. De grond gaat niet nog een keer open voor nog meer coax. Er zit ook een factor spielerei in. Dat mag ook iets kosten. Mijn huis is grotendeels afgelost en de resthypotheek kost nog eens niet de helft van die van een standaard huurhuis. Sparen kost meer geld dan het oplevert. Dus ik ben genegen me maar wat meer over te geven aan de wensen van de vrouw (en mannen) uit Frankfort. Maar het voelt nog wel steeds vreemd, na een leven waarin iedere uitgave op haar rationaliteit werd beoordeeld. Maar bedankt voor de goede bedoelingen, ik zal je adviezen zeker nog eens heroverwegen. Oh ja, mijn ervaring is dat alles wat je buiten ophangt in regen wind in principe vocht schuwt. Ondanks de "waterdichte" behuizingen. Maar ik denk ook dat zo'n multiswitch veel kwetsbaarder is. Elders is daar al een tip op gegeven hoe je dit zou kunnen ondervangen.

 

@Ventura Al nagedacht hoe u dit wilt realiseren als u nog een extra satelliet wilt toevoegen aan de bestaande satelliet configuratie? Die zal niet is bestaande configuratie opgenomen kunnen worden zonder een andere positie op te offeren. Moeten het er ooit meer dan 8 worden, er wordt voorzien in twee "loze" coax kabels van de buitenkast naar de woning. Die zullen dan parallel aan de hoofdconfiguratie worden opgenomen (ruimte in kast is er voldoende) en naar een aparte tuner moeten gaan (in de VU ultimo of in de PC of een separate tuner) Het belangrijkste is dat er extra coax capaciteit is. Ik besef dat dit een "oplossing" is met tekortkomingen maar het gemak van 8 (ruim maar mogelijk realistisch) tot 12 (overkill) tuners op alle 64 belangrijkste kwadranten geeft de doorslag. Voor ik aan de sla ga zal ik nog wel even studie maken van het unicable systeem. Maar deze materie is tamelijk nieuw voor mij en wordt, indien ik het goed inschat, maar door weinig forumleden toegepast.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, kwetal zei:

 

@Sprietje Dat van die 90 dBµV had ik ook gelezen. Er staat overigens gemiddeld bij. En Ventura, Er wordt gesproken over maximaal. Zou het kunnen dat, bij een grotere schotel (90cm) een gerenommeerde LNB (Inverto Black Ultra) en heldere atmosfeer, je bij een sterk satelliet signaal constant over die 90 dB heen gaat? En zo ja, is er dan een relatief eenvoudige methode om te dempen?

 

Ja dat is om oversturing te voorkomen. Ja er bestaan dempingsregelaars.

regelbare demper.jpg

Konig SAT-ATT20-KN.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan krijg je wel een kwalitatief slechter signaal, want de ruis vloer gaat omhoog. Wat ik al eerder schreef, misschien dat een lnb(f) met een lagere conversie versterking een betere oplossing is... 

De 90uV is wel op L band niveau, dus spiegel grootte zou weinig mogen uitmaken... (Vanwege de AGC in de LNB(f) versterker)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, kwetal zei:

Kijk, hier had ik op gerekend. 8 (tot 12?) tuners die elk afzonderlijk beschikken over alle transponders van alle 8 satellieten. En stiekem had ik daarbij gehoopt dat het perfect zou werken.

die multiswitch heeft 12 uitgangen, je kunt er dus inderdaad 12 tuners met aansturen. En zoals gezegd heeft elke tuner toegang tot elk kwadrant van elke aangesloten LNB - werkt inderdaad perfect (maar daar betaal je dan ook voor). De EMP Centauri 33/12 heeft ook nog een antenne-ingang voor DVB-T(2) dus kun je ook één of meerdere DVB-T(2) tuners aan de multiswitch hangen voor terrestriële ontvangst.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...