Ga naar inhoud


VU's niet meer zichtbaar in netwerk


flieboe

Aanbevolen berichten

Als ik in verkenner van W7 mijn netwerk zichtbaar wil maken, zie ik daarin sinds kort mijn Duo en Ultimo niet meer. Andere apparaten in dit netwerk zie ik wel. De webinterface werkt prima en in de netwerkbrowser wordt ook alles correct weergegeven. Ik werk met Open PLI 3.0 met de laatste updates. Hoe maak ik de VU's weer zichtbaar in mijn Windows netwerk?

Duo en Ultimo, Open PLi 4.0, Astra 1,2,3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Pedro Newbie

Misschien in etc/samba/smb.conf de werkgroep aanpassen naar de windowsnaam, waarschijnlijk WORKGROUP (of WERKGROEP)

aangepast door Pedro Newbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Telnet naar je box en geef de volgende commando's eens in om te controleren of de Samba service draait

 

ps aux | grep "smbd"

Er moet zoiets terug komen ( nummers zijn random )

 


 466 root      6896 S    smbd -D 
 479 root      6896 S    smbd -D 


Om te kijken of het package geinstalleerd is doe je

opkg list-installed | grep "samba"

 

Mocht je niets hebben, dan zou je hem hier kunnen installeren met

opkg install samba

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Telnet naar je box en geef de volgende commando's eens in om te controleren of de Samba service draait

 

ps aux | grep "smbd"

Er moet zoiets terug komen ( nummers zijn random )

 

Wanneer ik dit doe krijg ik : ps: invalid option - - 'a'

Busybox v1.19.4 (2012-12-26 05:32:40 CET ) multi-call binary

 

usage: ps

 

show list of processes

 

w wide output

 

 


466 root 6896 S smbd -D
479 root 6896 S smbd -D


Om te kijken of het package geinstalleerd is doe je

opkg list-installed | grep "samba"

 

Mocht je niets hebben, dan zou je hem hier kunnen installeren met

opkg install samba

 

- Vervolgens met deze command samba geinstalleerd

- Na de installatie de eerste command nog is geprobeerd met hetzelfde gevolg

aangepast door mrbievers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat-ie ook niet meer "zichtbaar" in het netwerk, maar met \\<ip-adres> of \\<naam van de box> kom ik er nog wel op

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik dit doe krijg ik : ps: invalid option - - 'a'

Busybox v1.19.4 (2012-12-26 05:32:40 CET ) multi-call binary

 

usage: ps

 

show list of processes

 

w wide output

 

Wat je ook zou kunnen proberen is de 'aux' weglaten, dus

ps | grep "smbd"

Denk dat er in de pli iets minder functionaliteit is meegecompileerd dan binnen een VTi image.

 

Wat je ook eens zou kunnen testen is, of je de samba server kan herstarten met

smbd restart

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook nog zou kunnen bekijken is het logfile van de Samba server op de locatie en file

/var/log/log.smbd

 

Controleer gelijk even of de Netbios nameserver (nmbd) wel up and running is via

ps | grep "nmbd"

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik in verkenner van W7 mijn netwerk zichtbaar wil maken, zie ik daarin sinds kort mijn Duo en Ultimo niet meer. Andere apparaten in dit netwerk zie ik wel. De webinterface werkt prima en in de netwerkbrowser wordt ook alles correct weergegeven. Ik werk met Open PLI 3.0 met de laatste updates. Hoe maak ik de VU's weer zichtbaar in mijn Windows netwerk?

 

hoe was het voorheen?

enkel door de juiste samba / workgroup in de VU en pC's op te nemen is voorwaarde 1- elkaar kunnen browsen voldaan.

dat is voorwaarde

in /etc/samba/smb.conf staat exact dezelfde (regel 8) workgroup

maar wel case-sensative

dus qua hoofdletters normale-letters overeenkomend

 

Workgroup

workgroup

WORKGROUP

allemaal verschillend en windows toont enkel hoofdletters ofschoon dat al jarenlang bedrog is want WORKGROUP = Workgroup

 

moet men nog vijf a 6 jaar samba nader toelichten?

voor die nieuw zijn wel, dus bij deze graag gedaan.

ciao

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt eerder als een Win-7 probleem. Als de boxen met een ping en via http://ip.van.je.box bereikbaar zijn, moet je de netwerk instellingen van Win-7 eens goed nalopen. Kies voor een bedrijfsnetwerk, en zorg dat alle instellingen zo staan dat bestanden etc. zichtbaar zijn.

Lukt dat niet, probeer dan eens een koude start met alle apparaten in je netwerk. Eén voor één aanzetten, en kijken of je dan je boxen kunt zien.

 

Ik heb zelf weken lang gestoeid met dit probleem, totdat bleek dat uitschakelen van de master-browser effect had (mijn NAS neemt die taak over).

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het advies, in etc samba, de naam van de werkgroep te veranderen in hetgeen voor mij van toepassing is, heeft een positief resultaat opgeleverd. Zowel mijn Duo als Ultimo zijn nu weer zichtbaar in windows verkenner.

Zoals reeds door Tonski gememoreerd, als je de werkgroepnaam wijzigt moet de eerste letter hiervan een hoofdletter zijn.

Omdat ik mijn netwerk een eigen naam heb gegeven ziet het er als volgt uit - Flieboe -

Voorts is het zaak, nadat je de betreffende box(en) van de juiste netwerknaam hebt voorzien, deze te herstarten.

Iedereen bedankt voor haar of zijn inbreng. Nu weet ik dat Samba ook iets anders kan zijn dan een dans, voeg er een L aan toe en het wordt nog heet ook. Nogmaals bedankt.

Duo en Ultimo, Open PLi 4.0, Astra 1,2,3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...