Ga naar inhoud


Fyra problemen


Belsat

Aanbevolen berichten

Ach ja, nu staan de treinen in de belangstelling, maar gaat het zo niet bij alle projecten tegenwoordig?

Eerst verkopen en dan pas kijken of je het wel kunt maken.

Kan je het niet waarmaken geen probleem, meestal duurt het lang voor ze daar achter komen en dan is er toch geen weg meer terug.

Gaat alles goed dan steek je de winst in eigen zak, gaat het mis dan draait de gemeenschap er voor op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

de beste test fase doorloopt zo'n ding

en

de meeste feedback en aandacht krijgt zo'n tsjoe tsjoe

 

als die op de rails staat en gebruikt wordt dan pas komt het naar voren wat nog aangepast dient te worden.

is dat met enkel ander modern apparaat anders?

immers niks is foutloos niks is feilloos inzetbaar behalve de gloeilamp die men afgeschaft heeft.

Zoals terecht is opgemerkt was het niet erg handig om die publieke test fase vlak voor het inzetten van de winter te starten. Ze hadden ook op 1 april kunnen starten, dan konden alvast de niet sneeuw gerelateerde problemen worden opgelost.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan te bedenken dat men in Belgie honderd jaar geleden metrostellen maakte die nu nog altijd in gebruik zijn ...

In Buenos Aires reden er ook nog van die metro stellen rond. Die worden jammer genoeg deze maand buiten bedrijf gezet... :( (Ik geloof dat ze alleen in het weekeinde nog een paar stellen laten rijden voor de toeristen...) Het worden nu Chinese metro stellen :(

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom zouden ze tegenwoordig geen nieuwe hooverdam meer kunnen bouwen.

Ik dank dat ze dat nu beter, sneller en met minder doden kunnen bouwen als vroeger.

En het waren beslist niet allemaal vakmannen vroeger hoor.

 

En dat alle goedkoop gemaakt moet worden, ligt aan ons zelf.

Want wij willen ook alles goedkoop kopen, en veel geld verdienen om elk nieuw elektronich onzinnig speeltje te hebben, net zoals onze buurman heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat het een hoog technisch en juridisch verhaal gaat worden, maar met elke grote aanbesteding moet er toch een eisen pakket op tafel liggen waarop de geboden mag worden. Of het eisenpakket was te laks (welke ook door de Belgen is mee ondertekend) of de fabrikant heeft niet geleverd wat er instaat. De belgische spoorwegen heeft het in mijn oogpunt juist gedaan door een termijn te stellen .... Ik heb dit nog niet gezien van de NS om de problemen te kunnen oplossen. Termijn verstreken, wordt het contract ontbonden. Okay er gaat dan wel een juridische strijd ontstaan, maar je wordt niet meer als een watje behandelt.

 

Vreemd ook dat de gevestigde orde in HS treinen, Siemens met de Duitse ICE en ALthom met de Franse TGV niet hebben meegeboden. Feedback was dat het eisenpakket te onduidelijk was.

 

Ben benieuwd hoe dit wordt opgelost en hoe dit in de doofpot wordt verstopt.

 

Snopper

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vreemd ook dat de gevestigde orde in HS treinen, Siemens met de Duitse ICE en ALthom met de Franse TGV niet hebben meegeboden. Feedback was dat het eisenpakket te onduidelijk was.

 

Snopper

Iets zegt mij dat het eisenpakket dusdanig geschreven was, dat die andere bedrijven na het lezen daarvan vriendelijk voor de uitnodiging bedankt hebben, en hoofdschuddend hun weg gegaan zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk bij een fabrikant van supercomputers. Ook die worden d.m.v. een openbare aanbesteding verkocht. Ik zie heel veel gelijkenis tussen de dagelijkse praktijk van het verkopen van een supercomputer en het Fyra-debacel. Gelukkig hebben wij niet zo veel debacels, maar soms komt het voor en dan lijkt de situatie als twee druppels water op deze.

 

Een aanbesteding bestaat uit twee fasen:

- De selectiefase

- De gunningsfase

 

In de selectiefase kun je eisen stellen aan de bekwaamheid van een fabrikant. Dat kan zijn financiële draagkracht, ervaring met eerdere projecten, milieunormen, enz. Je moet objectieve criteria stellen, maar je kunt iedere fabrikant die er niet aan voldoet uitsluiten van deelname.

 

Daarna komt de gunningsfase. Alle geselecteerde fabrikanten brengen een bod uit: Wie het beste bod uitbrengt krijgt de opdracht.

 

Veel klanten die een supercomputer kopen slaan de selectiefase over of doen hem heel oppervlakkig. Dat vind ik altijd buitengewoon dom, want als je de selectiefase niet goed doet, dan kan een onervaren fabrikant een bod uitbrengen. Je kunt het bod van een fabrikant die geselecteerd is niet meer weigeren. Het lijkt erop dat deze fout gemaakt is: Ik kan me niet bedenken waarom een fabrikant als AnsaldoBreda, zonder ervaring in hogesnelheidstreinen, mag meedoen Maar het is ook mogelijk dat verkopers van AB de NS overtuigd hebben de eisen niet te hoog voor hen te leggen, dat komt ook voor.

 

In de gunningsfase is heel belangrijk dat de specificaties van het aan te schaffen produkt nauwkeurig worden omschreven. Immers, op basis daarvan maakt de fabrikant zijn bod. Zijn je specificaties onvolledig, krijg je een onvolledig produkt. Meestal is de fabrikant dan echter de gebeten hond: Die levert een niet goed werkend produkt. Je kunt dan een rechtzaak starten, vaak is het beter om te slikken en je verlies te nemen. Je moet dan alsnog iets duurders leveren of aanpassingen doen. AnsaldoBreda klaagt over onduidelijke specificaties over de beveiligingsssystemen, en dat is ook bijzonder complex, want de Fyra moet overweg kunnen met het systeem van het Belgische spoor, het ECTS-systeem dat in België geleverd is door Alstrom, het ECTS-systeem dat in Nederland geleverd is door Siemens en het Nederlandse ATB-systeem. Enkele uitvallers werden veroorzaakt doordat de GSM-verbinding die onderdeel van ECTS is wegviel. Het lijkt erop dat onduidelijke specificaties een deel zijn van de oorzaak.

 

Soms maakt een klant het ook onndodig moeilijk: Hij laat zich bijvoorbeeld door verkopers overtuigen het supercoole snufje XYZ te specificeren, wat in sommige gevallen behoorlijk complex is om werkend te krijgen. Als er veel coole, maar ongebruikelijke snufjes gevraagd worden maakt dat een project erg moeilijk. Als fabrikant sta je erg zwak: Je enige verdediging daartegen is niet bieden. Maar je moet bieden, want er moet brood op de plank komen en je hebt de projecten niet altijd voor het uitkiezen. Wij hebben van dit soort kwesties voornamelijk last als onze leveranciers hun verkopers bij de eindklant langs sturen.

 

Als klant kun je vragen wat je wilt: Gewoon jouw droomtrein of jouw droomsupercomputer opschrijven. Hoe moeilijk het is om die maken is niet jouw probleem als klant. Geen twee klanten die hetzelde willen. Om die reden is iedere supercomputer een ander apparaat, niets komt van de plank, ze zijn vrijwel allemaal uniek. Ook bij voor de Fyra moest een compleet nieuwe trein ontwikkeld worden.

 

Uiteraard treft ook de fabrikant blaam, de kritiek daarop is terecht: Die heeft teveel hooi op zijn vork genomen. De fabrikant zal echter ook van deze ervaring leren, door schade en schande wordt men wijs. Fabrikanten die te veel hooi op hun vork nemen komen ook bij supercomputers voor.

 

Wat is mijn ervaring met supercomputerdebacles? Een supercomputercomputer wordt normaal in twee maanden gebouwd en geïnstalleerd, darkarna nog een maandje testen, probleempjes verhelpen, en de klant op weg helpen. Als het niet lukt iets werkend te krijgen loopt dat snel uit, tot een half jaar, in een extreem geval een jaar. Het lukt echter vrijwel altijd om een goed werkend systeem af te leveren. Klanten dreigen soms met boetes. Het is belangrijk te laten zien dat je hard werkt, kundig bent en er voldoende prioriteit aangeeft om de zaak werkend te krijgen. Als er voldoende vooruitgang is, ontloop je meestal een boete: Kinderziektes zijn vaak snel vergeten en een klant heeft er geen baat bij de relatie met zijn leverancier te verzieken.

 

Vanuit die ervaring ben ik optimistisch dat het goed komt met de Fyra. Het ding heeft nog de nodige problemen, je hoorde al dat die minder werden, goede kans dat het er nog minder worden. De grootste bedreiging is eigenlijk de politiek: Vanwege het maatschappelijk drama is de druk om snel tot een oplossing te komen groot, met grijpt naar de contracten en boetes. Gerechtigheid is niet noodzakelijk hetzelfde als een goed werkende trein hebben rijden.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar niet alleen aan treinen. Die 1,5 miljard bijvoorbeeld voor een tunneltje onder een paar kilometer weiland. Paars 2 had geld te over. Hogesnelheidstreinen zag men destijds als de nieuwe trend en men dacht dat mensen in de rij gingen staan om er gebruik van te mogen maken. Vele katers later, een faillissement van HSA, is er veel geld weggegooid. Moeten we nu nog de treintjes werkent krijgen, met al wat dat kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom hebben ze niet gewoon de ICE uit Duitsland overgenomen en moest het wiel weer opnieuw uitgevonden worden?

Die trein raast al sinds jaren over de Duitse hoge snelheids sporen...had ook zijn kinderziektes maar die zijn er nu wel zo´n beetje uit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...